TEST: Když jsme na konci srpna psali o Mazdě 3, zvolili jsme titulek „šest děleno dvěma“. Ach jo! Přesně takový nadpis totiž dokonale vystihuje verzi Sedan, kterou jsme dostali k testu nyní. Tu navíc poháněl silný naftovým čtyřválec 2.2 MZR-CD. K tomu skvěle pasovala komfortní výbava TX Plus. Co víc si v nižší střední třídě přát?!
Vydáno: 23.10.2009
Mazdu jsme dopodrobna rozebrali právě v předchozím testu, kdy se nám do rukou dostal hatchback ve výrazném tyrkysovém lakování a s benzínovou šestnáctistovkou pod kapotou. Od něj se sedan liší délkou, která logicky trochu narostla na 4580 mm. Připomeňme si ale, že nová Mazda 3 má velmi povedený design s rozesmátou čelní maskou a pohlednými liniemi. Malé sedany v redakci moc nemusíme, ale nyní lze jen konstatovat, že japonský počin vypadá vskutku elegantně.
Totéž se týká i interiéru, který je (co se týče ergonomie, použitých materiálů a kvality dílenského zpracování) jednoduše dokonalý. Oproti „chudší“ verzi z minula jsme na věnci pohodlného volantu potaženého kůží našli ještě více tlačítek umístěných pod spodním ramenem. Jde o ovladače tempomatu, který je stejně jako zbytek vymožeností součástí výbavy TX Plus. Zní to jako omletá fráze, ale v této konfiguraci už dostanete všechno, co byste jako řidiči středostavovského vozu mohli potřebovat. Jediná kritika by mohla jako minule padnout na zmatené displeje s různými barvami a podivným ovládáním.
Na Mazdě 3 máme rádi uvnitř snad všechno: komfortní sedačky, ideálně tvarovaný volant i řadící páku, ergonomii a prostor pro cestující na předních místech i vzadu. Tam rozdíl nad hlavami oproti hatchbacku není nikterak výrazný a běžně rostlí lidé jej ani nepocítí. Oproti tomu se ale sedan může pochlubit s o 90 litrů větším zavazadelníkem, jehož hodnota tak činí 430 litrů. Vyloženým „stěhovákům“ by ale mohla vadit vyšší nákladová hrana a celkově menší vstupní otvor. Na rozdíl od Chevroletu Cruze je ale otevírání víka vymyšleno tak, že panty nevadí nákladu uvnitř.
Pořádný nafťák
Postupujeme mílovými kroky vpřed a dostáváme se k tomu nejlepšímu. Mazda 3 Sedan, kterou jsme do redakce dostali zapůjčenou, měla totiž pod kapotou naprostý skvost mezi naftovými motory tohoto segmentu. Turbodieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru je schopen produkovat 110 kW (150 koní) při 3500 otáčkách za minutu, přičemž maximum jeho točivého momentu činí 360 Nm (1800 až 2600 ot/min).
Pokud budeme opět porovnávat s Chevroletem Cruze 2.0 VCDi, který jsme tu měli nedávno, zjistíme, že jeho dvoulitr má stejný výkon, ale o 40 Nm točivého momentu méně. Navíc je oproti motoru v Mazdě výrazně hlučnější. Jakmile se japonský common-rail zahřál do provozní teploty, mohli jsme se těšit z jeho příjemného chodu, který vůbec nerušil běžnou konverzaci mezi cestujícími a to ani při vyšších otáčkách. Agregát se navíc choval velice agilně a s 1315 kg vážícím sedanem dokázal pěkně pohnout. Řidič si celou dobu užívá předvídatelnou dynamiku a bezstarostné předjíždění. Vystartovat z nájezdu na dálnici a bleskově se zařadit do provozu také není žádný problém.
Mazda 3 2.2 MZR-CD zvládá stovku za 9,2 sekundy s maximem 208 km/h. Díky přesné 6stupňové manuální převodovce není problém po dálnici uhánět 160 km/h, přitom zůstane zachována hlukově snesitelná atmosféra ve voze. Stupně jsou dobře rozložené a turbodiesel táhne už od nižších otáček, proto je jízdní dynamika opravdu na úrovni. To vše při spotřebě, která činila 6,4 litru nafty na 100 km v našem testovacím režimu. Při delším provozu by se určitě dalo zvládnout i o necelý litr méně a to už se dostáváme do hodnot velice příjemných pro vaši peněženku i palubní počítač, který se pak nemusí bát ukazovat dojezd blížící se tisícovce kilometrů na jednu nádrž.
