Městskou policii Praha a její technické vybavení zná, ať už osobně nebo z médií, leckdo. Pro mnohé však může být překvapením, jakým vybavením disponuje a na jakém prostoru operuje Městská policie Černošice. V současnosti je můžete potkat od Vestce až po Rudnou. Podívali jsme se na jejich práci trochu blíže.
Vydáno: 27.5.2013
Škoda Octavia 1.8 TSI + měřič rychlosti Ramer AD9
Je tomu již více než rok, kdy si černošická Městská policie pořídila vozidlo Škoda Octavia 1.8 TSI se zabudovaným měřičem rychlosti Ramer AD9. Tento krok jistě stojí za pozornost, neboť v poslední době se obce uchylovaly spíše k nákupu levnějších laserových radarů (například TruCAM).
V Černošicích však uskutečněný nákup není nelogický, vzhledem k v té době uzavřeným veřejnoprávním smlouvám byl požadavek na měření rychlosti na hodně velkém území a nákup vozidla by byl zřejmě stejně nevyhnutelný. Když se k tomu přičte to, že radar ve vozidle stačí prostě zapnout a prakticky téměř okamžitě můžete měřit (bez ohledu na nabíjení baterií, sestavování stativu atp.) a to navíc i za snížené viditelnosti (tedy v noci), tak se jedná o naprosto racionální a obhajitelný krok.
Široké pole působnosti
Krátce po nákupu tak mohl radar v obcích s uzavřenou veřejnoprávní smlouvou fungovat, potkat jste ho tak mohli v Černošicích, Dobřichovicích, Rudné, Drahelčicích, Jinočanech, Ořechu, Třebotově, Vestci, Zlatníkách-Hodkovicích, Dolních Břežanech nebo Ohrobci.
V současnosti si sice Vestec zakládá vlastní obecní policii, se kterou budou fungovat i v Zlatníkách-Hodkovicích, Dolních Břežanech a Ohrobci, ale Černošice pro změnu uzavřely nové veřejnoprávní smlouvy s Hlásnou Třebaní a Řitkou a oblast výskytu měřícího vozu tak zůstává stále rozsáhlý.
Tento akční rádius a zároveň používaná technika nás v redakci zaujala a vzhledem k velké ochotě ze strany MP Černošice (a to jak vrchního strážníka pana Dušičky, tak i řadových strážníků) nám bylo umožněno strávit v tomto vozidle nějaký čas a zároveň se dovědět něco zajímavého z jeho používání.
Hlídková činnost je základ
Kdo by si snad myslel, že s takovým vozidlem se provádí jen měření rychlosti, tak by byl na velkém omylu. Základ práce strážníka je hlídková činnost a operativní řešení vzniknuvších problémů. Samotné měření tak například v den naší návštěvy probíhalo jen dvě hodiny ráno a dvě hodiny v noci. Jinak služba sestává z kontroly jak kritičtějších míst jako jsou nádraží, tak i naopak klidných míst, jako jsou chatové osady nebo odlehlejší ulice.
A pokud během této činnosti narazí na nějaké přestupkové jednání, tak ho samozřejmě hned neváhají řešit. To znamená, že například při zpozorování parkování na chodníku nebo na zákazu zastavení okamžitě zapínají modré majáky a jdou tyto přestupky řešit. Avšak pokud není řidič arogantní a zároveň neparkuje na zákazu opakovaně, tak není pro strážníky problém nepožadovat hned pokutu a vyřeší to pouze domluvou, což má jistě dostatečný výchovný efekt.
Měření rychlosti
Prováděno je však samozřejmě i měření rychlosti a často projíždějící si na to již zvykli a sundali nohu z plynu. Krátce po nákupu radaru tak nebyl problém změřit rekordmana, který jel na padesátce 120km/h. Dnes již jsou výrazná překročení rychlosti spíše ojedinělými excesy a většina přestupců jede maximálně o dvacet kilometrů v hodině více. Počet změřených přestupců je samozřejmě různý podle lokality měření, závisí ovšem i na způsobu měření a zastavování.
Standardně se po změření za přestupcem hned rozjíždí vozidlo s radarem a po vyřízení formalit se vrací zpátky na stanoviště. Tímto způsobem je možné změřit a vyřešit maximálně tak tři překročení rychlosti. Méně běžným způsobem je to, že vozidlo s radarem nevyjíždí, ale zastavení řeší další hlídka o několik set metrů dál. Tak pak počet změřených řidičům závisí čistě na tom, kolik jich jede nad limit.
Asi jako každý jiný strážník či policista, i černošičtí strážníci se pak setkávají s různými výmluvami, například paní spěchající stovkou na hodinu angličtiny nebo pán, kterého strašně studí rozlitý nápoj v klíně a bez ohledu na rychlostní limity si spěchá domů vyměnit kalhoty. Pokud by snad někdo zkoušel svoji jízdu přes limit omluvit svým zdravotním stavem vyžadujícím bezodkladnou péči, tak by měl vědět, že strážníci pro něj udělají to nejlepší, co v danou chvíli mohou a tedy přivolají záchranku.
Výjimkou ovšem nejsou, bohužel, ani řidiči, kteří se snaží svůj přestupek ‚vyřešit‘ ujetím. Zde si naštěstí strážníci zachovávají zdravý rozum a v případě příliš velkého nebezpečí pro okolní provoz v pronásledování nepokračují. Proč také, vždyť mají fotku z radaru…
Video z dopolední hlídkové činnosti
Text, foto a video: Robert Honc
Snímek z radaru: MP Černošice