Mini Cooper D 50 Camden: černobílý krasavec

TEST: Mini Cooper D má pod kapotou dieselový motor s objemem 1,6 litru disponující výkonem 110 koní, v testovaném autě byl navíc spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou. Ta kombinace vypadá na první pohled dost nezáživně, ale už po prvním kilometru mě Mini Cooper přesvědčuje, že je něco víc, než jen pěkné autíčko pro bohaté dámičky do městečka.


Vydáno: 30.8.2010

No a abychom si o testovaném autě řekli všechno důležité, dodejme, že jsme Mini Cooper D dostali k testu v limitované edici 50 Camden, připravené k padesátému výročí značky. Klíčová otázka zní: má nějaký smysl si to koupit?

Padesát let stylu
Ale pěkně popořadě. Uvnitř je to známý Mini Cooper, provedení interiéru z lacině vyhlížejících plastů odpouštím jen pro jeho ojedinělost a originalitu. Zvláštní rozmístění ovladačů zrovna neodpovídá zásadám správné ergonomie, ale i tak se na něj dá docela rychle adaptovat. Navíc vypadá opravdu dobře.

K tomu si ještě připočtěme slušnou výbavu, do níž patří vyhřívané sedačky, klimatizace, xenony, parkovací asistent nebo třeba kvalitní audiosystémem Harman Kardon, nebo dokonce (příplatkovou) poťouchlou palubní jednotku, která si s vámi během cesty povídá, reaguje na váš styl jízdy nebo třeba otevřené dveře (některé hlášky jsou docela veselé, ale brzy se začnou opakovat; naštěstí to jde vypnout).

A už v tuto chvíli si můžeme odpovědět na výše položenou otázku. Edice Mini 50 Camden (stejně jako Mini 50 Mayfair) oslavuje půlstoletí existence automobilu Mini, i když před padesáti lety vypadal trošku jinak. Technicky se Camden od standardní verze nijak neliší, jen má nové laky karoserie, nová kola a dostal pár designových doplňků, třeba odznáček na masce chladiče nebo pár detailů v interiéru.

Zdali za to budete ochotni těch 128.466 korun připlatit, to je jen a jen na vás. Osobně mi to připadá docela drahé, ale za jedinečnost se platí, a pokud chcete něco opravdu ojedinělého, je tohle skvělá možnost. A že to celé stojí bezmála třičtvrtě milionu? Ano, je to zkrátka Mini. Exkluzivní Mini. (Abych byl spravedlivý, je třeba dodat, že v ceně je i většina zmíněné, obvykle příplatkové výbavy.)

Hlučnost, ale jistota
Na všechna výše zmíněná negativa ale okamžitě zapomínám (ještě štěstí, že jsem si napsal poznámky), jakmile se s Mini Cooperem rozjedu.

Motor, na to, že jde jen o naftovou šestnáctistovku, dost přesvědčivě jede, sto deset koní se tváří jako početnější stádo. Nejenže je hodně pružný v nízkých otáčkách a menších rychlostech, čili v provozu převážně městském, kam bychom Miniho intuitivně řadili, ale jede statečně i na dálnici. Kromě toho má i výbornou spotřebu kolem 6 litrů.

Jediné, co bychom tak mohli motoru vytknout, je jeho nižší kultivovanost: při normálním provozu je poměrně dost hlučný a nad 3000 otáček už vyloženě burácí. Takové nastavení odhlučnění se dá pochopit u benzinových motorizací, kde je bručení v interiéru žádoucí, nikoli však u brblajícího dieselu.

A s hlukem souvisí i vibrace, které se docela znatelně projevují nejen na pedálech a voliči automatické převodovky, ale chvílemi prostupují celým interiérem (třeba na volnoběh, což je zarážející). No a automat řadí chvílemi trochu zmateně, ale dá se s tím žít.

Čirá zábava
Ale pořád sedím v Mini, takže je třeba uznat, že je jízda dosti příjemným zážitkem. Tuhost i odezva volantu připomínají BMW 1, čitelný podvozek je ideálně naladěn na pomezí komfortu a tuhosti. Absolutní jistota v zatáčkách vybízí k ostrému projíždění serpentin, a pokud si vyhrajete s předokolkou, dobrou zprávou je, že stabilizační systém se dá úplně vypnout.

