Mercedes-Benz SLK 350: atraktivní podání zábavy

TEST: Mercedes Benz SLK je menší a dostupnější alternativou legendárního modelu SL, prestižního auta s bohatou historií. V případě malého sportovního roadsteru SLK se o nějaké dlouhé tradici mluvit nedá – vždyť je teprve ve své druhé generaci – ale to, že nabízí skvělý design a mnoho zábavy, platí. A to s cenou, která je oproti SL poloviční.


Vydáno: 20.10.2008

Když někam přijedete v nějakém Mercedesu, budou vás nezainteresovaní lidé automaticky považovat za člověka, který si může dovolit platit za kvalitu a prestiž. Když někam přijedete v Mercedesu třídy SLK, budete navíc vypadat jako člověk, který to ještě chce okázale všem dávat najevo.

Ale nenechte se mýlit – SLK se základní výbavou a motorem můžete pořídit za necelý milion (testovaný SLK 350 za milion a čtvrt), tedy za peníze, za které se běžně prodávají auta střední třídy. To není za auto tohoto typu zase tolik – navíc s výhodami, které od Mercedesu jako vážený zákazník dostanete.

Atraktivní v každém detailu

Druhá generace malého sportovního modelu SLK je na trhu od roku 2004 a od té první, která přišla na svět už v roce 1997, se liší nejen daleko atraktivnějším designem, ale i kvalitou zpracování. Navíc je třeba uznat, že design nového modelu SLK se Mercedesu povedl ve všech ohledech.

Přední část se jasně inspiruje v supersportu SLR. Profil připomíná šelmu, která se každým okamžikem chystá zaútočit, a oslní ještě víc, když najednou zmizí střecha. Designéři, kterým se podařilo udělat kupé, které vypadá skvěle i se střechou, i bez ní, si zaslouží úctu a uznání.

Nebe nad hlavou na počkání

Jedním z nejzajímavějších lákadel u moderních otevřených vozů bývá pro mnoho fanoušků techniky pevná skládací střecha. Zde je dvoudílná a její stažení probíhá automaticky za stálého držení příslušného tlačítka. V kufru zmizí za dvacet dva sekund, její stažení je ovšem možné jen pokud auto stojí na místě.

Složená střecha zabírá opravdu minimum prostoru, méně už asi fyzikální vlastnosti pevné střechy nedovolovaly. Objem kufru klesne při jejím stažení ze 300 na 208 litrů. Bohužel se ale výrazně se snižuje přístupnost kufru, takže když do něj složíte střechu, pod ní zasoukáte asi jen kabelky nebo aktovky s papíry. Celkový prostor zavazadlového prostoru 300 litrů, ale vzhledem k tomu, že autem budou jezdit maximálně dva lidé, považuji za dostatečný.

Ačkoli se karoserie modelu SLK podobá v současnosti populárním kupé kabrioletům, nenechte se jí mýlit. SLK totiž není kabriolet, nýbrž roadster, což znamená, že disponuje pouhými dvěma sedadly.

Kvalita a pohodlí v malém prostoru

Existuje jedna poučka, která říká, že pořádné auto je vám buď po pás, a nebo je vyšší než vy. V tomto případě je splněna ta první podmínka. SLK navíc přidává pohon zadních kol a silný motor, což jsou další znaky „pořádného“ auta.

Komfort je pochopitelně podřízen nízké karoserii sportovního auta, takže usazení do auta

vypadá spíše jako ulehání. Nastupování alespoň usnadňují široké a doširoka se otevírající dveře. Do pohodlné sedačky zapadnete a už se z ní nehnete a její skvělé tvarování vás nepustí ani při prudším průjezdu zatáčkou. V kabině to zpočátku působí trochu stísněně, je to ale otázkou zvyku a rozumného nastavení sedačky a volantu.

Design přístrojové desky navazuje na přední kapotu a působí originálně. Německá produkce je zárukou použití hodnotných materiálů a vynikající kvality zpracování, navíc potěší i viditelné přizpůsobení interiéru  povětrnostním podmínkám. Povrch přístrojové desky by mohl být dobře odolný vůči vodě a špíně, což se u otevřeného auta docela hodí. Sedačky byly navíc sešity z příplatkové kůže, takže ani náhlá průtrž mračen by interiéru nezpůsobila velkou újmu.

