Nissan Qashqai+2 2.0 dCi: ještě více prostoru

TEST: Nissan Qashqai jsme v redakci ZaVolantem.cz měli už dvakrát. Napotřetí jsme otestovali prodloužený model Qashqai+2, který se kromě větších rozměrů a dvou sedaček navíc lišil od předchozích kousků také motorem. Delší verze vypadá, jakoby se na ní nezměnilo nic, kromě délky a mírné modifikace masky chladiče – nenechme se ale mýlit, změnilo se toho více.


Vydáno: 27.4.2009

Po dvou testovaných Nissanech Qashqai 2.0i a 2.0i CVT jsme redakčně prověřili prodloužený model Qashqai+2. Rozdílem oproti kratšímu modelu je nejen délka, ale i rozvor a výška, což znamená nárůst prostoru pro posádku. Navíc přibyly dvě dětské sedačky schované v zavazadlovém prostoru.

Větší, delší, prostornější

Mluvíme-li o prodloužené verzi, nemyslíme tím jako v obvyklých případech kombi. Konstrukce modelu Qashqai+2 je stejná jako u původního modelu, jen v několika směrech narostla karoserie. Celková délka v tomto případě činí 4526 mm, což znamená nárůst o 211 mm. Rozvor náprav se zvětšil o 135 mm na 2765 mm. Qashqai+2 je navíc o 38 mm vyšší (nyní 1643 mm), snížila se přitom hrana zavazadlového prostoru o 13 mm na 770 mm.

Co tyto nárůsty znamenají v praxi? Na předních sedačkách téměř nic, kromě mírného, ale opravdu jen mírného zvětšení prostoru nad hlavou. To ale neznamená, že by místa na předních sedačkách bylo málo. Naopak, ani v pětimístném Qashqaii jsme s prostorem neměli problém.

Jiná situace nastává po usazení na zadní sedačky, ke kterým se dostanete znatelně prodlouženými dveřmi. Oproti krátkému modelu, u nějž jsou zadní sedadla dělená v poměru 60/40, odděluje prodloužený model tři samostatné sedačky v poměru 40/20/40. Každé z těchto tří sedadel lze posunovat v dosti širokém rozsahu 240 mm, sklon opěradla je nastavitelný v devíti polohách, což je ve většině aut utopií.

Pohodlí i nepohodlí

Díky tomuto souboru úprav je sezení na zadních sedačkách velmi pohodlné a cestující na druhé řadě sedadel dostanou až překvapivý luxus, a to dokonce i v případě třetího, respektive pátého pasažéra.

Dramatický rozdíl oproti druhé řadě sedadel představuje (přesně podle očekávání) řada třetí. Dvojice sedaček se vyklápí z ložné plochy zavazadlového prostoru a jsou skutečně rezervní snad i pro ty děti, kterým jsou (výhradně, vzhledem k maximální výšce přepravovaných osob 160 cm) určeny. Pro představu o velikosti těchto spíše symbolických sedaček se stačí podívat do přiložené fotogalerie. S jakýmikoliv přesuny dospělých osob na nich raději rovnou zapomeňte.

Naší exkurzi do interiéru zakončíme pohledem do kufru. Zavazadlový prostor nabídne pouhých 130 litrů, pokud budete chtít cestovat v sedmi lidech. To ale nebude asi tak často, takže budete mít k dispozici 550 litrů v klasickém pětimístném uspořádání (nárůst 90 litrů oproti kratší verzi). Pokud vám postačí dvě sedačky a sklopíte druhou řadu, vznikne rovná plocha (na které se dá v relativním pohodlí i vyspat) a štědrý prostor 1520 litrů.

Do města i na chatu

Už dříve jsme konstatovali, že Qashqai vedle atraktivního vzhledu nabízí také příjemnou jízdu. To samozřejmě platí i v případě delšího Qashqai+2. K tomu přispívá bohaté prosklení (které v naší výbavě ještě podtrhovalo obrovské střešní okno) a rozměrnější zpětná zrcátka, která potěší při manévrech na parkovišti, i při běžné jízdě. Řízení oblíbeného crossoveru je tradičně přesné a docela informativní, měkčí podvozek občas dovolí i větší náklony karoserie.

Naftový čtyřválec byl spojen s šestistupňovou automatickou převodovkou, tedy nikoli „plynulou“ převodovkou CVT, kterou jsme prověřili v předchozím testu. Překvapivě i obyčejný automat řadil docela rychle a plynule, což nás potěšilo.