Jedinou možnou vadou na kráse tak mohla být velká a slušivá sedmnáctipalcová kola, díky nimž Mini poměrně dost natřásal posádku. Na druhou stranu široká kola dokonale držela malého coopera na silnici. To všechno je dohromady mixem, který vás vyžene mimo dálnici na okresku, kde si budete užívat zábavné jízdy. A to říkám s plným vědomím toho, že jsem seděl v nafťáku s automatem.

Jde to i v naftě
Mini Cooper D je v jistém smyslu naprostým opakem Alfy Romeo Mito. Pro komfort, který nabízí, je to ideální auto do města (při vhodnější volbě obutí). Kromě toho si s ním ale užijete zábavu i na klikaté okresce, díky preciznímu podvozku, a ze stejného důvodu vám dovolí i časté brázdění dálnice (jízda je stabilní i v nějakých 180 km/h). Při tom všem vypadá také hodně dobře, čímž jsem měl možná začít.

Součet toho všeho možná vypadá neslučitelně a nesourodě, ale vězte, že u Miniho to funguje. Mini Cooper je skutečně vynikající malé auto, a nic na tom nezkazí ani to „D“ schované za názvem. A je už jedno, jestli si koupíte sériovou verzi, nebo si připlatíte za edici 50 Camden. Na všechny ty odznáčky to sice nejezdí, ale pokud ho chcete mít v garáži dalších padesát let, investice do limitované série se nepochybně vyplatí.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Jistěže tohle není vůz pro mě. Ale i kdybych zkusil odhlédnout od toho, že má miniaturní kufr a sotva použitelné zadní sedačky, nemohl bych být zrovna nadšený: pohodlí při jízdě kazí docela hlučný a vibrující naftový motor a tvrdý podvozek (i když asi hlavně nízkoprofilová kola) natřásají váš zadek. No a k tomu ještě ten kufr, že.
Dávám známku 4
Jana Jana: Vím, že si zase slíznu kritiku že pro to nemám pochopení. Opravdu – nemám. Mini Cooper je pro někoho, kdo má peněz na rozhazování. Naftový 1,6 l motor za 700 tisíc, a ještě se tam vejdou sotva dva dospělí? No míň praktické auto za tolik peněz bych asi hledala hodně dlouho!
Dávám známku 5
Nikola Nikola: Minísek je opravdový krasavec! Je to sen každé elegantní ženy, krásňoučký mazlík. V bílé perleťové barvě a ve speciální edici je opravdu krásný, a nejen zvenku — bíločerný interiér i přes levnější plasty vypadá fantasticky, stejně jako sedačky. Prostě krásné stylové auto!
Dávám známku 1*** muck!!! :-*
Tomáš

Tomáš: Tak já jsem z toho teda tak nadšený nebyl. Jasně, to auto má fakticky dobrý podvozek a skvělé řízení, ale proč tomu proboha říkají Mini Cooper, když to má malý diesel a automat!? Ten motor teda moc netáhne, jenom trochu ve městě, ale ne ve vyšších rychlostech, a automat… to je prostě špatný. Sám bych si to odřadil daleko líp! Takže suma sumárum, opravdu to není žádný zázrak (ale úplně špatné to taky zase není, je to zkrátka někde uprostřed).

Mimochodem, docela rád bych si vyzkoušel Mini John Cooper Works!
Dávám známku 3

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena Mini One D: 473.200,- Kč (vše včetně 20% DPH)
Základní cena Mini Cooper D: 529.100,- Kč
Základní cena Mini Cooper D 50 Camden: 699.244,- Kč

MINI COOPER D 50 Camden
Objem motoru 1560 cm3
Maximální výkon 81 kW / 110 koní při 4000 ot./min.
Maximální točivý moment 240 Nm od 1750 do 2000 ot./min.
Převodovka automatická šestistupňová
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,3 s
Udávaná spotřeba město 6,5 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,0 l/100 km
Spotřeba během testu 6,4 l/100 km
Provozní hmotnost 1195 kg
Délka / výška / šířka 3709 / 1407 / 1683 mm
Rozvor 2467 mm
Zavazadelník / po sklopení 160 / 680 litrů

 

Galerie