Mercedes-Benz GLK vs. Audi Q5: první srovnávací jízda

Německé prémiové automobilky Mercedes-Benz a Audi takřka ve stejnou chvíli na český trh vypustily své zbrusu nové crossovery. GLK se nabízí ve čtyřech motorizacích, Q5 zatím ve třech, ale další ještě přijdou. My jsme si k prvnímu srovnání v obou případech vybrali naftový šestiválec se stejným objemem a podobným výkonem. Kdo má větší šanci uspět?

Vydáno: 28.10.2008

Na první pohled je jasné, jakým směrem se výrobci ubírali. Audi působí velice povědomě, mohutná karosérie, její profil i řešení zádi jasně dokazují, že se Q5 nejvíce inspirovalo u velkého SUV Audi Q7. Zlí jazykové by mohli tvrdit, že designéři jednoduše zmenšili obrázek Q7 na takových 75 procent a podle toho pak Q5 nakreslili. Crossover ale působí mnohem přívětivějším a lehčím dojmem, přední maskou navazuje více na sedan A4.

Zato u Mercedesu šli pánové svou vlastní cestou. Rozhodně se nedá hovořit o zmenšenině ML nebo dokonce GL. Kdepak, GLK je zcela nový tvor, který se samozřejmě částečně inspiroval u větších kolegů (najdeme zde ale také prvky z Céčka), hlavně razí staro-nový hranatý design, jenž si zachovává ještě například extrémní off-road řady G. Když vyšly první obrázky, všichni se tak trochu lekli. Po bližším seznámení se ale začíná vůz jevit velice sympaticky, a dvojnásob to platí při pohledu na živo.

Oblý vs. hranatý

Uvnitř je to ta samá písnička. Audi Q5 má palubní desku v podstatě převzatou z A4. Nemějme jí to ale za zlé, naopak. Hodně zákazníků, co bývá věrných této značce, ocení, že se ve voze hned vyznají. Navíc, co se týče kvality zpracování, nemáme jí co vytknout. Totéž platí pro komfortní sedadla a prostor pro cestující.

Mercedes-Benz GLK zůstal originální i uvnitř. Budíky jsou z Céčka, dostaly ale hliníkem orámované tunely. Palubovka s ostrými rohy a hranami působí hodně výrazně, nemusela by ale sednout každému. Na druhou stranu doplňuje i hranatý vzhled exteriéru. Zpracování je samozřejmě na vysoké úrovni, ale vzhled by mohl pár zákazníků odradit. Tohle je spíše otázkou vkusu jednotlivce. Buď se do GLK zamilujete, nebo se vám nebude líbit vůbec.

Souboj titánů

Dostáváme se pod kapotu, kde jsem měli asi nejlepší naftové jednotky, co jsou v současnosti na trhu k dispozici. U Audi to byl 3.0 TDI s výkonem 240 koní při 4000 otáčkách v minutě a točivým momentem 500 Nm v rozmezí od 1500 do 3000 otáček. Váha vozu je 1865 kg.

Mercedes-Benz nasadil vidlicový šestiválec označený 320 CDI V6 se shodným objemem, nižším výkonem 224 koní při 3800 otáčkách v minutě, ale vyšším točivým momentem 540 Nm dostupným mezi 1600 až 2400 otáčkami. Hmotnost GLK je o kousek vyšší -1880 kg.

Audi se dodává standardně s pohonem všech kol quattro, stejně jako Mercedes-Benz pod názvem 4MATIC. Na středových tunelech obou vozů trůnil volič automatické převodovky, v případě Q5 sedmistupňový S tronic. GLK mělo k dispozici automat 7G-Tronic, který na rozdíl od crossoveru z Ingolstadtu umožňoval řazení pádly pod volantem.

Nadšení v obou případech

Na první zkušební jízdu jsme neměli mnoho času, protože na testované vozy čekaly zástupy novinářů. Už prvních pár kilometrů ale jasně napovědělo, že obě auta nabízí perfektní poměr mezi komfortním cestováním, velikostí, ovladatelností a rychlostí. Samozřejmě, že nejde o žádné sporťáky vrhající se střemhlav do jakékoliv zatáčky, naftové šestiválce ale zajišťují výbornou dynamiku a jejich pojetí svižné jízdy se v obou případech příliš neliší. Přesto ale, co se týče ochoty pod plynem, lehce vítězí Audi. Následná kontrola tabulkových parametrů to jen potvrzuje. Q5 překoná stovku za 6,5 sekundy, GLK k tomu potřebuje o vteřinu déle.

V běžném provozu ale takové rozdíly řidiče zajímat příliš nemusejí, důležité je, že za pružnost, kterou tato auta nabízí, by se nemusel stydět ani kdejaký sportovní vůz. Obě převodovky jsou na tom s rychlostí dobře, u Q5 bychom kvitovali spíše DSG. 7G-Tronic se nám líbil více, hlavně kvůli přijatelnějšímu řazení páčkami pod volantem a možností volit mezi komfortním a sportovním režimem jízdy. Audi nově tuto volbu také nabízí s názvem Drive Select.

Shodně naladěné je i řízení, které v obou případech působí tužším dojmem, u Audi je to tak trošku nepřirozené až umělé. Shodným výsledkem je ale dobrá ovladatelnost a jistota řidiče. Na podrobnější hodnocení si po krátkých testovacích jízdách netroufáme. Půl hodiny za volantem na jedné české okresce toho mnoho neprozradí. V nejbližší době vám ale přineseme test obou crossoverů.

Prodávat, prodávat, prodávat
Útok do segmentu crossoverů, nebo přesněji kompaktní SUV, je u Němců logický. Jediný zástupce BMW X3 si už dlouho užíval v ne příliš velkém rybníčku. Příchodem nových hráčů se situace zřejmě změní. Audi dokonce do roka hodlá celkové prodeje v segmentu zdvojnásobit s tím, že se Q5 stane nejprodávanějším crossoverem.

Zda-li tomu tak doopravdy bude, může ukázat jen čas a cenová politika. Ta zatím hovoří ve prospěch Mercedesu. Za Q5 s třílitrovým šestiválcem TDI si totiž Audi v základu účtuje 1 246 000 korun, GLK 320 CDI 4MATIC vyjde na 1 157 000 korun. Nejlevnější Q5 2.0 TFSI (nebo shodně 2.0 TDI) stojí 1 002 100 Kč, GLK 280 pak 1 085 000 Kč.

Text a foto: Jan Markovič

Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC Audi Q5 3.0 TDI quattro
Objem motoru
2987 ccm 2967 ccm
Maximální výkon 165 kW (224 k) při 3800 ot/min 176 kW (240 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment
540 Nm 1600 až 2400 ot/min 500 Nm při 1500 až 3000 ot/min
Převodovka 7stupňový automat 7stupňový automat
Maximální rychlost
220 km/h 225 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,5 s 6,5 s
Kombinovaná spotřeba  7,9 l / 100 km 7,5 l / 100 km
Provozní hmotnost
1880 kg 1865 kg
Délka / výška / šířka
4525 mm / 1699 mm / 2020 mm 4629 mm / 1653 mm / 1880 mm
Rozvor
2755 mm 2807 mm
Zavazadelník / po sklopení
450 l / 1550 l 540 l

Galerie