Porsche 911 Turbo: první jízdní dojmy

Konečně! To se nám chtělo zakřičet, když jsme poprvé usedli do nového Porsche 911 Turbo v podzemních garážích lisabonského letiště. Ačkoliv jde oproti předchozímu modelu jen o nepatrný vizuální facelift, uvnitř se změnilo docela dost. Nejde jen o větší motor a nejrůznější technologie, ale i automatickou převodovku PDK, která poprvé dostala funkční páčky pod volantem.


Vydáno: 30.10.2009

Do Portugalska jsme letos zavítali už jednou, zhruba před měsícem se tam totiž konaly první předváděcí jízdy velkého BMW 5 Gran Turismo. Když jsme se projížděli po okolních klikatých okreskách, chvílemi jsme si přáli, abychom v ruce měli něco mrštnějšího a citlivějšího než dvoutunovou limuzínu naditou luxusem. Nevím, jestli nějaký motoristický bůh vyslyšel naše prosby, ale shodou okolností jsme se s novým Porsche 911 Turbo projeli po stejných silničkách. A pak zamířili na obávaný okruh v Estoril.

Stejně jako běžné Porsche 911 Carrera, dostalo i Turbo nově svítilny LED pro denní svícení, které jsou umístěny v lehce přepracovaném předním nárazníku. K dispozici jsou nyní také natáčecí světla. Do původní sady kol přibyla nová, takže má zákazník více možností se rozhodnout. Na zádi samozřejmě najdeme LED brzdovky a velké přítlačné pohyblivé křídlo. Můžete si také pořídit optický paket, jenž vzhled auta vylepší například o nápis TURBO na boku a ještě větší křídlo.

Uvnitř se nezměnilo zhola nic (tedy pokud zatím není řeč o vozu s převodovkou PDK). U Porsche jsme zvyklí na luxus, pohodlná sedadla s dokonalým bočním vedením a druhou řadu, která je naprosto nepoužitelná. Navigaci, pět na sobě položených budíků pod volantem nebo startování na levé straně všichni dobře známe.

S větrem ve vlasech

Než jsme začali „blbnout“ na okruhu v Estoril, jali jsme se vyrazit na klikaté silničky s otevřeným Porsche 911 Turbo Cabriolet. Zatímco v Česku panovaly plískanice, my jsme měli polojasné počasí a teploty okolo 23 stupňů, které byly ideální pro vyjížďku s nebem nad hlavou. Jakmile se poměrně rychle složí klasická plátěná střecha, je možné sklopit zadní sedadla a na jejich místo umístit windshot, aby vám nefoukalo za krk. Kabriolet na rozdíl od kupé nabízí ještě trochu víc než jen letní projížďky přírodou. Jde hlavně o parádní zvuk 3,8litrového šestiválce, se kterým tak máte maximální kontakt.

Původní Porsche 911 Turbo mělo o dvě deci menší objem. Nový nadvakrát přeplňovaný agregát se může pochlubit výkonem 368 kW, tedy rovných 500 koní (stejně jako Porsche Panamera Turbo s přeplňovaným osmiválcem) a maximem točivého momentu 650 Nm. To je neskutečná porce energie, navíc díky dvojitému přeplňování dostupná v širokém rozpětí mezi 1950 až 5000 otáček. Kabriolet váží 1670 kg, kupé o 25 kg méně. Zrychlení je ale brutální, bouřlivé a přitlačí vás do sedačky takovým způsobem, že se z toho napoprvé budete muset chvíli vzpamatovávat. Stovka za 3,7 sekundy (3,6 s převodovkou PDK) hovoří za vše. A zvuk, který proudí ze dvou velkých výfuků za vámi je uhrančivý. Budete ho chtít slyšet čím dál tím častěji, zvlášť když na cestě potkáte pár tunelů. Při tom všem by měla být kombinovaná spotřeba 11,5 litrů vysokooktanového benzínu na 100 km. Ručička palivoměru nám utíkala určitě mnohem rychleji, ale potencionálnímu kupci takového auta je to stejně jedno.

