TEST: Je zajímavé, že téměř všichni model Insignia znají. Kamkoliv jsme přijeli a komukoliv jsme řekli, že máme na test opět Insignii, každý věděl, o co jde. Na propagaci si dal Opel skutečně hodně záležet a na výsledku to je znát. Bohužel jsme se opět přesvědčili o tom, že obecné povědomí o Insignii poněkud převyšuje skutečnost.
Vydáno: 25.1.2010
Insignia není u nás v redakci žádným nováčkem, vždyť dnešní test je v pořadí už čtvrtým, respektive druhým verze Sports Tourer, takže kombi (už dříve jsme vyzkoušeli verze 2.0 Turbo, ST 1.6 Turbo, OPC). Poprvé jsme tedy testovali benzinovou jedna-šestku a došli jsme k závěru, že diesel bude zřejmě lepší alternativou. No tak se na to podíváme.
Nejsilnější CDTi
Myslím, že vám je už teď jasné, že se nám dvoulitrový diesel o výkonu 160 koní a maximálním točivém momentu 350 Nm líbil z dosud testovaných motorizací nejvíce. K rozměrnému kombi střední třídy se zkrátka nafta tak nějak hodí více než benzin a motor 2.0 CDTi to akorát potvrdil. Vzhledem k tomu, o jak velký a hlavně těžký automobil se jedná, nabízí slušnou dynamiku a slušnou spotřebu (i když ta poměrně výrazně převyšuje údaje od výrobce). Náš test jsme ukončili s hodnotou 8,2 l/100 km, ale pokud bychom se více snažili, čísla začínající sedmičkou by neměla být problém.
Slušná dynamika v praxi znamená zrychlení z nuly na stovku za 9,9 s, maximální rychlost 212 km/h ale hlavně velmi zajímavé pružné zrychlení. Především pokud systém FlexiRide pracuje v režimu Sport, můžeme tento německý koráb považovat za živý. Na druhou stranu musíme podotknout, že zcela záměrně označujeme vlastnosti motoru jako slušné. Jistě, nejsou špatné, ale nijak výrazně konkurenci nepřevyšují.
Nekultivovaný, ale ideální
Mírným zklamáním se pro nás stal chod této jednotky. Opět musíme podotknout, že se nejedná o nějakou tragédii, ale opět se tak trochu tato vlastnost ztrácí v šedi průměru střední třídy. Z motorového prostoru se kromě klasického zvukového projevu vznětového čtyřválce ozývaly také různé pazvuky. Polemizovat můžeme o tom, zda to je u Insignie normální, nebo zda to máme přičíst na vrub osmnácti tisícům kilometrů, které náš konkrétní exemplář strávil s motoristickými novináři. Ať je to jak chce, chod motoru nás zkrátka nepřesvědčil.
I přes to ale můžeme nakonec označit motor 2.0 CDTi za ten pravý, kterému bychom si odvážili předpovídat největší prodejní úspěch. Benzinové turbo motory nejsou zrovna dvakrát úsporné (o tom jsme se přesvědčili na vlastní kůži), agregát 2.0 CDTi ve svém základním provedení (110 koní) bude slabý, no a od střední stořicetikoňové verze to je na testovaných 160 koní pouze 15 000 Kč navíc.
Povedený na pohled
Kromě velké pochvaly za propagaci Insignie si Opel zaslouží pochvalu také za design. O tom jsme psali už vícekrát a zřejmě vám neuniklo, že podobně se vyjadřují o vzhledu Insignie téměř všichni. Celek působí velmi vyváženě a kompaktně.
Z fotografií není vůbec patrné to, jak velký Sports Tourer ve skutečnosti je. U konkrétního exempláře nelze přehlédnout obrovská kola o velikosti 19“, vypadají totiž velmi efektně. Jen tak mimochodem, v rámci příplatkové výbavy lze získat disky ještě větší.
Robustní a laciný
O interiéru toho už také bylo napsáno dost a dost. Uvnitř automobilu zřejmě nejvíce pocítíte to, jak je tento vůz robustní. Insignie své pasažéry oddělí od okolního prostředí pořádnou vrstvou materiálu a navodí tak pocit bezpečí. Mnoha lidem se právě tato vlastnost velmi líbí a my nepatříme mezi výjimku.
Škoda celkového zpracování. Konkurence, dokonce většina, strčí Insignii v tomto ohledu “do kapsy“. Použité plasty vypadají lacině a až příliš výrazně dávají najevo, že Opel a Chevrolet patří k sobě. Pověstné vrzání palubní desky se nevyhnulo ani verzi kombi s motorem 2.0 CDTi a naopak vzhledem k docela velké sumě najetých kilometrů byla právě tato vlastnost ještě zdůrazněna.
