Představujeme Ford Focus RS: oficiální údaje a fotogalerie

A je to tady. Inženýři z vývojového oddělení Team RS oznámili, že splnili své cíle. Akcelerace z nuly na sto pod šest sekund a maximální rychlost přes 260 km / h. Nejrychlejší automobil v historii evropského Fordu byl představen už v červenci v Londýně a chystá se také do Paříže. Podle oficiálních informací se zdá, že skutečně má co nabídnout.

Vydáno: 7.9.2008

To platí už i o samotném vzhledu vozu, který je ovšem v tomto případě trošku na vedlejší koleji. Po nadšených ohlasech, které vzbudila velmi zajímavá zelená barva exempláře vystavovaného v Londýně se Ford rozhodl, že i tento odstín zařadí do nabídky. Na výběr tak budou celkem tři barvy. Zmíněná zelená, která odkazuje nejen na vozy Escort RS 1600, ale také současné soutěžní vozy Focus RS WRC, bílá barva s názvem Frozen a modrá Performance. K barvě karoserie je přichystán i odstín čalounění, ale komu by se to nelíbilo, může si objednat celokožené černé provedení.

WRC na první pohled

Když jsem napsal, že design je v tomto případě tak trochu vedlejší, myslel jsem to v uvozovkách. Nové er-esko vám dává jasně najevo, koho si vzalo jako vzor. Nebyl to nikdo menší, než Focus RS WRC. První pohled na auto slibuje velké zážitky za volantem.

Ovšem ty největší změny pramení z nutných úprav vozu. Blatníky byly vytaženy více do šířky, a to kvůli zvětšenému rozchodu kol u obou náprav. Přídi vozu dominuje obrovský lichoběžníkový otvor pro přívod vzduchu. Atraktivním prvkem jsou rovněž otvory na kapotě, které pomáhají udržet správnou pracovní teplotu. Zádi pak dominuje dvojdílný střešní spoiler, difuzor a chromové koncovky výfuku.

Interiér? Samozřejmě sport

Ve sportovním duchu je laděn také interiér. To ale moc velké překvapení není, takže raději konkrétně. Na pasažéry tu čekají anatomicky tvarovaná sportovní sedadla Recaro. Kdo by si nebyl jist, kam to usedá, připomenou mu to všitá loga RS a Recaro. Myslelo se také na zadní cestující. I tam totiž můžeme najít zvýšené bočnice a čalounění z mikrovlákna.

V kabině, nebo spíše kokpitu na vás ze všech stran pokukují pěkné detaily a loga Ford nebo RS. Po vzoru modelu ST dostal nejsilnější Ford navíc trojici přístrojů. Jedná se o ukazatel tlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje. Všichni tři jsou zasazeni na horní část palubní desky a otočeni směrem k řidiči.

„Lehce“ upravený pětiválec

A konečně to hlavní – pohonná jednotka. Jejím základem se stal pětiválec Duratec 2,5 l. Jenže ten byl poměrně zásadně přepracován a maximální hodnoty se na konec zastavily na čísle 300 koní v případě výkonu a 440 Nm.

Změněn byl program řídící jednotky, zvětšil se plnící tlak turbodmychadla, speciálně pro RS byly vyvinuty vačkové hřídele, jiná je hlava válců a také plnící i sběrné potrubí. Nějaký laděný výfuk je beznadějně v ústraní.

I když by se mohlo zdát, že takhle výkonný automobil dostane pohon všech čtyř kol, skutečnost je jiná. U Subaru mohou zůstat klidní, protože v případě čtyřkolky by Impreze přibyl na trhu docela řádný konkurent. Ford, možná také kvůli nižším nákladům, zvolil pohon pouze předních kol. A jedním z hlavních cílů vývoje bylo odstranění problémů trakce.

Dvě se schponostmi čtyř

U takto silných vozů s pohonem předních kol se stává, že dojde k přenosu točivého momentu do volantu. Tomu má předcházet speciální zavěšení předních kol, které dostalo název RevoKnuckle. Jedná se o klasické vzpěry MacPerson, ale pozměněna byla geometrie nápravy. Dalším řešitelem daného problému by se měl stát samosvorný diferenciál Quaife, který umí sám přerozdělovat točivý moment. A u podvozku ještě chvíli zůstaneme. Jak už bylo řečeno, rozchod kol byl zvětšen (+40mm), zesíleny musely být poloosy které byly také prodlouženy, tužší tlumiče a pružiny jsou zcela logické, stejně jako silnější zkrutný stabilizátor zadní nápravy.

A pokud jde nahoru výkon vozu, musí jít nahoru i síla brzdné soustavy. Krotit vaše vášně budou v případě tohoto vozu kotouče o průměru 336 mm vpředu, mimochodem jsou větrané, a 300 mm vzadu. Zvětšeny byly i brzdné třmeny. Focus RS 2009 bude jezdit po pneumatikách Continental 235/35.

Výsledné jízdní vlastnosti a ovladatelnost by měly být srovnatelné s pohonem 4×4. Pokud tomu skutečně tak bude, pak se máme opravdu na co těšit, protože pohon předních kol je jednoduší a celá konstrukce je citelně lehčí.

Nová generace Focusu RS vypadá hodně slibně a také má co napravovat. Předchozí model RS zrovna netrhal rekordy v počtu prodaných kusů a dokonce se proslýchalo, že kvůli nákladné výrobě byl tento model prodělečný. Nová „závodní“ verze to vše musí srovnat, jinak by se také mohlo stát, že písmena RS vidíme naposledy.

Jak už bylo řečeno, první exempláře v současnosti budou objíždět světové autosalony. Vývoj stále pokračuje, takže je možné, že se ještě pár změn dočkáme, ovšem oficiální zpráva hovoří o tom, že v Paříži bude k vidění víceméně sériové provedení. Zahájení prodeje je plánováno na počátek roku 2009.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Ford

Galerie