Opel Agila 1.2: cesta do města

TEST: Mohlo by být malé městské auto tahákem, který vytáhne hroutící se Opel z krize? Když vyjelo na český trh, o ekonomice se ještě tolik nehovořilo. Přesto, sympatická cena, vzhled i chvályhodné výkony by mohly být příznaky úspěchu. Zvláště, když se snížily výrobní náklady díky spolupráci se Suzuki. Uvidíme…


Vydáno: 13.4.2009

Opel Agila má identické dvojče, stejně jako v minulé generaci. Je to japonský Suzuki Splash, který se až na pár detailů a cenu od německého sourozence příliš neodlišuje. Pravda, Agila oproti Suzuki narostl o pár milimetrů na délku, ale jiné velikostní parametry jsou stejné. Agila nám vzhledově přijde sympatičtější, je to však na vkusu jednotlivce. Během týdenního testu jsme se nemohli ubránit pocitu, že se za námi nejméně pár lidí otočilo. Jen aby to nebylo tím reklamním tetováním.

Uvnitř, nebýt volantu s logem Opelu, oba vozy už vůbec nemáte šanci rozeznat. Palubní deska pochází z dílny Suzuki a najdeme na ní prvky užívané napříč jejím modelovým spektrem. Líbil se nám velký přehledný tachometr i hravě umístěný otáčkoměre. Škoda toporného ovládání palubního počítače pomocí kolíku pod budíkem. Protahovat ruku skrz volant není právě příjemné. Když jsme měli ke srovnání Suzuki Splash a Hyundai i10, vyhrálo Japonsko nad Koreou. Vadilo nám hlavně nepřesné a vrzající řazení 5stupňové manuální převodovky s nevzhledným rukávkem jak z osmdesátých let. Ošklivá páka zůstala, v dráze chodí ale o poznání lépe.

Rozdíl na první pohled

Od auta této kategorie nemůžete očekávat maximální kvalitu zpracování a s takovou jsme do vozu nastupovali. Tvrdé plasty v tmavém podání sice interiéru kralují, není se ale rozhodně za co stydět. Srovnání s minulou generací je pověstnými nebem a dudy. Výborně se sedí na předních sedadlech. Mají sice slabé boční vedení, jsou však pohodlná a hlavně nabízí vysoký posaz, takže v městské dopravě má řidič absolutní přehled a dokonalý výhled z vozu.  Vzadu se dá kupodivu velmi dobře sedět, bez větší únavy i na delších přesunech. Páté místo uprostřed je samozřejmě nesmysl.

Opel Agila má seříznutou sexy záď. Musíme podotknout, že i díky ní patří k nejhezčím městským vozům na trhu. Za krásu se ale platí a tak je zavazadlový prostor bohužel tragédií.  Snaha o maximální využití prostoru pro komfort cestujících a zároveň mizivé převisy za zadním kolem upozadily zavazadelník na dekadentních 225 litrů. Navíc situovaných výrazně na výšku. Kvůli týdennímu nákupu tak budete sklápět zadní sedadla, rovinu nevytvoříte. Výsledek 1050 litrů by už měl stačit.


Ať žije drobeček!

No ale pojďme pod kapotu, kde nás čekají samé příjemnosti.  Atmosférický čtyřválec o objemu 1,2 litru není na tunové mini jen dostačující, dělá z něj vůz, který si zaslouží své jméno Agila. Po nastartování ani nehlesne, ve vyšších otáčkách se zpod kapoty ozývá hukot. Není to tak příjemné, ale zvyknete si. Budete muset, protože prckovi se ve vysokých otáčkách líbí.

Točivý moment 114 Nm vrcholí až ve 4400 otáčkách v minutě, záhy přichází maximu výkonu 63 kW, neboli 84 a půl koně. Točení motoru nás způsobovalo radost, naše průměrná spotřeba ale vystoupala na 7 litrů benzínu na 100 km. Přitom věříme, že se dá v kombinaci přiblížit tabulkovým 5,5 litrům na sto. Při klidné jízdě by to neměl být problém.

Opel Agila není žádný sportovec na okresky. Hlavně s malým obsazením se však umí ve městě předvést a na světlech vám ostudu neudělá. Zrychlení z nuly na stovku za 12,3 sekundy je na takové mrně dobrý parametr. Pochvalovali jsme si i řízení, které je citlivější než u většiny konkurentů a posilovač klade větší odpor. Možná si zacvičíte na parkovišti, ale v zácpě budete přejíždět z pruhu do pruhu rychle a s jistotou.

