Před čtyřiceti lety: do světa vyjíždí Škoda 100

Ve slunných dnech letošního léta je to přesně čtyřicet let od okamžiku, kdy byla v Mladé Boleslavi zahájena výroba modelu Škoda 100/110. Vozu, který navázal na legendární „Embéčko“, sjelo do roku 1977 z výrobní linky více než milion kusů. Své nejlepší roky tak Škoda 100 prožila v letech normalizace a stejně jako život v tehdejším Československu byla vcelku nudná.

Vydáno: 22.8.2009

Výroba modelu Škoda 100 byla zahájena v Mladé Boleslavi 11.8.1969. Vůz tak přišel na trh deset let po automobilu Škoda Octavia (vznik 1959) a pět let to modelu Škoda 1000 MB (vznik 1964), na který „Stovka“ navázala. Dnes můžeme konstatovat, že přinejmenším po stránce designu byl nový vůz krokem zpět – po poměrně elegantním „Embéčku“ Škoda 1000 byl totiž design Škody 100 nudný a nezajímavý, stejně jako doba, v níž auto vzniklo.

Kvůli novému vozu Škoda 100/110 byl na začátku 60. let (1960 až 1964) vybudován zcela nový výrobní areál od motorárny po karosárnu. Automobilka tak byla vybavena tehdejšími nejmodernějšími technologiemi a výstavba nového areálu přinesla zkušenosti pro celou tehdejší generaci techniků.

Ještě před zahájením sériové výroby vypukl v mladoboleslavské automobilce ničivý požár (12. srpna 1969), který zasáhl starou část závodu a zlikvidoval především nářaďovnu (požářiště mělo plochu 24 000 m2, přímé škody dosáhly výše 320 milionů korun). Náběh výroby nového vozu se však přesto nezpozdil a na konci srpna byla veřejnosti představena nová škodovka, s novou karoserií, interiérem a několika novými konstrukčními prvky.

V letech 1969-77 bylo vyrobeno celkem 1 079 708 vozů v provedení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudvéřové verze Škoda 110 R. Toto kupé zůstalo ve výrobě až do roku 1980 a jednalo se o nejatraktivnější model z celé jinak nepříliš zajímavé modelové řady.

Z vozu Škoda 100/110 bylo odvozeno několik prototypů a malosériových vozů, například italský vůz Škoda Kirby a podobná belgická Škoda V.F.Buggy, Škoda 110 Super Sport, známá později jako Upír z Feratu, nebo 1100 GT Ústavu pro výzkum motorových vozidel.

Text: TZ Škoda Auto a redakce ZaVolantem.cz
Foto: Škoda Auto, Skoda100.cz, SkodaSpartak.cz

Galerie