Dvě kola, jedna stopa. Dvoutakt nebo čtyřtakt, 50 nebo 500 ccm, cestovní, naháč či chopper. Mohou mít nejrůznější parametry, barvy, zvuky, vydávat rozdílné pach… Tyto vlastnosti tvoří charisma každého stroje. V roce 2009 bude mít motorka už 140 let.
Vydáno: 11.3.2008
První motocykl poháněný parou spatřil světlo světa v roce 1869. Ten byl však jen jakousi prvotní představou jednostopého vozidla či lépe řečeno přemisťovala, které by člověka dopravilo bez toho, aby se jeho chodidla dotkla země a nemusel sám vynaložit fyzické síly. Už zprvu bylo jasné, že pára jako poháněcí síla nebude dostačujícím zdrojem.
Devatenáct let poté sestrojili němečtí konstruktéři Gottlieb Daimier spolu s Wilhelmem Maybach první motocykl fungující na principu spalovacího motoru, vznikl tedy první realistický pradědeček motorek, v podobě v jaké je známe dnes. Za rodiště motocyklu považujeme město Stuttgart ležící ve spolkové republice Bádensko-Württembersko.
Už jen dlouhá časová přímka vývoje a zrodu prvních parných motocyklů do podoby dnešních modelů, nám může mnoho vypovídat o nekonečném procesu, kterým tyto úžasné stroje prošly a kterého se pořád účastní. Připomeňme si tedy už jen věc národní motohistorie.
Laurin a Klement – první motocykl
První český motocykl vyrobil, původně vyučený knihkupec, Václav Klement spolu s mechanikem Václavem Laurinem. Stroj byl veřejnosti poprvé představen v roce 1899. Od tohoto roku také fungovala výroba až do I. světové války, kdy byla zastavena stejně tak jako během II. světové války. V době meziválečné a po II. světové válce byla výroba opět obnovena.
Dalo by se říci, že dnes jsou jednostopá vozidla na vrcholu svého vývojového cyklu. Vedle dopravního prostředku znamenají volbu životního stylu, druh sounáležitosti k určitému fenoménu dopravy. Pod charakteristickými rysy povahy každého jezdce se motorka stává živoucím tvorem.
Téměř na každé písmenko v abecedě dnes najdeme nějakého světového výrobce motocyklů, pořádají se nejrůznější motovýstavy. Motorkáři na počest svých strojů pořádají srazy i spanilé jízdy, to vše na oslavu dvoukolek.
Text: Andrea Kulišanová, spolupracovník redakce
Foto: www.motorjournal.cz