Bez střechy i na podzim

Domníváte se, že automobil bez střechy je v našich zeměpisných podmínkách záležitost sotva na měsíc někdy uprostřed léta? Právě váš názor se rozhodli konstruktéři od Mercedesu změnit a zapracovali na rozšíření použitelnosti roadsteru i při nižších teplotách.

Vyvinuli proto systém, kterému Mercedes říká Airscarf. Jeho funkce je jednoduchá: pokud ho zapnete, z otvoru v opěrce hlavy fouká teplý vzduch do zátylku, tak, aby proudil kolem vaší hlavy a krku. To spolu s klasickým vyhříváním sedadel zajišťuje teplotní pohodu posádky i při relativně studeném počasí. Podle Mercedesu prý i při teplotě deset stupňů Celsia, podle nás raději kolem patnácti. Ale potvrzuji, že to opravdu funguje.

Dosti zábavné svezení

Jak už název automobilu napovídá, pod přední kapotou SLK 350 se schovává tříapůllitrový benzinový šestiválec. Ten poskytuje působivý výkon 305 koní při 6500 ot./min. a točivý moment 360 Nm při 4900 ot./min. Sílu motoru přenáší na zadní kola sedmistupňová automatická převodovka 7G-tronic, která nabízí i řazení pod volantem a Mercedes ji dodává za příplatek zhruba sedmdesát tisíc.

I když je 305 koní docela velké stádo které předvádí působivý akcelerační koncert, nehýbou s tunu a půl těžkým autem tak, jak by s ním hýbat mohli. To se projevuje především při snaze o obratnější sportovní jízdu, při zrychlení na rovině nemá SLK 350 problém (koneckonců zrychlení z nuly na sto za 5,4 sekundy o tom svědčí). Tím ovšem rozhodně netvrdím, že by byl vůz pomalý – jen vás nezamáčkne do sedaček tak, jak byste od tohoto typu auta možná čekali.

Současně mi trochu vadí sice krátká, ale znatelná prodleva po dupnutí na plynový pedál. Počítač si nejprve musí rozmyslet, na jaký stupeň podřadí, a pak teprve vystřelí. To je ale problém téměř všech automatů, a i když existují lepší stroje, zrovna ten od Mercedesu na tom zdaleka není nejhůře.

Oběma těmto nešvarům však znatelně pomůže, když přepnete automat na „sportovní režim“. Tento mód sice pochopitelně zvedá spotřebu, ale požitek z jízdy tento nárůst dramaticky převažuje. Převodovka řadí rychleji a současně točí motor i nad sedm tisíc otáček. Ano, to už je opravdová sportovní jízda. Navíc SLK při otevřené střeše pouští do kabiny uchvacující zvuk hřmícího šestiválce, za který by se nemusel stydět leckterý osmiválec.

Zábava hlídaná elektronikou

Jako každé správné sportovní auto žene i Mercedes Benz SLK zadní náprava. To znamená, že jde velmi ochotně do přetáčivého smyku a že je tedy vhodné vypínat ESP jen ve chvíli, kdy jste si za volantem opravdu jistí.

Nicméně ani se zapnutými stabilizačními systémy nehrozí s SLK nudná jízda. Pokud například v zatáčce přidáte plyn a jdete tak cíleně do smyku, zasáhne ESP až po chvíli, a vyvolává pocit, že vylétnete ze silnice. Výsledkem je, že vám SLK dovolí vjíždět do většiny zatáček elegantním smykem i bez výraznějšího řidičského umu.

Mimochodem i použití opravdové ruční brzdy (tedy nikoli jen nožní náhražky, jak má Mercedes ve zvyku) vypovídá o upřímné snaze automobilky udělat z tohoto auta společníka, který nezkazí žádnou zábavu.

Podvozek auta jde za sportem a je tudíž dost tvrdý, což je příjemné při ostřejší jízdě po kvalitním povrchu. Na druhou stranu takovou jízdu rozhodí každá větší nerovnost na silnici, a to není zejména ve větších rychlostech nic příjemného, takže doporučuji jezdit po lepších silnicích (i když chápu, že to může být v České republice docela problém).

