Novinky z Mladé Boleslavi: Yeti, Fabie Scout, Octavia Greenline

Škoda si na autosalon v Ženevě připravila hned několik novinek. Samozřejmě největší pozornost na sebe upoutal zbrusu nový model, který zároveň založil novou modelovou řadu. Zároveň s ním byly představeny nové odvozené verze Octavie, Fabie a chybět nemohou ani koncepty. Zde najdete vše pěkně pohromadě.


Vydáno: 7.3.2009

Škoda Yeti

Hlavní roli pro Ženevu dostala Škoda Yeti, která si oproti původnímu očekávání trochu pospíšila a světu se ukázala dříve, než se plánovalo. Nová řada mladoboleslavské automobilky je připravena do lehčího terénu. Podobu Yetiho ukázal už před čtyřmi lety koncept, od kterého se novinka příliš neliší.

Svými rozměry se jedná spíše o kompaktní SUV (délka 4223 mm, šířka 1793 mm, výška 1691 mm, rozvor 2578 mm), které je ještě menší než koncernový Tiguan a zapadá tak například k novince Kia Soul nebo Suzuki SX4. Svým vzhledem ovšem Yeti jen tak někam nezapadne, protože originální vizáž konceptu zůstala zachována.

Uvnitř zákazníci mohou očekávat variabilní interiér podobný tomu z modelu Roomster. Zadní sedadla tak lze samostatně sklápět nebo úplně vyjmout. V uspořádání pouze s přední řadou pak nabídne Yeti objem 1760 litrů.

Škoda Yeti přijde na trh s pětičlennou nabídkou motorizací. Zážehové motory jsou dva a oba jsou přeplňované. Velkou novinkou je ten menší z nich. Čtyřválec 1.2 TSI dostane přímý vstřik paliva a turbodmychadlo. Jedná se vůbec o první vůz koncernu VW, který s tímto motorem přijde na trh. Podrobnosti zatím nevíme, pouze vám můžeme říci, že maximální výkon této jednotky je 77 kW (105 koní). Dodávám bude pouze pro verzi s pohonem jedné, tedy té přední nápravy. Silnější alternativou je pak známá jedna-osmička TSI (118 kW). Ta je určená pro pohon 4×4.

Trojice dieselových motorů má shodný objem 2 litry. Všichni budou kombinováni s pohonem všech kol, nejslabší z nich lze dodat také s přední hnanou nápravou. Výkon těchto motorů začíná na 81 kW (110 k), pokračuje 103 kW (140 k) a vrcholem je motor 2.0 TDI 125 kW (170 k).

Škoda Fabia Scout

Další novinkou pro Ženevu je Fabia Scout, která po Roomsteru a Octavie je třetím vozem z nabídky oplastovaných automobilů pro všestranné využití. Model Fabia Scout vychází z verze kombi a výbavy Ambiente. Tento základ Škoda okořenila dalšími prvky.

Karoserie dostala vzhled á-la cross-contry. Ze všech stran přibyla plastová ochrana, zadní nárazník navíc dostal stříbrný difuzor. Stejnou barvu má střešní nosič. Fabii Scout lze postavit na 16“ nebo 17“ litá kola Arktos. Interiér se příliš neliší od běžné verze. Na výběr je částečně kožené čalounění Floss, nebo sportovní čalounění Pulse. Samozřejmě se v interiéru objevily nápisy Scout.

Výběr motorů skýtá známé jednotky. Dvojici benzinových motorů 1.4 16V (86 k), 1.6 16V (105 k) a dva turbodiesely 1.4 TDI PD (80 k), respektive 1.9 TDI (105 k). Oba dva mohou být doplněni filtrem pevných částic.

Škoda Octavia GreenLine

Do rodiny eko-modelů přibyl model Octavia. Ta se bude dodávat s novým vznětovým motorem 1.6 TDI, který disponuje vstřikováním common-rail. Výrobce slibuje velmi nízkou spotřebu paliva. V kombinovaném provozu to má být pouze 4,4 l / 100 km. Produkce emisí C02 patří také k velmi nízkým (116 g / km). Standardem je filtr pevných částic DPF.

Nový motor vyprodukuje maximálně 105 koní a nejvyšší točivý moment 250 Nm při 1900 otáčkách za minutu. Stejně jako například u Fabie Greenline byla upravena karoserie vozidla pro snížení jízdních odporů. Vůz je lehčí, upravena byla aerodynamika podvozku a standardem jsou rovněž pneumatiky s nižším valivým odporem.

Koncepty Škoda

Kromě sériových novinek byly vystaveny také dva koncepty, které ukazují, jak by mohly v budoucnu modely této značky vypadat. Jedná se ale pouze o speciální verze modelu Fabie.

První nese název Sports Design Copcept. Červený automobil dostal některé prvky ze současných modelů RS. Zajímavý lak kontrastuje s černými prvky karoserie. Kombinaci červené a černé najdeme také v interiéru. Ten je vybaven koženými sportovními sedačkami. Volant, řadicí páka i madlo ruční brzdy dostaly kůži tmavě červenou. Že by předobraz nové Fabie RS?

Scout Design Concept je druhou studií, tentokrát ovšem na téma radost ze života. Vůz kombinuje zelenou a stříbrnou metalízu, černý střešní nosič a stříbrné boční kryty a zpětná zrcátka. Podobně je laděn také interiér. Na rozdíl od konceptu Sport Design je vyveden ve stříbřitě šedé a zelené barvě. Škoda uvádí, protože se jedná o upravené sériové vozy, že je možné převedení těchto vizí do sériové výroby.

Text: Redakce
Foto: Škoda Auto

Galerie