Opel Meriva 1.7 CDTi: labutí píseň

TEST: Opel Meriva se po sedmi letech pomalu blíží automobilovému důchodu, a na kontě má docela úspěšnou kariéru: vyrobilo se ho přes milion kusů. Ještě než nadobro opustí showroomy prodejců, naposledy se na něj podíváme – protože v akci, kterou přichystalo české zastoupení Opelu, vypadá na docela zajímavou nabídku. Kompaktní MPV nyní nabízí od částky 260 tisíc korun.


Vydáno: 11.12.2009

Kompaktní MPV Opel Meriva je na našem trhu od roku 2003 a jeho nástupce se očekává s každým významnějším autosalonem. Aby ne, po téměř sedmi letech produkce má nárok na automobilový důchod v pohodlí autobazarů. Zasloužil se o něj úspěšným životem, v polovině letošního roku dokonce překonal hranici milionu vyrobených kusů.

Ale dnes pomalu vstupujeme do roku 2010 a tak vyvstává legitimní otázka, zda má postarší Meriva stále co nabídnout v záplavě dnešních MPV? Konkurent vozů jako Hyundai Matrix nebo novějších kousků jako Citroën C3 Picasso dnes boduje nejen uživatelskou přívětivostí a slušným prostorem, ale i dlouhodobě sníženou cenou, která začíná na částce 260 tisíc korun. To už je docela pádný argument, abychom se na Opel Meriva naposled podívali.

Stará škola a prostorové hody

Hned v úvodu vyneseme první, nikoliv nečekaný soud: za volantem Merivy se nám líbilo. Že jde o letitý model při jízdě prozrazuje jen výběhový vzhled přístrojové desky. Ta se nese v klasickém duchu Opelů odcházející generace, narozdíl od některých jiných modelů byl ale interiér nečekaně poctivě sestaven. Použité materiály nejsou nejlepší, ale v dané cenové kategorii jsou dobrým standardem, a přestože rozvržení ovládacích prvků není dokonalé, nemusíme se alespoň potýkat se čtyřmi desítkami tlačítek jako v Insignii.

Vyšší stavba předurčuje Merivu k dobrému výhledu a totéž slibuje bohaté prosklední. I zde bohužel platí, že nic není dokonalé, což pochopíte ve chvíli, kdy se snažíte najít výhled šikmo vpřed. Dvojitý A-sloupek nalevo úspěšně kryl vše důležité a nutil nás se různě naklánět. Při klidné jízdě, které jsme se po většinu času oddávali, jsme tím ale nijak výrazně netrpěli.

Horší je to s nalezením ideální polohy za volantem, a to i v případě našich průměrně rostlých redaktorů. Volant je stavitelný jen výškově a i proto jsme měli problém se usadit, což nakonec vyvrcholilo prohrou řadící páky, respektive jejího snadného dosažení rukou. Na dálnici, když jsme nepotřebovali řadit, jsme seděli nanejvýš pohodlně, ale v okamžiku, kdy jsme se dostali do městských kolon a střídali jsme jedničku-dvojku-neutrál, rameno mělo co dělat aby nezačalo bolet.

Přes to všechno ale Meriva splňuje skvěle to, k čemu je primárně určena, tedy transport lidí i věcí bez ohledu na jejich rozměry. Ve voze je mnoho místa vpředu i vzadu a právě cestující na zadních sedačkách profitují z rozvoru dlouhého 2630 milimetrů, což je číslo i dnes poměrně působivé. Zavazadlový prostor nabízí základních 360 litrů, a i když to není hodnota na pohled úžasná, díky pravidelnému tvaru pojme dostatek nákladu. Zvětšit se navíc dá posunutím sedaček dopředu a ty (vyjma prostředního sedáku) je možné je posouvat i do stran, respektive doprostřed. Po sklopení zadních sedaček dopředu naroste prostor na 1410 litrů a vytvoří skoro-rovnou plochu. Za příplatek 3.500 korun lze sklopit i pravou přední sedačku.

Poježdění za pár kapek nafty

Líbil se nám naftový motor, který i přes relativně starou konstrukci drží důstojně krok s dobou. Svoji počáteční hlučnost při studených startech vyvažuje vynikající spotřebou, která nepřesáhne hodnotu 7 l/100 km. Ve většině našich jízd jsme se dokonce pohybovali kolem 6 litrů a to jsme často jezdili ve městě; v kombinovaném provozu není problém jet někde mezi 5-6 l/100 km.

I takto úsporný motor přitom poskytuje Merivě slušný výkon rovné stovky koňských sil (74 kW). Točivý moment vrcholí na hodnotě 240 Nm už ve 2300 ot./min, a právě v nízkých otáčkách dodává přední nápravě dost síly. Projev je zdánlivě lepší, než tabulkové zrychlení z nuly na 100 km/h za 13,4 sekundy. Při jízdě ve vyšších rychlostech jsme ale cítili absenci šestého kvaltu (který lze pořídit za příplatek 50 tisíc se silnějším motorem 1.7 CDTi 92 kW), který by omezil hluk ve voze a ještě více snížil spotřebu.

Ani podvozkově na tom není Meriva nijak zle. Prodloužená platforma Opelu Corsa dovoluje i ostřejší průjezd zatáčkou (byť jich majitel své Merivě asi mnoho chystat nebude) a díky tvrdšímu odpružení se karoserie nijak znatelně nenaklání. Jízda je jistá ve všech jízdních režimech a do dálniční sto padesátky zvládá podvozek jízdu s přehledem, větší problém mu nedělá ani tachometrových 170 km/h. Jen je potřeba počítat s tím, že je trochu tvrdší, a nekvalitní silnici dá občas znát.