Celý dojem završila támhle ulomená páčka pro roletku zavazadelníku, tuhle zase upadlá roletka umístěná v pátých dveřích, ejhle, také madlo pro zvedání dna zavazadelníku nám zůstalo v ruce. Jsou to závady banální, ale příliš často se s nimi během testů nesetkáváme. Nemůžu jinak, k ostatním testovaným značkám by to nebylo fér, kvalitou zpracování Insignia jednoznačně zklamala. Opel chtěl prostě a jednoduše ušetřit, ale buďme objektivní. Hlavní je, že základ celého automobilu je tuhý a odolný. V testu Euro NCAP totiž Insignie obdržela maximální možné ohodnocení.
Prostorný, ale průměrně
Drobné zklamání panuje také nad nabídkou prostoru. Přední dostatečně dimenzované sedačky nemají v zásadě velkou chybu. Vezmeme-li v úvahu, že má vůz bezmála pět metrů na délku, pak bychom očekávali o něco více místa vzadu. Nakonec zavazadelník jistě potěší stěhovavé povahy, ale, světe div se, během testu jsme dokonce narazili na situaci, kdy nám nestačil, a pár kufrů putovalo na místa zadních sedaček.
Možná z důvodu uchycení obřích pátých dveří je strop poněkud snížen a své k tomuto asi také říká místo nutné pro instalaci pohonu všech kol. Konečná hodnota 540 litrů jistě není málo, ale zrovna tak to není ani moc.
Ten pravý?
Pokud máme tedy zhodnotit Insignii Sports Tourer jako celek, pak se jedná o zajímavý mix. Na jednu stranu je tento vůz našlapaný moderními technologiemi (systém FlexiRide, adaptivní a výborně fungující světlomety AFL, ojedinělý systém čtení značek, jehož kamery trochu brání ve výhledu) na druhou stranu s velmi lacinými plasty, celkový zpracováním zaostávajícím za konkurencí a motorem, potažmo jízdní dynamikou a spotřebou zapadající do průměru.
Cena testované verze včetně příplatků výrazně pokořila 900 000 Kč. Může se to zdát dost, ale za kombi střední třídy se silným dieselovým motorem, která je navíc vybaveno úplně vším to je nakonec docela zajímavá nabídka. Rozhodnutí, zda koupit nebo nekoupit, to necháme raději na vás. My pouze závěrem konstatujeme, že pokud koupit, pak s dieselovým motorem a pokud nechcete za každou cenu šetřit, pak se příplatek za nejsilnější verzi motoru 2.0 CDTi určitě vyplatí, je to totiž pro Insignii ten pravý motor.
Výsledná známka 2-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Já říkám ano, přesně takový motor bych osobně preferoval. Turbomotory spalující benzin se k tomuto automobilu nehodí. Spotřeba pohybující se kolem osmi litrů sice není tak úplně výborná, ale myslím, že bych to zvládnul. Motor to je dostatečně silný a dle mého názoru ani jeho chod a projev není nijak hrozný. Dávám známku 1- |
|
Jana: Nebýt té vysoké ceny a pouze průměrné spotřeby, také bych chválila. Spousta bezpečnostních systémů včele s maximálním hodnocením agentury NCAP jsou pádnými argumenty, proč zvolit právě Insignii. Kromě jiného se mi velmi líbí ten pocit, o kterém byla v článku řeč. V Insignii jsem se cítila opravdu bezpečně. Dávám známku 1- |
|
Nikola: Po stránce vzhledu není mnoho prostoru pro vytýkání. Opel si dal záležet a na výsledném designu je to hodně znát. Kombi je atraktivní, což německá značka ještě dále podporuje v tomto konkrétním případě sportovním paketem a velkými disky. Interiér a jeho laciné plasty mne ovšem velice zklamaly. Dávám známku 2 |
|
Tomáš: Je to bezesporu zajímavý automobil, který více směřuje na komfort. Režim Tour z něj dělá houpavý dostavník, režim Sport trochu přitvrdí, ale úplně celou situaci nezachrání. Příjemná je v ostřejším režimu odezva na plyn a dělá Insignii opravdu hodně živou. Jen si pořád nejsem jistý tím, zda by mi to za tuto sumu peněz stačilo. Obávám se, že bych sáhnul jinam. Dávám známku 3 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
Citroën C5 Tourer |
Volkswagen Passat Variant |
Fiat Croma |
PARAMETRY
Základní cena v provedení Cosmo: 784 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 184 000 Kč
Celková cena: 968 900 Kč
Opel Insignia ST 2.0 CDTi ECOTEC 160k Cosmo |
|
Objem motoru | 1956 ccm |
Maximální výkon | 118 kW (160 k) / 4000 ot./min |
Maximální točivý moment | 350 Nm (1750 – 2500 ot./min) |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 212 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,9 s |
Udávaná spotřeba město | 7,9 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 4,9 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,0 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 8,2 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1610 kg |
Délka / výška / šířka | 4908 mm / 1520 mm / 1856 mm |
Rozvor | 2737 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 540 l / 1530 l |