Model Berlingo přišel na trh v roce 1996 a stal se zakladatelem segmentu multifunkčních vozů. Více než deset let existence znamená pro francouzskou značku přes milion prodaných kusů. Už brzy přijde na trh nástupce, který by měl na tyto úspěchy navázat. Podaří se mu to?
Vydáno: 29.4.2008
Současná novinka Citroënu je posledním z řady prostorných multifunkčích automobilů (Ludospace). Spolu s modely Nemo a Berlingo First přináší variabilní prostor a velké možnosti využití, každý v trochu jiném balení.
Co je nového?
Z první generace nezbylo téměř nic. Snad jen charater vozu a cílová skupina zákazníků. Jinak změny najdeme úplně všude. Nutno dodat, že se jedná o změny k lepšímu. Asi nejdůležitější je odlišná koncepce vozu. Prioritou u nové generace byla osobní verze a až z ní se následně odvodila verze užitková. Tím pádem má vůz mnohem blíže k osobním automobilům.
O tom svědčí i pohled zvenku. Design v duchu značky budí více dojem MPV než dodávky. Uvnitř najdeme prostorný interiér. Na první pohled jsou patrné tvrdé plasty a prvky známé například z Peugeotu.
Nové Berlingo vyrostlo téměř do všech směrů (délka +24 cm, rozvor + 3,5 cm, šířka + 8 cm). Zachována zůstala pouze venkovní výška. Přesto se zvětšil jak prostor pro zavazadla (+51 litrů), tak prostor pro cestující. Můžete se těšit na 675l, pro podnikatele je přichystán základní objem 3,3 m3.
V hlavní roli variabilita
Název segmentu „Ludospace“ by se dal přeložit jako hrátky s prostorem. A v případě francouzské novinky si zákazníci mají s čím hrát. Ta jim totiž nabídne mnoho kombinací výbav a úprav vozu. K dostání budou boční posuvné dveře, výklopné okno zadních dveří, několik přepážek, střešní otvor a podobně.
Možnosti vnitřního uspořádání jsou rovněž velmi zajímavé. Samozřejmostí je sklopné sedadlo spolujezdce. Druhá řada může obsahovat dělenou lavici, nebo tři samostatná místa pro pasažéry. Ti si tak mohou individuálně nastavovat sklon svých opěradel. Prázdné sedačky lze sklopit, nebo zcela vyjmout.
Zvláštní péče se dostala odkládacím prostorům. Podle úrovně výbavy dostanete navíc další litry prostoru (až 170). Kromě klasických přihrádek budou k dispozici prostory pod sedadly, v části palubní desky před řidičem nebo v podlaze před zadními cestujícími.
I podnikatelé se mohou těšit
Berlingo určené pro práci má také co nabídnout. Základní užitná hmotnost činí 625 kg, za příplatek 7000 korun se může zvýšit na 850 kg. Nejvyšší objem nákladového prostoru má hodnotu 4,1 m3. Užitková verze spolkne i jednu EURO paletu.
Zvláštností je kabina s názvem Extenso. Nabízí místo pro dva spolujezdce, ale výrobce uvádí, že třetího pasažéra lze přepravovat maximálně 20 min nebo 20 km. Sklopením opěradla prostředního cestujícího získáte stolek např. pro vyplňování různých dokumentů.
O Citroënu čtěte také zde:
Citroën C4 Picasso 2.0 HDI: zacvičte si s robotem
Oddělení kabiny od nákladu zajišťuje několik typů přepážek. Základní má spodní část plnou plechovou. Horní polovinu tvoří pletivo. To může být nahrazeno zvukotěsným a prachotěsným materiálem. Třetí možností je přepážka s otevíratelnou dolní čtvrtinou. Po sklopení opěradla spolujezdce získá zákazník prostor pro přepravu dlouhých věcí. Komu by to přeci jen nestačilo, může si objednat prodlouženou verzi vozu nebo střešní výklopný otvor Girafon.
Jedině 1,6
Pro začátek je přichystáno pět úrovní výbav. Tři jsou určeny pro osobní verzi a dvě pro dodávku. Základní verze dostane mimo jiné ABS, EBD, EBA, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, variabilní posilovač řízení, centrální zamykání a pár drobností navrch. Za příplatek lze pořídit všechny moderní prvky jako je asistent rozjezdu do kopce, multifunkční palubní počítač, systém Bluetooth nebo navigace s pevným diskem.
Nabídka motorů čítá šest položek. Všechny agregáty mají shodný objem 1,6l. K dispozici budou benzinová provedení s výkonem 90 a 110 koní. Pokud preferujete naftu, můžete vybírat z variant 75, 92 a 110 koní. Užitková verze bude ochuzena o nejsilnější benzinový i naftový motor.
Užitkové vozidlo z Itálie:
Fiat Scudo Van 2.0: nažhavený praktik
Nová generace Citroënu Berlingo jde ve stopách svého předchůdce. Posunula se více k osobním vozům a to je jedině dobře. Jak si nakonec povede v boji o přízeň zákazníků, na to si budeme muset počkat. Stejně tak i na podrobné hodnocení. Každopádně první dojem je kladný.
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Autor, Citroën
Motor |
kW/k |
X | Multispace | Multispace Extra |
1.6i 16V 90k | 66/90 | 354 900 | 399 900 | – |
1.6i 16V 110k | 80/110 | – | 419 900 | 484 900 |
1.6 HDi 16V 75k | 55/75 | 384 900 | 429 900 | – |
1.6 HDi 16V 92k | 66/92 | – | 449 900 | 512 900 |
1.6 HDi 16V 110k FAP | 80/110 | – | – |
546 900
|
Motor | délka L1 | |||
X | SX | |||
1.6i 16V 90k | 304 900 | 324 900 | ||
1.6 HDi 75k | 329 900 | 349 900 | ||
1.6 HDi 90k | 349 900 | 369 900 | ||
prodloužená verze L2 | ||||
1.6 HDi 90k | 379 900 | 369 900 |