McLaren Automotive slaví dvacáté narozeniny svého F1

Přesně před dvaceti lety se sešli špičkoví britští inženýři a designeři, aby vytvořili „nejlepší sportovní automobil, jaký kdy svět viděl.“ Ačkoliv se McLaren F1 veřejnosti představil až v roce 1992, společnost McLaren Automotive označuje za počátek historie této silniční legendy právě rok 1990.

Vydáno: 27.5.2010

Firma McLaren Cars, jak se tehdy ještě jmenovala, si při svém vzniku v roce 1989 stanovila jako cíl „tvorbu silničních vozů postavených na základě technologií Formule 1.“ Spolupráce se vznešenějším bratříčkem, týmem F1 McLaren Racing účastnícím se světového šampionátu už od roku 1966, probíhala od samého počátku a dnes je McLaren Automotive oficiální součástí McLaren Group.

McLaren M81 Mustang

Prvním vozem, který měl tehdejší tým McLaren Cars na starost, byl McLaren M81 Mustang. Jednalo se o „high performance“ verzi stávajícího Fordu Mustang. McLaren se měl stát pro Mustang tím co je dnes Shelby. Ovšem neúspěšně. Původní plán byla výroba 250 kusů, ale nakonec z dílen McLaren vzešlo pouze 10 automobilů, včetně prototypu.

 

 

McLaren M81 Mustang měl výrazně upravenou šasi, dostal německá litá kola BBS a pneumatiky Firestone 225/55R15.

 

McLaren F1

O dva roky později ovšem byl Mustang zapomenut a McLaren přišel se svojí chloubou, která budí respekt i po osmnácti letech od svého uvedení. Opravdu není mnoho supersportů, na které byste si vzpomněli i po tak dlouhé době, a které by i po tolika letech dokázaly konkurovat mnoha z dnes vyráběných rychlých aut. McLaren F1 je zkrátka mistrovským dílem.

 

Jak již bylo zmíněno, F1 se do „produkce“ se dostal v roce 1992. V pozdějších letech byly na trh uvedeny modely LM (1995), GT (1997) a GTR, který se vyráběl od roku 1995 do roku 1997. Výroba McLarenu F1 se zastavila už v roce 1998.

Mezitím dodala společnost koncovým zákazníkům přesně 100 vozů – 64 klasických F1, 5 LM, 9 GTR95, 9 GTR96 a 10 GTR97.

 

 

Přes tato čísla proto neudivuje, že McLaren F1 se i po dvaceti letech prodává prakticky za stejnou cenu, za jakou byl k mání v letech své výroby. Základní sazba za F1 byla tehdy stanovena na 640 000 liber, tedy přibližně 1 150 000 dolarů a v přepočtu k dnešnímu (!) kurzu to odpovídá téměř 20 milionům korun.

 

Za tuto neskutečnou cenu ovšem byli všichni zákazníci odměněni nejšpičkovějšími technologiemi a perfektním konstrukčním provedením, díky kterému se McLaren F1 stále řadí mezi nejrychlejší na světě. F1 pohání dvanáctiválec o objemu 6 litrů, který produkuje 627 koňských sil (468 kW), a který je schopný automobil dostat z 0 na 100 km/h přesně za 3,2 sekundy. Až do roku 2005 (uvedení Bugatti Veyron) to byl stále nejlepší čas na poli silničních automobilů. Dnes už je sice F1 překonán, dokázalo to zatím ovšem pouze pět automobilů – Buggati Veyron 16,4, Saleen S7, SSC Ultimate Aero TT, Koenigsegg CCX a Caparo T1.

 

Svůj výrazný úspěch sklidil McLaren F1 také na poli závodu 24 hodin Le Mans. V roce 1995 se tento vůz umístil na prvním, třetím, čtvrtém, pátém a třináctém místě a ten samý rok stál na konci vítězství Thomase Bschera a Johna Nielsena v šampionátu vozů třídy GT1.

 

McLaren Mercedes MP4/98T

Pamatujete jak Václav Klaus jezdil po brněnském okruhu v roli spolujezdce ve Formuli 1? Právě společnost McLaren Automotive je autorem a strůjcem tohoto unikátu na poli „závodních“ vozů.

 

Mercedes-Benz SLR McLaren

Ve výčtu historie automobilky nesmíme zapomenout samozřejmě na legendární Mercedes SLR, který si McLaren vzali do péče. To už v roce 1999 a stejně tak, jako F1 budí tohle auto dodnes respekt.

 

Mercedes-Benz SLR McLaren dosahuje svými parametry téměř ke svému staršímu a rychlejšímu sourozenci. Pohonnou jednotkou je osmiválcový motor o objemu 5,5 litrů a výkonem 626 koní (467 kW), který tohoto macka dostane na stovku za necelé 4 sekundy.

 

V roce 2006 přišla novější verze stávajícího modelu, která nese označení Mercedes-Benz McLaren SLR 722. Automobilu byl zvýšen výkon až na 650 koňských sil (480 kW) a jeho maximální rychlost se zastavila na slušných 340 km/h. Mimochodem, v prodejně luxusních automobilů na Pankráci se stále ještě tenhle kousek prodává za cenu kolem 8 milionů korun.

 

McLaren MP4-12C (kódové označení P11)

V současné době McLaren Automotive pracuje na pokračovateli F1, který zatím nese nepopulární označení MP4-12C. Do prodeje by se měl dostat v průběhu příštího roku.

O parametrech nového britského supersportu toho zatím není moc známo. McLaren se chlubí, že jejich nový miláček dosáhne stokilometrové rychlosti pod 3 vteřiny. Pomoci by mu k tomu měla nízká váha (kolem 1300 kg), kterou automobil získal díky celokarbonové šasi a motor o výkonu 600 koňských sil uložený uprostřed.

 

 

McLaren MP4-12C by se měl stát konkurencí především Ferrari 458 Italia (kterému se podle mého názoru až náramně podobá) a Lamborghini Gallardu LP-560. To nejen svým výkonem, ale také cenou, která by se měla pohybovat v rozmezí 3,8 – 5,3 milionu korun.

Text: Pavel Cyprich

Galerie