Porsche Cayenne S: zpomalená revoluce

TEST: Obtloustlé SUV jménem Cayenne odjakživa leželo v žaludku všem příznivcům značky, která vyrábí dokonalá sportovní auta. Navzdory všem kritickým hlasům ale tahle dojná kráva vydělá automobilce ze Stuttgartu zdaleka nejvíc peněz ze všech modelů, a tak není divu, že dospěla ke své druhé generaci. A ta je ve všech ohledech lepší: otesánek shodil zhruba dvě stě kilo, a je to na něm znát nejen zvenčí, ale hlavně při jízdě.

Vydáno: 5.11.2010

Konečně krásný Cayenne
Porsche Cayenne přišlo na svět v roce 2002 jako obtloustlé a sotva ohrabané dvojče Volkswagenu Touareg. Za osmiletý život své první generace prošel Cayenne několika změnami, povětšinou k lepšímu, a ty se nyní pozitivně odrazily i na jeho druhé generaci.

Vzato čistě esteticky, nový Cayenne sice ctí základní linky nadhozené minulou generací, ale ještě více respektuje siluetu ostatních modelů značky (byť je o metr vyšší), především pětidveřové Panamery. Ale především je už na první pohled ostřejší než jeho předchůdce a tato změna mu nesmírně sluší.

SUV nebo limuzína?

Nejen vně, ale i v kabině Cayennu proběhla velká revoluce, možná ještě výraznější, než při pohledu zvenku. Stejně jako dříve je zde cítit elegance a pohodlí, což je pravá tvář tohoto SUV. Komfortní sedadla vás krásně obepnou a i při rychlejší (nezdráhal bych se napsat sportovní) jízdě vás dokážou podržet. Středový panel je kopií toho z Panamery, a nejenže je nádherný, ale pro řidiče je hlavně přehledný.

Z pozice řidiče a jeho spolujezdce na předním sedadle je Cayenne nesmírně pohodlným a prostorným autem. Na zadních sedačkách to ale už taková sláva není, vzadu není Cayenne nijak zvlášť prostorný a už vůbec ne pohodlný – zadní sedadla bohužel připomínají spíše lavici, což je trochu smutné zjištění u rozměrného rodinného SUV, které láká (kromě sportovního ducha legendární značky) hlavně na pohodlí.

Pokud jde o výbavu, na dokonalé úrovni jsou dnes všechna prémiová SUV (a často nejen ta), ne vždy je ale záplava pokrokových a ojedinělých systémů připravena ke skutečnému použití. Ve Stuttgartu se to ale povedlo – Cayenne nejenže má mnoho bezpečnostních prvků, ale Porsche je navíc vyladilo k téměř naprosté dokonalosti. Příkladem budiž dobržďování vozu v zatáčkách; většina SUV má tento systém až moc agresivní a při jízdě z něj má řidič spíše stres, než pocit podpory v krizových situacích, to ale u Cayennu absolutně neplatí, nemusíte tedy využít služeb online psychologické poradny.

Nejsportovnější z SUV

I při jízdě mne nový Cayenne zaujal pohodlím, které dokázal posádce poskytnout, ale pouze po tu dobu, kdy zůstal volič tuhosti podvozku na pozici Comfort. Přepnete-li na režim Normal, stane se Cayenne pro jízdu po Praze relativně tvrdým a nepohodlným. V nabídce najdeme ještě režim Sport, který je bohužel na českých silnicích skoro nepoužitelný.

Přesto právě podvozek patří k nejsilnějším (neboť do dokonalosti vyladěným) stránkám nového Cayennu. Oproti minulé generaci ztratil Cayenne skoro dvě stě kilo na váze, což se projevilo na lepší ovladatelnosti i manévrovatelnosti. Také se sluší pochválit účinné a nevadnoucí brzdy.

Ano, v tomto bodě neskrývám své nadšení. Cayenne S se v zatáčkách skoro nenaklání, dokonale drží stopu a v řízení má cit, který je vlastní o mnoho menším a lehčím automobilům.

Čtyři sta koní? Nestačí

Naopak použitá motorizace už mne tak nenadchla. Testovaný Cayenne S měl pod kapotou atmosférický benzinový osmiválec o obsahu 4,8 litru, který jsme otestovali například u Porsche Panamera.

Výkon pohonné jednotky je rovných 400 koní – což je celkem dost, navíc se jedná se o druhý nejsilnější motor, se kterým se Cayenne prodává. Přesto musím bohužel konstatovat, že byl pro mě tento motor zklamáním. Výkon tohoto motoru nedokáže překvapit a často vám dvoutunový Cayenne přijde prostě příliš líný.

