TEST: Lidé buď design Škody Roomster milují, nebo ho nenávidí. Pro ty druhé tu má japonský Nissan připravenou zajímavou alternativu v podobě modelu Note. Ta je nejenom o pár tisícovek levnější, ale nabídne také vcelku netradiční vzezření a zajímavá prostorová řešení. Vyzkoušel jsem verzi s benzínovým motorem 1.4 za opravdu lidovou cenu.
Vydáno: 18.2.2007
Když srovnáme ceníky obou automobilek, na první a tedy nejlevnější pozici objevíme částku 339 900 korun. Jenže zatímco Nissan vám za tyto peníze přenechá Note s motorem o objemu 1,4 litru, u Škody se dočkáte pouze podprůměrného agregátu 1.2 HTP. Pokud byste chtěli mít Roomster se stejným objemem pod kapotou, musíte připlatit dalších 30 tisíc korun, a to už je jedna dovolená v Chorvatsku pro menší rodinu. Ne vždy jde ale v životě o peníze. Auto vám musí být přinejmenším sympatické. Jak je na tom Note?
Modus slepený z Murana
Note se nechalo inspirovat hned dvěma vozy. Návrháři vzali čelní masku luxusního Nissanu Murano a umístili ji na kapotu velikosti Renaultu Modus. Ten se tak stává dalším konkurentem, i když nenabízí takové prostorové možnosti. Jeho test si můžete přečíst zde. Pozoruhodné jsou přední světlomety, které mají vrchní část vystouplou do prostoru nad kapotu. Když v noci jedete, vytváří dva svítící majáčky zajímavý výhled přes čelní sklo.
Směrem vzad karoserie značně bobtná a slibuje velký vnitřní prostor, zejména v místech nad hlavami posádky. Zadní část, která je prudce zkosena nad vystouplé blatníky zadních kol, lemují rozměrné sdružené svítilny. Ty jsou protaženy až do střechy – toto řešení má ale jen vzhledový efekt. Škoda, mohlo svítit stejně jako majáčky vpředu.
Na svou třídu vysoké dveře s poměrně slušnou aretací mě pouští do černě laděného interiéru. Když usedám dovnitř, cítím se ale trochu oklamán. Note prostě zvenčí působí více prostorným dojmem, než pak může ve skutečnosti nabídnout. Příjemné sedačky jsou blízko u sebe a na zadní lavici se ve třech budete opravdu mačkat. Vpředu není mnoho místa hlavně v oblasti kolen, vzadu je to už lepší a vešly se sem i sklápěcí stolky na odložení svačiny. Situaci alespoň na dojem zachraňuje velkorysí prostor nad hlavou, který v pohodě pojme i kdejakého statného dlouhána. Včetně mě.
Základní provedení je vidět
Nikdy jsem to neměl rád, ale chápu, že jiné řešení asi není. Mluvím o záslepkách tlačítek na palubní desce. Pokud není u vaší verze auta některý z ovladačů potřeba, prostě se místo něj namontuje kus plastu, který díru zakryje. Vy si pak jen můžete domýšlet, o co všechno jste přišli tím, že jste z peněženky nevytáhli pár bankovek navíc. V mé základní verzi bylo těchto záslepek opravdu hodně, zvláště uprostřed panelu a pod volantem.
Černé provedení přístrojové desky působí trochu depresivně, i když se jej snaží ze stereotypu vyvést občasné stříbrné plastové napodobeniny hliníku. Vy ale můžete volit i z dvoubarevného provedení interiéru, a to vám také vřele doporučuji. Pracoviště řidiče je jen z tvrdých plastů, které občas provrzávají – můj Note měl už najeto přes 20 tisíc kilometrů. Jen věnec volantu je měkčený. Jde nastavit jen jeho hloubka, ne sklon.
