TEST: Na první pohled se zdá, že Mercedes-Benz má novu třídu CLC. Není tomu ale úplně tak. Jde o další generaci vozu, označovaného dříve jako C SportCoupé, což je na první pohled výrazně znát. CLC by měl být nejlevnějším „opravdovým“ Mercedesem s pohonem zadních kol. Zjišťovali jsme, jak se jezdí s jeho verzí 200 Kompressor.
Vydáno: 20.3.2009
Mercedes-Benz CLC je v podstatě výraznějším faceliftem a je to cítit na každém kroku. Příď si bere vzor z poslední generace třídy C, ze které vycházela i dříve. Postavou je vůz ale nižší, navíc od A sloupku vzad naprosto odlišný. Po předchůdci zdědil klínovitý tvar s vysokou zádí. Zmizelo ale dělené zadní sklo. Výrazné jsou brzdovky, jenž ostře zasahují i do boků.
Nelekněte se!
Jako pěst na oko ale působí interiér auta, který neprošel výraznějšími změnami a je to hodně znát. Středový panel je takřka totožný, kaplička má jiný tvar, přístroje jsou ale starší, bez vnitřních displejů. Nový volant se stává klasikou a už několikrát jsme si stěžovali na jeho velký průměr. Ani nyní se bohužel nic nezměnilo a u malého vozu, jakým CLC je, je to bolestně znát.
V sedačkách s výrazným bočním vedením se sedí hodně nízko a dlouhány z toho možná začnou bolet stehna. Úzko nám bylo i po stranách, dveře naléhají na řidiče i spolujezdce příliš těsně. Jsou ale rozměrné a usnadňují nastupování na zadní místa určená spíše pro menší postavy. Ještě předtím ale musíte seštelovat podavač bezpečnostních pásů, abyste se do nich nezamotali.
Kupé by mělo sloužit hlavně pro zábavu a dovedeme si ho představit nejlépe v rukou bezdětného mladého páru, nebo jako druhé auto pro manželku. Přesto stojí za zmínku kufr, který je dobře dostupný díky třetím dveřím jako liftback. Spodní část hrany je však dost úzká. Zavazadelník pojme 310 litrů, což není zlé a v nejhorším můžete sklopit sedadla a vytvořit 1100 litrů.
Kompresor v akci
Označení 200 Kompressor znamená mechanicky přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru. Nezní to příliš lákavě, hlavně v době turbodmychadel a výborných motorů TFSI ze stáje Audi. Neměli bychom být k agregátu ale tak krutí, jako při prvním svezení, které jsme absolvovali na konci léta. Pouhých pár kilometrů za volantem tenkrát nestačilo, abychom plně ocenili jeho výkon, který činí fajnových 184 koní. Přidejme k tomu točivý moment 250 Nm dostupný takřka rovnoměrně až do vrcholu otáčkového spektra a míchá se nám tu poměrně zábavná polívčička.
Jenže pozor: na zem nás shodí zastaralý 5stupňový automat, který sice řadí příjemně hladce, ale ve větším stresu hodně pomalu. Dnes už mají všichni šestky, ne-li sedmičky, ale chápeme, že tady jde o snižování ceny. Druhým nedostatkem je velká hmotnost (kde se u malého kupé vzala?), takže počítejte s minimálně 1425 kily.
Sečteno podtrženo, klube se nám tu z malého sportovního kupé spíše pohodový cestovatel (GT mu ale neříkejme). Podvozek totiž patří k tomu příjemnějšímu a typické mercedesovské řízení si umí hrát s dlouhými zatáčkami lépe, než s ostrým slalomem. Na českých okreskách se bohužel čas od času ozval ráz od kol a převodovka někdy zmatkovala, korekce manuálním režimem byla ještě pomalejší.
