Mitsubishi ASX 1.8 DI-D MIVEC 4WD: cestou necestou

TEST: Nechcete velké neohrabané a zbytečně výrazné SUV, ale přesto potřebujete bezproblémový průjezd po horších silnicích, či v lehkém terénu? Jezdíte často na hory, bahnem nebo kdekoliv jinde, kde by se pohon obou náprav hodil? Rozhodně nejste sami, protože prodeje nově vzniklé třídy malých SUV neboli crossoverů zažívá zlaté časy. K tomuto trendu nemohlo být imunní ani Mitsubishi, a proto na trh přichází s modelem ASX. V testu jsme se blíže podívali na model 1.8 DI-D MIVEC 4WD Instyle+.

Vydáno: 26.3.2012

Malý Outlander?
Komu by se zdálo, že Mitsubishi ASX už někdy viděl, není tak daleko od pravdy. Jedná se totiž doslova o mladšího bratra dlouhé roky populárního modelu Outlander. To, co venkovní tvary naznačují, je pravdou i po technické stránce. Je veřejným tajemstvím, že celých 70 % použitých výrobních dílů pochází právě z většího SUV japonského výrobce. Nutno konstatovat, že konstruktéři svou práci na předělávkách nikterak neošidili a jedná se o nové auto s vlastním charakterem.

Ostře řezaná přední maska spojuje současnou modelovou řadu japonské značky. Má obdivovatele i odpůrce, mně se osobně velmi líbí. ASX působí sportovním, a současně vážným, možná až drsným dojmem. Určitě ne omylem se za oceánem na americkém trhu prodává pod názvem Outlander Sport.

Při venkovních rozměrech  4200mm délky, 1615 mm výšky a 1770 mm šířky je velmi dobře vyřešen vnitřní prostor. Na předních sedadlech nalezne dost prostoru i vzrostlejší jedinec, vzadu je logicky místa méně a dospělý zde absolutní pohodlí nenalezne. Vzhledem k celkové velikosti automobilu to nemůžeme vnímat jako zásadní nedostatek. Na délku kratší kufr nabízí slušnou hodnotu 422 litrů a při využití kapes pod podlahou dostaneme prostoru ještě o 46 l větší.

Interiér je velmi dobře zpracován, použity jsou kvalitní materiály, a pokud jde o kabinu, tak stejně jako zvenku, ani zde ASX staršího bratra nezapře. Sedadla, budíky, středový panel, vše dobře zpracované zůstává z naší strany bez jakýchkoliv námitek – přesně jak bychom od Mitsubishi čekali. Hlavou jsem kroutil pouze nad hlavicí řadicí páky, která musela být do automobilu doslova propašována. Designově absolutně nekoresponduje s okolím a já se nemohl zbavit pocitu, že se jedná o nějaké provizorní řešení.

Pohoda s pohonem čtyř kol
Jak již z třídy automobilu vyplývá, podvozek je naladěn velmi komfortně, umožňuje pohodlnou a ničím nerušenou jízdu. ASX se nezalekne ani příčných prahů či rozbité polní cesty. Výrobce zde dokazuje své bohaté zkušenosti s výrobou terénních automobilů.

Zajímavé by bylo, kdyby mělo ASX o trochu větší světlou výšku – určitě by se dobře popasovalo i se složitějším terénem. K této úvaze vyzývá i systém pohonu obou náprav. Třípolohový ovladač nabízí možnost použití předokolky, automatické čtyřkolky a stálého pohonu čtyř kol s uzávěrkou diferenciálu. Vůz jsme otestovali i v lehčím terénu, a musíme konstatovat, že vše funguje na jedničku.

