Opel Astra GTC 1.9 CDTi: svítí, svítí slunce nad hlavou

TEST: Zkoušet Opel Astra v době, kdy se na scénu dere jeho nová generace, by se mohlo zdát trochu pošetilé. To ale jen do té doby, než vám prozradíme, že jsme se svezli s povedeným kupé GTC vybaveným agilním naftovým motorem a aktivním podvozkem IDS Plus. S autem jsme navíc vyrazili na výlet do Amsterdamu. Ve čtyřech!


Vydáno: 8.7.2009

Faktem je, že Opel Astra pomalu odchází, aby uvolnil místo nejnovější generaci. Ta by měla pomoci Opelu v řešení jeho krizové situace. Většímu sourozenci Isignii se to určitě daří, ale tahounem této automobilky byla vždycky nižší střední třída. Jenže ačkoliv se nová Astra ukáže už na podzim ve Frankfurtu a bude se záhy prodávat, na její verzi kupé si ještě chvíli počkáme. Tak proč nesáhnout po aktuálním GTCéčku?!

To totiž nezdědilo skoro nic z všedního zjevu hatchbacku, popřípadě kombi. Námi testovaný kousek byl navíc vybaven optickým paketem OPC, který vozu dodal na mladickém a sportovním vzhledu. Opel Astra GTC jednoznačně cílí na mladé a tak trochu sází brouka do hlavy rodičům zlaté mládeže. „Ne, nekupujte synkovi za maturitu Golfa! Ten má každý! Jsem tu já, sympatické kupé vybavené řadou lehce tuningových doplňků.“

Praktické kupé?

Opel Astra GTC navíc umí být i docela praktický. Jistě, oproti klasické Astře jsme postrádali krapet místa vzadu. Podívejte se ale do kufru! Vejde se do něj 690 litrů bagáže. To není právě hodnota běžné v této kategorii. Sedadla vpředu ctí sportovní feeling vozu, takže poměrně dobře vedou, umí být zároveň i pohodlná. Vzadu k vedení těla slouží spíše stěna a nad hlavou je to mizerné. Cestu do holandské metropole jsme ale ve čtyřech lidech zvládli v pohodě. Stačilo se jen čas od času kompletně vystřídat.

GTCéčko u nás zabodovalo také volantem s ideální velikostí, který kladl přijatelný odpor. Do výbavy patřila barevná obrazovka s palubním počítačem a navigací. Tu jsme ale nevyzkoušeli, protože nějaký kolega před námi zlomil navigační CD. Středový panel je trochu zmatený, máme zde fůru tlačítek v různých velikostech a vyrobených z podivného materiálu, které jako celek nedávají příliš smyl. Řadící páka nepadne dobře do ruky, kontruje ale přesným chodem a krátkými drahami.

Slunce nad hlavou

Opravdovou třešničku na dortu si ale šetříme na konec. A přesně to uděláte i vy, když do svého GTC posadíte nic netušící pasažéry. Stačí totiž uvolnit otoční knoflík na stropě a jedním mocným tahem vzad posunout kryt skla až za vaši hlavu. Interiér tak dostane okamžitě nový rozměr. Zadní cestující si tak po celou dobu mohli užívat výhled na hvězdnou oblohu. Při prvním řízení se dokonce někteří nezvyklého výhledu až vylekali. Faktem ale zůstává, že čelní sklo protažené až do poloviny střechy vozu udělá z jízdy okouzlující zážitek. A to mnohem více, než v Citroënu C4 Picasso, který je podobnou finesou také vybaven.

Za krásu se ale platí, říkají plastičtí chirurgové. Opel souhlasí. Ono nekonečně velké čelní sklo s sebou přináší několik neduhů, na které se musíte připravit. Předně kvůli pohyblivému krytu chybí osvětlení i čtecí lampičky. Ze záhadného důvodu nemá spolujezdec ve stínítku zrcátko, což znepokojilo zejména ženskou část osazenstva. Panoramatické okno má také omezenou dobu použití. V noci je to bez problémů, za teplých jarních a letních dnů posádku nepříjemně přihřívá a to nemluvíme o přímém protisvětlu. Každopádně, i když jsme si vědomi těchto nedostatků, jednoznačně bychom ho ve výbavě nevynechali.

