Peugeot RCZ 2.0 HDi: lví princ

TEST: Při pohledu do portfolia francouzské značky Peugeot zůstávalo srdce fanouška automobilů chladné. Elegantní, ale vlastně nepříliš výrazná linka vozů, spolu s jejich decentním interiérem je výrazivem řidičů, kteří hledají hlavně užitek a přijatelnou cenu. Standardní „peugeotí“ smečka ovšem nedávno získala nového vůdce, který se tradicím značky vymyká. Vedle královského modelu 508 opanoval lví rodinu také pohledný princ. Peugeot RCZ.


Vydáno: 27.7.2011

Na chvíli se zastavte a zamyslete se nad svým ideálním vozem. Je to prostorný rodinný sedan s kvalitním zpracováním interiéru, velkým komfortem jízdy a přijatelnými náklady na pořízení i provoz? Našlápnutý hatchback, který plní funkci rodinou i volnočasovou? Nebo naopak burácivé, nepohodlné, drahé, ale neskutečně rychlé, skvěle vypadající a pozornost žen budící coupé v červené nebo žluté barvě?

Ať tak či tak či tak, Peugeot RCZ není ani jedním z těchto vozů. 

Lépe řečeno, on je svým způsobem všemi dohromady. 

Óda na RCZ

První slovo, které mi při prvním setkání s RCZ vytanulo na mysl, byla krása. Peugeot se po letech sice elegantně střižených, ale ve výsledku celkem nudných i usedlých a hodně si podobných vozů trochu odvázal a představil světu mistrovské dílo. 

Můžete namítat, že je to okopírované Audi TT, ale každým svým záhybem Peugeot dokazuje, že to tak není. TT je zkrátka malé hodně kulaté auto, které je po německém způsobu správně ošklivé. RCZ je oproti tomu detailně sestaveným notovým zápisem symfonie, který dirigent-designer dokázal divákovi převést do neobyčejně oku lahodící podoby. 

Stále dokola se budete za automobilem otáčet a očima znovu a znovu kousek po kousku procházet jeho tvary, hledajíc důvod, pro který se vám tolik líbí. Ale nenajdete ho. RCZ je jako Mona Lisa, na kterou můžete hledět hodiny, ale proč vás tolik fascinuje nezjistíte. Je to onen slavný poloúsměv, její posazení, kompozice nebo snad šerosvit obrazu? Stejné je to s RCZ. Vše je na svém místě, aniž byste věděli, kde to je. Jsou to aerodynamické „boule“ na prosklené střeše inspirované slavnou firmou Zagato, výrazné blatníky zadních kol, které dodávají autu správnou agresivní dynamiku lva připraveného ke skoku nebo přední mlhovky, zasazené do vdechů sání ve tvaru předních světel? Nevíte. Jako celek to ale jednoduše funguje.

Vzhled auta podtrhují skvěle padnoucí osmnáctipalcová litá kola, která jsou dodávána v základní výbavě, a která RCZ velmi přibližují jeho většímu a staršímu bráchovi, legendárnímu konceptu Peugeot 4002 z roku 2003.

Mohl bych tu o podobě malého peugeotu plkat ještě hodiny, ale stejně tak jako je RCZ nekonkrétně pěkné, byly by i moje řeči. Pojďme tedy od poezie k próze. 

156, 163 nebo 200 koní?

Námi testovaná verze RCZ byla poháněna dvoulitrovým turbodieselem rodiny Peugeot s označením HDi, který produkoval 163 koní (120 kW). Jedinému dieselovému agregátu v nabídce RCZ sekunduje šestistupňová manuální převodovka.

Na dalších stránkách katalogu Peugeotu najdete už pouze benzinový čtyřválec 1.6 THP s výkonem 156, respektive 200 koní. Cena za nejslabší motor začíná na 689 000 Kč, nejdražší je zmíněný diesel, který v základním provedení vozu pořídíte za 754 000 Kč.

Výběr je pochopitelný, ale přesto nedostačující. Ačkoliv se RCZ s HDi motorem dokáže pohybovat přijatelně svižně, čekali byste od auta podobného ražení víc. Chtěli byste, aby s každým šlápnutím pedálu startovalo jako splašený kůň (lev v tomhle případě) a síla pod kapotou, aby neustále netrpělivě bublající čekala na váš povel. Bohužel nic takového se nekoná. Alespoň ne ve verzi 2.0 HDi.