Klidně zvolna

Zatímco s automatickou převodovkou jsme byli celkem spokojeni, naftový čtyřválec 2.0 dCi nás zrovna nenadchl. Ani ne tak svými dynamickými schopnostmi (koneckonců 150 koní pro jízdu městsky naladěným crossoverem, který nevybízí k žádnému závodění, v pohodě stačí), ale svým projevem, který v intenzitě klapání a vibrací (zkrátka nižší kultivovanosti) ještě překonával slavné německé turbodiesely TDI PD (jejichž éra naštěší pomalu končí). O to více to bylo patrné ve studenějším zimním počasí a hlavně s automatickou převodovkou, která měla tendenci občas točit do poměrně vysokých otáček.

 

Jak bylo řečeno, svým dynamickým projevem není motor 2.0 dCi určen pro nějakou svižnou jízdu (to ostatně ani nedovoluje vyšší konstrukce většiny SUV, včetně tohoto). Naftový čtyřválec poskytuje výkon 150 koní (110 kW) a točivý moment 320 Nm (při 2000 ot./min), rychlost 100 km/h vykouzlí z nuly za 12,4 sekund, což je už spíše výklusová hodnota. Na druhou stranu příjemným překvapením byla spotřeba, která se u pohonu 4×4 pohybovala mezi 8-9 litry.

Chcete být milionářem?

Sečteno a podtrženo, Qashqai+2 je v tom dobrém i špatném jen o kousek větším klonem populárního crossoveru. I když by se z jeho názvu mohlo zdát, že jeho hlavní předností jsou dvě další sedadla (tedy sedmimístné provedení), není tomu tak, neboť postačí skutečně jen pro děti. Qashqai+2 ale vyniká lepší prostorností zejména na druhé řadě sedadel oproti pětimístné verzi, stejně tak pro někoho může být lákadlem větší variabilita a zavazadlový prostor.

V nejvyšší výbavě Tekna Premium nabídne Qashqai+2 asi všechno, co budete v provozu potřebovat. Nissan si za to ale nechá náležitě zaplatit, náš testovaný model stál těsně přes milion korun – ovšem pozor, to už jsou peníze, za které můžete pokukovat po levnějších verzích malých SUV prémiových značek. 

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Qashqai je auto pohodlné a přiměřeně velké, přitom nabízí dostatek místa pro rodinu. Qashqai+2 je ještě o fous větší, má víc místa na druhé řadě sedaček a větší kufr, což bylo potřeba. Třetí řada sedaček se může hodit snad jen někomu, kdo má hodně dětí. Ale celkově jsem spokojený a kdybych měl volit mezi Qashqaiem a Qashqaiem+2, moje rozhodnutí by bylo jednoznačné pro druhého kandidáta.
Dávám známku 1
Jana Jana: Pokud Nissan svůj Qashqai+2 nezlevní, nikdo si ho snad nemůže koupit. Samozřejmě je jasné, že v nějaké nižší výbavě už se dostaneme na rozumnější částku kolem 600 tisíc,  ale ta maximální výbava – tedy její cena – mě vyděsila. Naftový motor je ale můj favorit, jeho spotřeba 8 litrů je už docela milá, rozhodně ve srovnání s 10-12 u benzinových modelů.
Dávám známku 2-
Nikola Nikola: Budu se opakovat. Design Nissanu Qashqai se povedl, a vzhledem k tomu, že Qashqai+2 je jeho téměř identickou kopií, líbí se mi také. Větší proporce plus dvojky bych asi ani nepotřehla, díky rozumnému rozložení větších ploch a díky tomu, že rostl i rozvor. Interiér už mne tak nenadchl, přecijen je plný tvrdých plastů a vlastně ani jeho design není nijak okouzlující.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Nissan Qashqai mi byl vždycky docela sympatický, ale ty jeho motory… to je opravdu smůla. Benzinový dvoulitr byl líný, naftový dvoulitr je taky líný, a navíc hlučný. Podvozek je sice dobrý a chová se jako u daleko nižšího auta, ale na můj vkus je příliš měkký. Opravdu malé SUV není druh auta, od kterého by se daly čekat sportovní výkony.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Tekna Premium: 1.005.000,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 0,- Kč

Celková cena: 1.005.000,- Kč

 

NISSAN QASHQAI+2 2.0 dCi 4×4 AT Tekna Premium
Objem motoru 1995 ccm
Maximální výkon 150 k / 110 kW (4000 ot./min)
Maximální točivý moment 320 Nm (2000 ot./min)
Převodovka automatická šestistupňová
Maximální rychlost 183 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,4 s
Udávaná spotřeba město 10,0 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,9 l/100 km
Spotřeba během testu 8,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1791 kg
Délka / výška / šířka 4525 / 1645 / 1780 mm
Rozvor 2765 mm
Zavazadelník / po sklopení 550 / 1520 litrů

 

Galerie