Porsche Boxster (981): dokud je ještě čas

TEST AUTA: Kabrio, nádherný béžový interiér a slunečný den? Na takovou nabídku jsme nemohli říct ne! Pokud je navíc pod kapotou atmosférický šestiválcový boxer uložený uprostřed, který žene zadní nápravu a auto sedí na nízkoprofilových dvacítkách? Tak tohle bude zajímavé! Pojďme se na poslední generaci Porsche Boxster podívat společně.

Malá Carrera GT

Aktuální generace Boxsteru se po designové stránce nesmírně povedla. Designéři brali inspiraci nejen z nastoleného designu Porsche, který zavedl model 911 (991), ale hlavně se nechali inspirovat legendou mezi „analogovými“ supersporty, Carrerou GT. A Boxsteru tato změna neuvěřitelně prospěla. V jistých partiích je snad ještě více sexy než jeho původní vzor.

Auto působí velice vyváženě, a to jak s nataženou střechou, tak i bez ní (rozdíl mezi nataženou a staženou střechou je mimochodem 9 sekund). Málokterý kabriolet je opravdu krásný i se střechou. Smekám.

Díky ostré lince v zadní části, která spojuje nádherně strukturované LED svítilny, pak zmizela i problematická partie minulých generací, která do značné míry připomínala vystrčený zadek jistého z primátů v zoologických zahradách.

Úplně jiná písnička 

Pokud se vám zdá, že se toho zvenčí až tak moc neudálo a že nejmenší člen rodiny Porsche pouze trochu zkrásněl, po přesunu do interiéru vám malý roadster doslova vyrazí dech. Tatam jsou doby spartánských výplní dveří a jednoduché palubní desky, která sice neurazila, ale rozhodně nenadchla. Nový interiér působí velmi hodnotně, až téměř luxusně a je opět velmi podobný tomu, jaký známe z dražší 911 (991). Dílenské zpracování je příkladné. Tlačítek je na první pohled celkem dost, ale jejich rozvržení je zcela logické a po chvilce cviku se dají i velmi snadno zapamatovat.

Ve Stuttgartu si dali tentokrát hodně záležet na tom, aby se i v nejmenších modelech značky (od sedadel dopředu je kromě tlačítka na ovládání střechy vnitřek shodný s Caymanem) cítila posádka bezpečně obepnuta a aby se jí dostávalo i notné dávky pohodlí.  

Zprvu se mi tak majestátný interiér k charakteru vozu nehodil, ale po prvním stu kilometrů jsem si na něj rychle zvykl (nebylo to těžké) a rozhodně mi tato změna připadá jako krok správným směrem. Kdo by také chtěl trávit volný čas v „nepohodlí“?

Jedinou slabinou malého roadsteru je prostor v oblasti hlavy. S mými 185 centimetry výšky jsem měl při nejnižší poloze sedadla nad hlavou k dobru zhruba pět centimetrů a při jízdě se staženou střechou mi vítr občas načechral vlasy. Lidem s výškou nad 190 cm bych zájem o případnou koupi opravdu doporučil zvážit. 

Poctivá atmosféra, která se umí nadechnout

Porsche Boxster má atmosféru. Doslovně. Pohonné ústrojí malému roadsteru obstarává šestiválcový boxer o objemu 2,7 litru (spojením těchto dvou slov mimochodem název vozu také vznikl). Ten je uložen za prostorem pro posádku, ale před zadní nápravou. Přesně tak jako je tomu i u nejrychlejších, sériových vozů naší planety a Boxster má díky této koncepci naprosto ideální rozložení hmotnosti.

Ještě stále se jedná o poctivou a nefalšovanou atmosféru, která vyniká svým jadrným zvukem, naprosto plynulým zátahem a velmi ráda se nechá vytočit až k omezovači, který leží těsně pod hranicí 8 tisíc. Maximální výkon motoru činí 195 kW (265 koní) při 6700 ot./min. a točivý moment vrcholí na hodnotě 280 Nm v pásmu od 4500 do 6500 ot./min.

Nijak oslnivé hodnoty, že? Na papíře to tak skutečně nevypadá, ale věřte, že realita je úplně jiná. Automobil váží 1330 kg a boxer je schopný vozem cloumat s takovou vervou, že máte pocit, jako by měl těch koní snad 300.

Příkladná je i efektivita motoru vzhledem ke spotřebě. S permanentně vypnutým systémem start/stop se není problém pohybovat i hluboko pod hranicí deseti litrů. A to se nijak neloudáte. Dost svižně pojedete za dvanáct až třináct. Rychlost při spotřebě atakující dvacítku už definitivně vyděsí váš řidičák, a pokud vás někde zmerčí páni příslušníci, pošlou vás rovnou i na psychologické testy zjistit, zda nejste blázen.

Jízda na hranici dokonalosti

A konečně se dostávám k tomu, pro co si Boxstera naprosto zamiluje úplně každý. K zážitku z jízdy. Díky široce nastavitelným sedačkám se ideální pozice za skvěle tvarovaným volantem hledá velmi snadno. 

Zapůjčený vůz měl manuální převodovku a musím říct, že to pocitu z jízdy dodalo úplně jiné grády. Řazení je příkladné. Spojka jde krásně ztuha a kulisa řadicí páky je naprosto fenomenální. Přiznávám, že po celou dobu zhruba dvou dnů a společných 500 kilometrech, které jsem měl možnost s vozem strávit, jsem se radoval z každého přeřazení jako malý kluk.

