Mercedes-Benz B 150: luxus za rozumnou cenu

TEST: Řídit některý z modelů stuttgartské automobilky Mercedes-Benz je stále snem mnoha motoristů. S malým B 150 by se jim ho mohlo podařit dosáhnout, aniž by zruinovali rodinný rozpočet. Za něco málo přes 600 tisíc korun nabízí lesk prémiové značky. Neschovává se někde nějaké to „ale“?


Vydáno: 22.6.2008

Nejmenší modely Mercedes-Benz A a B mají mnoho společného. Jsou jediní zástupci značky s pohonem předních kol, mají netradiční konstrukci karoserie a stejné i některé další díly. Staly se za dobu svého prodeje vcelku oblíbenými, u movitějších zákazníků se ale nesetkaly s kladným přijetím – na srazu Mercedesů by je nejspíše ukamenovali.

Řada B má na rozdíl od Áčka patřit spíše mužům a tomu napomáhá i reklamní slogan „když chlap je i táta“. Tvary karoserie onen mužný potenciál ještě podporují. Vysoké čelo, mohutný A sloupek, zvýrazněné oblouky nad koly. Vše je jak má u malého MPV být a rozhodně bychom Béčko nenazývali jen obyčejným A kombi.

Bezpečnost vs. prostornost

Problematické je ale pojetí interiéru. Což o to, místa na šířku i délku je tu hodně a nebudou si stěžovat ani na zadních sedadlech. Kvůli bezpečnější a do jisté míry unikátní karoserii sendvičové konstrukce je podlaha ale hodně vysoko nad vozovkou (motor totiž při nárazu zajede pod ni a ochrání tak posádku).

Tím se zcela smazala výhoda vyššího auta. Sedadla jsou velmi nízkou umístěná nad podlahou, navíc jsou i jejich sedáky krátké. Z toho důvodu budete mít nohy hodně pokrčené a po delší jízdě začnou. Prostoru nad hlavou je pak jako v jakémkoliv jiném voze.

Palubní deska je shodná, jako ve starším Áčku. Kaplička s budíky nevypadá už nejmoderněji (těšíme se na facelift), ale to nevadí, jsou dobře čitelné a to je hlavní. Jak už je u prémiových značek ve zvyku, i nejnižším modelům je věnovaná maximální péče o kvalitu materiálů. Mercedes-Benz ani tady nezklamal. Hodnotně působí dokonce i tvrdé plasty. Mile nás překvapilo užití hliníkových prvků v interiéru.

U malého MPV se kouká také na zavazadelník. Ten je v tomto případě průměrně veliký a vejde se do něj 458 litrů. Opět ale musíme brát potaz, že jde stále o kompaktní vůz. Po sklopení rovné plochy se už nabízí 1530 litrů. Komu by vadila hrana kufru při nakládání, má Béčko jedno praktické řešení. Podlaha zavazadelníku se dá jedním pohybem zvýšit a vytvořit tak zcela rovnou plochu.

Stačí 70 kW?

Označení B 150 prozrazuje, že se bude pod vysokou kapotou nacházet nejmenší agregát o objemu 1498 ccm. Parametrově není nikterak oslnivý – nabídne 70 kW a 140 Nm dostupných od 3500 otáček v minutě. To na značku Mercedes-Benz není mnoho, navíc Béčko váží 1300 kg, což je ještě o kousek výše než Škoda Octavia s 1,6 litrovým motorem.

Pokud je v autě jen řidič, nejsou jízdní vlastnosti zcela k zahození. Hlavně proto, že toto kompaktní MPV je předurčeno pro městský provoz. V něm nemá sebemenší problém. Dobré pohyblivosti přispívá výrazně přesné řazení manuální pětistupňové převodovky a akorát citlivé pedály spojky i plynu. V centru Prahy se nám líbilo i řízení, kdy se dá volant lehce a rychle ovládat jen dlaní. Odměnou nejmenšího motoru je také spotřeba, která ve městě překračuje jen o pár deci 8 litrů na 100 km.

