Peugeot iOn: elektromobil v mrazivém testu

TEST: Dá se věřit bateriím? Moderní doba nás učí, že spíše nikoliv. Notebook se vám vybije téměř denně, mobil přinejmenším jednou za týden. Před pár dny mi dokonce nenastartovalo auto, protože baterka nevydržela -20 stupňů v noci. A v těchto dnech, kdy Prahu zmítají největší mrazy za poslední desetiletí, v ruce držím klíčky od prvního čistě elektrického auta, které máme v redakci otestovat: Peugeotu iOn. 


Vydáno: 1.3.2012

Žádný spalovací motor. Žádná elektrocentrála v kufru, která vás ochrání, až budete počítat poslední kilometry a doufat, že dojedete k zásuvce. Peugeot iOn je čistý elektromobil, spolehnout se můžete jen na jeho baterie. Dodejme, že původ má v japonském Mitsubishi i-MiEV, který se díky spolupráci s koncernem PSA dostal do Evropy nejen jako Peugeot iOn, ale i jako Citroën C-Zero.

Otestovat čistý elektromobil na sněhu v největších mrazech, které Prahu za poslední století potkaly, je výzva. „Na nule jsme s ním jezdili, ale v těchto mrazech ho vyzkoušíte jako první,“ říká mi zástupce českého Peugeotu. A já se trochu děsím.

Peugeot iOn jako zelené vajíčko

V tomto testu nebudeme nijak rozsáhle komentovat vzhled auta. Nejlépe ho posoudíte z přiložených fotografií. Peugeot iOn je protažené, vysoké a uzounké městské mini vejčitého tvaru, které trochu vypadá jako natažený Smart Fortwo. Líbit se vám může i nemusí, ale to není to nejdůležitější. Cílem je totiž co nejnižší velikost, hmotnost a odpor vzduchu, a v tomto karoserie funguje jak má. Když bychom z iOnu sloupali ty ošklivé zelené polepy, asi by se nám i docela líbil. Navíc karoserie skýtá překvapivě dost prostoru pro cestující.

Ticho a svižnost

Usedám za volant iOnu a jdu si na vlastní kůži vyzkoušet, jak se jezdí s čistým elektromobilem. První dojem? Ticho. Když stojím a nastartuji, vůbec nic se neděje. Když se rozjedu, slyším jen hluk od kol a aerodynamický hluk. Efekt, známý už z Priusu, ale tady žádný spalovací motor nikdy nenaskočí. Vůz je prostě stále tichý, a při pomalé jízdě prakticky neslyšný. A tedy i dosti překvapivý pro většinu chodců.

A hned přichází další překvapení: iOn má náhon na zadní kola. Na sněhu se tak překvapivě snadno dostanete do smyku. Náhon na zadek je u vozu tohoto typu překvapivým, s měkkostí volantu a pedálů zrovna nekoresponduje a v začátcích může způsobit nejednu nečekanou situaci. Když zabere ESP nebo ABS, auto vydá speciální chrčivý zvuk pro chodce v okolí (speciální klakson pro chodce jako u Opela Ampera tu není).

Zábavnost a svižnost

Elektromobil je vybaven motorem s výkonem 64 koní (47 kW), kterého dosahuje při 6 000 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment činí 180 Nm při 2000 ot./min. Výkon je přenášen na zadní kola přes jednorychlostní redukční převodovku. Na svou miniaturní velikost iOn překvapivě dost váží: 1140 kilogramů. Ale pokud vezmeme v potaz akumulátory, které si vozíte s sebou, tak to číslo už vypadá pochopitelněji.

I přes vyšší hmotnost elektromotor stačí k poměrně svižnému startu s akčním odpichem. Dosti svižný (vzhledem k velikosti) je iOn i při průběžném zrychlení do rychlosti i přesahujících 100 km/h, takže dovolí i poměrně hbité ježdění městem, případně kličkování mezi zástupy pomaleji jedoucích aut. To je schopnost velmi překvapivá, a příjemná. Byť papírové zrychlení z nuly na 100 km/h trvá celých 15,9 sekund.

Tlumení rázů je i na rozbité vozovce slušné, stejně jako dílenské zpracování interiéru, který se neozývá ani při drncání od příčných nerovností. Na druhou stranu jízdní vlastnosti uzounké a krátké karoserie na miniaturních kolečkách nepropůjčují iOnu žádné oslnivé jízdní vlastnosti, spíše naopak. I proto radíme zůstat v ulicích města.

Náhon na zadní kola však dovolí poměrně efektní drifty, a zábavnou jízdu. Zvláště na sněhu, jak můžete vidět v přiloženém videu. Stabilizaci je dokonce možné vypnout. Chápeme ale, že to nebude pro většinu lidí zřejmě důvod k zakoupení tohoto vozu.

„Vypni to rádio, ať nám nežere baterky“

 

A teď se dostáváme k té méně optimistické části tohoto testu. Už jsme si sdělili, že Peugeot iOn je elektromobil ve světě spalovacích motorů. A to ho oproti všem „běžným“ autům poměrně dost limituje.

 

Napájení motoru iOnu zajišťuje baterie typu Li-ion, umístěná ve střední části vozu, nesoucí kapacitu 16 kWh. To znamená, že dojezd auta je něco kolem reálných 80-90 km. Spotřeba se ale samozřejmě zásadně liší při provozu ve městě, na okreskách a na dálnici, v závislosti na obsazení, okolní teplotě apod. My jsme si netroufli na jedno nabití ujet víc, než 100 kilometrů. A to jsme vcelku odvážní.

