Mercedes-Benz CLC: první jízdní dojmy

Nejmenší kupé od Mercedesu navazuje na svého předchůdce C Coupé. Lidé ze Stuttgartu prezentují CLC jako zcela novou modelovou řadu pro méně náročné, kteří si chtějí užít sportovní svezení s prémiovou značkou na přídi. Spíše než novým modelem je ale tento vůz rozsáhlejším faceliftem předchozí generace.

Vydáno: 27.8.2008

Co se týče vnějšího designu, Mercedes-Benz CLC šel po stopách poslední generace Céčka, to je patrné na čelní masce chladiče. K A-sloupku je se sedanem a kombi střední třídy prakticky shodný. Pak ale začínají tvary připomínající předchůdce. Kupé má z bočního pohledu výrazně nadzdvihnutou záď. Ta zůstala věrná oblým tvarům, jen nekonvečně spoilerem přeříznuté zadní sklo nahradilo celkem standardní. Zadní brzdovky jsou trochu hranatější a na rozdíl od minulé generace zasahují do víka kufru.

Uvnitř jako dříve

Omlazovací kůra je tedy na zevnějšku jakž takž patrná, zato uvnitř se cítíte jako v původním C Coupé. Hlavní vinu na tom nese tvar celé palubní desky, který zůstal v podstatě nezměněn. Ano, kapličce už nedominuje rozměrný rychloměr, nahradily ho konvenční budíky, které rozhodně žádné sportovní pocity nevyvolávají. Mohl by je zastat sportovně střižený volant, známý z mnoha jiných novějších modelů značky. Novinkou je na první pohled také nový audiosystém, který by měl zvládat všechny moderní formáty hudby.

Nové prvky posunuly interiér CLC kvalitativně lehce nahoru, že se ale hraje hlavně na nižší cenu naznačuje horší kvalita některých materiálů. Ovladače manuální klimatizace jsou na tom dobře, ale proč musí otočný volič osvětlení vozu pod rukou tak připomínat nekvalitní plasty patřící spíše do devadesátých let? Totéž platí pro sedadla potažené jakousi kombinací koženky a látky. Škoda, právě u Mercedesu by měl mít člověk pocit, že dostane kvalitu v každém voze, ať už stojí na špici nabídky, nebo úplně dole.

Od kupé nelze očekávat nějakou výraznou prostornost, kvůli stěhování si jej také nikdo pořizovat nebude. Na předních sedadlech je ale pořád nepříjemně málo místa v oblasti ramen a boků. Je vidět, že se prostor využil do posledního milimetru a ještě to nestačilo. Nastavit polohu sedadla otočným ovladačem na jeho boku je pak holé utrpení, raději si předtím sundejte hodinky. Vzadu je místa pro nohy přiměřeně, na delší cesty se ale vydejte spíše ve dvou.

Povedený dvoulitr

Zatímco se na CLC snáší jedna facka za druhou za zpracování, pochvala musí směřovat na motor uložený pod kapotou. Tedy pokud si vyberete ten samý, jako my. Jezdili jsme s benzínovým přeplňovaným dvoulitrem (nápisem „kompressor“ na víku zavazadelníku to CLC radostně roztrubuje do celého světa). Agregát dosahuje výkonu 135 kW (184 koní) dostupných při 5500 otáčkách za minutu, což je o 20 koní více, než u staré verze.

Během jízdy se ukázalo, že výhoda kupé, spočívající hlavně v jeho nižší hmotnosti a tužším podvozku, je oproti sedanu nebo dokonce kombi řady C výrazná. V rozletu jej trochu brzdila jen automatická převodovka, která se podle našeho soudu do sportovně laděného kupé příliš nehodí, i když nabízí režim „S“ jako „sport“. Pokud ale zvolíte přesný manuál, budete s dvoulitrovým benzínem spokojeni.

Agregát se totiž chová velice hbitě, turbo se začne hlásit o slovo někdy v polovině otáčkového spektra. Výbroně to dokládá hodnota točivého momentu 250 Nm, který nastupuje na 2800 otáčkách za minutu a nepoleví do 5000. Vůz tak dokáže z nuly překonat stokilometrovou rychlost za 8,7 sekundy (v manuálu 8,6) a zastaví se na maximu 231 km/h (v manuálu 235 km/h). To stačí bohatě na předjíždění, dálniční uhánění i radostnou projížďku po serpentinách. To vše při kombinované spotřebě okolo 8 litrů benzínu na 100 kilometrů.

Startovací kupé

Ačkoliv není Mercedes-Benz CLC tak nový, jak jsem od něj očekávali, bylo nám nakonec líto, že jsme s ním nestrávili více času. Určitá porce zábavy by se s tímto vozem dala docela jednoduše vykouzlit. Škoda, že z něj čiší snaha automobilky ušetřit a nabídnout tak zvané startovací kupé za velmi nízkou cenu. Vždyť cenovka startuje u trochu slabšího CLC 180 K na 675 tisících korunách nebo u CLC 200 CDI na 683 tisících. Mercedes-Benz vám k tomu poskytne zdarma servis na 6 let nebo na 120 tisíc kilometrů.

Text a foto: Jan Markovič

Galerie