Představujeme: Hyundai i20 a ix55

Včera byly oficiálně uvedeny na český trh hned dva vozy korejské automobilky Hyundai. Ten první se má stát nástupcem prodejně velmi úspěšného Getzu, ten druhý putuje na opačný, tedy ten nejvyšší konec nabídky. Model i20 hodlá zatopit tolik populární Fabii, ix55 si vzal na mušku kategorii luxusních SUV.


Vydáno: 13.1.2009

Před šesti lety vstoupil na trh model Getz a stal se nejprodávanějším automobilem této korejské značky v České republice. Nástupce má tedy na co navazovat a jak už to tak bývá, očekávají se ještě lepší výsledky.

Hyundai i20

Hyudai i20 stojí na zcela nové platformě, která má být použita také v dalších modelech. Oproti předchůdci narostl automobil do všech směrů, pouze výška zůstala nezměněna. Novinka je přesně o 115 mm delší (3940 mm), o 45 mm širší (1710 mm) a v případě rozvoru činí nárůst 70 mm (2525 mm). Mám-li zůstat u číselných hodnot ještě doplním, že zavazadlový prostor pojme 295 l.

Vzhled modelu i20 se nese přesně v duchu “íčkové“ řady. Nový design byl navržen především pro evropský trh a nutno dodat, že výsledek je poměrně zdařilý. Automobil působí velmi vyváženě, nepostrádá zajímavé tvarování ani různé linky.

Uvnitř vsadili designéři na jednoduchost. Celá palubní deska dostala jednoduchý tvar a tmavé plasty. Z celku výrazně vystupuje stříbrný středový panel (výbava STYLE). Stejné stříbrné obložení dostal také tříramenný volant, který lze seřizovat v obou osách. Přístrojový štít disponuje jednoduchou grafikou a červeným podsvícením.

Větší rozměry=více prostoru?

Z větších rozměrů samozřejmě profitují především cestující. Ti vpředu nemají na co si stěžovat. Dost prostoru je ve všech směrech. Vzadu, jak už to tak u této kategorie automobilů bývá, to příliš slavné není. Moje míry činí na výšku přibližně 180 cm. Díky zvětšenému rozvoru náprav není velkým problémem usadit za takto vysokého řidiče stejně vzrostlého cestujícího, ale to se bavíme pouze o prostoru v oblasti kolen. Hlavou se bohužel budou vyšší postavy dotýkat stropu.

O zavazadlovém prostoru už byla řeč. Dle prvních dojmů můžeme ocenit slušný vstupní otvor a víko výklopné přinejmenším dostatečně vysoko. Komu by byl příděl litrů v zavazadelníku málo, může využít ještě rozměrnou schránku před spolujezdcem. Údajně se do ní vejde balení minerálních vod (což si vyzkoušíme během klasického testu), my můžeme zatím říci, že je až neobvykle velká.

Nejméně 78 koní

Základní motorizace dostala objem 1248 ccm a zážehové spalování. Výkon tohoto motoru činí 78 koní. Komu by se to zdálo málo, může sáhnout po zážehové jedna-čtyřce (100 k) nebo motoru 1.6 DOHC CVVT 16V (126 k). Pro milovníky nafty jsou připraveny pro začátek dva motory, a to 1.4 CRDi (55 kW a 66 kW) nebo 1.6 CRDi. Standardem je pětistupňová manuální převodovka, pro benzinové motory 1,4 a 1,6 může být použit automat. Nejsilnější naftový motor pracuje ve spojení s šestistupňovým manuálem.

Hyundai si pro zákazníky připravil tři úrovně výbavy, nejlacinější CLASSIC s nejslabším benzinovým motorem stojí bez stokoruny 230 000 Kč. V základní výbavě toho ovšem příliš nechybí. Co se týká bezpečnosti nechybí vůbec nic (ABS, EBD, airbagy, aktivní opěrky hlavy atd.). Nejdražší i20 ve výbavě STYLE a s nejsilnějším naftovým motorem vyjde na 359 900. Pro podnikatele je připravena také cena bez DPH. I20 může být dodán jako čtyřmístný vůz s přepážkou, tedy úprava N1. Na všechny nově zakoupené vozy se vztahuje záruka 5 let bez omezení počtu kilometrů.

Motor
1.2 DOHC 1.4 DOHC 1.6 DOHC 1.4 CRDi 1.6 CRDi
Zdvihový objem [ccm] 1248 1396 1591 1396 1582
max. výkon  [kW (k)] 57.2 (78) 73,6 (100) 92,7 (126) 55 (75) 94 (128)
66 (90)
max. točivý moment [Nm/ rpm] 118,6 / 4000 137,3 / 4200 157 / 4200 220/ 1750-2350 260 / 1900-2750
220/ 1750-2750
Max. rychlost [km/h] 165 180 190 161 190
171
Zrychlení 0-100 [s] 12,9

11,6

9,5 16,2 10,4
13,6
Spotřeba městský cyklus [l / 100 km] 6,4 7,2 7,7 5,5 5,5
5,5
mimoměstský cyklus [l / 100 km] 4,5 4,7 5,1 3,8 3,9
3,9
kombinovaný cyklus 5,2 5,6 6,1 4,4 4,4
4,5

Hyundai ix55

Současně s menším bratrem i20 přišel na trh také vskutku velký bratr s názvem ix55. Tento automobil se řadí do skupiny luxusních SUV. V nabídce automobilky Hyundai spadá nad model SantaFe a nepřímo tak navazuje na Terracan, jehož prodej byl už dříve ukončen.