Ve znamení slev, akcí a kampaní

Že jsme si nechali to nejzajímavější na konec? Pochopitelně. Celou řadu drobných mušek (kterých bychom v tomto případě asi našli hodně, ale žádná závažná masařka tu naštěstí nepoletuje) je český zákazník ochoten odpustit, když dostane dostatečně nízkou nabídku ceny.

A tady se snižovalo opravdu hodně. Bavme se o testované Merivě 1.7 CDTi 74 kW ve střední výbavě Enjoy: původní ceníkovou cenu 476.900 Kč snížila dlouhodobá „akční“ nabídka o 86 tisíc na 390.900 Kč. Na ní ale dovozce přihodil slevu další, a kampaní Family Plus ji snížil o dalších 28 tisíc na finálních 362.900 korun, a přitom naložil navrch další výbavu v podobě mlhovek, CD/MP3 přehrávače, vyhřívání zrcátek a volantu v kůži.

Takže za konečnou částku dostaneme sice konstrukčně starší, ale příjemné a prostorné MPV s dobrým úsporným motorem a štědrou výbavou. No a kdyby byl naftový motor příliš drahý, k mání jsou tři levnější motorizace, přičemž nejlevnější Meriva 1.4 začíná na částce 259.900 korun. To je nabídka, která už stojí za zvážení.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Opel Meriva patří k autům, o kterých bych uvažoval, kdybych neměl peněz nazbyt a chtěl bych auto, ve kterém je hodně místa (takže nic hypotetického, ale realita :) ). Jestli v něm opravdu není takové pohodlí, jak autor testu píše, tak by to byla škoda, ale já jsem nic takového nepozoroval. Kufr má hodnotu podprůměrnou, ale naštěstí se dá se zadními sedačkami dost široce manipulovat a 1400 litrů po sklopení už vypadá dost dobře.
Dávám známku 1-
Jana Jana: Líbí se mi nízká spotřeba toho naftového motoru, ale na druhou stranu si za ten motor taky musíme připlatit, že ano. Když se pořád opakuje, jak je to auto obstarožní, tak by přece mohlo být i levnější, než 370 tisíc, ne? Ta základní cenovka 260 už se mi líbí víc, to by mohla být výhodná koupě. Ani výbavy by mi nebylo zas tak moc líto, snad jen těch mlhovek.
Dávám známku 2-
Nikola

Nikola: Ošklivé, ošklivé, ošklivé. Musela jsem se podívat, co jsem tu psala v testu Hyundaie Matrix, protože tohle auto mi ho zatraceně připomínalo. A napsala jsem: „Předtím to auto vypadalo strašně, teď vypadá jenom převážně strašně.“ To je formulace, která se mi docela líbí a sedí myslím i na tohle MPV, s tím rozdílem, že tady se neodehrál žádný facelift. Meriva vypadá o fousek lépe, než Matrix, ale fakt ne o moc.
Dávám známku 4-

Tomáš Tomáš: Meriva se mi fakt nelíbila. Měla nekomunikativní řízení a řadící páka byla daleko od mé pravice jako Paroubkova ČSSD. Stokoňový motor nedokázal ani 1300 kg vážící auto pořádně rozjet, z nuly na stovku za 13,4 s už je docela zdlouhavý boj. Tohle opravdu není můj vysněný vůz.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Jakub Straka, OPEL

Konkurence v našich testech



Nissan Note
Hyundai Matrix
Citroën C3 Picasso

 


PARAMETRY

Základní cena: 259.900,- Kč

Cena Meriva 1.7 CDTi 74kW Enjoy: 390.900,- Kč, v akci Family Plus 362.900,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 8.000,- Kč

Celková akční cena: 370.900,- Kč (všechny ceny včetně DPH)

Výbava

ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna předních dveří, vyhřívaná elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, manuální klimatizace, kola z lehkých slitin 6J x 15, pneu 185/60 R15, rádio CD30 s CD přehrávačem, 6 reproduktorů, multifunkční displej, ovládání rádia na volantu, imobilizér, výškově a podélně nastavitelný volant, volant potažený kůží, pevný kryt zavazadlového prostoru, systém Flex Organizer, systém ISOFIX pro zadní krajní sedadla, kliky dveří v barvě karoserie, světlomety s funkcí „ode dveří ke dveřím“, přední mlhová světla, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, sklopná loketní opěrka sedadla řidiče

Doplňková výbava

Metalický lak (4.500,- Kč), sklopné opěradlo předního spolujezdce (3.500,- Kč)

OPEL MERIVA 1.7 CDTi 74kW/100k Enjoy
Objem motoru 1686 ccm
Maximální výkon 74 kW / 100 koní (4400 ot./min)
Maximální točivý moment 240 Nm (2300 ot./min)
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 178 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13.4 s
Udávaná spotřeba město 6.6 l/100 km
Spotřeba mimo město 4.4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5.2 l/100 km
Spotřeba během testu 6.0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1330 kg
Délka / výška / šířka 4052 / 1624 / 1694 mm
Rozvor 2630 mm
Zavazadelník / po sklopení 360 / 1410 litrů

 

Galerie