Střední třída je dnes nabitá vynikajícími auty a propracovat se na její vrchol není ani pro automobilky věhlasných značek nic snadného. Jedno z japonských želízek v ohni, Mazda6, patří už od svého příchodu v roce 2008 na špici, a to jak po stránce designu, tak po stránce jízdní. A nic na tom nemění ani prostornější karoserie Wagon.
Vydáno: 19.8.2010
Mazda6 se už na našich silnicích pohybuje nějaký ten pátek, proto není její design potřeba nijak zvlášť představovat. Tento vůz vnesl do střední třídy elegantní tvary a hravost a pro mnohé zůstává i dnes nejkrásnějším autem své kategorie.
Dnes se na pohledného Japonce podíváme v prodloužené karoserii kombi, kterému Mazda říká Wagon. Ten je se svými 4785 mm o tři centimetry delší, než sedan a liftback, rozvor přitom zůstává stejných 2725 mm. Dobrou zprávou je, že i v prodloužené verzi vypadá Mazda6 výborně a velký kufr neubírá nic z jejího sportovního vzezření.
Rodinné kombi
Mazda6 patří mezi ty menší zástupce současné střední třídy, to ale neznamená, že by poskytovala málo místa posádce. Čtveřice cestujících se sveze ve značném pohodlí: přední sedačky poskytují slušný standard kvality a dostatečné boční vedení, strádat nebudou ani dlouháni na zadních sedačkách – ti mají před koleny, ale i nad hlavou (v případě kombi) dost a dost místa.
A když už máme v testu kombi, je namístě pochválit velký zavazadlový prostor, do kterého se vejde 519 litrů nákladu, a který po sklopení zadních sedaček (dělených v poměru 60:40) naroste až na 1751 litrů s rovnou plochou dna. Navíc je přístupný širokými pátými dveřmi, které kryje komplikovaný, ale funkční kryt zavazadlového prostoru, a nakládací hrana je v rovině s nárazníkem.
Pravdou ale je, že 519 litrů kombi je o pouhých 9 litrů víc, než nabízí „méně praktický“ liftback, takže výborná přístupnost zůstává jedinou výhodou prodloužené verze. Proto je potřeba zvážit, nakolik prostornější karoserii vůbec využijeme. Jelikož Mazda nabízí svojí šestku hned v trojím provedení (jako sedan, liftback a kombi), z nabídky si vybere snad každý.
Žebříček kombíků střední třídy podle zavazadelníku (v litrech)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kvalita a zmatek
Po usazení za volant se ocitáme v dobře působícím prostředí elegantních, i když trochu konzervativnějších tvarů. Ne každému se zamlouvá tmavotmavá kombinace přístrojovky, sedaček a čalounění, proto Mazda přidává alespoň několik stříbrných dekorů, které jinak nudný interiér prosvětlují.
Přístrojová deska je sestavena z kvalitních měkčených plastů a působí o několik řádů hodnotněji, než v menší Mazdě3. Řidiče, odkojené německými auty, zaujme relativně úzký věnec volantu, rychle si na něj ale zvyknou. Horší už to je s titěrnými ovládacími prvky na volantu, jejichž ovládání chce chvíli cviku, a nelogickým rozvržením tlačítek na přístrojové desce.
Příjemnou náplastí je jedna novinka, zvyšující bezpečnost: systém RVM, tedy systém monitorování mrtvých úhlů (Rear Vehicle Monitoring System), který tady funguje podobně, jako BLIS u Volva. V zorném poli u zpětného zrcátka hlídá oranžová kontrolka mrtvý úhel, a rozsvítí se, pokud je v něm auto. Systém funguje v rychlostech nad 60 km/h, a pokud zapnete blinkr a hrozí střet, RVM vás varuje i akusticky.
Ten nejsilnější
Nový dieselový čtyřválec 2.2 MZR-CZ je k dispozici ve třech výkonových verzích: 129 koní, 163 koní a 180 koní. My jsme měli k dispozici ten nejsilnější, jehož stoosmdesátihlavé stádo se nachází ve 3500 otáčkách v minutě. Ještě důležitější je ale maximum točivého momentu 400 Nm, které najdeme nízko, mezi 1800 až 3000 ot/min, což praxe potvrdila: agregát ochotně zrychluje od nízkých otáček a v celém jejich spektru má dost síly. Z nuly na stovku zrychlí 1,5 tuny vážící kombi za 8,7 sekundy a jeho maximální rychlost se pohybuje někde kolem 220 km/h, což jsou po většinu jízdy víc než dostatečné rezervy.
Při takovém létání sice roste spotřeba i přes 10 litrů na sto kilometrů, ale pokud řidič alespoň trochu spolupracuje, dokáže ji motor udržet na nízkých hodnotách kolem 6-7 l/100 km. Přitom je moderní common-rail klidný a kultivovaný, ani ve vysokých rychlostech se neprojevuje žádným klapáním nebo hučením.
Výborný motor perfektně souzní s dokonale jistým podvozkem, který s přehledem zvládá dlouhé dálniční úseky i klikaté okresky. V prvním případě vás odmění jistou jízdou a naprostým komfortem, v druhém zábavnou a čitelnou jízdou. Na okresce Mazda6 potěší nízko položenou sedačkou řidiče a dokonale přesným řazením, a na dálnici nemá problém s dlouhodobou cestovní rychlostí kolem 190 km/h (i v takových rychlostech zůstává v kabině relativní klid).
