Nejdříve banky, teď krachem hrozí automobilky. Co bude dál?

Před několika měsíci jsme se dozvěděli, že největší bankovní domy v Americe hlásí bankrot a propouštějí zaměstnance. Toto pro motoristického fandu moc důležitá zpráva nebyla. Ovšem jen do té doby, než se do problémů dostaly velké americké automobilky. Jak to bude dál?

Vydáno: 15.12.2008

V minulých týdnech probíhala ve Spojených státech diskuze mezi prezidentem, vládou, kongresem a senátem o záchranu tři největších amerických automobilek General Motors, Chrysler a Ford Motors, které byly nejvíce zasaženy finanční krizí.

Kongres se s vládou a prezidentem domluvili na finanční injekci 16 miliard dolarů, ovšem senát, kde má převahu opoziční republikánská strana, to zamítl. Tím se dostaly automobilky na pokraj aktuálního bankrotu. Například General Motors dochází hotovost a hrozí ukončením výroby. Podobně je na tom také Chrysler.

Senát své rozhodnutí zdůvodnil neochotou odborů o snížení platů na úroveň zahraničních značek, které mají v USA výrobní pobočky. Zaměstnanci Toyoty nebo Hondy, kteří nejsou v odborech mají průměrně o tři až čtyři dolary na hodinu nižší plat. U Ford Motors nehrozí zatím zastavení výroby, ale mohou nastat potíže se subdodavateli.

Poslední šance na záchranu je ještě čerpat peníze z programu TARP. (Program na podporu ohrožených aktiv), schválen na přelomu září a října letošního roku. Ovšem toto je podle americké vlády to nejhorší a nejkrajnější řešení. Dalším šokem pro investory je propad akcií automobilek v průměru o 30 procent a propad burzy.

No, osobně jsem zvědavý, jak to dopadne. Nedokážu si představit svět bez aut jako je Ford Mustang, Chevrolet Corvette nebo Chrysler Voyger. Henry Ford se musí obracet v hrobě, když tohle vidí z automobilového ráje.

Text: Jan Heřmanský
Foto: General Motors

Galerie