Uvnitř video. Nové Porsche Cayenne bylo odhaleno! A co víc: víme o něm úplně všechno! Druhá generace prémiového SUV se dostane na trh v polovině letošního roku. Bude ve všech směrech větší, jeho hmotnost se ale přitom sníží, a pod jeho kapotou se objeví osmistupňový automat a hned několik nových motorů – z nich ta nejvýznamnější bude nepochybně hybridní motor.
Vydáno: 26.2.2010
Nové Porsche Cayenne přijde na trh letos v květnu, po dlouhých sedmi letech od uvedení první generace, která přivedla k jinak sportovní značce řadu nových zákazníků. Jak se na vůz exkluzivní stuttgartské značky sluší, přijde luxusní SUV s řadou novinek.
Větší a ještě prostornější
Předně bude nový Cayenne o celých 185 kg lehčí, než jeho předchůdce, a to i při nárůstu velikosti ve všech směrech: na délku měří o pět centimetrů víc než v předchozí generaci, na šířku o centimetr. Rozvor narostl o čtyři centimetry. Na přehledné srovnání parametrů si můžete prohlédnout v následující tabulce:
Rozměry | Cayenne I | Cayenne II | Rozdíl |
Délka | 4798 mm | 4846 mm | + 48 mm |
Šířka | 1928 mm | 1939 mm | + 11 mm |
Výška | 1699 mm | 1705 mm | + 6 mm |
Rozvor | 2855 mm | 2895 mm | + 40 mm |
Vedle vnějších rozměrů ale poroste i místo na palubě, také díky čtyřcentimetrovému nárůstu rozvoru. Kromě místa se má zlepšit i variabilita vnitřního prostoru, například zadní řada sedadel bude podélně posunovatelná o 160 milimetrů. Znatelně se zvětší i zavazadlový prostor, z původních 540 litrů naroste na obřích 670 litrů.
Pohon jednadvacátého století
Nárůst rozměrů ale není jedinou změnou. Nejdůležitější novinky se totiž odehrají pod kapotou, ať už jde o nové (nebo alespoň modernizované) motory, nebo o osmistupňovou automatickou převodovku, která bude s naprostou většinou motorů spojena.
Doba si žádá ohleduplnost k životnímu prostřední, a i na to má Porsche odpověď: kromě nižší hmotnosti, úspornějších motorů i převodovky dodá systém stop&start, který má kombinovanou spotřebu snížit až o kouzelných 23%.
Tím ale vůbec nejzajímavějším bude hybridní motor, na který klade Porsche velký důraz. Systém sestává, jako obvykle, ze dvou motorů: ze spalovacího benzinového šestiválce 3,0 TFSI od Audi, a elektromotoru. Vidlicový šestiválec přeplňovaný kompresorem disponuje výkonem 245 kW (při 5500-6500 ot./min) a elektromotor, pracující ve dvou rychlostních pásmech, má výkon 34kW (při 1150 ot./min). Výsledný výkon celé hybridní soustavy je 379 koní, neboli 279 kW (při 5500 ot./min), a maximální točivý moment 580 Nm je dosažen už v 1000 ot./min.
Je důležité zmínit, že Cayenne bude plnohodnotný hybrid (neboli full-hybrid), takže jeho elektromotor dokáže samostatně hýbat s celým autem, a to až do rychlosti 60 km/h. Nepomáhá přitom jen při rozjezdech, ale i při akceleraci i ve vyšších rychlostech. Spalovací motor jím může být nahrazen kdykoli není potřeba až do rychlosti 156 km/h.
Stará dobrá škola
Nesmíme ale zapomínat na řadu starých dobrých konvenčních motorů, zejména tedy zážehových. Základní verzi bude pohánět vidlicový šestiválec 3.6 V6, a jako jedinou ji bude možné koupit s šestistupňovou manuální převodovkou, a osmistupňový automat Tiptronic S pro ni bude za příplatek. Pro všechny ostatní motory bude dodáván sériově.
Druhou verzí bude Cayenne S s atmosférickým osmiválcovým motorem, oním automatem a systémem stop&start. Udávaná spotřeba je díky tomu všemu nečekaně dobrá, v kombinovaném provozu se prý zastaví na 10,5 l/100 km. Nejsilnějším z nabídky bude prozatím Porsche Cayenne Turbo, jehož pohon zajistí přeplňovaný osmiválec a udávaná kombinovaná spotřeba 11,5 l/100 km zní velmi optimisticky.
No a nesmíme zapomenout ani na naftovou verzi, Porsche Cayenne Diesel. S naftovým motorem 3.0 V6 TDI, pocházejícím od Audi, bude naftový Cayenne nejslabším motorem z celé nabídky. Zato ale nabídne výbornou spotřebu 7,4 l/100 km, čímž se dokonce stává nejúspornějším vozem celé automobilky Porsche. S osmistupňovým automatem přitom zrychlí z 0-100 km/h za slušných 7,8 sekundy.
Do terénu?
Nejmenší sériová kola budou obuta do pneumatik 255/55 R18, u dražších verzí ale dostanete i kola o velikosti 19 nebo 20 palců. To není nijak překvapivé, Cayenne se zkrátka do terénu často nepodívá. Přesto budou mít všechny motorizace stálý pohon všech kol, řízený elektronickou mezinápravovou lamelovou spojkou s přiřaditelnou uzávěrkou nebo se samosvorným mezinápravovým diferenciálem.
Světlá výška Cayennu s odpružením ocelovými pružinami bude činit 215 mm, jeho brodivost přitom dosáhne hloubky 500 mm. Verze se vzduchovým odpružením zvládne hlubší brod, konkrétně s hloubkou 555 mm, jeho světlá výška se přitom pohybuje mezi 210 mm v základním nastavení, až po 268 mm v terénním režimu.
Porsche Cayenne druhé generace se představí už za několik dnů na autosalonu v Ženevě a na nejdůležitější trhy dorazí v květnu 2010.
Text: Redakce
Foto: Porsche