Točivý moment 340 Nm přichází při cca 2250 otáčkách v minutě, ale motoru rychle dochází dech. Řadit musíte hned po překročení 4000 otáček. Ne že by auto bylo pomalé ¬– na stovku se dostane za 8,2 sekundy a při maximálních 220 km/h je stále ještě v autě pohodlně a cítíte se bezpečně. Ve vyšších rychlostech ovšem motoru dochází dynamika a lehkost pohybu. Ani zvuk není, co byste od podobného auta podobného čekali. Přeci jen, je to diesel.

Spotřeba až na prvním místě

V neprospěch pohonné jednotky hraje také klasický dieselový „lag“, který přichází po sešlápnutí plynového pedálu. Chvíle bez výkonu, ve které se šplhá motor k otáčkám. Pak ovšem přichází velmi slušné nakopnutí, které uvadá při překročení hranice 4000 otáček a v rychlosti kolem 160 km/h. 

Pohonná jednotka námi testovaného vozu byla přesto jedinečná. Mluvím o spotřebě. Tam nás 2.0 HDi opravdu dostal do kolen. 

Na plnou 55 litrovou nádrž bez problémů zvládnete 1000 kilometrů a když budete autu šlapat pořádně na krk, dostanete se na stále slušných 800 km. 

V kombinovaném provozu byl náš nejhorší výsledek 7 litrů na sto kilometrů, respektive s lehkou nohou vynikajících 5,5 litrů. Na takhle výrazné auto perfektní výsledek. 

Porsche Boxster, který vás bude na dálnici problikávat, a kvůli kterému nad svojí volbou zapochybujete, za pár kilometrů se zdviženou pravicí na pozdrav nonšalantně předjedete. Až bude honič kilometrů tankovat. 

Elegance a krása hned v závěsu

Peugeot RCZ navíc sportovním porschem ani být nechce. Je to sice na pohled auto sportovního ducha, ale víc než to se jedná spíš o doplněk vaší image. Velmi vkusný a nutno podotknout, že podle tradic značky také velmi užitečný a dobře schopný každodenního provozu. 

Krásně provedený, kůží potažený interiér bezvadně doplňuje jedinečný zevnějšek, ale poskytuje také dost prostoru oběma cestujícím. Víc jich do auta, ať chcete nebo ne, nenacpete. Prostor zadních sedadel neobstojí ani proti dětské sedačce. 

Do „rodinného“ segmentu RCZ ovšem sahá rozměry svého zavazadlového prostoru. Na takhle pohledné coupé je rozhodně naddimenzovaný a velmi přátelský všem vašim potřebám. Víkendy po Evropě se tak stávají hračkou a radostí.

Připočteme-li navíc vynikající spotřebu, je Peugeot RCZ volbou pro dobře vypadající třicátníky, kteří nechtějí dámské Mini, nedej bože VW Beatle nebo zmiňované TT (protože je hrozně ošklivé a zbytečně drahé) a touží po dobře vypadajícím a zároveň praktickém autě.

V úvahu by v ranku malých aut mohl přijít i dobře vypadající Citroën DS3. Postavte ale tyhle dva vedle sebe a rázem nám tu někdo kulhá. Nevlastní brácha Citroën, který je z tátova třetího manželství, kdy už si nemohl vybírat.

Závěrem…

Peugeot RCZ je auto pro radost. Radost vám dělá, když se uvelebíte do kůží prostoupeného interiéru, který je vyvedený do nejmenších detailů, když hledíte na ručičku palivoměru nebo dáváte věci do kufru. Trochu naštve, když nejede tak, jak byste chtěli (tedy rychle) a ze světel nestartuje stejně dynamicky, jako vedle stojící F430. Ani ta pořizovací cena není z nejlacinějších, na auto pro dva.

Všechny nedostatky ovšem přebíjí jeho vzhled. Nevím jak vám, ale mně to stačí.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín

Antonín: Musím říct, že na kupé má Peugeot RCZ překvapivě velký kufr, a že i na předních dvou sedačkách, které jsou vážně pohodlné, je nečekaně dost místa. Ale jinak… je to fakt malé nepraktické auto, dobré tak maximálně pro dva mladé, kteří nemusejí nikdy nic vozit. Nic pro mě.
Dávám známku 3-

Jana Jana: Tak ode mě samozřejmě nikdo nemůže čekat, že by se mi tohle auto mohlo líbit. Kupé se určitě zalíbí našim dětem, ale pro nás s manželem… už nám přece není třicet. Nebudu to auto chválit ani za to, že má všechny moderní bezpečnostní systémy, protože když stojí tři čtvrtě milionu, tak by je mít mělo. A je to tak nepraktické!
Dávám známku 4-
Nikola Nikola: Hádejte co si o tomhle kupátku myslím – no jasně, je úžasné!! Stačí se podívat na fotky, a naživo vypadá ještě mnohem líp, je zkrátka krásné! I interiér je luxusní a celý v kůži, prostě tohle auto se Peugeotu fakt povedlo. Ale kdyby to mělo být na mně, volila bych jinou barvu, než černou, ta krásu RCZ zbytečně tlumí. Vzala bych nějakou výraznou – nebo bílou.
Dávám známku 1
Tomáš

