TEST: V našem prvním rozsáhlém testu Opelu Insignia jsme se pokoušeli zjistit, jestli je to skutečně tak úžasné auto, jak se říká. Dospěli jsme k závěru, že jde o vůz sice dobrý, ale nijak se vymykající z vysokého standardu současné střední třídy. Tentokrát se podíváme na Insignii Sports Tourer se slabším přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 1.6 Turbo. Změní náš názor pětimetrové kombi?
Vydáno: 27.11.2009
O novém Opelu Insignia 2.0 Turbo jsme před nedávnem napsali, že je to sice dobré auto, ale nijak zásadně se nevymyká ze současného vysokého standardu, který nacházíme ve střední třídě. Byla to lichotka i kritika zároveň a dopustili jsme se jí proto, že jsme z Insignie neměli pocit, že by to byla taková bomba, jak se nám snažily vsugerovat reklamy.
To ale neznamená, že bychom Insignii zavrhli. Naopak, v jejím poznávání budeme se zájmem pokračovat. Tentokrát se podíváme na Insignii Sports Tourer (tedy kombi) se slabším přeplňovaným benzinovým motorem. Pokud něco nezmíníme v tomto testu, je vysoce pravděpodobné, že jsme se tomu rozsáhle věnovali v testu prvním.
Elegantní dáma
I v případě Insignie kombi totiž platí, že designéři si s ní vyhráli stejně jako se sedanem a liftbackem a že tedy vypadá výborně. A za to je potřeba jim vyřknout poklonu, vzhledem k mohutné karoserii odvedli skvělou práci.
Naživo (a koneckonců i na fotografiích) působí dlouhá karoserie kompaktním dojmem, ale kdybychom Insignii Sports Tourer postavili třeba vedle prostorového etalonu Škody Superb Combi, zjistili bychom (s neskrývaným údivem), že Insignia je delší o rovných sedm centimetrů. Sports Tourer je se svou bezmála pětimetrovou délkou (4908 mm, o 78 milimetrů víc, než sedan) dokonce nejdelším vozem současné střední třídy a překonává i některé zástupce vyšší střední třídy. Doplňme, že rozvor se nijak neměnil, ale i původní délka 2737 mm je dosti štědrá.
Největší z Opelů
Nejpraktičtější Insignia nabízí základních 540 litrů pro zavazadla a po sklopení zadních sedaček prostor naroste na 1530 litrů. Tyto hodnoty jsou sice jednoznačně lepší, než u karoserie sedan (500 / 1010 litrů), ale v porovnání s liftbackem (530 / 1465 litrů) už tak přesvědčivě nevypadají – zejména při porovnání se základní hodnotou nám vychází nárůst pouhých deseti litrů. A to je rozdíl, kvůli kterému by si kombi (doufejme) nikdo nepořizoval.
Sports Tourer ale nabízí – spíše než výrazně větší zavazadlový prostor – jeho lepší využití. Začít můžeme už u pátých dveří, které svými rozměry poskytují dokonalý přístup do kufru a díky nakládací hraně ve výšce podlahy usnadní i nakládání objemnějších a těžších předmětů. Dveře zavazadlového prostoru pokrývají celou plochu zadní části auta a protože jejich součástí jsou i koncové světlomety a zadní plocha by s otevřenými pátými dveřmi zůstala neosvětlená, musel být instalován druhý pár světel pod nimi.
Šířka ložné plochy činí 1030 mm, délka u dna je 1020 mm. Zadní sedadla dělená v poměru 60:40 je možné sklopit a prodloužit na délku 1650 mm, což znamená již zmíněné rozšíření prostoru na 1530 litrů. Podlaha ale nevytvoří rovnou plochu, a i když malý schůdek má jen dva centimetry, nepotěší. Naopak pozitivní zprávou bude i výklopný průzor na lyže uprostřed střední sedačky.
Prostor pro posádku na zadních sedačkách oproti sedanu narostl tam, kde chyběl nejcitelněji, tedy nad hlavami cestujících. Vpředu je místa stejně a sice docela dost, i když bychom od střední třídy (navíc takhle velké) čekali víc. Na druhou stranu nás těšily výborné ergonomické sedačky, které kromě dobrého bočního vedení a širokých možností nastavení nabízely stavitelnou délku sedáku.
Downsizing v praxi
Přeplňovaný čtyřválec 1.6 Turbo jsme vyzkoušeli už při první jízdě s Insignií kombi, a naše původní dojmy musíme potvrdit. K běžné jízdě pohodlně stačí, ale žádné ostré starty nečekejte. Přestože výkon 180 koní vypadá na první pohled jako vysoká hodnota, sluší se připomenout, že Insignia Sports Tourer váží kolem 1600 kilogramů. Navíc se na výkonnový vrchol motor dostane vysoko v 5500 ot./min. Maloobjemovému turbobenzínu se nelíbí v nízkých otáčkách a dává to citelně najevo. Nejvyšší točivý moment 230 Nm, podle papírových hodnot dostupný v rozsahu 2200 – 5500 ot./min, jsme pod čtyřmi tisíci hledali marně. Přes slušný výsledek zrychlení z nuly na stovku za 9,2 sekundy tak není možné počítat s okázalým závoděním.
