Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor: žádný nováček

TEST: Na první pohled se zdá, že Mercedes-Benz má novu třídu CLC. Není tomu ale úplně tak. Jde o další generaci vozu, označovaného dříve jako C SportCoupé, což je na první pohled výrazně znát. CLC by měl být nejlevnějším „opravdovým“ Mercedesem s pohonem zadních kol. Zjišťovali jsme, jak se jezdí s jeho verzí 200 Kompressor.


Vydáno: 20.3.2009

Mercedes-Benz CLC je v podstatě výraznějším faceliftem a je to cítit na každém kroku. Příď si bere vzor z poslední generace třídy C, ze které vycházela i dříve. Postavou je vůz ale nižší, navíc od A sloupku vzad naprosto odlišný. Po předchůdci zdědil klínovitý tvar s vysokou zádí. Zmizelo ale dělené zadní sklo. Výrazné jsou brzdovky, jenž ostře zasahují i do boků.

Nelekněte se!

Jako pěst na oko ale působí interiér auta, který neprošel výraznějšími změnami a je to hodně znát. Středový panel je takřka totožný, kaplička má jiný tvar, přístroje jsou ale starší, bez vnitřních displejů. Nový volant se stává klasikou a už několikrát jsme si stěžovali na jeho velký průměr. Ani nyní se bohužel nic nezměnilo a u malého vozu, jakým CLC je, je to bolestně znát.

V sedačkách s výrazným bočním vedením se sedí hodně nízko a dlouhány z toho možná začnou bolet stehna. Úzko nám bylo i po stranách, dveře naléhají na řidiče i spolujezdce příliš těsně. Jsou ale rozměrné a usnadňují nastupování na zadní místa určená spíše pro menší postavy. Ještě předtím ale musíte seštelovat podavač bezpečnostních pásů, abyste se do nich nezamotali.

Kupé by mělo sloužit hlavně pro zábavu a dovedeme si ho představit nejlépe v rukou bezdětného mladého páru, nebo jako druhé auto pro manželku. Přesto stojí za zmínku kufr, který je dobře dostupný díky třetím dveřím jako liftback. Spodní část hrany je však dost úzká. Zavazadelník pojme 310 litrů, což není zlé a v nejhorším můžete sklopit sedadla a vytvořit 1100 litrů.

Kompresor v akci

Označení 200 Kompressor znamená mechanicky přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru. Nezní to příliš lákavě, hlavně v době turbodmychadel a výborných motorů TFSI ze stáje Audi. Neměli bychom být k agregátu ale tak krutí, jako při prvním svezení, které jsme absolvovali na konci léta. Pouhých pár kilometrů za volantem tenkrát nestačilo, abychom plně ocenili jeho výkon, který činí fajnových 184 koní. Přidejme k tomu točivý moment 250 Nm dostupný takřka rovnoměrně až do vrcholu otáčkového spektra a míchá se nám tu poměrně zábavná polívčička.

Jenže pozor: na zem nás shodí zastaralý 5stupňový automat, který sice řadí příjemně hladce, ale ve větším stresu hodně pomalu. Dnes už mají všichni šestky, ne-li sedmičky, ale chápeme, že tady jde o snižování ceny. Druhým nedostatkem je velká hmotnost (kde se u malého kupé vzala?), takže počítejte s minimálně 1425 kily.

Sečteno podtrženo, klube se nám tu z malého sportovního kupé spíše pohodový cestovatel (GT mu ale neříkejme). Podvozek totiž patří k tomu příjemnějšímu a typické mercedesovské řízení si umí hrát s dlouhými zatáčkami lépe, než s ostrým slalomem. Na českých okreskách se bohužel čas od času ozval ráz od kol a převodovka někdy zmatkovala, korekce manuálním režimem byla ještě pomalejší.

Dobrý rozpočet

A pak tu máme fakt, že Mercedes-Benz CLC je nejlevnějším vozem značky s pohonem zadních kol. A to je skutečnost, která vám poskytne dostatečný pocit zadostiučinění při předjíždění Audi A3 nebo Volkswagenu Scirocco (v žádném případě ale nesrovnávejme!). Stovka za 8,7 sekundy a maximum 235 km/h jsou při nízkém posazu za volantem výraznými parametry. Zábava tedy určitě bude, nečekejte ale jízdu dveřmi napřed. Záď ustřelí decentně, elektronika ale nic většího nedovolí.