Mimo město už tolik radostných chvil nezažijete. Co je v centru plusem, stává se na okreskách ve vyšších rychlostech nepřítelem. Hovoříme o velmi přeposilovaném volantu, jehož účinnost příliš neustupuje ani při ostřejší jízdě. Výsledkem je nekontaktní řízení, které nepřináší v podstatě žádné informace o tom, co se děje pod koly vozidla.

Na druhou stranu je komfortní podvozek ještě relativně slušně tuhý a zabraňuje tak nadměrnému naklánění v ostřejších zatáčkách, které by bylo jinak vcelku očekávatelné u auta vysokého 1603 milimetrů. Navíc, už jsme chválili převodovku v Praze, na venkově jí samozřejmě nemůžeme také nic vytknout. Pokud pojedete slušně, dostanete se i k nějakým šesti litrům na stovku.

MPV naplněné až po strop

Až doposud jsme ale hovořili o autě jen s řidičem. Mercedes-Benz B 150 je ale především MPV a i reklama k tomu svádí. Proto ho naložme čtyřmi dalšími členy rodiny a kufrem plným zbytečností. Dovnitř se dobře nastupuje, protože jsou dveře doširoka otvíratelné. Pěkné je i celkové prosklení, jen u mohutného A sloupku trochu chybí malé boční okénko. Chvíli je třeba si zvyknout i na nízko položená zpětná zrcátka s malou plochou.

Při jízdě v plné zátěži (maximálně 535 kg) má nejmenší agregát už plné ruce práce a to nejen na světlech uvnitř města. Na dálnici se v dlouhých stoupáních vyvarujte předjíždění kamionů, protože na to Béčko s patnáctistovkou pod kapotou potřebuje opravdu hodně času. Částečně pomůže jen podřazení a vytočení do vyšších otáček. Tím ale také stoupá spotřeba.

Musíte tedy počítat s tím, že při vyšší zátěži si příliš radosti z jízdy neužijete a zrychlení z 0 na 100 km/h za 13 sekund se ještě více prodlouží. Naše rada zní: pokud máte větší rodinu, hledejte pro vaše nové Béčko silnější benzínové agregáty. Naftové jednotky CDI by nemusely být také špatnou volbou. Pokud jste ale malá rodina s nemluvnětem, B 150 vykoná dobrou službu. 

Suma sumárum

Mercedes-Benz B 150 je příjemné kompaktní MPV. Automobilka ani u skoro nejlevnějšího modelu nešetřila na kvalitě materiálů. Nabídne prostorný interiér s níže umístěnými sedačkami. Pokud toužíte po autě prémiové značky, ale máte tak na Škodu Octavia, za podobnou cenu vám Béčko nabídne lepší image. A nejen to. V základní výbavě nechybí ani účinná manuální klimatizace, hliníkové obložení nebo nejrůznější elektronické asistenty. Suma sumárum: jde o luxus za rozumnou cenu.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Mercedes-Benz B je praktickým členem rodiny. Jsem potěšen z variabilního zavazadelíku i prostoru pro posádku. Problém je jen v umístění sedaček nízko nad podlahou. Po delším cestování vás proto budou trochu bolet nohy.
Dávám známku 2
Jana Jana: Jak se na Mercedes-Benz sluší, základní výbava je pěkně bohatá. Jsem nadšená z bezpečné sendvičové karoserie i vyššího pohledu na dění na silnici, který dává dobrý přehled. I když je cenovka maliko výše, než u podobné konkurence, je to pochopitelné.
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: Po stránce designu zažívám rozporuplné pocity. Ne každému se totiž Béčko musí líbit. Jeho tvary jsou dosti specifické a já nejsem schopna se rozhodnout. Uvnitř je to ale konfekční, mrzí mě, že v rámci lehké šetřivosti ve Stuttgartu nevytvořili pro B vlastní palubovku.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Nemůžete po mě chtít, abych takhle malý motor v (i když malém) MPV ohodnotil kladně. Jeho akcelerační schopnosti jsou mnohdy dosti chabé a nedostatečné. Negativně vnímám také maximálně přeposilované řízení. Od pětky zachránila třídu B jen přesná manuální převodovka, se kterou se mi dobře pracovalo. Kdo si ale chce zajezdit, musí sáhnout o třídu výše.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena: 610 000 Kč