Na palubovce vládne jednoduchost. Kaplička má dva oranžově podsvícené budíky rychlosti a otáček, ručičkový ukazatel paliva a displej palubního počítače. Škoda, že tachometr má poměrně malé číslice, navíc označující rychlost po 20 km/h. Je tak těžší držet se limitních 50, 90 a 130 kilometrů v hodině, které naznačuje jen malá čárka. Červeně je zvýrazněna pouze padesátka. Na středovém panelu kraluje rádio s měničem na 6 CD a ovládáním na volantu, což je v základní výbavě velice příjemné zjištění. Reproduktory mají ucházející výšky i basy, ale odpovídají ceně.
Kufr na všechny způsoby
Note si budou kupovat ti, kterým nestačí malý hatchback, ale kombík by už pro ně byl moc. Určitě je potěší variabilita zadního prostoru pro zavazadla. Note má v kufru odnímatelné dno. Bez něj pojme (ale hlavně díky své výšce) celých 437 litrů – tedy pokud přemluvíte cestující na zadní lavici, aby se uskromnili a posunuli se co nejvíc vpřed. Jestliže budete preferovat pohodlí, musíte se spokojit s velikostí 280 litrů, což už zavání obyčejným hatchbackem a není to nikterak uchvacující výsledek. Stále ale mějte na paměti, že budete skládat spíše na výšku, než do prostoru.
Pokud cestujete ve dvou, stačí zadní sedadla sklopit. Nevznikne sice vodorovné dno, ale velikost pro 1332 litrů nesmyslů je paráda. Navíc je mechanismus sklápění opravdu jednoduchý a nemusíte se namáhat jako u Roomsteru. Druhé dno zavazadelníku je také dobrým řešením – pokud máte měně věcí a hodí se vám rovná podlaha, která začíná hned za hranou pátých dveří. Pod dno pak můžete schovat mnoho maličkostí, které se nemají povalovat nahoře.
Motor: Úsporný tichošlápek
Z motoru jsem byl nadšený. Tedy ne co se dynamiky týče. Tam je zvláště od polovičního zatížení poměrně podhodnocený – vždyť majitel se svým Notem bude hlavně stěhovat lidi a věci z chalupy a zpět. Pokud ale jedu sám, je pro poměrně lehký vůz dostatečný. To, co mi ale dělalo velkou radost, byla naměřená spotřeba. O té většinou automobilky tak trochu mlží. Tabulky často neodpovídají reálným výsledkům. Já jsem při redakčním testu auto chvílemi moc nešetřil, přesto jsem se celkovým výsledkem 6,5 litru katalogové kombinované spotřebě 6,3 litru dobře přiblížil.
Agregát 1.4 je pro Note velká deviza. Nejčastějšími zákazníky budou ti, kteří mají u benzínek hlouběji do kapsy a rádi ušetří. Jistě, problémy nastanou mimo město, jmenovitě na dálnici. Tam se otáčkoměr šplhá na tachometrových 130 kilometrech až k 4000 otáčkám v minutě. Kupodivu to ale dramatický vliv na spotřebu nemá. V případě tohoto motoru by ani šestý rychlostní stupeň nepomohl.
Smutný jsem byl z jízdy jako takové. Přeposilované řízení nedává příliš informací o tom, co se pod koly vašeho auta právě děje. Je to tím, že se výrobce soustředil spíše na praktické lidi, kteří jezdí hlavně proto, že musí. Výhrady mám i k řazení. Kulisa je nepřesná a jde poměrně ztuha, což je v kombinaci s lehkým volantem trošku podivné. Navíc změnu rychlostních stupňů doprovází hlučné plastové pazvuky, které by v autě v jednadvacátém století už neměly co dělat. Středně laděný podvozek ani poměrně slušná stabilita v zatáčkách už ničemu nepomůžou. S Notem si legraci neužijete.
Pro praktické šetřílky
Nissan Note je dobrou alternativou k Roomsteru. Za méně peněz nabídne podobné prostorové výhody. Motor o objemu 1,4 litru je velmi úsporný a potěší každého, kdo dbá na rodinný rozpočet. Cestou na chalupu vás prostě nezruinuje. V jízdě má ale ještě hodně nedostatků. Jestli vám jde spíše o odvedenou práci, než dovádění na okreskách, Note vás nezklame.
