Mazda 6 2.2 MZR-CD Wagon: silák s batohem

Střední třída je dnes nabitá vynikajícími auty a propracovat se na její vrchol není ani pro automobilky věhlasných značek nic snadného. Jedno z japonských želízek v ohni, Mazda6, patří už od svého příchodu v roce 2008 na špici, a to jak po stránce designu, tak po stránce jízdní. A nic na tom nemění ani prostornější karoserie Wagon.

Vydáno: 19.8.2010

Mazda6 se už na našich silnicích pohybuje nějaký ten pátek, proto není její design potřeba nijak zvlášť představovat. Tento vůz vnesl do střední třídy elegantní tvary a hravost a pro mnohé zůstává i dnes nejkrásnějším autem své kategorie.

Dnes se na pohledného Japonce podíváme v prodloužené karoserii kombi, kterému Mazda říká Wagon. Ten je se svými 4785 mm o tři centimetry delší, než sedan a liftback, rozvor přitom zůstává stejných 2725 mm. Dobrou zprávou je, že i v prodloužené verzi vypadá Mazda6 výborně a velký kufr neubírá nic z jejího sportovního vzezření.

Rodinné kombi

Mazda6 patří mezi ty menší zástupce současné střední třídy, to ale neznamená, že by poskytovala málo místa posádce. Čtveřice cestujících se sveze ve značném pohodlí: přední sedačky poskytují slušný standard kvality a dostatečné boční vedení, strádat nebudou ani dlouháni na zadních sedačkách – ti mají před koleny, ale i nad hlavou (v případě kombi) dost a dost místa.

A když už máme v testu kombi, je namístě pochválit velký zavazadlový prostor, do kterého se vejde 519 litrů nákladu, a který po sklopení zadních sedaček (dělených v poměru 60:40) naroste až na 1751 litrů s rovnou plochou dna. Navíc je přístupný širokými pátými dveřmi, které kryje komplikovaný, ale funkční kryt zavazadlového prostoru, a nakládací hrana je v rovině s nárazníkem.

Pravdou ale je, že 519 litrů kombi je o pouhých 9 litrů víc, než nabízí „méně praktický“ liftback, takže výborná přístupnost zůstává jedinou výhodou prodloužené verze. Proto je potřeba zvážit, nakolik prostornější karoserii vůbec využijeme. Jelikož Mazda nabízí svojí šestku hned v trojím provedení (jako sedan, liftback a kombi), z nabídky si vybere snad každý.

 

Žebříček kombíků střední třídy podle zavazadelníku (v litrech)

  základní po sklopení
Škoda Superb Combi 633 1865
Toyota Avensis WG 543 1609
Ford Mondeo kombi 542 1733
Opel Insignia Sports Tourer 540 1530
Mazda 6 Wagon 519 1751
Volkswagen Passat Variant 513 1641
Renault Laguna Grandtour 508 1593
Citroën C5 Tourer 505 1462
Peugeot 407 SW 448 1365
Alfa Romeo 159 SW 445 1245
Seat Exeo ST 442
Honda Accord Tourer 406 672

Kvalita a zmatek

Po usazení za volant se ocitáme v dobře působícím prostředí elegantních, i když trochu konzervativnějších tvarů. Ne každému se zamlouvá tmavotmavá kombinace přístrojovky, sedaček a čalounění, proto Mazda přidává alespoň několik stříbrných dekorů, které jinak nudný interiér prosvětlují.

Přístrojová deska je sestavena z kvalitních měkčených plastů a působí o několik řádů hodnotněji, než v menší Mazdě3. Řidiče, odkojené německými auty, zaujme relativně úzký věnec volantu, rychle si na něj ale zvyknou. Horší už to je s titěrnými ovládacími prvky na volantu, jejichž ovládání chce chvíli cviku, a nelogickým rozvržením tlačítek na přístrojové desce.

Příjemnou náplastí je jedna novinka, zvyšující bezpečnost: systém RVM, tedy systém monitorování mrtvých úhlů (Rear Vehicle Monitoring System), který tady funguje podobně, jako BLIS u Volva. V zorném poli u zpětného zrcátka hlídá oranžová kontrolka mrtvý úhel, a rozsvítí se, pokud je v něm auto. Systém funguje v rychlostech nad 60 km/h, a pokud zapnete blinkr a hrozí střet, RVM vás varuje i akusticky.

Ten nejsilnější

Nový dieselový čtyřválec 2.2 MZR-CZ je k dispozici ve třech výkonových verzích: 129 koní, 163 koní a 180 koní. My jsme měli k dispozici ten nejsilnější, jehož stoosmdesátihlavé stádo se nachází ve 3500 otáčkách v minutě. Ještě důležitější je ale maximum točivého momentu 400 Nm, které najdeme nízko, mezi 1800 až 3000 ot/min, což praxe potvrdila: agregát ochotně zrychluje od nízkých otáček a v celém jejich spektru má dost síly. Z nuly na stovku zrychlí 1,5 tuny vážící kombi za 8,7 sekundy a jeho maximální rychlost se pohybuje někde kolem 220 km/h, což jsou po většinu jízdy víc než dostatečné rezervy.

Při takovém létání sice roste spotřeba i přes 10 litrů na sto kilometrů, ale pokud řidič alespoň trochu spolupracuje, dokáže ji motor udržet na nízkých hodnotách kolem 6-7 l/100 km. Přitom je moderní common-rail klidný a kultivovaný, ani ve vysokých rychlostech se neprojevuje žádným klapáním nebo hučením.

