Motorka jako fenomén i životní styl

Dvě kola, jedna stopa. Dvoutakt nebo čtyřtakt, 50 nebo 500 ccm, cestovní, naháč či chopper. Mohou mít nejrůznější parametry, barvy, zvuky, vydávat rozdílné pach… Tyto vlastnosti tvoří charisma každého stroje. V roce 2009 bude mít motorka už 140 let.

Vydáno: 11.3.2008

První motocykl poháněný parou spatřil světlo světa v roce 1869. Ten byl však jen jakousi prvotní představou jednostopého vozidla či lépe řečeno přemisťovala, které by člověka dopravilo bez toho, aby se jeho chodidla dotkla země a nemusel sám vynaložit fyzické síly. Už zprvu bylo jasné, že pára jako poháněcí síla nebude dostačujícím zdrojem.

Devatenáct let poté sestrojili němečtí konstruktéři Gottlieb Daimier spolu s Wilhelmem Maybach první motocykl fungující na principu spalovacího motoru, vznikl tedy první realistický pradědeček motorek, v podobě v jaké je známe dnes. Za rodiště motocyklu považujeme město Stuttgart ležící ve spolkové republice Bádensko-Württembersko.

Už jen dlouhá časová přímka vývoje a zrodu prvních parných motocyklů do podoby dnešních modelů, nám může mnoho vypovídat o nekonečném procesu, kterým tyto úžasné stroje prošly a kterého se pořád účastní. Připomeňme si tedy už jen věc národní motohistorie.

Laurin a Klement – první motocykl

První český motocykl vyrobil, původně vyučený knihkupec, Václav Klement spolu s mechanikem Václavem Laurinem. Stroj byl veřejnosti poprvé představen v roce 1899. Od tohoto roku také fungovala výroba až do I. světové války, kdy byla zastavena stejně tak jako během II. světové války. V době meziválečné a po II. světové válce byla výroba opět obnovena. 

   

Dalo by se říci, že dnes jsou jednostopá vozidla na vrcholu svého vývojového cyklu. Vedle dopravního prostředku znamenají volbu životního stylu, druh sounáležitosti k určitému fenoménu dopravy. Pod charakteristickými rysy povahy každého jezdce se motorka stává živoucím tvorem.

Téměř na každé písmenko v abecedě dnes najdeme nějakého světového výrobce motocyklů, pořádají se nejrůznější motovýstavy. Motorkáři na počest svých strojů pořádají srazy i spanilé jízdy, to vše na oslavu dvoukolek.

Text: Andrea Kulišanová, spolupracovník redakce
Foto: www.motorjournal.cz

Galerie