TEST: Dá se věřit bateriím? Moderní doba nás učí, že spíše nikoliv. Notebook se vám vybije téměř denně, mobil přinejmenším jednou za týden. Před pár dny mi dokonce nenastartovalo auto, protože baterka nevydržela -20 stupňů v noci. A v těchto dnech, kdy Prahu zmítají největší mrazy za poslední desetiletí, v ruce držím klíčky od prvního čistě elektrického auta, které máme v redakci otestovat: Peugeotu iOn.
Vydáno: 1.3.2012
Žádný spalovací motor. Žádná elektrocentrála v kufru, která vás ochrání, až budete počítat poslední kilometry a doufat, že dojedete k zásuvce. Peugeot iOn je čistý elektromobil, spolehnout se můžete jen na jeho baterie. Dodejme, že původ má v japonském Mitsubishi i-MiEV, který se díky spolupráci s koncernem PSA dostal do Evropy nejen jako Peugeot iOn, ale i jako Citroën C-Zero.
Otestovat čistý elektromobil na sněhu v největších mrazech, které Prahu za poslední století potkaly, je výzva. „Na nule jsme s ním jezdili, ale v těchto mrazech ho vyzkoušíte jako první,“ říká mi zástupce českého Peugeotu. A já se trochu děsím.
Peugeot iOn jako zelené vajíčko |
V tomto testu nebudeme nijak rozsáhle komentovat vzhled auta. Nejlépe ho posoudíte z přiložených fotografií. Peugeot iOn je protažené, vysoké a uzounké městské mini vejčitého tvaru, které trochu vypadá jako natažený Smart Fortwo. Líbit se vám může i nemusí, ale to není to nejdůležitější. Cílem je totiž co nejnižší velikost, hmotnost a odpor vzduchu, a v tomto karoserie funguje jak má. Když bychom z iOnu sloupali ty ošklivé zelené polepy, asi by se nám i docela líbil. Navíc karoserie skýtá překvapivě dost prostoru pro cestující.
|
Ticho a svižnost
Usedám za volant iOnu a jdu si na vlastní kůži vyzkoušet, jak se jezdí s čistým elektromobilem. První dojem? Ticho. Když stojím a nastartuji, vůbec nic se neděje. Když se rozjedu, slyším jen hluk od kol a aerodynamický hluk. Efekt, známý už z Priusu, ale tady žádný spalovací motor nikdy nenaskočí. Vůz je prostě stále tichý, a při pomalé jízdě prakticky neslyšný. A tedy i dosti překvapivý pro většinu chodců.
A hned přichází další překvapení: iOn má náhon na zadní kola. Na sněhu se tak překvapivě snadno dostanete do smyku. Náhon na zadek je u vozu tohoto typu překvapivým, s měkkostí volantu a pedálů zrovna nekoresponduje a v začátcích může způsobit nejednu nečekanou situaci. Když zabere ESP nebo ABS, auto vydá speciální chrčivý zvuk pro chodce v okolí (speciální klakson pro chodce jako u Opela Ampera tu není).
Zábavnost a svižnost
Elektromobil je vybaven motorem s výkonem 64 koní (47 kW), kterého dosahuje při 6 000 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment činí 180 Nm při 2000 ot./min. Výkon je přenášen na zadní kola přes jednorychlostní redukční převodovku. Na svou miniaturní velikost iOn překvapivě dost váží: 1140 kilogramů. Ale pokud vezmeme v potaz akumulátory, které si vozíte s sebou, tak to číslo už vypadá pochopitelněji.
I přes vyšší hmotnost elektromotor stačí k poměrně svižnému startu s akčním odpichem. Dosti svižný (vzhledem k velikosti) je iOn i při průběžném zrychlení do rychlosti i přesahujících 100 km/h, takže dovolí i poměrně hbité ježdění městem, případně kličkování mezi zástupy pomaleji jedoucích aut. To je schopnost velmi překvapivá, a příjemná. Byť papírové zrychlení z nuly na 100 km/h trvá celých 15,9 sekund.
Tlumení rázů je i na rozbité vozovce slušné, stejně jako dílenské zpracování interiéru, který se neozývá ani při drncání od příčných nerovností. Na druhou stranu jízdní vlastnosti uzounké a krátké karoserie na miniaturních kolečkách nepropůjčují iOnu žádné oslnivé jízdní vlastnosti, spíše naopak. I proto radíme zůstat v ulicích města.
Náhon na zadní kola však dovolí poměrně efektní drifty, a zábavnou jízdu. Zvláště na sněhu, jak můžete vidět v přiloženém videu. Stabilizaci je dokonce možné vypnout. Chápeme ale, že to nebude pro většinu lidí zřejmě důvod k zakoupení tohoto vozu.
|
|
Dobíjecí stanice v praxi: půl nádrže za hodinu |
Nedávno otevřená rychlonabíjecí stanice v budově ABB na Pankráci (naproti Kongresovému centru) testovaného iOna nenabije z nuly na 75% kapacity za avizovaných 15 minut, nýbrž podle naší opakované zkušenosti z 20% na 75% cca za hodinu. Dodejme, že pro nabíjení je třeba vůz vypnout, takže v mrazu vás při dobíjení auto nezahřeje. Může se tak stát, že v nejbližší čínské restauraci Xiang Mau Lou hned za rohem zkonzumujete výrazně víc kuřat po sečuánsku, než dosud.
|
Výsledná známka: nehodnotíme
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena: 592.800,- Kč + DPH
Celková cena: 711.360,- Kč (včetně DPH)
PEUGEOT iOn |
|
Objem motoru | elektromotor |
Maximální výkon | 49 kW / 78 koní při 2500 ot/min |
Maximální točivý moment | 180 Nm při 2000 ot/min |
Převodovka | jednorychlostní redukční |
Maximální rychlost | 130 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 15,9 s |
Udávaná spotřeba město | – |
Spotřeba mimo město | – |
Kombinovaná spotřeba | – |
Spotřeba během testu | – |
Provozní hmotnost / nosnost | 1120 / 330 kg |
Délka / výška / šířka | 3480 / 1610 / 1475 (!!!) mm |
Rozvor | 2550 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 166 / 860 l |