Výsledná známka: 2-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Note poskytuje poměrně komfortní svezení, ale maximálně ve čtyřech lidech. Potěšila mě variabilita zavazadlového prostoru. Nejlepší je druhé dno, které srovná zavazadelník s prahem pátých dveří. Note má ale ještě další konkurenty. Za podobnou cenu seženeme Citroën Berlingo 1.4, který se prodává v akčních cenách a ještě nám zbude na dodatečnou výbavu. Zavazadlový prostor je pak někde úplně jinde. Dávám známku 2 | |
Jana: Pokud bych si vybírala Note, sáhla bych po vyšší výbavě, i když ta základní má své taháky – třeba manuální klimatizace nebo slušné rádio. Cenově je určitě výhodnější než konkurent Roomster, kvalita některých materiálů se mi ale zdá horší. Dávám známku 1- | |
Nikola: Nezlobte se na mě, ale Note se mi prostě nelíbí. Je to můj subjektivní názor, že design je opravdu trošku out. Obávám se, že bude rychle stárnout. Rychleji než německo-český Roomster. Navíc kvalita zpracování se mi nezdá. Jednoznačně mě zklamal interiér, čiší z něj levnost. Možná by se dalo uvažovat o nejvyšších výbavách. V horní cenové kategorii má už ale jiné konkurenty, po kterých bych se ohlížela. Dávám známku 4 | |
Tomáš: Zopakujme si základní údaje. Motor o objemu 1,4 litru, 88 koní, 128 Nm. Sportovní svezení? Ne! I když, pokud nebude v Note kromě řidiče už žádný náklad, není motor až zas úplně k zahození. Jenže tohle auto nejspíš bude jezdit zatížené. Velkou kritiku posílám k nic neříkajícímu řízení a hlučné převodovce. Tohle není zábavné vozítko. Ale to snad od něj ani nikdo nečekal, že? Dávám známku 3- | |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých se dočtete ZDE. |
PARAMETRY
Základní cena ve výbavě Visia: 339 900 Kč
Akční cena ve výbavě Visia Winter Edition: 319 900 Kč
Základní výbava: 4 airbagy, vypínatelný airbag spolujezdce, ABS + EBD + BA, ESP, ISOFIX na zadních sedadlech, aktivní opěrky hlavy vpředu, 16″ litá kola, dojezdové náhradní kolo, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, mlhovky, zatmavená zadní boční okna, automatické spouštění zadního stěrače při zařazení zpátečky, boční ochranné lišty v barvě karoserie, vnější kliky v barvě karoserie, manuální klimatizace, dělená a individuálně sklopná zadní opěradla 60:40, posuvná zadní lavice, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, loketní opěrka vpředu a vzadu, výklopné stolky na zadní straně předních opěradel, schránka pod sedákem spolujezdce, 3x zásuvka na 12 voltů, kožený potah volantu a řadící páky, sportovní hliníkové pedály, čalounění látka/kůže, rádio s CD + 6 repro a ovládání na volantu, dešťový a světelný senzor, elektrické ovládání všech oken, degresivní elektrický posilovač řízení, centrální zamykání na DO, palubní počítač, oboustranně použitelná vyjímatelná police v zavazadlovém prostoru.
Provozní hmotnost: 1092 kg
Délka: 4083 mm
Šířka: 1691 mm
Výška: 1550 mm
Rozvor: 2600 mm
Objem zavazadelníku: 280 litrů / 1 332 litrů
NISSAN NOTE 1.4
Obsah: 1386 ccmMaximální výkon: 65 kW/ 88 k (5200 ot./min.) Točivý moment: 128 Nm (3200 ot./min) Převodovka: 5tirychlostní manuální Maximální rychlost: 165 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,1 s Udávaná spotřeba: 7,9/ 5,3/ 6,3l/100 km Spotřeba během testu: 6,5 l/100 km Objem nádrže: 46 l |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková