Mazda 6 2.2 MZR-CD: repete pro auto roku

TEST: Mazda 6 si po svém uvedení na český trh zaslouženě odnesla titul auta roku. Ve střední třídě patří totiž k nejlepším volbám. Japonci ale neusnuli na vavřínech a přichystali nový turbodiesel, tentokrát s objemem 2,2 litru. My jsme během redakčního testu jezdili s jeho středně silnou variantou.


Vydáno: 1.7.2009

Ačkoliv Mazda 6 v naší redakční garáži ještě neparkovala, předpokládáme, že po delším působení na našem trhu ji není třeba nijak výrazněji představovat. Její tvary se na českých cestách poměrně dobře uchytily. Není se čemu divit. Do mnohdy usedlé střední třídy totiž vnesla hravost a velmi pohledné šasi. Naše tmavě fialová metalíza spolu s efektními hliníkovými prvky navíc dodávala vozu potřebnou důstojnost.

Uvnitř by se Mazda 6 dala kvalitativně a v podstatě i vzhledově přirovnat ke svému domácímu konkurentovi Toyotě Avensis. Dbá se na dobré zpracování, kvalitu použitých materiálů, které jsou příjemné na dotek. Trochu problém nám činilo ovládání funkcí pomocí titěrných tlačítek na volantu. Kvůli nalezení palubního počítače jsme se dokonce museli podívat do manuálu. Nakonec se objevil skrytý za digitálními hodinami v nejzazším koutě středového displeje. Přitom nám připravil pěkný labyrint v podobně několika podivných tlačítkových kombinací. To se Mazdě opravdu nepovedlo.

Povedený liftback

Vydařila se ale spousta jiných a mnohem podstatnějších věcí. Volant ideálních rozměrů padne dobře do ruky (i když by mohl nabídnout větší pole seřiditelnosti). Sedadla jsou komfortní a v rámci třídy dostatečně vedou. Vzadu je to ale trochu horší. Mluvíme tu o prostornosti nad hlavou, která bude vyšší postavy na delších cestách trápit. To je ale daň za dynamickou karosérii našeho liftbacku, popřípadě i sedanu.

Když už je řeč o liftbacku, zdá se jako ideálním kompromisem mezi sedanem a kombi. Je dobře, že Mazda nabízí tři druhy karosérie a vybrat si tak může opravdu každý. Po odjištění tlačítkem skrytým v brzdovce víko lehce poodskočí a pak už ho musíte zvednout ručně. To nebude zejména v zimních měsících záležitost, která by se neobešla bez poskvrny. Na druhou stranu vás poté čeká odměna v podobě dobře dostupných 510 litrů na zavazadla a po sklopení na zcela rovnou hranu až 1702 litrů.

Než se ale dostaneme pod kapotu, kde na nás čeká nový motor, Mazda si pro nás připravila ještě jedno příjemné překvapení. To se skrývá nalevo pod volantem v podobě tlačítka s tajemným nápisem RVM. Jde o systém monitorování mrtvých úhlů (Rear Vehicle Monitoring Systém), tedy něco jako BLIS od Volva. Na rozdíl od něj ale funguje jen v rychlostech nad 60 km/h, kdy řidiči pomocí diod hlásí přítomnost auta nebo motorky. Pokud zapnete blinkr a hrozí střet, umí vás RVM varovat i akusticky.

Střední volba

A teď už hurá na prohlídku toho, co si pro nás japonští inženýři připravili. Nový 2,2litrový turbodiesel přijíždí na český trh ve třech variantách. K dispozici je s výkonem 92 kW, 120 kW a 136 kW. My jsme si vybrali střední volbu, u které se 120 kW rovná 163 koním. Ty nám tabulky slibují při 3500 otáčkách v minutě, přičemž nás k nim má dovést maximum točivého momentu 360 Nm od 1800 do 3000 otáček za minutu. V praxi se tabulkové hodnoty potvrzují a musíme přiznat, že nás nesmírně pohodová jízda s Mazdou 6 potěšila. Moderní common-rail je totiž klidný, ve vyšších rychlostech neruší klapotem ani chrochtáním a navíc jeví chuť reagovat poslušně v plném spektru otáček.

Turbodiesel poskytuje 1,5tunové Mazdě 6 zrychlení z nuly na stovku za 9 sekund a maximální rychlost 212 km/h. Díky dlouhému převodu šestirychlostního manuálu, který se v kulise pohyboval s německou precizností, to znamená, že ani svižnější jízda v nějakých 160 km/h nebude znamenat větší hlukovou ani spotřební zátěž. Závěry našeho testu sice o tom tolik nevypovídají, auto jsme si dovolili potrápit a výsledek tak znamenal odběr 7,5 litrů nafty na 100 km. Při klidném tempu se ale dá jet v pohodě za necelých 6 litrů. To spolu s 65litrovou nádrží znamená, že se dojezd vozu blíží k vysněné tisícovce kilometrů.

Cesťák s plnou výbavou

Myslíme si, že právě takové údaje budou pro typického zákazníka Mazdy 6 důležité. Místo by mohla najít i u firemní flotily. Poskytuje totiž na delších cestách vynikající komfort a klidná jízda řidiče nemá šanci unavit. Dobře odladěný podvozek spolupracuje a umí být příjemný, přitom ale v zatáčkách dobře vůz podrží. Mazda 6, a o to více s tímto naftovým agregátem, není vozem, který by se často dostával do extrémních situací.

Japonec nabízí i poměrně příznivou cenu. Námi testovaná výbava Te Plus byla extrémně bohatá a nabízela takové parády v základu, jako už zmíněn systém RVM, parkovací senzory, dvouzónovou klimatizaci, audiosoupravu Bose s měničem na 6 CD a osmi reproduktory, 17“ litá kola a další. To vše při ceně 794.900 korun. Připlácelo se jen za metalízu (11.900 korun). Mazda 6 2.2 MZR-CD prostě i letos potvrzuje, že si své prvenství v anketě o české auto roku plně zasloužila.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Ano, je to tak. Mazda 6 je to nejlepší, co můžete v současné nabídce střední třídy (neprémiové) získat. Líbila se mi prostorově i komfortem. Zkrátka za slušné peníze poctivé auto.
Dávám známku 1
Jana Jana: Souhlasím s manželem. Mazda 6 může být mnohem levnější v nižších výbavách. Ale obsah balíčku s názvem Te Plus je opravdu nepřeberný. Plná výbava, jak má být. To u Škodovky byste si za všechno hezky připlatili.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Musím uznat, že je Mazda 6 vzhledově velice přitažlivá. To když hovořím o exteriéru. Na druhou stranu uvnitř jsem se necítila příliš dobře. Látková sedadla ani tamvé plasty nejsou nejhezčí. Celkově je dojem tedy průměrný. Ale co se dá dělat v šedi střední třídy, že?
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Mazda 6 má dobrý sportovně naladěný podvozek. Sedmnáctky autu sluší a řízení komunikuje s dobrou odezvou. Dobré je řazení a motor je poměrně živý. Pro větší zábavu za volantem bych sáhl pro nejsilnější verzi, která mimo jiné už nabízí 400 Nm točivého momentu.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Te Plus: 794 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  11 900 Kč

Celková cena: 806 800 Kč

Výbava

ABS – antiblokovací brzdový systém, EBD – elektronické rozdělení brzdné síly, EBA – brzdový asistent, systém řízení jízdní stability DSC, protiprokluzový systém TCS, airbag řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace airbagu spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbag vpředu a vzadu, aktivní opěrky hlavy vpředu, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, aktivní předpínače bezpečnostních pásů, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů vpředu, uchycení dětské sedačky ISOFIX, imobilizér, přední mlhové světlomety, bi-xenonové adaptivní světlomety (AFS) s ostřikovačem, automaticky nastavitelný sklon světlometů, automatické přední stěrače s dešťovým senzorem, lité disky kol 17“ + pneumatiky 215/50 R17, souprava na opravu pneumatiky (nahrazuje rezervní kolo), tónovaná skla, vnější kliky dveří v barvě karoserie, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání + skládací klíč, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, se systémem one-touch, dálkové ovládání oken, automatická aktivace světlometů, digitální hodiny, ukazatel vnější teploty, světelný snímač, tempomat, indikátor nízké hladiny v nádobce ostřikovače, palubní počítač + speed alarm, akustický systém Bose, 6-CD měnič s funkcí MP3, 8 reproduktorů, Bluetooth hands-free sada, CF-Net, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, pylový filtr, automatická dvouzónová klimatizace, kůží obšitý volant, výškově a podélně nastavitelný volant, posuvná středová opěrka rukou vpředu s odkládacím boxem, středová opěrka rukou vzadu s odkládacím boxem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka sedadla řidiče, výškově nastavitelné opěrky hlavy vpředu a tři vzadu, dělená zadní sedadla 60/40 (hatchback a wagon), systém sklápění zadních sedadel ‘Karakuri’ (hatchback a wagon), látkové čalounění, kůží obšitá hlavice řadicí páky, sekvenční osvětlení interiéru Welcome Illumination, bodové lampičky vpředu a vzadu, osvětlená kosmetická zrcátka ve slunečních clonách, krytá, dva držáky nápojů vpředu, odkládací prostor v předních dveřích s držákem nápojů, odkládací kapsa v opěradle sedadla spolujezdce, zapalovač a osvětlený popelník vpředu, stříbrné vnitřní kliky dveří, osvětlení zavazadlového prostoru, otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, elektrický posilovač řízení, filtr pevných částic DPF.

Doplňková výbava

Metalický lak (+ 11.900 Kč)

MAZDA 6 2.2 MZR-CD (120 kW) Te Plus
Objem motoru 2183 ccm
Maximální výkon 120 kW (163 K) při 3500 ot/min
Maximální točivý moment 360 Nm při 1800 až 3000 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 212 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9 s.
Udávaná spotřeba město 7 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,5 l/100 km
Spotřeba během testu 7,5 l/100 km
Provozní hmotnost 1485 kg
Délka / výška / šířka 4755 mm / 1440 mm / 1795 mm
Rozvor 2725 mm
Zavazadelník / po sklopení 510 l / 1702 l

 

Galerie