Opel Astra Caravan 1.6 LPG: na dlouhé cesty

TEST: Opel Astra je na trhu od roku 2004 a jeho další generace užuž klepe na dveře. Jak je tedy možné, že se nám Astra Caravan dostal do redakce? Odpověď by mohla být jednoduchá – je to přeci osvědčené auto, které se dnes nabízí za slušné peníze a taková nabídka stojí za prozkoumání. Jenomže pravý důvod, proč se nám Astra dostala do spárů, je jiný: pohon na LPG.


Vydáno: 22.5.2009

Opel Astra je na trhu opravdu už dlouhou řadu pátků, proto by nemělo valný smysl dopodrobna představovat jeho vzhled – je to zkrátka docela hezky vypadající (i když poněkud nudně působící) auto nižší střední třídy, které se nese na designové vlně Opelu vyhasínající generace.

Totéž lze vztáhnout na interiér – jeho vzhled je funkční a přehledný, ale zároveň bez chuti vás oslovit. Bohužel po prvním usednutí za volant na nás dolehla vlna lacinosti. Přístrojová deska je poskládána z obyčejně působících tvrdých plastů a sem tam zavrže. Na druhou stranu se může Astra chlubit příjemnými sedačkami s dobrým tvarováním sedáků, ideální tuhostí a slušným bočním vedením.

 

Kompaktí kombi

Kombi Astra Caravan měří na délku 4515 mm, na šířku 1804 mm a je 1500 mm vysoké. Jeho rozvor měří přitom slušných 2703 mm. Bohužel musíme konstatovat, že tato hodnota se nijak radikálně nepromítá do vnitřního prostoru. Tedy – Astrou Caravan se pohodlně svezou čtyři dospělí lidé průměrného vzrůstu, ale žádný mimořádný nadbytek prostoru čekat nemohou.

Když hovoříme o prodloužené verzi Astry, bude nás pochopitelně zajímat, jak je na tom se zavazadlovým prostorem. Na první pohled docela dobře. Základní hodnota kufru Astry Caravan je rovných 500 litrů, po sklopení zadních sedaček se dostaneme až na 1590 litrů s rovnou plochou podlahy. To jsou čísla, která dovolí čtyřem osobám naložit dostatek zavazadel a jedné osobě i naložit něco ke stěhování.

Jízda na plyn

Astra Caravan nás ale zajímala především kvůli jízdě, respektive pohonu, který tuto jízdu zajišťuje. Z pohledu řidičského nemáme žádné výhrady, jízdní vlastnosti jsou i přes technické stáří vozu skvělé a tvrdší naladění podvozku prospívá jízdní stabilitě na dálnici i na okresce (ve městě může naopak trochu trápit).

Podrobněji se podívejme na pohon. Pod kapotou tohoto kombi tepe zážehový čtyřválec 1.6 ECOTEC s výkonem 115 koní (85 kW), doplněný o přestavbu na zemní plyn LPG. Plynová nádrž je tradičně umístěna pod zavazadlovým prostorem v místě určeném pro rezervu a přechod na pohon z naturalu na plyn obstarává jednoduché tlačítko po levé ruce pod volantem, které zároveň diodami signalizuje, kolik plynu v nádrži zbývá.

Díky kombinaci benzinu a plynu se Astra Caravan LPG jeví jako ideální vůz pro delší cestování napříč Evropou. Slušelo by se ale dodat, že to bude jízda poměrně klidná. A to nejen díky převodovce s pouhými pěti stupni (která v mezích rozumné spotřeby nedovolí jít příliš přes dálniční limity), ale zejména díky motoru, jehož výkonnostní projev je jen průměrný a už hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h rovnající se 12 sekundám vypovídá o tom, že není kam spěchat. Při pohonu na plyn se výkon ještě mírně snižuje a při pokusu o akceleraci na dálnici či s naloženým autem už je vyloženě líný.

Dovolíme si ale konstatovat, že tyto teoretické nedostatky bez problému vyváží spotřeba. V praxi jsme plnou nádrž LPG vyčerpali za přibližně 300 kilometrů (o něco méně při rychlé jízdě po dálnici), což při jejím naplnění, které nás stálo 380 korun, dělá přibližně 1,25 Kč za jeden kilometr. To je při porovnání s provozem na benzin, kterého Astra Caravan 1.6 spotřebuje kolem sedmi litrů na sto kilometrů v kombinovaném provozu, asi dvoutřetinová cena. Současně kombinace plných nádrží benzinu a zemního plynu posyktují jistotu dojezdu kolem tisíce kilometrů.