 

 

Každý spotřebič, který v autě zapnete, vás ochuzuje o drahocenné watthodiny. Chcete se zahřát klimatizací? Ale beze všeho, jen počítejte, že dojezd klesne o třetinu. Počítadlo zbývajících kilometrů je neúprosné a každé stoupání, prudší akcelerace i odmlžování předního okna vás připraví o dojezd, a to přímo před očima.

 

A jistě nemusíme dodávat, že elektromobil jen tak někde nenabijete. Vzhledem k velmi omezenému dojezdu je třeba pečlivě zvažovat, jak svůj příděl 100 kilometrů rozdistribuujete mezi běžné denní popojíždění, a kde je nejbližší nabíjecí stanice či domov s kýženou zásuvkou. Možná si tak vzpomenete na svá mladá léta, kdy jste ve své Škodě 120 počítali metry od benzínky k benzínce, abyste za poslední stokorunu nakoupili dalších pár litrů Specialu 91. Byly to jistě romantické časy, vyžadovalo to trochu přemýšlení, odvahy a smyslu pro dobrodružství. U iOnu je ale problém, že když energie dojde, automobil snadno nenatankujete z kanystru, a bohužel ani neodtáhnete na laně. Musíte volat odtahovku. Což je detail dosti zásadní.

 

 

Je tedy nezbytné nabíjet striktně tak, aby kilometry vystačily k nejbližší možnosti nabít baterky. Možná to bude trochu komfortnější, až se síť rychlonabíjecích stanic v českých městech rozšíří na nějakou přijatelnou úroveň. Ale zatím to v praxi moc příjemné není.

 

Mimochodem: na nabití z běžné 230V zásuvky potřebujete proud minimálně 16A, které si iOn potřebuje dopřát. Rovnou zapomeňte na prodlužovačky nebo drobné elektrocentrály. Napojujte přímo na páteřní zásuvku (jako pračku). Z takové běžné zásuvky pak baterie dobijete za 5-6 hodin. Vlastní garáž a každodenní (resp. každonoční) nabíjení je tak v podstatě nutností. Existuje samozřejmě ještě možnost nabíjení na rychlonabíjecích stanicích. Pokud takovou rychlonabíječku nemáte doma nebo v práci, je to ale nouzové řešení.

Dobíjecí stanice v praxi: půl nádrže za hodinu

Nedávno otevřená rychlonabíjecí stanice v budově ABB na Pankráci (naproti Kongresovému centru) testovaného iOna nenabije z nuly na 75% kapacity za avizovaných 15 minut, nýbrž podle naší opakované zkušenosti z 20% na 75% cca za hodinu. Dodejme, že pro nabíjení je třeba vůz vypnout, takže v mrazu vás při dobíjení auto nezahřeje. Může se tak stát, že v nejbližší čínské restauraci Xiang Mau Lou hned za rohem zkonzumujete výrazně víc kuřat po sečuánsku, než dosud. 

Budoucnost? Zatím ne

 

Takhle že tedy vypadá budoucnost? Rozhodně ne. Peugeot iOn (a s ním Citroën C-Zero i Mitsubishi MiEV) je jen první vlaštovka, která, jak známo, jaro nedělá. Musí jich dorazit celé hejno. A musí být dost drátů, na které se posadí. Jejich vybudování přijde ale až na základě poptávky.

 

Je dobře, že tu Peugeot iOn dnes je. Ale pro běžného uživatele zatím nedává velký smysl. Aktuální elektromobily se hodí na popojíždění po městě, pokud nečekáte často v kolonách, a pokud neplánujete vyjíždět za hranice města. Také musíte mít možnost nabíjet doma či v práci, nejlépe obojí. A dodejme, že elektromobily zatím nejsou také úplně laciné, iOn pořídíte za 711 tisíc korun (včetně DPH).

 

Pro Peugeot je ale iOn přes to všechno zajímavým počinem. Oproti konkurenci sbírá náskok. A zkušenosti. Vzpomeňme, kde byla před deseti lety Toyota se svým Priusem, a kde je svět hybridů dnes.

 

Výsledná známka: nehodnotíme

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena: 592.800,- Kč + DPH
Celková cena: 711.360,- Kč (včetně DPH)

Výbava

ABS, AirbagABS + EBD, VSA-stabilizační systém, airbag na straně řidiče, airbag na straně spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, předpínače bezpečnostních pásů, kotoučové brzdy vpředu, brzdový asistent, posilovač řízení, třetí brzdové světlo, přední mlhová světla, dálkově ovládané centrální zamykání, imobilizér, elektricky ovládaný posuv předních oken, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelný volant, sklopná opěradla zadních sedadel, kryt zavazadlového prostoru, klimatizace, vyhřívané sedadlo řidiče, disky kol z lehkých slitin, autorádio, konektor vstupu AUX, konektor vstupu USB.

PEUGEOT iOn 
Objem motoru elektromotor
Maximální výkon 49 kW / 78 koní při 2500 ot/min
Maximální točivý moment 180 Nm při 2000 ot/min
Převodovka jednorychlostní redukční
Maximální rychlost 130 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 15,9 s
Udávaná spotřeba město
Spotřeba mimo město
Kombinovaná spotřeba
Spotřeba během testu
Provozní hmotnost / nosnost 1120 / 330 kg 
Délka / výška / šířka 3480 / 1610 / 1475 (!!!) mm
Rozvor 2550 mm
Zavazadelník / po sklopení 166 / 860 l

 

Galerie