Pokud jde o obvyklejší místo výskytu vozu, tedy silnici, jízdu bohužel trošku sráží nekomunikativní řízení, což znamená, že volant při pohybu do stran na prvních pár stupňů skoro nereaguje a jde velmi zlehka, při větším úhlu otočení naopak začíná jít nezvykle ztuha a donutil mě rozpomenout na doby bez posilovače řízení. Zejména při rychlejším průjezdu utaženější zatáčkou se s řízením doslova přetahujete o kontrolu nad autem. Dalším negativem je spojkový pedál, zabírá na velmi krátkém úseku své dráhy a na jeho použití si bude i zkušený řidič muset zvykat.

Dobrá práce

Po výčtu neduhů se dostáváme k tomu, co se v Japonsku povedlo. Je to motor. Ano právě a především nově dodávaný turbodiesel s objemem 1,8 litru a výkonem 110 kW neboli 150 koní pracuje na jedničku. V oblasti nad 2000 otáček v minutě podává velmi dobré výkony a autu s provozní hmotností 1600 kg dodává slušnou dynamiku – z nuly na stovku zrychlí s ASX za 10,4 sekundy a plynule zrychluje až k maximální hodnotě 198 km/h.

Výkon ale není jeho hlavní předností, tu objevíte při prohlídce velmi pěkně graficky zpracovaného menu na palubním počítači mezi budíky. Jedná se o spotřebu, která je více než přívětivá, chvílemi až neuvěřitelná. S automobilem není problém jezdit v kombinovaném režimu pod hranicí 6,5 litru na 100 ujetých kilometrů. Na plně natankovanou šedesátilitrovou nádrž pak ujedete celých 1000 km. Pokud na dálnici sešlápnete plynový pedál až na podlahu a rychlostně se budete pohybovat nad 180 km/h, očekávejte spotřebu okolo 11 litrů, což je také velmi přijatelná hodnota.

Pro Japonce je příznačná i slušná výbava na palubě. Už základní výbava Mitsubishi ASX je hodně bohatá – najdeme zde sedm airbagů, ESP, manuální klimatizace, palubní počítač, centrální zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, rádio s CD (zvládne i MP3 soubory) a čtyři reproduktory. Cenově se přitom ASX nikterak nevzdaluje svým hlavním čtyřkolovým konkurentům, mezi něž řadíme Nissan Qashqai, VW Tiguan či domácí Škodu Yeti, a s dieselovým motorem ho pořídíte od 680 000 CZK.

Výhodná nabídka, ale ne pro každého
Mitsubishi ASX je dobré, velmi úsporné auto s pohonem všech čtyř kol. Z mého pohledu se však hodí pro rodinu s malými dětmi nebo dva cestující, protože dospělé osoby na zadních sedačkách při dlouhé cestě rozhodně nenadchne.

Výsledná známka 2-

Text: Tomáš Kozar
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena Mitsubishi ASX: 429 900 Kč
Celková cena v uvedené specifikaci: 784 900 Kč

 

Výbava

Čelní airbagy, boční a hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče, přepínatelný pohon dvou nebo čtyř kol, vypínatelný systém start-stop, samočinná klimatizace a chlazená schránka před spolujezdcem, , palubní počítač, el. ovládání bočních oken a vyhřívaných i sklopných zpětných zrcátek, nastavitelný sklon i u zadních opěradel, audiosouprava s přehrávačem CD a mp3, xenonové světlomety, parkovací senzory vzadu, 17’’ kola z lehké slitiny, tempomat, mlhové světlomety

 

Doplňková výbava

Metalický lak, Designový patek plastů

Mitsubishi ASX 1.8 DI-D MIVEC 4WD
Objem motoru 1798 ccm
Maximální výkon 110 kW / 400 ot. / min.
Maximální točivý moment 300 Nm / 2000-3000 ot. / min.
Převodovka 6MT
Maximální rychlost 198 km / h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,4 s.
Udávaná spotřeba město 6,9
Spotřeba mimo město 5
Kombinovaná spotřeba 5,7
Spotřeba během testu 6,5
Provozní hmotnost 1600 Kg
Délka / výška / šířka 4295 / 1615 / 1770 mm
Rozvor 2670 mm
Zavazadelník / po sklopení 419 / 1219 l

 

Galerie