Hovořili jsme tu o mladé rodince, ale kolik k tomu bude vlastně potřebovat? Mercedes-Benz CLC vyplňuje mezeru mezi levnými třídami A a B. Ty ale nemusí sednout nejen vzhledem, ale i řízením a pohonem předních kol. Střední C už bývá často výsadou lépe situovaných. CLC je tedy kompromisem. I když my jsme měli ve voze příplatky za necelých 200 tisíc korun a tak se cena vyšplhala až přes 900 tisíc, za co už slušnou třídu C pořídíte. Důležité je, že spotřeba nikterak nepotrápí rodinný rozpočet. Kombinace 8 litrů na 100 km je přijatelná, zvláště když CLC 200 Kompressor není opravdu žádný šnek.

Než si pořídíte Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor, budete si muset být jistí, že překousnete několik nepříjemností. Jde hlavně o zastaralost interiéru, lacinější vzhled a málo místa na palubě. Vstupní model do světa opravdových Mercedesů nám byl ale sympatický cenou (ušetřete 50 tisíc za automat) a příjemnými jízdními vlastnostmi. Jestli vám jde o tohle a máte vztah ke třícípé hvězdě, neváhejte.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Prostornosti CLC mnoho nepobralo, aspoň na předních sedačkách to mohlo být lepší, ale není. Kufr je překvapivě použitelný. Je jasné, že tohle auto jde použít jedině jako druhé pro rodinu, nebo raději třetí. Jinak o něm ani neuvažujte.
Dávám známku 3
Jana Jana: No, tak buď budete mít tohle, nebo nějaké slušné auto z nižší střední, které vám bude složit dlouho, s levnějším servisem a větším prostorem. Tak trochu chápu, proč CLC v podstatě nemá konkurenci a divím se, že se Mercedes do této třídy ještě vrhá. Příplatek za vyhřívané sedačky 9 tisíc? Ha ha ha…
Dávám známku 3-
Nikola Nikola: Omluvte mě, ale řeknu to ošklivě. Je to prostě Mercedes pro vidláky. Koupí si ho a myslí si, jací jsou boháči, že mají třícípou hvězdu na kapotě. Přitom dostanou ale druhořadou kvalitu. Je to tak, interiér je starý, hůře zpracovaný a design vozu nic moc. Do toho bych nikdy nešla, raději třídu C.
Dávám známku 4
Tomáš Tomáš: Koukám, že se tady do CLC všichni pustili ostře, ale já tolik kritizovat nechci. Má svůj význam: je to zadokolka! A to je vždycky dobře! Proč byste ho měli mít v garáži? Má svůj styl, umí pobavit a řídí se fajn. Jen příště už prosím menší volant.
Dávám známku 1-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena: 735 000 Kč

Cena doplňkové výbavy:  192 850 Kč

Celková cena: 927 850 Kč

Výbava

ABS, ASR, ESP, čelní, boční a hlavové airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, determální skla, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka včetně bočních směrovek, el.ovládaná boční okna vpředu, vyhřívané trysky ostřikovačů, automatická klimatizace THERMATIC s oddělenou regulací teploty pro řidiče a spolujezdce, multifunkční volant, mlhovky, palubní počítač, sklopná zadní sedadla 1/3 : 2/3, tempomat, 3-ramenný multifunkční volant, indikace opotřebení brzdového obložení, kombinované čalounění látka/umělá kůže ARTICO, rádio Audio 20 CD, sportovní sedadla vpředu s EASY-ENTRY-systémem pro nástup dozadu, střední loketní opěrka, koncovka výfuku, sada na opravu pneu »TIREFIT« s elektrickým kompresorem, sportovní podvozek

Doplňková výbava

Bi-xenonové světlomety s automatickou regulací sklonu světlometů a ostřikovači (+24.472 Kč), 17palcová kola z lehkých slitin (+40.002 Kč), metalický lak (+21.927 Kč), aktivní parkovací systém vč. Parktronic (+19.853 Kč), kožený potah volantu a volicí páky (+5.778 Kč), automatická 5stupňová převodovka (+53.632 Kč), elektricky vyhřívaná přední sedadla (+9.186 Kč).

MERCEDES-BENZ CLC 200 Kompressor
Objem motoru 1796 ccm
Maximální výkon 135 kW (184 k) při 5500 ot/min
Maximální točivý moment 250 Nm při 2800 až 5000 ot/min
Převodovka 5stupňová automatická
Maximální rychlost 235 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,7 s.
Udávaná spotřeba město 11,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 8,6 l/100 km
Spotřeba během testu 8 l/100 km
Provozní hmotnost 1425 kg
Délka / výška / šířka 4448 mm / 1405 mm / 1728 mm
Rozvor 2715 mm
Zavazadelník / po sklopení 310 l / 1100 l

Galerie