TEST: Výsostně rodinný segment aut, do kterých naložíte vedle řidiče klidně dalších šest křiklounů, je od svého počátku tak trochu šedou zónou trhu. Slýcháte o nich, občas je potkáte na silnici, ale vnímáte je tak nějak podprahově. Nabídku a přednosti těchto vozů začnete opravdu registrovat, až když budete uvažovat o jejich koupi.
Vydáno: 7.3.2011
Popravdě ono to taky v jiných případech ani nemá moc smysl. Pro „obyčejného“ řidiče je auto pro velkou posádku a objemný náklad zbytečné – prostor zůstává nevyužitý, rozměry auta zvyšují spotřebu a ani jízdní vlastnosti vozu často neohromí.
Za volantem žena
Je to sociální klišé, ale za volantem MPV budete nejčastěji vídat ženu. Právě ta ve většině rodin zajišťuje chod domácnosti. Obstarává nákupy a věnuje čas dětem. K tomu samozřejmě patří i pravidelný převoz všech ratolestí do/ze školy, případně do kroužků. Na principu křehké řidičky staví i Peugeot u svého modelu 5008.
Jestli nic jiného, tak alespoň řízení dimenzovala francouzská automobilka pro něžnou ruku dámy. Řízení vozu je tak snadné, tolik „přeposilované“, až se zdá, že volant vůbec není s koly spojen. Než si na papírový odpor volantu zvyknete, budete často omylem brousit chodníky.
Jako zaoceánský parník
Multiprostorová Víceúčelová vozidla mají za svůj cíl být především velká a užitečná. Obě kritéria splňuje 5008 na jedničku. Nejen, že vám za příplatek 16 000 Kč Peugeot poskytne ke standardním pěti sedačkám další dvě do kufru, ale automobil je tak variabilní, že z něj můžete na nějakou chvíli udělat i poměrně obstojný transportér. Sklopit lze i sedadlo spolujezdce.
Pravda, operace vám zabere nějaký čas. Práce se sedačkami není úplně jednoduchá, ale zase tak často jejich dispozice asi měnit nebudete.
Prostor je ovšem devizou 5008 číslo jedna. Řidič si v autě připadá jako kapitán zaoceánského parníku. Všude kolem sebe cítíte prostor a vnímáte délku auta. Pokud přesedláte z hatchbacku nebo menšího auta, je to poněkud netradiční zkušenost, na kterou se zvyká jen velmi pomalu, ale komfort prostoru, kterým vás automobil hostí, je jedinečný.
Velké auto má ovšem i svoje proti. Obvykle.
Běžně to bývá především špatný podvozek, který MPV láme krk. Překvapivě ne v případě 5008.
Od peugeotů jsme byli zvyklí spíše na „plovoucí podlahu“, než stabilitu, ale 5008 drží nečekaně fazónu. Je až s podivem, jak je automobil tvrdý a sedí i v rychlých zatáčkách. Podvozek je převzatý z modelu 308 SW, jenže s přitvrzenými pružinami a zkrutnými stabilizátory. Proto ona tuhost.
Přesto se najde jedno drobné ale.
Při dálničních rychlostech překračující maximální povolenou hranici se přestáváte i v 5008 cítit příjemně. Kolem 150 km/h automobil začíná plavat a vy se rychle vrátíte na standardních 130 km/h.
Pohodově rodinně
Což by ve výsledku nemuselo vadit. Za prvé, rychleji se u nás a ve většině okolních zemí stejně jezdit nesmí, a za druhé, můžete si užívat rodinnou pohodovou idylu v nevídaném komfortu. Interiér můžete vyšperkovat do detailu, ale je potřeba připlatit. Rozhodně to ale stojí za to.
Auto vás hýčká každým svým detailem. Pokud zůstaneme u námi testovaného modelu, vybaveným nejdražší příplatkovou sestavou Premium pack, začínáme krásnými bílými koženými sedačkami a panoramatickým, střešním oknem, pokračujeme přes velmi užitečný a stylový head-up displej pro řidiče, který vedle rychlosti zobrazuje také vzdálenost od auta jedoucího před vámi, respektive čas, která vás od něj dělí, až po zabudovaný pevný disk pro přehrávání hudby nebo filmů a DVD přehrávač, jehož obrazovky jsou vmontované do hlavových opěrek předních sedadel. To aby dítka po cestě moc nezlobila.
K dokonalosti chybí snad už jen Playstation, který by rozhodně ocenili i mnozí tatínkové a DVB-T přijímač. Také trochu zamrzí systém určující vzdálenost od před vámi jedoucího auta. Při zapnutém tempomatu by bylo ideální, kdyby dokázal udržovat nastavený odstup, jedná se ovšem pouze o pasivní mechanismu bez možnosti zásahu do řízení. Třeba v příští generaci.
Premium pack i další „drobnosti“ v autě samozřejmě něco stojí, ale pokud máte pár korun navíc, neváhejte. Bez podobných vychytávek budete totiž prostě jezdit ve velkém, docela slušně vypadajícím autě, namísto toho, abyste při každé jízdě vkročili do pohádky.
Zakletý princ
Jestli vám jakýmkoliv způsobem 5008 připomíná Citroën C4 Grand Picasso, máte pravdu.
Peugeot staví na stejném základu a prvcích karoserie. Obě auta jsou si dost podobná jednak tvary, ale především je identifikujete podle jejich délky. Ta překračuje 4,5 metru, ale Citroën dokázal z propozic vyždímat trochu více, a tak je 5008 o 6 cm kratší i nižší.