Nejlepší nafťák

Dostáváme se k volbě motoru, která nemohla být v našem případě lepší. Na dlouhý výlet jsme dostali čtyřválcový turbodiesel o objemu 1,9 litru. Výkonem 150 koní a maximem točivého momentu 320 Nm je nejsilnějším naftovým agregátem, jaký můžete pod kapotu Opelu Astra GTC dostat. Při chladném startu byste se možná mohli trochu obávat chraplavého projevu. Po zahřátí a hlavně ve vyšších otáčkách a rychlostech se ale chová velmi kultivovaně. Pravda, ve spodních otáčkách by mohl být trochu živější, jakmile ale vytočíme výš, táhne spolehlivě.

Stovka nečiní GTCéčku problémy za 8,9 sekundy a na německých dálnicích jsme s ním jeli i 200 km/h. Šlo ale jen o chvilkové zpestření výletu, jinak nebyl problém jet pohodových 160 km/h. Přitom na konci našeho zájezdu ukazoval palubní počítač 6,2 litru nafty na 100 km. A to jsme s dávkováním plynu příliš nešetřili!

Chytrý podvozek

Při pohledu do ceníku příplatkové výbavy jsme našli nepřehlédnutelnou položku za 68.200 korun, která nesla název IDS Plus. Jde o automatický systém řízení podvozku, který upravuje tuhost podle způsobu jízdy. Při klidném výletu se chová komfortně, rozhodně jsme se nedočkali nějakých výrazných výklepů. Báli jsme se jich nejen kvůli tomu, že jsou častým neduhem této kategorie, navíc bylo GTCéčko vybaveno slušivými 17palcovými koly. Ta mnohdy komfortu nepřidávají Pokud by se snad někomu zachtělo tvrdšího podvozku, nemusí čekat na rozhodnutí automatiky. K dispozici je i tlačítko „sport“, které ho patřičně přitvrdí.

Takže verdikt. Pokud chcete Opel Astra, počkejte si na novou generaci, která se co nevidět objeví v showroomech. Jestli se vám ale líbí kupé, nemá cenu váhat. Opel Astra GTC je tu a s motorem 1.9 CDTi může být váš v základní výbavě Enjoy za 570.900 korun. Top výbava Sport přijde na 620.900. S příplatkem za IDS Plus to už však není nejméně.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Přiznám se, že jsem od kupé čekal mnohem menší prostornost. Astra GTC se ale ukázala jako zábavný ale zároveň i poměrně praktický vůz. Kufr je opravdu velký a s místem v předu i vzadu to není tak zlé jako u konkurence. Nemohu dát tedy nic jiného, než jedna. Zvláštní, že?
Dávám známku 1
Jana Jana: Opel Astra překvapí základní výbavou. Škoda za drahý příplatek v podobě aktivního podvozku. V této cenové kategorii je to trochu moc. Výsledná cena s danou motorizací je už daleko za hranicí této kategorie. Myslím si, že pak už by se klidně mohl zákazník poohlížet třeba po Volvu C30 nebo VW Scirocco. Jsou to zajímavější vozy.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Nemohu souhlasit s autorem článku. GTC je sice hezčí, než základní Astra, na druhou stranu jde pořád o nudu od Opelu, které nepomůže ani ten paket. Navíc se mi zdá, že je až trochu přeplácaný. Tak akorát pro puberťáky. Interiér nemá šmrnc, působí levně.
Dávám známku 4-
Tomáš Tomáš: Opel Astra GTC s OPC paketem by měl jezdit rychle. A jezdí. Líbí se mi, že je svižný a zároveň nepřijdu na mizinu u benzínky. Nastavitelný podvozek je dobrá volba. Jezdil jsem celou dobu na sport. Vůz přitvrdil, ale možná by to chtělo ještě trochu víc. Třeba právě takové Scirocco je podvozkově mnohem sportovnější.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Enjoy: 570 900 Kč

OPEL ASTRA GTC 1.9 CDTi IDS Plus
Objem motoru 1910 ccm
Maximální výkon 110 kW (150 K) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 320 Nm při 2000 až 2750 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s.
Udávaná spotřeba město 7,2 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,6 l/100 km
Spotřeba během testu 6,2 l/100 km
Provozní hmotnost 1220 kg
Délka / výška / šířka 4290 mm / 1435 mm / 1753 mm
Rozvor 2614 mm
Zavazadelník / po sklopení 690 l / 1070 l

 

Galerie