Překvapení na venkově

Neodolali jsme a s Opelem Agilou jsme vyjeli také na středočeské okresky. Zvláště severní okolí Prahy je známé špatnou kvalitou místních silnic. Výmoly a díry Agile trochu srazily hřebínek, dočkali jsme se pár tvrdších rázů od kol. Auto je jasně vyladěno na městský asfalt. Na druhou stranu podvozek skvěle vede, a patnáctipalcová kola jsou tak akorát.

Obávali jsme se větších náklonů, ty se ale nedostavily. Neduhy předchozí generace tak definitivně vzal čas. Stabilita je dobře znát i na dálnici, kde se při 130 km/h auto chová jako běžný hatchback a tato rychlost mu také nejlépe sedí (což nebývá u některých městských vozů zvykem). Při jízdě nad limit se už dostavuje výraznější aerodynamický hluk.

Takže. Máme tu sympatické auto do města, které se neztratí, ani když vyjede za jeho hranice. Otázkou zůstává, proč byste si měli pořídit právě Opel, když Suzuki nabízí skoro to samé. Prošli jsme ceníky a v některých případech se zdá Japonec výhodnější. Opel ale kontruje větší volitelnou výbavou. Bez stokoruny 300 tisíc je bezesporu slušná cena. Jako druhé aut do rodiny je to dobrá volba s atraktivním vzhledem. Musíte ale opustit od typicky české touhy po stěhování.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Na první pohled je jasné, že se maličký Opel Agila snaží využít své rozměry pro maximální pohodlí posádky. To se mu v případě čtyřčlenné posádky daří. Nesmí ale s sebou nic vozit. Tragický kufr sráží Agilu na kolena a není důvod, proč o něm uvažovat na úkor cenově podobné Fabie.
Dávám známku 4
Jana Jana: Opel Agila je ijstě sympatický vzhledem, ale nemůžu popřít, že cenou už nikoliv. Já bych jasně upřednostnila Suzuki Splash, která začíná na nižší ceně. Plus ale dávám Opelu za výběr motorů, který narozdíl od japonského vozu zahrnuje i naftový motor.
Dávám známku 2-
Nikola Nikola: Interiér je jedním slovem parádní. Vypadá sympaticky, na nic si nehraje a má tvary, které jen tak nezestárnou. Škoda tmavého interiéru. Více měkčených plastů a barviček by jinak krásnému auto neškodilo.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Tak trochu jsem se Opelu Agila „štítil“. Nakonec ale musím uznat, že má své přednosti. Na městské auto umí jedit opravdu dobře a i zábavně. Řízení je ucházející, podovzek pevný. Zajímalo by mě, jak by se jelo na 16″ kolech.
Dávám známku 1-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Michal Zima


PARAMETRY

Základní cena v provedení Enjoy: 2.999.900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  63.000 Kč

Celková cena: 362.900 Kč

Výbava

Čelní airbagy, výškově nastavitelný volant, ISOFIX systém uchycení dětských sedaček 2x vzadu, dětské pojistky zadních dveří, možnost vypnutí činnosti předního airbagu spolujezdce, ABS + EBD (elektronická regulace rozdělení brzdné síly), imobilizér, výškově stavitelné sedadlo řidiče i předního spolujezdce, zadní sklopné sedadlo dělené v poměru 60:40, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, autorádio CD30 s MP3 přehrávačem, patnáctipalcová ocelová kola, palubní počítač, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrická okna vpředu

Doplňková výbava

Metalický lak (+9.000 Kč), Sada Style – kožený volant, tónovaná skla a patnáctipalcová kola z lehkých slitin (+14.000 Kč), manuální klimatizace (+25.000 Kč), sada Safety – ESP a boční airbagy

OPEL AGILA 1.2 Enjoy
Objem motoru 1242 ccm
Maximální výkon 63 kW (84,5 K) při 5500 ot/min
Maximální točivý moment 114 Nm při 4400 ot/min
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,3 s
Udávaná spotřeba město 6,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,5 l/100 km
Spotřeba během testu 7 l/100 km
Provozní hmotnost 1040 kg
Délka / výška / šířka 3740 mm / 1590 mm / 1680 mm
Rozvor 2350 mm
Zavazadelník / po sklopení 225 l / 1050 l

 

Galerie