Pokud to jen trochu půjde, sáhněte raději po Porsche Cayenne Turbo, které má navíc přeplňování a o sto koní větší sílu (jak umí s velkým a těžkým autem zamávat 500 koní si můžete přečíst v testu Range Roveru Supercharged).

Jediné, co mě tedy nakonec na tomto motoru překvapilo, byla jeho ohromná spotřeba: za stovku kilometrů ujetých po Praze svižnějším tempem sežral Cayenne neuvěřitelných 33 litrů, což při objemu nádrže 85 litrů představuje riziko tankování každých 250 kilometrů (!). Těžko hledat nějaké řešení; Porsche sice nabízí i naftový agregát s obsahem 3,0 litry, který spotřebuje (možná) jen 12 litrů na 100 km, ale jeho 240 koní absolutně nemá šanci takové auto uvézt.

Hlavní brzda dokonalosti: motor

Na jednu stranu si nemůžu vynachválit precizní jízdní vlastnosti podvozku a naprosté pohodlí, které Cayenne nabízí. Z tohoto pohledu je Cayenne téměř dokonalý. Nadšení mi ale absolutně zkazil onen v zásadě líný a nenažraný motor.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Ani na vteřinu jsem nepochyboval o tom, že Porsche Cayenne je obrovsky pohodlné, komfortní, prostorné atakdál. To je pravda. Ovšem kdybych chtěl necitlivě srovnávat, před pár dny jsme tu měli Range Rover, který stál podobné peníze a byl o poznání praktičtější, prostornější… větší. Ale co bude člověk, který si bude chtít koupit to největší porsche (nikoliv já) řešit? Otázku: je tam dost místa?? Ano, je! Někdo možná nabízí víc, ale tady je ho dost. Na stěhování to nebude, ale tihle lidé nestěhují sami, že.
Dávám známku 1
Jana Jana: Čekáte ode mě asi jen negativní soud. A ten dostanete. Já bych si něco takového za dva miliony nikdy nekoupila. Já bych si to nekoupila ani s dieselem, který bude asi o něco úspornější, a v podstatě nechápu, proč si to kupuje někdo jiný. Někdo, kdo má potřebu mrhat penězi!
Dávám známku 4
Nikola Nikola: Jedničku s hvězdičkou uděluju za krásný vzhled zvenku. Oproti minulosti je to opravdu jiné auto, takové dynamičtější. Stejně tak se mi líbí interiér (i když jak jsem koukala na web porsche.cz, lépe vypadá Cayenne Turbo, protože je ve světlé kůži, tohle bylo jen tmavé, což vypadá IMHO hůř), opravdu je to luxusní obývák celý v kůži. Chválím!
Dávám známku 1*
Tomáš

Tomáš: Nemyslím si, že Cayenne s výkonem 400 koní nejede. Ono když máte dvoutunové SUV, tak vlastně s jakýmkoliv výkonem nejede, ale z těch silnějších SUV je zrovna Cayenne z těch nejrychlejších a nejsportovnějších. Navíc je přitom obrovské a jeho image vám dovoluje dělat machry kdykoliv a kdekoliv. A nakonec je vlastně jedno, jak jede (na silnici i v terénu, přičemž obojí mu jde hodně dobře). Snažím se tím říct, že auto jako je Cayenne se vymyká mému chápání „obyčejných“ aut. Auto jako je Cayenne vždycky bude mít navíc právě ten x-faktor, i když bude možná menší nebo slabší než spousta jiných SUV.
Dávám známku 1

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Michal Hofmeister
Foto: autor, Porsche


PARAMETRY

Základní cena Porsche Cayenne 3.6 V6: 1.522.000,- Kč
Cena Porsche Cayenne S 4.8 V8: 1.983.000,- Kč
Ceny jsou včetně DPH

PORSCHE CAYENNE S 4.8 V8
Objem motoru 4806 ccm
Maximální výkon 294 kW / 400 k v 6500 ot./min.
Maximální točivý moment 500 Nm v 3500 ot./min.
Převodovka osmistupňová automatická
Maximální rychlost 258 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,9 s (naměřeno 6,5 s)
Udávaná spotřeba město 14,5 l/100 km
Spotřeba mimo město 8,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 10,5 l/100 km
Spotřeba během testu 32,8 l/100 km
Provozní hmotnost 2065 kg
Délka / výška / šířka 4846 / 1705 / 1939 mm
Rozvor 2895 mm
Zavazadelník 670 – 1780 l

 

Galerie