Výborný motor perfektně souzní s dokonale jistým podvozkem, který s přehledem zvládá dlouhé dálniční úseky i klikaté okresky. V prvním případě vás odmění jistou jízdou a naprostým komfortem, v druhém zábavnou a čitelnou jízdou. Na okresce Mazda6 potěší nízko položenou sedačkou řidiče a dokonale přesným řazením, a na dálnici nemá problém s dlouhodobou cestovní rychlostí kolem 190 km/h (i v takových rychlostech zůstává v kabině relativní klid).

Jízda s Mazdou6 nám opravdu dělala radost. Japonští konstruktéři našli optimální vyvážení mezi pevným a jistým podvozkem, s nímž je možné řezat zatáčky, aniž by se dopouštěl nepříjemných náklonů, a komfortním naladěním tlumičů, které tlumí nerovnosti i rozbitých českých silnic. Zde patří japonské šestce velká pochvala.

Bohatá nabídka

A kolik to všechno stojí? Díky sedmi motorům, pěti výbavám a třem karoseriím je rozptyl nabídky poměrně velký. Mazda6 sedan se nabízí od částky 569.000 korun v benzinovém provedení 1.8 MZR, nejlevnější naftu s výkonem 129 koní koupíte za 619.900 korun v základní výbavě CE (za hatchback si připlatíte vždy 15 tisíc navíc, za kombi 30 tisíc). Silnější diesely pak začínají až na vyšší výbavě GTA, provedení s výkonem 163k pořídíte od 813 tisíc a testovaný nejsilnější motor se 180k začíná na 843 tisících, respektive 873 tisících v případě kombi.

Výbava je přitom bohatá už od základní CE, která zahrnuje šest airbagů, všechny elektronické asistenty (ABS, EBD, EBA, DSC, TSC, ESS), manuální klimatizaci nebo rádio s CD/MP3. Druhý stupeň výbavy TE přidává přední mlhovky, tempomat, palubní počítač, multifunkční volant, automatickou dvouzónovou klimatizaci nebo vyhřívání předních sedadel a zpětných zrcátek.

Všechno podstatné tak najdete do střední výbavy TE Plus (ta přidává sledování jízdních pruhů RVM, bi-xenony, audiosystém Bose s měničem na 6 CD, přední a zadní parkovací senzory a pár dalších drobností), a po nejvyšších výbavách GTA a GTA Plus už budou pokukovat jen fajnšmekři. Bohužel ale úplně chybí třeba přední světla pro denní svícení, které jsou už dnes ve střední standardem a tipujeme, že při nejbližším faceliftu obdrží Mazda6 dnes tak oblíbené LED diody.

Dobrá volba

Mazda6 je povedené rodinné auto, které uspokojí i náročnější řidiče (včetně motoristických novinářů, v jejichž anketě se loni stala českým autem roku). Vybrat si z široké nabídky motorů a výbav může skoro každý, a podle našeho soudu (přinejmenším v případě nafty) neudělá chybu.

Výsledná známka 1-

 

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Zpočátku jsem byl vůči Mazdě 6 skeptický, přece jenom zvenku nepůsobí jako nějak zvlášť velké auto. Ale když jsem si sedl na místo řidiče, podíval se na zadní sedačky a do kufru, došel jsem k názoru, že místa je dost. Osobně bych volil ve střední třídě jiné auto (Superb Combi co do velikosti vede), ale Mazda 6 nabízí pro řidiče i zábavu. A to za slušné peníze.
Dávám známku 1
Jana

Jana: Tohle by mohlo být hodně zajímavé a dostupné rodinné auto. Dokonce i s naftou, za kterou se u jiných (evropských) aut krvavě připlácí. A i když se mi zdá skoro 900 tisíc za tenhle exemplář opravdu hodně, v nějaké slabší naftě lehce přes šest set tisíc by to stálo za úvahu.
Dávám známku 2-

Nikola Nikola: Já bych si kombi teda nekoupila, ale jsem ochotná uznat, že Mazda 6 je i jako Wagon pěkná. Kdyby na testovacím autě nebyly ty reklamní polepy (a možná kdyby bylo v nějaké nápaditější barvě), byla bych asi docela spokojená. Takhle si ale musím vzpomenout na temný interiér, který těch pár stříbrných doplňků nezachrání. Takže i když je to auto vlastně hezké, nemůžu hodnotit moc pozitivně.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Já jsem tedy spokojený! I když je to kombi a i když je v naftě. To koukáte, že? Jenomže Mazda6 má několik trumfů: skvělý podvozek i odezvu řízení, precizní řazení a i ten nafťák je dost silný, aby s autem pořádně zamával. Však je to také nejsilnější motor v nabídce. (Stejně bych si ale v takhle sportovně střiženém auto dokázal představit i silnější motor. Co třeba nějaký V6?)
Dávám známku 1-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena 1.8 MZR CE Sedan: 569.900,- Kč (Wagon vždy o 30.000,- Kč více)
Základní cena 2.2 MZR-CD 129k CE Sedan: 619.900,- Kč
Základní cena 2.2 MZR-CD 180k GTA Sedan: 842.900,- Kč
Cena testované verze 2.2 MZR-CD 180k GTA Wagon: 872.900,- Kč

MAZDA 6 WAGON 2.2 MZR-CD 180k GTA
Objem motoru  2183 ccm
Maximální výkon  132 kW / 180 k při 3500 ot/min
Maximální točivý moment  360 Nm při 1800 ot/min
Převodovka  šestistupňová manuální
Maximální rychlost  216 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  8,7 s
Udávaná spotřeba město  6,9 l/100 km
Spotřeba mimo město  4,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba  5,4 l/100 km
Spotřeba během testu  6,6 l/100 km
Provozní hmotnost  1575 kg
Délka / šířka / výška  4785 / 1795 / 1490 mm
Rozvor  2725 mm
Zavazadelník / po sklopení  519 / 1751 litrů

 

Galerie