Dráhy jsou jasně vymezené a chod řadicí páky mezi jednotlivými stupni ukázkově krátký. Tohle je něco, co se z dnešního světa vytrácí a ač může převodovka PDK řadit sebelépe, pocitu, kdy brzdíte před zatáčkou, hážete meziplyn a následně řadicí páka zapadne tak ladně, jako kdyby právě odehrála Beethovenovu Devátou, se jednoduše nic nevyrovná.

Brzdy jsou skvěle dávkovatelné, takže ani po prvním usednutí do vozu nebudete při brzdění kousat do volantu či se snažit vyhodit spolusedícího předním sklem. Jejich výkon je ukázkový, takže se na ně dá dobře spolehnout.

Díky perfektnímu naladění motoru má Boxster bleskové reakce na pokyny plynového pedálu a v závislosti na míře sešlápnutí se vozem line naprosto úžasný, až orgastický zvuk, ze kterého člověku chvílemi naběhne skoro až husí kůže. Ten má na svědomí jak koncepce vozu, díky kterému sedíte zhruba 40 centimetrů (!) od motoru, tak vynikající výfukové potrubí.

Zvuk je oproti minulým generacím o mílové kroky vpředu a nejeden znalec si vás podle něj splete s větší  911.

Podvozek je kapitola sama pro sebe. Nerovnosti filtruje velmi dobře, a ačkoliv byl zapůjčený vůz na dvacetipalcových kolech, ani zvlněná okreska mu nedělala větší potíž. Komfort jízdy pak nebyl ani zdaleka tak špatný, jak by člověk čekal. V režimu sport se na rozbitější silnici nebojí maličko poskočit, jinak je ale krásně čitelný a je z něj cítit, že má limity daleko za výkony této konkrétní motorizace. Tady vážně není co vytknout.

K dokonalosti chybí jen kousek

Zatáčky si budete užívat.Boxster zatáčky skutečně miluje a podobné pocity se po pár kilometrech dostaví i jeho řidiči. Vedení stopy je ukázkové a celková neutralita vozu je díky jeho rozvržení ohromující. Vůz nerozhodí ani náhlá změna směru, a to ani ve vysokých rychlostech. Zdálo by se už, že kombinace skvělého atmosférického motoru, velmi dobrých sedadel (která mimochodem ani nebyla za příplatek), ideálního rozložení hmotnosti a perfektně čitelného podvozku bude naprosto dokonalou souhrou stmelenou do jednoho bezchybného celku. 

Ona také je, ale o to víc zamrzí fakt, že tento dokonalý ideál má jednu maličkou pihu na kráse. 

Tou pihou není nic jiného, než zbytečně přeposilované až téměř zženštělé řízení. Může za to elektrický posilovač, který sice dává dostatečnou zpětnou vazbu, nicméně už to jednoduše není poctivá hydraulika. Řízení nijak dramaticky neztuhne ani po stisknutí tlačítka sport a k tak hutné a skvělé manuální převodovce se svým charakterem prostě nehodí. 

I přes to řízení ale Boxster s manuálem rozhodně není žádný sporťáček pro slečinky. A pokud některá z dam přeci jen neodolá a bude tuhle malou Carreru GT se třemi pedály chtít, doporučuji předem strávit nějaký čas v posilovně, protože by vás po delší cestě, kdy se budete chtít svižněji svézt, mohla bolet ruka, noha, popřípadě obojí.

Za zmínku stojí také skvělé odhlučnění střechy, která ač je plátěná, nešustí ani nesviští v prakticky žádných rychlostech a jemný aerodynamický hluk způsobuje až daleko za hranicí dvou set kilometrů za hodinu.

Za tuhle cenu? Jednoznačně!

Boxster je při základní ceně 1 435 000 Kč skutečně skvělým počinem a jeho cena je více než opodstatněná. Nejen že se jedná o poslední modelovou řadu Boxster, která ještě v základní verzi dostane velký atmosférický šestiválec, ale díky kvalitnímu, značně vylepšenému interiéru a inovativním technologiím se s ním dá bez problému žít každý den. 

Vzhledem ke své koncepci vyniká v daném segmentu i slušnoupraktičností, což dokazují dva kufry o objemu 150 litrů (přední) a 130 litrů (zadní) a spousta odkládacích prostor v interiéru, nevyjímaje háčky na zadních stranách sedadel. Nesmíte ale sedět příliš vzadu, protože pak už tam jednoduše není místo pro nic. 

Jízdu si s tímhle krásným roadsterem užijete po každém usednutí a v podstatě jediné, co vám bude dělat vrásky, jsou mnohdy nesmyslně nastavené rychlostní limity v našich končinách. A kvalita českých silnic.

Výsledná známka 1

Text: Martin Müller
Foto: Martin Müller


PARAMETRY

Základní cena Porsche Boxster: 1 435 000 Kč

PORSCHE BOXSTER 981 2.7
Motor 2.706 ccm boxer, 6 válců
Maximální výkon 195kW (265 koní ) při 6.700ot./min.
Maximální točivý moment 280Nm při 4.500 až 6.500 ot./min.
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 264 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,8 s
Udávaná spotřeba město 11,8 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,4 l/100 km  
Kombinovaná spotřeba 8,5 l/100 km 
Spotřeba během testu 9,5 l/100 km 
Provozní hmotnost 1.330 kg
Délka / šířka / výška 4.374 mm / 1.282 mm / 1.801 mm
Rozvor 2.475 mm
Zavazadelník 280 litrů (150/130)

 

Galerie