Představujeme: Lexus IS F jako kladivo na M3

Jaký znáte nejrychlejší sedan? No přece BMW M3. A co se vám vybaví, když se řekne Lexus? Samozřejmě luxus, co jiného. Takže zahoďte svoje předsudky. Luxusní značka přichystala sportovní sedan, který si to namířil rovnou na vrchol. Že by EM trojce pomalu odzvonilo? Výkon 423 koní a točivý moment 505 Nm v Lexusu IS F napoví. 

Vydáno: 6.6.2008

Ostrá verze modelu IS je premiérou japonské značky v oblasti vysokovýkonných vozů. Ne že by ostatní modely měly málo síly, ale tohle je přeci jen trochu něco jiného. Lexus si zřejmě na svojí premiéře dal pořádně záležet a nutno podotknout, že výsledek vážně stojí za to.

Když popisujeme nějaký vůz je zvykem, že se nejprve zhodnotí design vozu, interiér a podobné prkotiny. Dnes to bude jinak. Vzhled vozu je opravdu povedený, ale to se podívejte na přiložené fotky. Ještě jsme neměli tu čest sednout si za volant, takže to vám také nepovíme, ale rovnou přejdeme k těm nejpodstatnějším a zajímavým věcem. Tedy technické lahůdky, nebo chcete-li trumfy tohoto sporťáku.

Ještě jedna poznámka na úvod. Pokud by jste se divily, co všechno v sobě skrývá nejnovější Lexus, pak je to z toho důvodu, že vůz byl stavěn tak, aby zvládal i jízdu po okruhu. Z toho pramení většina těch nejlahodnějších lahůdek.

Pořádně silné srdce

Nic není důležitější než motor. Základ automobilu je opravdu hodně silný. Stal se jím vidlicový zážehový osmiválec o objemu pěti litrů. Výkon tohoto drobečka činí 423 koní a 505 Nm. Když se potom kouknete na hodnoty zrychlení a maximální rychlosti, není se čemu divit. Stovku zvládne za 4,8 sekund a maximální rychlost činí 270 km/h. Samozřejmě je elektronicky omezena.

Aby toho nebylo málo, dostal motor k dobru ještě vyrovnávací nádržku paliva a čerpadla pro odsávání oleje z hlavy válců. Tím je zajištěno jeho stabilní chování i při delším přetížení 1G. Je to jeden ze zmiňovaných detailů, které uplatníte při jízdě na okruhu.

Závodní potenciál vozu ještě potvrzují další vymoženosti. Jmenovitě to jsou lité hlavy válců, titanové sací ventily, kovaný klikový hřídel a tak dále. Celý osmiválce se pak sestavuje ručně a údajně i s maximální pečlivostí.

Osm stupňů

K pořádnému motoru je potřeba pořádná převodovka. Že Lexus nemá problém se složitým převodovým ústrojí jsme se přesvědčili v podobě hybridní převodovky v modelu LS 600h L. Ta v IS F sice není hybridní, ale je také osmistupňová a hlavně, je pekelně rychlá.

Jedná se o klasickou automatickou převodovku s nově vyvinutým měničem točivého momentu. Není důležité jak pracuje, ale co toto ústrojí nabídne řidiči. Je to tak trochu rozpolcená osobnost. Automatický režim nabídne plynulou změnu převodového poměru, na kterou jsme ostatně u těchto vozů už zvyklí. Manuální režim je ovšem něco nového. Měnič točivého momentu se od druhého stupně uzamkne a na nějaké jemné chování pak zapomeňte.

Změna převodů se koná v duchu pravých sportovních aut, včetně mezi plynu při podřazování a škubnutí po zařazení nového stupně. Vše se odehrává velice rychle. Změnu vyčíslil Lexus na 100 milisekund, čímž se řadí mezi jedny z nejrychlejších převodovek na trhu.  

Jak to všechno zkrotit?

Styk s vozovkou mají na starost 19“ kola. Ovšem pozor změna, nikoli litá ale kovaná. Údajně se konstruktéři inspirovali u japonských zahnutých mečů (katana). Výhoda těchto kol spočívá především v nízké hmotnosti. Na svědomí je má firma BBS. O krocení vašich vášní se postarají brzdy vyvinuté společně s další osvědčenou firmo – Brembo. Vrtané kotouče s vnitřním chlazením mají průměr 360 a 345 mm. V předu nalezneme hliníkové třmeny se šesti pístky, v zadu ty samé třmeny se dvěmi pístky.

Pokud si nevěříte a přesto si chcete trochu zadovádět, poslouží vám systém VDIM. Ten nabízí několik možností nastavení od normální jízdy, přes sport až po úplně vypnutý systém. Bez tohoto hlídače si můžete vychutnávat dlouhatáncké drifty téměř neomezeně.

Co za to?

Cena tohoto vozu není malá. Lexus si účtuje 1 799 000 Kč. Jenže magická em trojka stojí ještě více. A výbava? Dostanete úplně vše od zástupu asistentů a nejrůznějších krotitelů ohromného výkonu až po “zbytečnosti“ typu audiosystému Mark Levinson. Ten jsme mimochodem vyzkoušeli v testované LS 600h L, ale IS F nabídne pouhých 14 reproduktorů (LS 600h L jich má 19). V seznamu příplatkových položek figurují pouze dva pojmy, metalíza (+23 000) a střešní okno (+ 30 000).

Možná je to k nevíře, ale proslulému BMW M3 končí zlaté časy. Lexus se totiž na poprvé trefil celkem přesně a IS F zmíněnému bavorákovi může směle konkurovat. Navíc, jak už to bývá u Lexusu zvykem, nabídne proti svým největším konkurentům nižší cenu. Její poměr s nabízenými jízdními vlastnostmi už stojí za zvážení.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Lexus


PARAMETRY

Základní cena v provedení: 1 799 000 Kč

Lexus IS F
Objem motoru 4969 ccm
Maximální výkon 311 kW/ 6600 rpm
Maximální točivý moment 505 Nm/5200 rpm
Převodovka 8 stupňů, automatická, sportovní
Maximální rychlost 270 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,8 s
Udávaná spotřeba město 16,8 l/100 km
Spotřeba mimo město 8,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 11,4 l/100 km
Provozní hmotnost 1700 kg
Délka / výška / šířka 4660/1415/1815 mm
Rozvor 2730 mm
Zavazadelník 
378 l

Galerie