Porsche 911 Turbo by mohlo být pěkně nebezpečný společník na cesty, kdyby se vývojáři ze Zuffenhausenu opět nepřekonali v množství technických „vychytávek“, které si pro nový supersport připravili. U takového výkonu se už rozhodli pro pohon všech čtyř kol, který zajistí zejména dobře kontrolovatelný prudký start a mnohem jistější průjezdy zatáčkami. Do toho tu je ještě systém PSM, nastavitelný podvozek v několika režimech – normal, sport a sport plus. U automatu se navíc změní rychlost řazení a převodovka vytáčí mnohem výše. Turbo nám přišlo tvrději naladěno, než klasická 911, to ale k supersportu patří. Odměnou jsou perfektní jízdní vlastnosti a možnost projíždět zatáčky rychle a přesně jako nikdy.

Stroj na okruhy

Ale to už míříme na okruh v Estoril a ujímají se nás profesionální jezdci Porsche. Máme také možnost vyměnit auta a s radostí usedáme za volant Porsche 911 Turbo v provedení kupé, které je navíc vybavené automatickou 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK (Porsche-Doppelkupplungsgetriebe). Ta musela být mírně upravena, aby se vůbec mohla postarat o takové množství síly, které nové Turbo má. A čeká nás velmi pozitivní novinka: proklínaný volant se dvěma kolébkovými tlačítky na řazení je pryč. Porsche se umoudřilo a Turbo dostalo nový. Tříramenný kovový volant působí lehce retro a vypadá nádherně. Pěkně na dosah prstů jsou velké páčky, pravá pro přidávání rychlosti, levá pro podřazování. V ramenech se navíc skrývají indikátory režimů Sport plus a Launch control.

Za den jsme projeli 4,2kilometrový okruh v Estoril zhruba třicetkrát a musíme uznat, že to byla docela fuška. Piloti F1 nebo FIA nemají právě nejlehčí povolání. O hodně snadnější to bylo s automatem PDK a s řazením páčkami, které jsou prostě nesrovnatelně rychlejší než manuální převodovka. Levá noha navíc nemusí být v pozoru a řidičovy ruce neopustí volant. S PDK jsme tak zajeli o poznání lepší časy.

Na okruhu, kde jsme mohli Porsche 911 Turbo dostávat do extrémních situací, jsme si opravdu užili. Pověstná komunikativnost sporťáků ze Zuffenhausenu byla znát na každém metru, velké množství energie jsme pak na delší rovince zhodnotili klidně na 200 km/h. Auto sneslo opravdu drsné zacházení, aniž by se třeba dostavila větší únava brzd.

Katapult Launch control

Cílová rovinka byla uzavřena pro testování Launch control. Tato funkce se pojí pouze s převodovkou PDK. Řidič musí levou nohou stoupnout na brzdu a pravou vytočit motor do 6000 otáček. Pak se na volantu rozsvítí kontrolka a výfuky hřímají. Stačí povolit a supersport vyletí dopředu ještě rychleji. Možné je dosáhnout zrychlení okolo 3,4 sekund na stovku, některá měření prý ale ukázala i o dvě desetiny rychlejší časy. Záleží totiž na mnoha faktorech. Jedno je ale stejné: překvapené obličeje těch, co to zkusili poprvé. „V jejich očích jsem viděl strach,“ smál se jeden z testovacích jezdců, který měl jízdy s Launch control na starosti. Možná měl pravdu…

Porsche 911 Turbo na nás mocně zapůsobilo. Zuffenhausenští ukázali, že dokážou dělat jedny z nejlepších supersportů na světě. A to už hodně dlouho. V Česku přijde nové Turbo na trh 21. listopadu. K dostání bude za 3.889.000 korun včetně DPH, Cabriolet za 4.186.000 korun. To je pořádná pálka, ale věřte, že svých peněz nebudete litovat ani na sekundu.

Text a foto: Jan Markovič (foto interiéru s PDK – Porsche)

PORSCHE 911 TURBO (kupé + PDK)
Objem motoru 3800 ccm
Maximální výkon 368 kW (500 k) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment 650 Nm při 1950 až 5000 ot/min
Převodovka 7stupňová automatická
Maximální rychlost 312 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 3,6 s.
Kombinovaná spotřeba 11,5 l/100 km
Provozní hmotnost 1645 kg
Délka / výška / šířka 4450 mm / 1300 mm / 1952 mm
Rozvor 2350 mm
Zavazadelník / vzadu 105 l / 190 l

 

Galerie