Před 25 lety: BMW představuje pohon všech kol, předchůdce xDrive

Značka BMW představila svůj první model vybavený pohonem všech kol právě před čtvrtstoletím. Pohon všech kol představilo BMW v roce 1985 v tehdejším BMW řady 3, kde byl alternativou ke standardním modelům s pohonem zadních kol. Dnes už BMW nabízí pohon všech kol xDrive téměř pro všechny modely, ale pojďme se na jeho vývoj podívat od začátku.

Vydáno: 4.11.2010

Počátek: jediný model, jediný motor

První BMW s pohonem všech kol BMW 325iX se představilo v roce 1985 na frankfurtském autosalonu – disponovalo stálým systémem 4×4, který rozděloval sílu motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 37:63. O mimořádnou trakci se staraly automaticky pracující závěry s viskózní spojkou mezinápravového a zadního diferenciálu. Tím bylo zajištěno, že v případě prokluzu například zadních kol došlo k automatickému přesunu točivého momentu na kola přední nápravy. Od roku 1988 se tento model dodával také s karoserií Touring. Nechyběly ani modely se samočinnou převodovkou.

V roce 1991 se představil pohon všech kol také v BMW řady 5. Tentokrát se ale jednalo o již vyspělejší systém s elektronicky řízenou distribucí točivého momentu mezi všechna kola. Stálý pohon všech kol modelu BMW 525ix byl vybaven elektromagneticky řízenou vícelamelovou spojkou ve funkci závěru diferenciálu, která dokázala měnit distribuci síly motoru mezi nápravami podle potřeby. Standardní poměr rozdělení hnacích sil mezi přední a zadní nápravu činil 36:64. Navíc byl ale tento systém pohonu všech kol vybaven také elektrohydraulicky řízeným závěrem také zadního diferenciálu. Oba závěry byly schopné zajistit až 100procentní uzavření diferenciálů, a tudíž i velmi značnou přizpůsobivost aktuálním jízdním podmínkám.

Ve své době byl tento elektronicky řízený pohon všech kol, který byl v modelu BMW 525ix spojen výhradně se zážehovým šestiválcem 2,5 litru o výkonu 141 kW/192 k, ve srovnání se systémy konkurence ojedinělý. Již tehdy byl systém elektronického řízení pohonu všech kol schopen velmi rychle a přesně reagovat na povrch vozovky. První model BMW řady 5 s pohonem všech kol se dodával nejen jako sedan, ale také jako prodloužený Touring.

Mezník v pohonu všech kol: první vozy SUV

S příchodem prvního modelu segmentu SUV v roce 1999 se otevřela nová kapitola pro použití systému pohonu všech kol ve vozech BMW. Tento automobil nabídl to, co zanedlouho oslovilo celý svět: spojení charakteru off-roadu s praktickým a dynamickým „obyčejným“ silničním autem. Terénní auto muselo mít také pohon všech kol – ten u BMW X5 rozděloval prostřednictvím planetového soukolí sílu motoru mezi nápravy v poměru 38:62. Přesné rozdělení točivého momentu k jednotlivým kolům měly již tehdy na starosti standardně dodávaný stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control), elektronický závěr diferenciálů ADB-X (Automatic Differential Brake) nebo systém usnadňující sjíždění příkrých svahů HDC (Hill Descent Control). To vše pomáhalo první generaci BMW X5 nejen na silnici, ale samozřejmě také na nezpevněných površích či v terénu.

Pohon všech kol si postupně začínal získávat oblibu, a tak byl kromě modelu BMW X5 v roce 2000 opět uveden do útrob BMW řady 3. V této podobě se dodával v kombinaci s dvojicí zážehových a jedním vznětovým motorem.

V roce 2004 BMW založilo nový tržní segment, a vytvořilo SUV menší třídy, než kam patřilo BMW X5: kompaktnější model jménem X3 byl po několik let jediným vozem daného segmentu. Menší SUV dostalo zcela nový elektronicky řízený pohon všech kol BMW xDrive, ten se krátce po BMW X3 objevil také ve větším X5. Centrem pohonu všech kol xDrive je už v té době elektronicky řízená lamelová spojka umístěná v rozvodovce, která pracuje v těsné kooperaci s ostatními systémy podvozku v čele se stabilizačním systémem DSC. Toto řešení je základem pro variabilní distribuci točivého momentu mezi nápravy. Vůbec poprvé se tak pro činnost pohonu všech kol používaly nejen informace o rychlosti otáčení jednotlivých kol, ale rovněž data z ostatních čidel systému DSC včetně úhlu natočení volantu, pozice plynového pedálu, příčného zrychlení a dalších. Toto specifické propojení pohonu xDrive s dalšími systémy podvozku bylo tehdy revoluční a do dnešní doby zůstává jedinečné.

Rozšiřování pod jménem xDrive
Postupně však modely BMW řady X nebyly jedinými vozy, jež byly pohonem všech kol xDrive vybaveny. V roce 2005 se pohon všech kol xDrive objevil také v tehdejší páté generaci BMW řady 5, stejně tak jako v BMW řady 3. Postupně následuje nová generace BMW X5, další ojedinělá řada X6 a kompaktní crossover BMW X1.

Kromě respekt budícího úspěchu modelů BMW řady X se ale systém pohonu všech kol neustále rozšiřuje do dalších modelů. Kromě sedanu a kombi Touring je systém xDrive k dispozici včetně provedení Coupé v celkem 15 modelech BMW řady 3. Čtyři kola prostřednictvím systému xDrive mohou mít poháněna také všechna provedení BMW řady 5 Gran Turismo. Pohon všech kol se objevuje i v luxusním BMW řady 7. Konkrétně jsou v nabídce tři modely – BMW 750i xDrive, BMW 750Li xDrive a BMW 740d xDrive.

Systém BMW xDrive je nyní připraven na svoji premiéru také v šesté generaci modelu BMW řady 5. Stejně jako v provedení BMW řady 5 Gran Turismo, tak i v tomto případě přijde s novým nastavením, dále zvyšujícím tradiční radost z jízdy. Pohon všech kol xDrive bude nejdříve k dispozici v modelu BMW 550i xDrive s přeplňovaným osmiválcem o výkonu 300 kW/407 k. Dvojice šestiválcových modelů, a to včetně provedení s karoserií Touring, bude následovat.

Současnost: xDrive pro každý model
Během 25 let vývoje BMW pohon všech kol aplikovalo z jediného relativně speciálního modelu na takřka celou paletu nabízených modelů. Zatímco první pohon všech kol byl použit výhradně v BMW řady 3 s řadovým šestiválcem 2,5 litru, dnes je například v BMW řady 3 k dispozici pro všechny tři nabízené řadové zážehové šestiválce, ale také pro vznětový čtyř- i šestiválec.

V současnosti je pohonem všech kol BMW xDrive vybaven každý čtvrtý vyrobený automobil BMW, přičemž podíl modelů s pohonem všech kol trvale stoupá. V současnosti BMW nabízí 45 modelů vybavených systém xDrive, který inteligentně rozděluje sílu motoru mezi kola přední a zadní nápravy. Mezi tyto vozy nepatří pouze BMW řady X, ale také modely BMW řady 3, BMW řady 5 a BMW řady 7.

Text: Redakce, BMW
Foto: BMW

Galerie