Šelma, která budí pozornost

Za těch pár dní, které jsme měli Mercedes Benz SLK k dispozici, jsme si ověřili, že opravdu budí pozornost. Ono zapůsobí už to, když někam přijedete v autě, ve kterém sedíte blíž zadní části než přednímu nárazníku. SLK navíc přidává sportovní vzhled, krásný zvuk motoru, dobré jméno německé značky a mnoho dalšího.

Mercedes Benz SLK svým charakterem jasně dává najevo, že je určen především pro zábavu a už z tohoto titulu by asi měl plnit roli druhého či třetího auta v rodině. Na druhou stranu, pokud si chcete užívat zábavnou jízdu každým dnem, zatím nemáte děti a ctíte monogamii, mohl by vám stačit i jako primární vůz.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Ani když se hodně snažím, nenapadá mne jediný důvod, proč bych si automobil jako je tento kupoval. Sveze jenom dva lidi a i ti se v něm mačkají, pokud měří jen o trochu víc, než je průměr. Nevejde se do něj skoro nic a nastupování také není zrovna pohodlné. Zkrátka nevidím nic pozitivního na malém nepraktickém autě. Alespoň schránek na drobnosti bylo v kabině dostatek.
Dávám známku 4-
Jana Jana: V tom, že bych si toto auto rozhodně nekoupila jsem zajedno s manželem. Děti bychom v něm prostě nesvezli a vzhledem k malé velikosti bych se i bála nějakých větších rychlostí, pro které je ale to auto určené. Mercedes slibuje vysokou bezpečnost a dodává i řadu airbagů, v tomto mu věřím. Ale jinak? A navíc za ty peníze…
Dávám známku 3-
Nikola Nikola: Jsem nadšená z krásného designu, který se odkazuje na nádherný velký supersport SLR. Mercedes SLK je krásný se střechou i bez ní, především v té dlouhé přední části. I ten interiér se tentokrát povedl, nevazuje na kapotu a je velmi kvalitní. Červené kožené sedačky mne také nadchly. Tohle je opravdu nádherné auto.
Dávám známku 1
Tomáš

Tomáš: Nejenže je SLK velmi hezké a od pohledu vypadá sportovně (je to taková malá formulka), ono i parádně jezdí. Silný motor má skvělý zvuk, podvozek je perfektní a nechá vás si jízdu užít a ujde i kvalitní a docela rychlá sedmistupňová převodovka. Když si chcete užít opravdového sportu, stačí navolit sportovní režim a máte k dispozici celý velikánský potenciál motoru. Jen ten volant by mohl být menší.
Dávám známku 1-

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení SLK 350: 1.237.000,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 340.460,- Kč
Celková cena: 1.577.460,- Kč