Podvozkový sen
Hlavní parketa Mazdy – perfektně odladěný podvozek – samozřejmě zůstává. Skoro se nám chce vzít „ctrl+c, ctrl+v“ z předchozího testu. Můžeme totiž konstatovat to samé. Jde o dobře vyladěný poměr mezi jízdním komfortem a tuhostí, která dokáže vůz s jistotou přidržet i při ostřejších průjezdech zatáčkami. Rázy od kol jsou minimální, hlučnost na úrovni vozů vyšších tříd. Mohlo by se zdát, že Sedan bude mít trochu větší problémy s náklonem do zatáček. Musíme se ale přiznat, že s odstupem jednoho měsíce od předchozího testu jsme rozdíl nepozorovali. Kdyby tedy nějaký byl, určitě nepůjde o výraznou změnu. Mazda 3 Sedan je stejně dobře ovladatelná, jako hatchback. Musíme k tomu ještě připočítat řízení, které je ideálně strmé a čitelné.
Řídit Mazdu 3 je prostě jedna báseň. Trochu méně příjemné je ale první nahlédnutí do ceníku. Když jsme ji testovali naposled, dostali jsme do rukou základní verzi s benzínovým čtyřválecm 1,6 litru. Ta přišla na 399.900 korun. Naopak teď máme tu čest s top výbavou TX Plus a navíc se silným naftovým agregátem. Výsledná cena tak poskočila na 572.900 korun. Ano, rozdíl to je opravdu velký, ale asi stejně takový je rozdíl v jízdě, protože benzínová šestnáctistovka byla podle nás nejslabším článkem celého vozu. Teď, když jsme se mohli týden projíždět v tom nejlepším, co můžeme mít pod kapotou, musíme konstatovat jen jedno: berte ji všemi deseti!
Poznámka redakce: Když mluvíme o tom nejlepším, nesmí se zapomínat na drsňáka Mazdu 3 MPS. Tu pohání přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 2,2 litru s výkonem 260 koní (0-100 km/h za 6,1 sekundy). Test této špičkové Mazdy vám přineseme zhruba za měsíc.
Výsledná známka 1*
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Když jsem minule hodnotil hatchback, byl jsem velice spokojený s velikostí prosotru uvnitř, komfortem i zavazadelníkem. V dané třídě Mazda 3 prostě patří mezi to nejlepší. Svůj názor nezměním ani teď. Navíc se kufr zvětšil. Možná by si češí mohli své unáhlená nákupy Škody Octavia ještě rozmyslet… Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: Ano, za lepší motorizaci se jistě připlácí. Vyšší výkony ale zvyšují bezpečí při předjíždění, navíc spotřeba motoru je oproti minule testovanému benzínovému čtyřválci mnohem nižší. Celkově jde o příjemné auto. Pokud se spokojíte s nižší výbavou, spolu s tím samozřejmě spadne i cena. Dávám známku 1- |
![]() |
Nikola: Mazda 3 Sedan se náramně povedla. Zadek vůbec nevypadá jako naroubovaný a opravdu její silueta připomíná větší Mazdu 6. Auto se prostě zdá být hodnotnější. Výhrady k iteriéru (co se týče tvrdých plastů) přetrvávají. Dávám známku 1- |
![]() |
Tomáš: Naftový motor mě potěšil. Rád táhne, málo žere a předvádí celkem tichý chod. Díky převodovce a podvozku, které jsou na jedničku, dokáže auto jet i docela svižně. Užil jsem si s Mazdou 3 Sedan pár okresek. Pobavíte se, ale příliš vás to stát nebude. Idální! Ale jedničku s hvězdičkou ode mě dostane až MPSka. Určitě! Dávám známku 1- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||||
Chevrolet Cruze |
Škoda Octavia |
Toyota Corolla Sedan |
PARAMETRY
Základní cena v provedení TX Plus: 572 900 Kč
MAZDA 3 SEDAN 2.2 MZR-CD TX Plus |
|
Objem motoru | 2184 ccm |
Maximální výkon | 110 kW (150 k) při 3500 ot/min |
Maximální točivý moment | 360 Nm při 1800 až 2600 ot/min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 208 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,2 s. |
Udávaná spotřeba město | 6,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,5 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,4 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,4 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1315 kg |
Délka / výška / šířka | 4580 mm / 1470 mm / 1755 mm |
Rozvor | 2640 mm |
Zavazadelník |
430 l |