Peugeot Bipper 1.4 HDi: malý, ale šikovný?

TEST: Ono se tak říká: malý, ale šikovný. Francouzská dodávka Bipper míří do městského provozu, takže nikoho určitě nepřekvapí, že je prostě malá. Jenže malé vnější rozměry přinášejí menší ložný prostor a vůbec horší vlastnosti pro přepravu nákladu. Je tedy tento náklaďáček také šikovný?


Vydáno: 9.10.2008

Bipper vzešel ze spolupráce Peugeotu, Citroënu a Fiatu. Na trh tak přijely tři takřka identické dodávky, které jsou směřovány jak pro malé, tak pro ty velké firmy. Každopádně jejich revírem je městský provoz. Komu by přišel kupříkladu model Partner už příliš velký, může sáhnout právě pro tohoto “diblíka“.

Do města bez obav

Už první kontakt s vozem dal jasně najevo, že se zde nehraje na žádnou jinou notu, nežli na tu praktickou. Bipper je určen především pro městský rozvoz čehokoli, co vaše firma potřebuje. A podle toho také vypadá. Do denního souboje s městskou dopravou dostal francouzský náklaďáček velké zbraně. Tedy pouze ty obranné.

Proti běžným “ťukancům“ poslouží nelakované nárazníky. Ten přední bych označil jako nejvýraznější prvek z celého vozu. Opravdu masivní plastová ochrana se do města velmi hodí. Stejně tak i zadní nárazník a ochranné lišty na bocích vozu. Komu by to bylo málo, může si nechat dát na boky ještě více plastu (paket „stavba“).

Praktický design je doménou vůbec celého vozu. Výrazná je robustní příď s poměrně vysoko umístěnými světlomety. I tento fakt má své praktické odůvodnění vycházející z městské dopravy. V této pozici si světla jen tak nerozbijete. Přední částí vozu ovšem cokoli výraznějšího končí. Ostatní už lze shrnout asi takto: dva páry dveří, hladká stěna a křídlové dveře vzadu. Takže pojďme radši dovnitř.

Hlavní je pracovat

Tedy po pravdě řečeno, kabina pro řidiče nic moc. Náš exemplář postrádal jakoukoli výbavu. Snad jen ten airbag a posilovač řízení by se našel. Snažme se ovšem na vůz nahlížet jako člen cílové skupiny zákazníků. Pro ně totiž není takováto dodávka nic jiného, nežli pracovní stroj. Nějaká výbava tedy znamená jen a jen zvýšení pořizovacích nákladů. Pro denní rozvoz je jistě důležitější než přítomnost klimatizace posaz za volantem. Ten není až tak vzdálený osobním automobilů. Trochu připomíná nějaké podivné MPV, ale nakonec nejblíže má k dodávkám.

Přístrojový štít, stejně jako celá palubka, je příkladně přehledný. Ovšem to lze velmi snadno odůvodnit. Na tvrdém plastu si našlo své místo jenom pár základních ovladačů. Ale co, zde jde hlavně o to, aby všechno fungovalo co nejdéle a co ve voze není, to se nerozbije. Díky malým rozměrům vozu a větším zpětným zrcátkům je z Bippera slušný výhled i přes to, že vzadu nejsou žádná okna. Parkování nepřináší žádné velké překážky, protože máte přehled. A kdyby náhodou váš odhad zklamal, můžete se spolehnout na ony velké nárazníky.

Uveze hodně, ale..

Kabina je koncipována jako dvoumístná s tím, že za symbolický příplatek lze pořídit variabilní sedadlo spolujezdce a přepážku. Díky tomu můžete přepravovat více nákladu, nebo delší věci (a nebo také se ve voze vyspat). Velkou devízou minidodávky je nákladový prostor. Má pravidelný tvar a snaží se maximálně využít to, co bylo plechem obestavěno. Užitné zatížení přes 600 kilogramů je na takto velký, nebo spíše malý vůz slušná hodnota.

Jenže za tuto možnost zaplatíte krutou daň, pakli že budete jezdit i s prázdným vozem. Ten je hodně tvrdý a můžu vám říci, že rychlejší cesta po dálnici není vůbec příjemná. Nevěřili byste, kolik nerovností je i na našich “kvalitních“ dálnicích. Tvrdý charakter vozu se dal očekávat a po pravdě řečeno jsem na něj byl předem upozorňován. Na ozvěnu z plechového prostoru jsem byl už zvyklý z předchozích testů dodávkových vozů.

Naložte, co potřebujete

A stejně jako dříve, i v případě Bipperu se vše v dobré obrátilo hned poté, co se vůz naložil. Zadní náprava citelně změkla a plný prostor také poskytuje mnohem větší akustický komfort. Škoda, že zde byly pouze křídlové dveře vzadu. Ty posuvné jsou pro tento typ vozu velmi praktické. Ale nebojte se, v nabídce jsou, pouze testovaný exemplář je neměl. Pokud bych se měl rozhodnout, určitě si za ně připlatím (jedna strana 7000 Kč).