Výbava: Analogové hodiny, boční výztuhy karoserie, čalounění černá látka (dle vzorníku), čidlo pro rozpoznání dětské sedačky (MB) na sedadle spolujezdce (automatické), čidlo zatížení sedadla spolujezdce, design klíček (klíček k vozidlu s chromovou aplikací), elektrické ovládání oken, 2x, s komfortním ovládáním a ochranou proti přivření, indikace nízkého stavu oleje a chladicí kapaliny, kapsy ve dveřích, klimatizace THERMATIC s prachovým filtrem/filtrem s aktivním uhlím, kontrolka servisních intervalů »ASSYST PLUS včetně stavu km do inspekce, lampička na čtení ve stropní ovládací jednotce, multifunkční kožený volant, ocelové kryty prahů s nápisem »Mercedes-Benz«, ochranné oblouky řidiče a spolujezdce, otáčkoměr, ozdobné výplně interiéru, stříbrné, palubní počítač v multifunkčním displeji, posilovač řízení s bezpečnostním sloupkem (mechanicky a podélně nastavitelným), předepínače s omezovači upínací síly a vodítky bezpečnostních pásů na sedadlech řidiče a spolujezdce, přístrojová deska s centrálním displejem, rádio Audio 20 CD, síťová kapsa u nohou spolujezdce, síťová kapsa za opěradlem řidiče na zadní stěně, sklopná loketní opěrka se schránkou, směrová světla s komfortním zapnutím, sportovní ocelové pedály s protiskluzovou úpravou, sportovní řadící/volící páka se stříbrnou hlavicí. Sportovní sedadla s viditelným magnesiovým rámem a integrovanými výškově nastavitelnými opěrkami hlavy (sklopná opěradla) TEMPOMAT s variabilním omezovačem rychlosti »SPEEDTRONIC«, topení s využíváním zbytkového tepla motoru,dělené, s prachovým filtrem, spínačem recirkulace vč.automatického zavření oken, ukazatel opotřebení brzdového opotřebení, ukazatel venkovní teploty, úložná schránka v zadní stěně mezi sedadly, úložná schránka s víkem a zásuvkou, varovný bzučák při zapnutých světlech při opuštění vozu a zatažené park. brzdě při rozjezdu, vícestupňové čelní airbagy a boční airbagy Head/Thorax s ochranou hlavy pro řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce Zásuvka 12V v prostoru nohou spolujezdce, asistent dálkových světel (automatická aktivace světel), brzdový asistent (BAS), centrální dálkové zamykání s autom.aretací při rozjezdu (programovatelnou), nouzovým odblokováním při nehodě a vnitřním spínačem Čiré směrovky ve vnějších zrcátkách, dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru klíčkem, determální skla-zelená, s bezpečnostním jednovrstvým zadním oknem, elektronický imobilizér s plovoucím kódem integrovaný do dálkového ovladače centrálního zamykání a optickým potvrzením zamknutí, elektronický program stability (ESP), kliky dveří lakované v barvě vozu, kompresor, zvedák a sada na opravu pneu »TIREFIT«, koncová a brzdová světla v LED technice, mechanická 6stupňová převodovka, obě vnější zrcátka vyhřívaná, el. ovládaná, v barvě vozu, s asférickým sklem, na straně spolujezdce s parkovací funkcí, ABS, přední mlhovky a zadní mlhovka, přední, boční prahové a zadní spoilery lakované v barvě vozidla, rádioanténa na zadním nárazníku, kabeláž pro rádio reproduktory a 9 reproduktorů včetně jejich krytů, reflektory s čirými skly a projektorovou technikou s H7 žárovkou, vario střecha v barvě vozu, elektrohydraulicky skládací, s vyhřívaným otočným zadním oknem, výfukové potrubí se dvěma chromovými koncovkami, alu disky 5loukoť., 4x vředu: 7,5 J x 17 ET 36 pneu 225/45R17,vzadu: 8,5 J x 17 ET 30, pneu 245/40R17, baterie se zvýšenou kapacitou, sada vnitřního osvětlení, sportovní vzduchový filtr, zesílená brzdová soustava, vpředu děrované kotouče

Doplňková výbava: Koberečky (+2.222,-), metalický lak (+17.186,-), kožené čalounění (+81.485,-), parkovací systém (+20.445,-), zrcátka se stmívací funkcí (+9.186,-), dešťový senzor (+2.963,-), bixenony (+24.742,-), osvětlení interiéru (+4.000,-), látkový větrný štítek (+2.074,-), 7stupňový automat s pádly (+63.114,-), s autorádio s integrovaným DVD měničem pro 6 DVD (+71.411,-), audiosystém Harman-Kardon (+20.742,-), systém proudění vzduchu Airscarf (+11.704,-), vyhřívání sedadel (+9.186,-)

MERCEDES-BENZ SLK 350
Objem motoru 3498 ccm
Maximální výkon 224 kW / 305 koní (6500 ot./min.)
Maximální točivý moment 360 Nm (4900 ot./min.)
Převodovka 7G-Tronic, automatická sedmistupňová
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,4 s
Udávaná spotřeba město 15,5 l/100 km
Spotřeba mimo město 7,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 10,6 l/100 km
Spotřeba během testu 11,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1465 kg
Délka / výška / šířka 4103 / 1296 / 1777 mm
Rozvor 2430 mm
Zavazadelník / při zatažené střeše 208 / 300 l

Galerie