Ušetřili bychom?

Pohon na zemní plyn LPG je v českých končinách známý a oblíbený (a daleko rozšířenější než třeba CNG) a nabízí reálnou možnost, jak ušetřit. Opel si za jeho zástavbu účtuje rozumných 39 tisíc korun.

Ovšem když si k tomu připočítáme cenu samotného auta (v dlouhodobé slevě 398.900 korun) a sadu Enjoy Plus, která zahrnuje automatickou klimatizaci, kožený multifunkční volant, loketní opěrku, sedadlo řidiče s nastavováním 6 parametrů (dalších 22 tisíc korun), a nezbytné doplňky jako autorádio, metalízu nebo mlhovky, začínáme se už povážlivě blížit magickému půlmilionu (v tomto případě konkrétně 481.700 korun). A to není zase úplně málo. 

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Bohužel musím být kritický. Na to, že je to kombi (navíc takové, které má konkurovat třeba prostorné Octavii), nenabízí mi nic, co by mne uchvátilo. Má sice velký, ale úzký a nepříliš dlouhý zavazadlový prostor, a sedačky, na kterých se sice sedí docela pohodlně, ale na předních i zadních je opravdu málo místa.
Dávám známku 4
Jana Jana: Úsporné auto na LPG s dostatkem prostoru a velkým kufrem se mi zprvu zdálo jako ztělesnění mého snu, pak mne ale trochu odradila ta cena. Kolem 400 tisíc bych do něj snad šla, ale za 480 už mi připadá docela drahé. Za půl milionu si už můžu koupit základní sedany střední třídy.
Dávám známku 2-
Nikola Nikola: Pokud bych mohla hodnotit jen přední část karoserie, řekněme po čelní sklo, bylo by to asi na 1. Jenomže jako celek působí Astra nudně a nenápaditě, a to ani nemluvím o prodlouženém kombi, které se mi prostě nelíbí. No a to jsem se ani nedostala k interiéru, který mé průměrné dojmy zvenčí ještě dorazil pro svou chladnost a nižší kvalitu.
Dávám známku 3-
Tomáš Tomáš: Opel Astra myslím patří do stejné kategorie, jako některé Fordy a Mazdy – je to řidičské auto, které nebere ohled na nějaké mimořádné pohodlí, ale naopak má skvělý podvozek a je radost ho řídit. V tomto případě ale bohužel nebyl přílišný ohled brán ani na toho řidiče, protože motor je nesnesitelně líný (hlavně v nízkých otáčkách) a při snaze o akceleraci usnete. Takže tohle ne.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Astra Caravan Enjoy Family Plus: 398.900,- Kč (dlouhodobá sleva)

Cena doplňkové výbavy: 82.800,- Kč

Celková cena: 481.700,- Kč

 

Výbava

ABS, Čelní a boční airbagy, Manuální klimatizace, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Elektrické ovládání oken předních dveří, Posilovač řízení s proměnlivým účinkem, Vyhřívaná elektricky ovládaná zpětná zrcátka v barvě karoserie, Multifunkční informační displej, Rádio CD30 s CD přehrávačem, 6 reproduktorů, Palubní počítač + kontrolní systém, Tempomat, Litá kola 16“

Doplňková výbava

Metalíza (14 000), Mlhová světla vpředu (5500), Autorádio CD MP3 s CD přehrávačem, 6 reproduktorů (2300), Sada Enjoy Plus (automatická klimatizace, kožený volant s ovládáním autorádia, loketní opěrka, sedadlo řidiče s nastavováním 6 parametrů (22 000), Přestavba na LPG (39 000)

 

Opel Astra Caravan Enjoy Family Plus 1.6 LPG
Objem motoru 1600 ccm
Maximální výkon 85 kW (115 koní) při 6 000 ot./min
Maximální točivý moment 155 Nm při 4 000ot./min
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 191 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12 s
Udávaná spotřeba město 8,8 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,6 l/100 km
Spotřeba během testu 7,2 l/100 km 
Pohotovostní hmotnost 1298 kg
Délka / výška / šířka 4515 / 1500 / 1794 mm
Rozvor 2703 mm
Zavazadelník / po sklopení 500 / 1590 litrů

 

Galerie