Dobrý rozpočet
A pak tu máme fakt, že Mercedes-Benz CLC je nejlevnějším vozem značky s pohonem zadních kol. A to je skutečnost, která vám poskytne dostatečný pocit zadostiučinění při předjíždění Audi A3 nebo Volkswagenu Scirocco (v žádném případě ale nesrovnávejme!). Stovka za 8,7 sekundy a maximum 235 km/h jsou při nízkém posazu za volantem výraznými parametry. Zábava tedy určitě bude, nečekejte ale jízdu dveřmi napřed. Záď ustřelí decentně, elektronika ale nic většího nedovolí.
Hovořili jsme tu o mladé rodince, ale kolik k tomu bude vlastně potřebovat? Mercedes-Benz CLC vyplňuje mezeru mezi levnými třídami A a B. Ty ale nemusí sednout nejen vzhledem, ale i řízením a pohonem předních kol. Střední C už bývá často výsadou lépe situovaných. CLC je tedy kompromisem. I když my jsme měli ve voze příplatky za necelých 200 tisíc korun a tak se cena vyšplhala až přes 900 tisíc, za co už slušnou třídu C pořídíte. Důležité je, že spotřeba nikterak nepotrápí rodinný rozpočet. Kombinace 8 litrů na 100 km je přijatelná, zvláště když CLC 200 Kompressor není opravdu žádný šnek.
Než si pořídíte Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor, budete si muset být jistí, že překousnete několik nepříjemností. Jde hlavně o zastaralost interiéru, lacinější vzhled a málo místa na palubě. Vstupní model do světa opravdových Mercedesů nám byl ale sympatický cenou (ušetřete 50 tisíc za automat) a příjemnými jízdními vlastnostmi. Jestli vám jde o tohle a máte vztah ke třícípé hvězdě, neváhejte.
Výsledná známka 2-
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Prostornosti CLC mnoho nepobralo, aspoň na předních sedačkách to mohlo být lepší, ale není. Kufr je překvapivě použitelný. Je jasné, že tohle auto jde použít jedině jako druhé pro rodinu, nebo raději třetí. Jinak o něm ani neuvažujte. Dávám známku 3 |
![]() |
Jana: No, tak buď budete mít tohle, nebo nějaké slušné auto z nižší střední, které vám bude složit dlouho, s levnějším servisem a větším prostorem. Tak trochu chápu, proč CLC v podstatě nemá konkurenci a divím se, že se Mercedes do této třídy ještě vrhá. Příplatek za vyhřívané sedačky 9 tisíc? Ha ha ha… Dávám známku 3- |
![]() |
Nikola: Omluvte mě, ale řeknu to ošklivě. Je to prostě Mercedes pro vidláky. Koupí si ho a myslí si, jací jsou boháči, že mají třícípou hvězdu na kapotě. Přitom dostanou ale druhořadou kvalitu. Je to tak, interiér je starý, hůře zpracovaný a design vozu nic moc. Do toho bych nikdy nešla, raději třídu C. Dávám známku 4 |
![]() |
Tomáš: Koukám, že se tady do CLC všichni pustili ostře, ale já tolik kritizovat nechci. Má svůj význam: je to zadokolka! A to je vždycky dobře! Proč byste ho měli mít v garáži? Má svůj styl, umí pobavit a řídí se fajn. Jen příště už prosím menší volant. Dávám známku 1- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena: 735 000 Kč
Cena doplňkové výbavy: 192 850 Kč
Celková cena: 927 850 Kč
MERCEDES-BENZ CLC 200 Kompressor |
|
Objem motoru | 1796 ccm |
Maximální výkon | 135 kW (184 k) při 5500 ot/min |
Maximální točivý moment | 250 Nm při 2800 až 5000 ot/min |
Převodovka | 5stupňová automatická |
Maximální rychlost | 235 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,7 s. |
Udávaná spotřeba město | 11,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 6,7 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 8,6 l/100 km |
Spotřeba během testu | 8 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1425 kg |
Délka / výška / šířka | 4448 mm / 1405 mm / 1728 mm |
Rozvor | 2715 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 310 l / 1100 l |