Svou velikostí patří ix55 mezi ty větší zástupce zmiňovaného segmentu. Délka činí 4840 mm, šířka 1945 mm a výška 1750 mm. Model vychází ze severoamerického Veracruzu, ovšem pro evropský trh byl tento vůz náležitě upraven.

Designéři také zde zachovali rysy řady začínající písmenem i, vše je v tomto případě takové poněkud větší. Ať už se bavíme o rozměrné čelní masce, nebo například o zadních svítilnách, které mimochodem obsahují 102 LED diod. Na živo působí ix55 jako velké a takříkajíc dospělé auto.

Zdá se býti kvalitním

Podle představitelů této korejské automobilky se v interiéru hodně dbalo na kvalitu zpracování a vybrané materiály. Výsledkem je pak opravdu na první pohled kvalitní a velmi luxusně působící interiér. Ale už o tom byla řeč, k plnohodnotnému hodnocení poslouží až klasický test, dnes jsme si museli vystačit pouze s relativně krátkou prohlídkou. Ovšem první dojem je velmi pozitivní.

Interiér dostane dvě varianty svého provedení. První verzí je kompletně černá, druhou možností je béžový interiér (kombinace tmavé a světle hnědé). Místa je opravdu dostatek a to na všech pozicích. Standardně se budou dodávat také dvě sedadla v zavazadlovém prostoru, ty jsme ovšem nezkoušeli. Když už je řeč o zavazadelníku, jeho objem činí v sedmimístném provedení 148 l, v klasickém rozložení 598 l a se sklopenými zadními sedačkami 1746 litrů. V nabídce je také elektricky ovládané víko zavazadelníku.

Jeden motor, jedna převodovka

O pohon se bude starat jediný motor. Hyundai vsadil na šestiválcový vidlicový agregát 3.0 CRDi. Jeho parametry mají hodnotu 176 kW (240 k) a 451 Nm v rozmezí od 1750 do 3500 ot / min. O změnu převodových stupňů se postará šestistupňový automat. Stejně jako v případě motoru, ani u převodovky nic jiného na výběr není. Maximální rychlost je stanovena na hodnotu 200 km/h, zrychlení z 0 – 100 km / h zvládá více než dvoutunový automobil za 10,5 s. Údaje spotřeby hovoří o 12,4 l / 100 km ve městě, mimo město 7,6 l / 100 km a v kombinaci 9,4 l / 100 km.

Obdobně jako u modelu i20, také ix55 dostane tři úrovně výbavy i přestavbu N1. Základní model vychází na 949 000 Kč, vrcholová verze na 1 069 900 Kč. Je jasné, že v této kategorii je pojem základní velmi relativní. Základní výbava má totiž úplně vše od zástupu bezpečnostních asistentů až po zadní manuální klimatizaci. Připlácet můžete za elektricky ovládané střešní okno nebo metalický lak.

Model ix55 je dle prvních dojmů velmi zajímavým automobilem a vzhledem ke stanovené ceně se její poměr vůči tomu, co všechno vůz nabízí  zdá býti velmi příznivý.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková, Hyundai

Ceník Hyundai i20
Motor / převodovka Výkon (kW) Cena vč. DPH (Kč) Provedení N1 (Kč)
CLASSIC
1.2 DOHC 16V / 5st.manuální 57 229 900 210 093
COMFORT
1.2 DOHC 16V / 5st.manuální 57 249 900 226 900
1.4 DOHC CVVT 16V / 5st.manuální 74 264 900 239 505
1.4 DOHC CVVT 16V / 4st.automatická 74 284 900 256 312
1.4 CRDi VGT /              5st. manuální 55 289 900 260 513
1.4 CRDi VGT /              5st. manuální          66 299 900 268 917
STYLE
1.4 DOHC CVVT 16V / 5st.manuální 74 304 900 273 118
1.4 DOHC CVVT 16V / 4st.automatická 74 324 900 289 925
1.6 DOHC CVVT 16V / 5st.manuální 93 319 900 285 724
1.6 DOHC CVVT 16V / 4st.automatická 93 339 900 302 530
1.4 CRDi VGT /              5st. manuální 66 339 900 302 530
1.6 CRDi VGT /              6st. manuální 94 359 900

319 337

Ceník Hyundai ix55
Motor / převodovka Výkon (kW) Cena vč. DPH Provedení N1
COMFORT 4×4
3.0 CRDI VGT / 6st.automatická 176 949 900 818 135
STYLE 4×4
3.0 CRDI VGT / 6st.automatická 176 999 900 860 152
PREMIUM 4×4
3.0 CRDI VGT / 6st.automatická 176 1 069 900 918 976

Galerie