Tomáš: Teda tak tohle auto je fakt rozporuplné. Na pohled krásný sporťáček pro dva, 160 koní taky vypadá docela slibně, ale už míň, když víte, že má auto tunu a půl. A už mnohem míň, když víte, že je to 160 naftových koní… Pro mě ale po úvaze stejně palec nahoru – i přesto, že je to dieselový Francouz. Až tak si mě získal hlavně vzhledem.
Dávám známku 2

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Pavel Cyprich


PARAMETRY

Základní cena Peugeot RCZ 2.0 HDi: 715.000,- Kč

Cena v testované výbavě: 851.000,- Kč

Výbava

 ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil REF, podpora brzdění v kritických situacích EVA + samočinná akivace výstražných světel, systém kontroly stability ESP + inteligentní protiprokluzový systém + pomoc při rozjezdu do svahu Hill Assist, airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace airbagu spolujezdce, přední boční airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech s pyrotechnickými předpínači a omezovači tahu, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech s omezovači tahu, 2 úchyty ISOFIX k upevnění dětské sedačky na zadních sedadlech, indikace nezapnutých (vpředu) nebo odepnutých (vzadu) bezpečnostních pásů během jízdy, posilovač řízení s variabilním účinkem, elektronický imobilizér, zadní parkovací asistent (zvukový a grafický), hliníková kola 18” ORIGINAL, přední mlhové světlomety, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná, impulsní směrová světla, vnitřní osvětlení (osvětlená zrcátka ve slunečních clonách, stropní světélka, osvětlené prahy dveří a prostory pro nohy cestujících vepředu, osvětlení zavazadlového prostoru), Centrální zamykání + 2 dálkové ovládače s třemi tlačítky a selektivním otevíráním zavazadlového prostoru, automatické uzamčení vozu při jízdě + signalizace otevřených dveří a jejich automatické odemknutí v případě nárazu, elektrické ovládání předních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, vrstvené akustické čelní sklo, zatmavená zadní boční skla + zatmavené zadní sklo s dvojitým zaoblením, sportovní přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, zadní přídavná sedadla (lavice s integrovanými opěrkami hlavy), dvouzónová automatická klimatizace s uhlíkovým filtrem, odkládací schránka u spolujezdce osvětlená a klimatizovaná, zásuvka 12 V vpředu, přední středová loketní opěrka, WIP Sound = rádio mono CD + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem + zásuvka jack, WIP Bluetooth = HF Bluetooth + USB vstup, Palubní počítač, Pedály, opěrka nohy a prahy dveří v hliníku, kožený volant nastavitelný výškově i osově, hliníkové střešní oblouky, dvoupolohový zadní spojler, dvojitá chromovaná koncovka výfuku.

Doplňková výbava

Metalický lak (+12.000,-Kč), navigační systém NG4 (WIP Com 3D) s výsuvnou barevnou obrazovkou a pevným diskem + Jukebox + servisní modul (zabudovaný telefon se SIM kartou klienta) (+49.000,-Kč), Pack Premium Nappa 2 = celokožené čalounění + přední vyhřívaná sedadla + elektrické nastavení sedadel vpředu + koberečky vpředu + Pack Easy Motion (= dešťový a světelný senzor + elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko + indexace vnějších zpětných zrcátek při zařazení zpětného chodu + osvětlení pro přístup k vozu + přední parkovací asistent) (75.000,-Kč).

PEUGEOT RCZ 2.0 HDi 120 kW
Objem motoru  1997 ccm
Maximální výkon  120 kW/163 k při 3750 ot/min.
Maximální točivý moment  340 Nm při 2000 ot/min.
Převodovka  manuální šestistupňová
Maximální rychlost  220 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  8,2 s
Udávaná spotřeba město  6,8 l/100 km
Spotřeba mimo město  4,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba  5,3 l/100 km
Spotřeba během testu  5,8 l/100 km
Provozní hmotnost  1445 kg
Délka / výška / šířka  4287 / 1362 / 1845 mm
Rozvor  2596 mm
Zavazadelník / po sklopení  384 / 760 litrů

 

Galerie