Cena doplňkové výbavy:  63 473 Kč

Celková cena: 673 473 Kč

Výbava: ABS, ASR, ESP, brzdový asistent, aktivní opěrky hlavy vpředu s možností nastavení sklonu a výšky, adaptivní airbagy a hlavové/hrudní airbagy řidiče a spolujezdce, hliníkové obložení dveří, středové konzoly a okolí tunelu hnacího ústrojí, loketní opěrka vpředu s úložným prostorem, který se otevírá stisknutím, držáky lahví ve dveřích, držáky nápojů ve středové konzole, centrální zamykání se spínačem v interiéru, automatickým zamykáním a senzorem tříštění, dětské pojistky, hliníkové prahy dveří se znakem Mercedes-Benz vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektronický imobilizér se systémem elektronického zamykání, infračerveným dálkovým ovládáním a vizuálním potvrzením uzamknutí, vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, asférickým zrcadlem vlevo a vpravo a elektrickým nastavením z interiéru, manuální klimatizace, přední a zadní ochranné pásky proti nárazu v barvě karoserie, sedadlo předního spolujezdce s možností sklopení opěradla dopředu, opěrky hlavy (3 vzadu), výškově nastavitelné a sklápěcí, všechna tepelně izolační skla, upevňovací systém ISOFIX pro dětské sedačky vzadu, podlaha zavazadlového prostou s možností nastavení dvou výšek, multifunkční volant, zobrazení venkovní teploty, posilovač řízení elektrický, účinek závislý na rychlosti vozu, vč. pomoci při řízení, elektrické ovládání předních oken vpředu s automatickou funkcí úplného otevření na jedno stisknutí, mlhová světla, zadní sedadla dělená/sklopitelná v poměru 1/3:2/3, demontovatelný sedák zadního sedadla, zadní stěrač s cyklovačem a automatickým zapnutím při zařazení zpátečky, pokud jsou zapnuté přední stěrače, navíjecí kryt zavazadlového prostoru, zobrazení stavu bezpečnostních pásů na zadních sedadlech, předpínače bezpečnostních pásů a automatické výškové nastavení bezpečnostních pásů na vnějších zadních sedadlech, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy, předpínače bezpečnostních pásů a adaptivní omezovače síly bezpečnostního pásu na předních sedadlech, senzor obsazení sedadla předního spolujezdce, selektivní systém tlumení, servisní systém (ASSYST), stříbrná mřížka chladiče, sloupek řízení s mechanickým nastavením výšky, systém upozornění na únik tlaku z pneumatik.

Doplňková výbava: Metalický lak (+ 14 833 Kč), mechanicky podélně nastavitelný volant (+ 4 657 Kč), rádio Audio 5 s CD přehrávačem (+ 15 351 Kč), 16″ kola z lehkých slitin (+ 28 632 Kč).

MERCEDES-BENZ B 150
Objem motoru 1498 ccm
Maximální výkon 70 kW při 5500 ot/min
Maximální točivý moment 140 Nm
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13 s.
Udávaná spotřeba město 8,4 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,7 l/100 km
Spotřeba během testu 7,9 l/100 km
Provozní hmotnost 1300 kg
Délka / výška / šířka 4270 mm / 1603 mm / 1777 mm
Rozvor 2778 mm
Zavazadelník / po sklopení 458 l / 1530 l

Galerie