OBRAZEM: Bauma 2016 je takový trochu „větší“ autosalon

Stavební veletrhy na první pohled nemají s automobily nic společného. Zdání ale klame. Pojďte se s námi podívat za brány mnichovské Baumy, což je největší stavební veletrh na světě. Možná budete překvapeni, kolik známých značek tu potkáme.

Bauma, největší stavební veletrh na světě, se pořádá v Mnichově jednou za 3 roky. Dvoustopých dopravných prostředků tu najdeme mnoho, a některé z nich zaujmou i automobilového fandu. Pojďte se s námi na ně podívat.

Začněme klasikou. Mercedes-Benz má rozsáhlou divizi užitkových aut. Před časem jsme si vyzkoušeli, jaké je řídit dvacetimetrový autobus CapaCity, příště třeba zkusíme, jaké to je, projet se náklaďákem Actros, který vidíte na fotce.

Mercedes samozřejmě není jediný. Konkuruje mu třeba MAN, rovněž německá značka, která sídlí v Norinberku a vyrábí nákladní auta a autobusy, včetně u nás oblíbeného Neoplanu.

Do třetice náklaďáků: Švédská Scania vyrábí nákladní vozy už skoro sto let. Její historie je obdivuhodná, jednu dobu byla sloučená se Saabem a také vyráběla nejsilnější silniční kamion na světě se silou 730 koní. V roce 2011 ji ale předstihlo Volvo se 750 koňmi.

V pavilonu nákladních vozů nechyběl ani český zástupce, značka Tatra, se svým aktuální modelem Phoenix.

Tatra má za sebou neuvěřitelnou a úspěšnou historii. Z dnešního modelu Tatra Phoenix se v Kopřivnici vyrábějí už jen podvozky. 

Když už byla řeč o Volvu… Pod touto značkou nenajdete jen osobní auta, ale také nákladní vozy, autobusy, stavební stroje, lodní motory nebo letecké a raketové motory. Na fotce vidíte bagry Volvo EW160, které ve své hudebně-taneční show mávají divákům.

Volvo Penta D13. Řadový dieselový šestiválec o objemu 12,8 litru se dodává ve specifikacích s výkonem 285, 315, 345, 375 nebo 405 kW. Má široké možnosti využití, ať už ve velkých stavebních strojích, nebo třeba k pohonu lodí.

Další klasika, známá z autosalonů i ze silnic: Volkswagen ukázal své užitkové vozy, třeba několik verzí Transporteru nebo užitkový Amarok.

Teď pojďme naplno k pracovním strojům. Tenhle bagr má sice taky 4 kola, ale kráčet umí jako pavouk. Značka Menzi Muck se specializuje na „kráčivá rypadla“, která umožňují pracovat v extrémních podmínkách, jako třeba na svahu s 60 % stoupání, v řece nebo bahně. Na obrázku model řady M5.

Pásovým vozidlům se obvykle moc nevěnujeme, tenhle ale stojí za pozornost. Obří hydraulický bagr Komatsu PC7000 je jedním z nějvětších na světě. Je určený pro těžbu uhlí, mědi nebo železa. Pohon obstarají dva motory, každý o výkonu 1250 kW. Firma je sice japonská, ale tenhle model se vyrábí v německu a koupíte ho za sedm milionů eur.

A nakonec oblíbenec všech stavebních veletrhů. Gigantický dampr Liebherr T264 je určený na práci do dolů, a je údajně největší a nejvýkonnější sklápěcí nákladní automobil na světě. Při maximálním užitečném zatížení 240 tun hmotnosti prázdného vozidla 184 tun je celková hmotnost naloženého vozidla neuvěřitelných 424 tun.

I ostatní parametry jsou ohromující: vysoký je přes 7 metrů, široký skoro 8 metrů a s vyklopenou korbou měří 14 metrů na výšku. Obouvá pneumatiky 40.00 R57 značky Michelin. Výkonově je na tom taky slušně: šestnáctiválec vyprodukuje v nejsilnější specifikaci 2700 koní.

Text a foto: Martin Jedlička

Galerie