To by nám ale nijak výrazně nevadilo a menší motor bychom doporučili raději, než větší dvoulitr, ale velkému kombi by silnější jednotka slušela víc. Už proto, že vzhledem ke spotřebě je v podstatě jedno, jaký z turbomotorů máte pod kapotou. V obou případech jsme se totiž docela bez problémů i při nijak excentrické jízdě dostávali k hodnotě 12 l/100 km, což nás, zejména u malé šestnáctistovky, upřímně děsilo. Ani výsledná jedenáctilitrová spotřeba není o mnoho lepší.
Jak z toho ven? Když pomineme logické rady, jako jízda s nenaloženým autem bez zbytečných sprintů (což jsme praktikovali) a jízda mimo města, nenapadá nás lepší řešení, než naftový motor (test naftového dvoulitru vám mimochodem přineseme asi za měsíc).
Raději naftu
Pojďme si to shrnout. Insignia Sports Tourer je velké kombi se slušným zavazadlovým prostorem, komfortním interiérem a výborným vzhledem. Nabízí moderní řešení a technologie (s adaptivním stabilizačním podvozkem FlexRide i plně automatickými světly už jsme se setkali minule), jistou a pohodlnou jízdu i výborný podvozek. Motor 1.6 Turbo není žádný sprinter, ale na běžné ježdění samozřejmě stačit bude. Jediným jeho opravdovým problémem je vysoká spotřeba, která roste s chutí po svižnějším svezení, tedy ve vysokých otáčkách. Ale ta může být pro mnoho řidičů fatální.
My bychom raději sáhli po naftě. S motorem 2.0 CDTi s výkonem 130 koní (96 kW) bude Insignia sice ještě pomalejší (0-100 km/h za 11,1 s), zato ale nafťák nabídne lepší akceleraci v nižších otáčkách a jeho spotřeba bude nejméně o 3 litry na 100 km nižší. Ve stejné výbavě Sport stojí stejných 784.900 korun, jako testovaný 1.6 Turbo.
Výsledná známka 2-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Potvrzuju, že ani tentokrát mi v pohodlných a široce štelovatelných sedačkách pohodlí nechybělo. Insignia je pohodlná a prostorná i ve své combi verzi, a na zadních sedačkách je ještě pohodlnější. Navíc je dost prostorná do šířky, což jsem psal už minule (ale jiná auta ve střední třídě dokážou vykouzlit prostoru víc). Sport Tourer je samozřejmě nejvíc praktický ze tří možných karoserií, takže kdybych se rozhodoval mezi sedanem, liftbackem a tímhle kombi, tak bych vůbec neváhal. Dávám známku 1- |
|
Jana: Když jsem viděla Insignii poprvé, docela mě rozčílila. Stála snad skoro milion a žrala strašně moc benzínu, kolem 12 litrů. Tahle Insignie je praktičtější, o trochu levnější, stojí necelých 800 tisíc, a žere o fous míň, ale pořád dost. Takže šla správným směrem, ale málo. Pokud bych o Insiginii kdy vůbec uvažovala, musel by to být evidentně nafťák. Ty benzíny jsou nenasytné. Dávám známku 3- |
|
Nikola: Zvenku je tenhle Opel opravdu hezký a i když Combi krásy Sedanu nedosahuje, trochu se mu blíží. Je to zkrátka hezké auto. Ale stejně jako minule, i teď musím konstatovat zklamání z interiéru. Pár levně vypadajících plastových ploch, nepřehledný přístrojový panel, a především nenápadité, tmavé barvy… To není nic, co by mě nějak zvlášť oslovovalo. Takže pro příště prosím světlé odstíny alespoň něčeho. Dávám známku 3 |
|
Tomáš: To co jsem psal posledně platí pořád, ale s jedinou výjimkou. Na Insignii se mi líbí přesný a tvrdý podvozek a ovladatelnost, dobré řízení, řazení, brzdy. Jediné, co je oproti minulému autu horší je pochopitelně motor. Těch 180 koní nějak těžkou Insignii nestíhá stíhat a pomalejší rozjezdy zdržují celkový provoz a snižují jinak dobrý dojem. Jediné řešení je držet se v opravdu vysokých otáčkách, ale na to už jsou jiné motory… Dávám známku 2- |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
Honda Accord Tourer |
Citroën C5 Tourer |
Mercedes-Benz C Activity |
PARAMETRY
Základní cena v provedení 1.6 Turbo Sport: 784.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 94.500,- Kč
Celková cena: 879.400,- Kč
OPEL INSIGNIA SPORTS TOURER 1.6 Turbo Ecotec 180k Sport |
|
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 180 koní / 132 kW (5500 ot./min) |
Maximální točivý moment | 230 Nm (2200 – 5500 ot./min) |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9.2 s |
Udávaná spotřeba město | 10.9 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 6.2 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7.9 l/100 km |
Spotřeba během testu | 11.0 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1585 kg |
Délka / výška / šířka | 4908 / 1520 / 1856 mm |
Rozvor | 2737 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 540 / 1530 litrů |