Porsche a čtyřválec: napotřetí to už vyjde

Nejmenší zástupci rodu Porsche, modely Cayman a Boxter, mají dostat čtyřválce. Připusťme, že tohle tu už bylo. A dokonce dvakrát. Jenomže to vždycky skončilo neúspěchem. Tentokrát můžeme čekat, že to vyjde.

V devětašedesátém se Stuttgart rozhodl pro auto, které by si, co do jízdních vlastností nezadalo s devětsetjedenáctkou, ale cenově bylo dostupnější. Přesto, že v té době byla otázka ceny důležitějším argumentem než dnes, VW Porsche 914 se nesetkal s odezvou veřejnosti, jakou výrobce očekával.

Jistě, reklama a vymývání mozků rozhodně nedosahovaly dnešní úrovně, ale také lidský faktor, tedy člověk, řidič a v té době snad ještě i šofér (termíny dnes chybně vzájemně zaměňované), měl vlastní názor na to, co Porsche je.

Tedy neoddiskutovatelně a jednou provždy 911.

Zkrátka VW Porsche 914 se netrefil do vkusu zákazníka. A že to bylo skutečně hodně dobré auto. Plochý, vzduchem chlazený čtyřválec VW, uložený před zadní nápravou dával vozu velmi slušnou dynamiku, zejména ve dvoulitru a jízdní vlastnosti auta byly lepší než u modelu 911. I když je otázkou úhlu pohledu, zda ona specifická přetáčivost devětsetjedenáctky mnoha sportovně laděným jezdcům u devětsetčtrnáctky vlastně nescházela. Vrcholný model 914 měl karburátorový šestiválec, ale ten není předmětem tohoto textu. Ten je o 4 válcích.

V sedmdesátých letech, nějakou dobu po ukončení výroby 914, vznikl velmi netradiční model s označením 924.

Což by samo o sobě nevadilo, ale on si nesl i jméno Porsche. Porsche 924. Porsche s motorem Audi. S řadovým, vodou chlazeným a, svět se zbláznil, vpředu! Porsche s motorem vpředu a ještě řadovým! Horší představa by snad mohla být už jen Ducati s motorem Jawa.

Kdyby měl onen vůz na kapotě namísto erbu s koníkem čtyři kroužky, jednalo by se nepochybně o hezké sportovní Audi. Ale s tím Porschem to opravdu přehnali. Ani velmi dobře vyřešené rozložení váhy použitím systému transaxle už nepomohlo získat sympatie skutečných vyznavačů stuttgartské ikony. A tak i model 924 se z nabídky sportovní značky poroučel s neúspěchem.

Jenže doba se mění, byznys je největší a možná už jedinou motivací, tak nejspíš čtyřválce v nových modelech Boxter a Cayman nejenže neurazí, ale ani nebudou jejich nové majitele zajímat. Kde že to má motor? Vzadu? No asi ano. Čtyři válce? No a kolik má mít motor válců? Pět?

Vlastně buďme rádi, že nemá tři.

Text: Milan 911, spolupracovník redakce
Foto: Porsche

Galerie