Opel Insignia Sports Tourer: první jízdní dojmy

Evropské auto roku přišlo s třetím typem karosérie. Po sedanu a liftbacku se Opel Insignia nabízí také jako kombi označené Sports Tourer.  Nová vlajková loď Opelu je tak kompletní a může začít bojovat s krizí plnou silou. Pomůže jí k tomu skvělý podvozek a široká nabídka motorů. My jsme neváhali a Opel Insignia Sports Tourer otestovali na vlastí kůži.


Vydáno: 23.4.2009

Musíme uznat, že po stránce designu se Opel Insignia povedl. Neméně dobře je na tom také kombi verze Sports Tourer. Zboku by se mohl zdát sice trochu baňatý, při pohledu zezadu jsou ale nové páté dveře poměrně slušivé. Aby byl lepší prostor pro náklad, otevírají se doširoka spolu s brzdovými světly (podobně to řeší například Audi Q7 a Audi Q5). Myslelo se i na bezpečnost a tak jsou na stěnách kufru v rozích dvě bezpečnostní světla. Příjemné je elektrické otevírání kufru, které přichází i s možností volby výšky, do které se víko zvedne – to kvůli manipulaci v garážích s nízkým stropem.

Opel Insginia Sports Tourer nabízí kufr o velikosti 540 litrů. To je jen o 10 litrů víc, než má pětidveřová varianta a o 40 litrů víc, než sedan. Praktičtěji založení řidiči tedy budou hlavně přemítat, zda je osloví místo koncipované na délku v podobě kombi, nebo lépe dostupný zavazadelník díky liftbacku.

Insignia vítězí při srovnání s etalonem středního segmentu Volkswagenem Passat Variant, který nabízí 513 litrů. Slabý je Citroën C5 Tourer (505 litrů) a prémiová Audi A4 Avant je už hluboko pod průměrem s pouhými 480 litry. Než přijede megalomanská Škoda Superb Combi, má tedy Insignia Sports Tourer velkou šanci na dobré přijetí u praktických českých řidičů.

Dva nové motory

S příchodem Opelu Insignia Sports Tourer dostal model dvě nové motorizace, nyní jich je tedy celkem devět. Kromě naftového čtyřválce 2.0 CDTI ECOTEC, který je na špici dieselového menu díky výkonu 190 koní, si můžete nově do Insignie objednat přeplňovaný benzínový čtyřválec 1.6 TURBO ECOTEC s výkonem 180 koní. Ten jsme na seznamovací vyjížďce s novým kombi vyzkoušeli.

Opel Insginia Sports Tourer je logicky nejtěžším z nabídky karosářských variant, váží 1610 kilogramů. To samozřejmě výkony menšího motoru trochu poznamenalo, zvláště když byl v syrovém stavu po ujetí jen několika desítek kilometrů. Když jsme minule zkoušeli Opel Insignia, vadila nám u něj troch líná automatická převodovka. Nyní jsme si ale mohli pohrát s přesným manuálním šestikvaltem, který je také jedinou správnou volbou pro tento motor.

Přeplňovaný agregát totiž prahne po vyšších otáčkách. V nižším pásmu se chová trochu mrzutě a na řidičovy pokyny plynem reaguje neochotně. Pomůže až podřazení, které probudí turbo a vykopne tak jednotku na maximum točivého momentu 230 Nm.

Zrychlení z nuly na sto za 9,2 sekundy je dobrý čas, ve výborně odhlučněném voze se zkresleným vnímáním rychlosti ale působí jako věčnost.  Jako ideální benzínová volba by do Sport Toureru posloužilo spíše dvoulitrové turbo s 220 koni (i když předpokládáme největší zájem o naftové agregáty). Jedna-šestku s turbem si dovedeme představit v lehčím liftbacku. Nabízí se i bez turba (jen 115 koní), tady jde ale spíše o plakátovou cenu.

Jednička pro podvozek

Stále jsme se ještě nedostali k plnohodnotnému redakčnímu testu. Ujeli jsme ale další kilometry s Opelem Insignia a musíme potvrdit naše původní stanovisko. Jde jednoznačně o nejlepší podvozek, který může současná paleta modelů této značky nabídnout. A nic na tom nemění ani varianta Sports Tourer. Ta si sice do ostřejších zatáček řekne o větší náklon karosérie, nic ale, co by mělo řidiče rozhodit.

Opel Insignia Sports Tourer vyjel na český trh a my se těšíme na první výsledky, které ukážou, jak jej Češi přijali. S cenou začínající na 584.900 korunách by si svou pozici mohl vymínit.

Text a foto: Jan Markovič

Galerie