Před čtyřiceti lety zahájila Škoda Auto výrobu sportovního kupé Škoda 110 R. Tehdy se ještě automobilka jmenovala „Automobilové závody, národní podnik“ a na výrobu se zaměstnanci vrhli, jak bylo tehdy zvykem, po celozávodní dovolené. A z malého kulatého kupé se stala legenda.
Vydáno: 27.8.2010
Vůz navrhli a do výroby prosadili zaměstnanci pobočného závodu v Kvasinách, který se po spojení s mladoboleslavskou Škodou zabýval výrobou menší série užitkových a sportovních vozů, včetně oblíbeného kabrioletu Felicia.
Škoda 110R Coupé vycházela z vozu Škoda 100/110, jehož výroba byla zahájena v Mladé Boleslavi (rovněž po celozávodní dovolené) o rok dříve, tedy v roce 1969, jako nástupce modelu 1000/1100 MB.
Koncepce nového kupé byla schválena už v listopadu 1967, první prototyp byl postaven 31.3.1968 a veřejnosti byl vůz představen na brněnském autosalonu v září roku 1970. Tedy právě před čtyřiceti lety.
Karoserie kupé se splývavou zádí měla uspořádání sedadel 2+2. Jako pravé kupé měla Škoda 110 R dveře bez rámů oken a aerodynamičtější sklon čelního okna. Proti sedanu Škoda 110 mělo „eRko“ zvýšený výkon z 39 kW (53 k) na 45,6 kW (62 k).
Z karoserie 110 R Coupe vyšlo několik sportovních speciálů. V roce 1974 to byly tři prototypy s označením 180 RS a 200 RS. Z nich pak byl odvozen homologovaný úspěšný sortovní vůz 130 RS. Poslední vůz Š 110 R Coupé byl v Kvasinách smontován 30. prosince 1980.
Detailní informace o automobilu Škoda 110R najdete na těchto stránkách.
Technické parametry Škody 110 R Coupé:
Výkon: | 45,6 kW (62 k) při 5250–5500 ot/min | |
Max. točivý moment: | 86 Nm při 3500 ot/min | |
Objem motoru: | 1107 cm3 | |
Max. rychlost: | 145 km/h | |
Spotřeba paliva: | 9 l/100 km | |
Vyrobeno vozů: | cca 57 000 |
Text: Škoda Auto
Foto: Škoda110R.com