Samotný nákladový prostor se chlubí velikostí v základu přibližně 2,5 m3. Sympatická je také nízká nákladová hrana. Zadní nesymetrické dveře lze otevřít do dvou poloh (90° a 180°), stejně tak můžeme nechat ty menší otevřené. To v případě že nám nebude stačit maximální délka předmětu 2491 mm. Tím už jsme ale pomalu téma interiéru vyčerpali. Za zmínku ještě stojí osvětlení zavazadlového prostoru, které se dá vyjmout a poslouží jako svítilna.

Jeden ze dvou

Kdo uvažuje o koupi Bippera, má na výběr dva motory a oba mají shodný objem 1,4 litru. Trh si žádá obě varianty spalování směsi, takže pod kapotou můžeme najít buď zážehový motor ( 73 koní) a nebo klasické HDi. To byl náš případ a upřímně nevidím mnoho důvodů, proč bych u takového vozu, jakým je Bipper preferoval benzinovou verzi.

Ta sice počtem koní diesel předčí, dokonce umí jet o chloupek rychleji, ale na to se v dané kategorii příliš nehraje. Motor 1.4 HDi je úspornější což je u dodávek skoro nejdůležitější.   Výrobce slibuje spotřebu mimo město krásných 3,8 l/100 km. V testu jsme se přesvědčili, že to není úplně nereálné číslo, ale chce to se trochu snažit. Když jsme vůz vraceli, ukazoval palubní počítač průměrnou spotřebu 5,3 l/100 km. Nutno dodat, že více času trávil testovaný kousek ve městě, kam ostatně patří.

Já chci naftu

Vznětový agregát se jeví jako ideální. Maximální hodnota 160 Nm je dostatečná i při plně zatíženém vozidle. Navíc nemůžeme říci, že by byl motor vyloženě nekultivovaný. Ano, není to jako v osobním voze, ale stejně máte pod kapotou HDi a tím je všechno dané. Kdo by úplně náhodou ještě pořád nevěděl tak připomínám, že doménou HDi je klidný chod a nízká spotřeba. A tak tomu také během testu bylo.

Jízdní vlastnosti jsem už také trochu nastínil. Vůz je relativně malý a tvrdý, takže nemůžeme říci, že by se nějak zvlášť v zatáčkách nakláněl. Nebýt tak tvrdé zadní nápravy, mohli bychom s klidným svědomím napsat, že se Bipper chová jako běžný osobní vůz. Skutečnost k nim nemá moc daleko, ale prázdný vůz vás bude hodně natřásat.

Peugeot Bipper je malý a po testu mohu říci, že je i poměrně šikovný. Takže závěrečné hodnocení? Čtyři mínus! Ale to jen v případě, že bychom na něj nahlíželi stejným měřítkem, jako na běžné vozy. Takže buďme objektivní. Bipper má co nabídnout a věřím tomu, že si ho leckterá malá (jako své jediné vozidlo) nebo velká (jako svou flotilu) firma vybere. Poměr cena versus užitná hodnota zde vychází vcelku příznivě.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Není to špatné auto. Je za rozumnou cenu a působí tak, že ledasco vydrží. Ale stejně nevím, pokud bych hledal pracovní vůz, zda bych po něm sáhnul. Možná že se do města hodí více než kdejaký větší model, jenže já bych nakonec asi zvolil například Citroën Berlingo, které jsme už tady hodnotili. Je sice dražší, ale pouze o dvacet tisíc. Navíc je větší a má bohatší výbavu
Dávám známku 3
Jana Jana: Nevím úplně přesně, jak hodnotit vozy tohoto typu. Oceňuji v základu pár prvků bezpečnostní výbavy. Jeden airbag v tomto případě asi postačí. Jde o malé vozidlo a zřejmě se počítá s tím, že v něm bude jezdit pouze jedna osoba. Víc nevím co bych dodala.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Já můžu hodnotit pouze vnější vzhled. Je sympatické, že se výrobci snaží udělat i užitkový vůz zajímavý, ovšem nejsem si úplně jistá, zda to už nepřehnali. Masivní přední část působí tak nějak divně. V interiéru není co hodnotit. Z funkčního hlediska je to správně, ale jinak….
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Možná to bude překvapení, ale já budu chválit. Samozřejmě nebudu říkat, že až vyložíte náklad, můžete se pustit na nejbližší rally. Ale jízdní vlastnosti pro mne byly překvapením. Nečekal jsem, že Bipper snese tak ostrou jízdu, jakou jsem s ním vyzkoušel. Motor je určitě dostatečný a s prázdným vozem i celkem živý.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení: 324 100 Kč

Cena doplňkové výbavy:  1 900 Kč

Celková cena: 326 000 Kč

Výbava: ABS, Airbag řidiče, posilovač řízení, bezpečnostní pásy s pyrotechnickými předepínači, plechová přepážka s mříží v horní polovině,  příprava pro rádio.

Doplňková výbava: Modulární přepážka + sedadlo Multiflex (1900 Kč).

Peugeot Bipper 1.4 HDi
Objem motoru 1399 ccm
Maximální výkon 58 kW
Maximální točivý moment 160 Nm
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 152 km/h
Udávaná spotřeba město 5,7 l/100 km
Spotřeba mimo město 3,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km
Spotřeba během testu 5,3 l/100 km
Provozní hmotnost 1090 kg
Délka / výška / šířka 3864 / 1721 / 1716 mm
Rozvor 2513 mm
Zavazadelník / po sklopení 2,5 m3 / 2,8 m3

Galerie