Ne že byste to uvnitř nějak výrazně poznali, ale pokud s autem plánujete častěji převážet větší náklady, sáhněte po C4. Citroën po sklopení druhé řady sedaček pojme téměř o dvě stě litrů nákladu více.
Obě auta jsou si podobná i stavbou exteriéru. Peugeot souboj před zrcadlem vyhrává především díky tomu, že je o pár měsíců mladší a využívá rovných linií, které jsou aktuálně v módě. Prakticky je to jedeno z nejelegantnějších MPV na trhu. I když drobnou výtku bych měl k jeho čumáku a postavení předních světel, které připomínají šilhající žábu. Zakletého prince, který vám své taje odhalí až po polibku (usednutí), přesněji řečeno.
Problém se vzhledem je samozřejmě spíše drobným popíchnutím jinak kvalitního produktu firmy Peugeot. Automobil nabízí všechno, co od vozu podobné kategorie očekáváte. Obrovské množství prostoru, dokonce až pro šest dětí, stylový a velmi komfortní interiér a slušnou pořizovací cenu i náklady na provoz.
1,6 THP – rychle a šetrně
I v posledním zmíněném ohledu se Peugeot, jemuž pod kapotou šlapal čtyřválcový benzinový motor THP o objemu 1,6 litru a výkonu velmi dostačujících 156 koní, ukázal vynikajícím partnerem. Nejen, že vás motor nebude obtěžovat hlukem ani při vyšších rychlostech, ale dokáže s autem také velmi dynamicky zacházet. Zátah přichází už od spodu a maximální točivý moment 240 Nm začíná na 1400 otáčkách nejen na papíře v brožuře Peugeot.
Ani při tankování vás 1,6 THP nenechá na pochybách. Při rozumné jízdě dosáhnete kombinované spotřeby kolem 7,5 litru, což rozhodně není k zahození. V nabídce 5008 najdete také dvoulitrový HDI motor s podobným výkonem 150 koní, jenže ten je už o 60 tisíc korun dražší a vedle o mnoho těžšího a hlučnějšího auta můžete v zásadě čekat spotřebu prakticky stejnou.
Políbit nebo ne?
Jediná výtka rodinnému Peugeotu 5008 tedy putuje směrem k jeho jízdním vlastnostem, které nejsou úplně ideální pro rychlejší jízdu na dálnici. Ale pro tu si člověk rodinné MPV nekupuje, že?
Jestli tedy dálnice vaším revírem nebude často a rádi byste pěkné a komfortní velké rodinné auto, směle se pro Peugeot 5008 pusťte.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: No to je krása toto. V poslední době nám dávali k dispozici jenom rychlá nebo malá auta. Až do teď. Peugeot 5008 jednak dobře vypadá, ale co především, skrývá nekonečné množství prostoru. Jako řidič se v něm cítím skvěle a oceňuju především variabilitu zavazadlového prostoru. Dávám známku 1- |
|
Jana: Tak tohle auto je přesně pro nás. Nebo tedy, mohlo by být. Musím uznat, že pořizovací náklady nejsou pro takhle velké a pěkné auto v jeho základním provedení nikterak přehnané. Najdou se i levnější, ale buď hůře vypadají nebo mají slabší motor. Navíc se mi líbí cena za povinné ručení pro motor o objemu 1,6 litru a ani spotřeba není k zahození. Pohodlně se vejdeme do 8 litrů na sto kilometrů. Ačkoliv tedy, ruku na srdce. Nevím, jestli naše rodina už z tohoto typu auta už tak trochu „nevyrostla“. Dávám známku 1 |
|
Nikola: Musím uznat, že ač s drobnými výhradami, mi nakonec 5008 nepřipadá tak ošklivý. Jak píše pan redaktor, tak sice na první pohled vypadá jako žába na prameni, ale když ho obejdete, musíte ocenit výraznou elegantní linku a vkusné světlomety. Uvnitř je to u testovaného modelu snad ještě lepší. Francouzská elegance prostupuje celým interiérem a vy se cítíte jako na zámku. Dávám známku 2- |
|
Tomáš: Ačkoliv jsem přistupoval k 5008 celkem skepticky, docela mě překvapil. Na tu velikost si člověk, pravda, musí zvyknout, ale potom je to celkem pohoda a auto překvapivě dobře drží. Na dálnici to tedy už taková sláva není a na dovolenou bych si dokázal představit rozhodně lepší auto, ale peugeot překvapil. U překvapení to ale také zůstane. Pořád je to obří MPV, které je pro rodinu, která s sebou vozí školku a takové auto já, jak pevně věřím, ještě dlouhou dobu potřebovat nebudu. Jestli vůbec někdy. Dávám známku 3 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Pavel Cyprich
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena v provedení 1.6 THP 156k Premium Pack: 587 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 214 100 Kč
Celková cena: 802 000 Kč
PEUGEOT 5008 1.6 THP 156 k PREMIUM PACK |
|
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 115 kW (156 k) |
Maximální točivý moment | 240 Nm / 1400 ot. |
Převodovka | 6MT |
Maximální rychlost | 195 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,6 s |
Udávaná spotřeba město | 9,9 l |
Spotřeba mimo město | 5,8 l |
Kombinovaná spotřeba | 7,3 l |
Spotřeba během testu | 8 l |
Provozní hmotnost | 1565 kg |
Délka / výška / šířka | 4529 / 1622–1647 / 1837 mm |
Rozvor | 2727 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 823 / 1247 / 2506 l |