Píše se rok 1989 a v Mělníku se rozbíhá výroba upravené Škody Rapid. A úprava to je skutečně velmi atraktivní, protože výsledný automobil dostává karoserii typu kabriolet. Firma Metalex ovšem není jedinou, která se pustila do takových to úprav, ale jejich automobil byl skoro určitě úpravou nejpovedenější.
Vydáno: 1.8.2009
Celý projekt začal ještě o rok dříve. Tehdy dovozce automobilů Škoda do Německa zatoužil nabídnout svým zákazníkům něco více a „to něco více“ měla být verze kabriolet. Pan Heinzinger obstaral vše podstatné, zanedlouho už byl na světě první výstavní prototyp a začala se shánět firma, která by celou výrobu obstarala. Volba nakonec padla na Metalex sídlící v Mělníku.
Česká práce pro Německo
Veškeré úpravy pocházely právě od Německé firmy a v tehdejším Československu probíhala pouze výroba. Vůz tehdy nebyl pro provoz na našich silnicích schválen, a tak veškerá produkce putovala do sousedního Německa.
Automobil dostal podélné výztuhy ukryté v prazích, zesílen byl také rám čelního skla a chybět nesměly ani nové úchyty pro bezpečnostní pásy. Ze dveří zmizel rám oken a ta dostala dokonce elektrické ovládání, které ovšem muselo být dodáváno ze zahraničí, stejně jako spoilery nebo prahové nástavce.
Plátěná klasika v několika minutách
Přední místa byla snížena o 20 mm a vzadu bylo instalováno užší opěradlo tak, aby vzniklo místo pro stahovací střechu. Vylepšena byla také karoserie. Především kvůli vzhledu bylo zvýšeno zadní čelo, a to o 60 mm. Vrcholné verze dostaly navíc plastové spoilery.
Látková stahovací střecha taktéž pocházela z Československa. Standardní barva byla černá, k dispozici ovšem byla také barva modrá. Podle přání bylo možné do ní nechat všít jak čirá, tak tónovaná okna. Manipulace se střechou pak probíhala v řádu několika minut.
První z řady
Automobil měl motor o objemu 1289 ccm umístěný vzadu. Maximální výkon činil 62 koní a vrchol točivého momentu dosahoval hodnoty 100 Nm. Při hmotnosti zhruba 900 kg tato síla postačovala na zrychlení z nuly na 100 km/h za 15 sekund.
Přestože původní odhady počítaly s odbytem až 40 automobilů za rok, realita byla nakonec úplně jiná. Z Mělníka totiž vyjelo pouze dvanáct takto upravených Rapidů a dalších šest bylo vyrobeno přímo německou firmou Hainzinger. Škoda Rapid se nakonec stala první z řady přestaveb sériových automobilů na kabriolet. Další přišel na řadu Favorit a po něm následovala také Felicia.
Text: Lukáš Dittrich
Foto: auta5p.eu, archiv