Jízda s Mazdou6 nám opravdu dělala radost. Japonští konstruktéři našli optimální vyvážení mezi pevným a jistým podvozkem, s nímž je možné řezat zatáčky, aniž by se dopouštěl nepříjemných náklonů, a komfortním naladěním tlumičů, které tlumí nerovnosti i rozbitých českých silnic. Zde patří japonské šestce velká pochvala.
Bohatá nabídka
A kolik to všechno stojí? Díky sedmi motorům, pěti výbavám a třem karoseriím je rozptyl nabídky poměrně velký. Mazda6 sedan se nabízí od částky 569.000 korun v benzinovém provedení 1.8 MZR, nejlevnější naftu s výkonem 129 koní koupíte za 619.900 korun v základní výbavě CE (za hatchback si připlatíte vždy 15 tisíc navíc, za kombi 30 tisíc). Silnější diesely pak začínají až na vyšší výbavě GTA, provedení s výkonem 163k pořídíte od 813 tisíc a testovaný nejsilnější motor se 180k začíná na 843 tisících, respektive 873 tisících v případě kombi.
Výbava je přitom bohatá už od základní CE, která zahrnuje šest airbagů, všechny elektronické asistenty (ABS, EBD, EBA, DSC, TSC, ESS), manuální klimatizaci nebo rádio s CD/MP3. Druhý stupeň výbavy TE přidává přední mlhovky, tempomat, palubní počítač, multifunkční volant, automatickou dvouzónovou klimatizaci nebo vyhřívání předních sedadel a zpětných zrcátek.
|
Všechno podstatné tak najdete do střední výbavy TE Plus (ta přidává sledování jízdních pruhů RVM, bi-xenony, audiosystém Bose s měničem na 6 CD, přední a zadní parkovací senzory a pár dalších drobností), a po nejvyšších výbavách GTA a GTA Plus už budou pokukovat jen fajnšmekři. Bohužel ale úplně chybí třeba přední světla pro denní svícení, které jsou už dnes ve střední standardem a tipujeme, že při nejbližším faceliftu obdrží Mazda6 dnes tak oblíbené LED diody.
Dobrá volba
Mazda6 je povedené rodinné auto, které uspokojí i náročnější řidiče (včetně motoristických novinářů, v jejichž anketě se loni stala českým autem roku). Vybrat si z široké nabídky motorů a výbav může skoro každý, a podle našeho soudu (přinejmenším v případě nafty) neudělá chybu.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Zpočátku jsem byl vůči Mazdě 6 skeptický, přece jenom zvenku nepůsobí jako nějak zvlášť velké auto. Ale když jsem si sedl na místo řidiče, podíval se na zadní sedačky a do kufru, došel jsem k názoru, že místa je dost. Osobně bych volil ve střední třídě jiné auto (Superb Combi co do velikosti vede), ale Mazda 6 nabízí pro řidiče i zábavu. A to za slušné peníze. Dávám známku 1 |
|
Jana: Tohle by mohlo být hodně zajímavé a dostupné rodinné auto. Dokonce i s naftou, za kterou se u jiných (evropských) aut krvavě připlácí. A i když se mi zdá skoro 900 tisíc za tenhle exemplář opravdu hodně, v nějaké slabší naftě lehce přes šest set tisíc by to stálo za úvahu.
|
|
Nikola: Já bych si kombi teda nekoupila, ale jsem ochotná uznat, že Mazda 6 je i jako Wagon pěkná. Kdyby na testovacím autě nebyly ty reklamní polepy (a možná kdyby bylo v nějaké nápaditější barvě), byla bych asi docela spokojená. Takhle si ale musím vzpomenout na temný interiér, který těch pár stříbrných doplňků nezachrání. Takže i když je to auto vlastně hezké, nemůžu hodnotit moc pozitivně. Dávám známku 3 |
|
Tomáš: Já jsem tedy spokojený! I když je to kombi a i když je v naftě. To koukáte, že? Jenomže Mazda6 má několik trumfů: skvělý podvozek i odezvu řízení, precizní řazení a i ten nafťák je dost silný, aby s autem pořádně zamával. Však je to také nejsilnější motor v nabídce. (Stejně bych si ale v takhle sportovně střiženém auto dokázal představit i silnější motor. Co třeba nějaký V6?) Dávám známku 1- |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena 1.8 MZR CE Sedan: 569.900,- Kč (Wagon vždy o 30.000,- Kč více)
Základní cena 2.2 MZR-CD 129k CE Sedan: 619.900,- Kč
Základní cena 2.2 MZR-CD 180k GTA Sedan: 842.900,- Kč
Cena testované verze 2.2 MZR-CD 180k GTA Wagon: 872.900,- Kč
MAZDA 6 WAGON 2.2 MZR-CD 180k GTA | |
Objem motoru | 2183 ccm |
Maximální výkon | 132 kW / 180 k při 3500 ot/min |
Maximální točivý moment | 360 Nm při 1800 ot/min |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Maximální rychlost | 216 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,7 s |
Udávaná spotřeba město | 6,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,5 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,4 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,6 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1575 kg |
Délka / šířka / výška | 4785 / 1795 / 1490 mm |
Rozvor | 2725 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 519 / 1751 litrů |