Mazda 2 1.3 MZR: štika v městském rybníce

TEST: Oproti předchozí generaci dvojky, která hrála spíše na notu MPV, se nová Mazda 2 změnila v klasický malý hatchback. Nutno poznamenat, že tato proměna malé Mazdě prospěla – a nejen jejímu vzhledu. Díky nízké hmotnosti totiž představuje zajímavou nabídku i pro občasnou zábavu na silnici. Jaké je Světové auto roku 2008 na českých silnicích v roce 2009?


Vydáno: 5.1.2009

Mazda 2 ve své současné generaci není už ta nudná nevzhledná krabice, kterou možná ještě někteří pamatují. Naopak se z ní stala pohledná štika s dynamickým vzezřením, která umí zaujmout – a útočí nejen na mladé ženy, které potřebují druhé auto, ale i na některé muže.

Po usazení za volant vás obklopí překvapivě solidní interiér. V této cenové kategorii jsou sice samozřejmostí tvrdé černé plasty a kožené obšití volantu dostanete až ve vyšších výbavách, kvalita zpracování je ale na dosti slušné úrovni a ovládací prvky jsou rozmístěny logicky. Nic ale není bohužel dokonalé. Ocenili bychom větší odkládací prostory a nastavení volantu by mohlo být i v podélném směru – my ho mohli upravovat jen výškově.

Jestliže zvolíte pětidveřovou variantu, patrně budete počítat s alespoň občasným převozem osob na zadních sedadlech. I v tomto ohledu vás Mazda 2 potěší, místa vzadu je relativní dostatek. Horší je to se zavazadlovým prostorem, jehož 250 litrů na rodinnou dovolenou vystačí stěží, navíc vysoká nakládací hrana není zrovna ideální pro velké množství věcí. V nižních výbavách kromě toho nedostanete dělenou zadní sedačku, a tak ji sklopíte buď celou, nebo vůbec.

Slabá neznamená pomalá

Zapomeňme ale na vzhled, na nějž si nejlépe můžete udělat názor podle přiložené fotogalerie, i na interiér, který na vás musí dýchnout při testovací jízdě, a podívejme se pod kapotu. Mazda nabízí pro dvojku tři motory: benzinové 1.3 MZR (ve dvou výkonových verzích 75 a 86 koní), 1.5 MZR (103 koní) a naftovou 1.4 MCD (68 koní).

Pod kapotou testovaného kousku byla slabší třináctistovka 1.3 MZR s výkonem 75 koní a ani s ní jsme necítili, že by měla nějaký zásadní problém s pohybem auta v běžných podmínkách. Pravda – tabulková hodnota 14 sekund při zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině vypadá poněkud loudavě a nepochybujeme že u silnějších motorizací si rychlosti užijete více, v praxi ale není nižší výkon příliš znát a v malém autě rozhodně brzdou provozu nebudete.

Lehká rovná se hbitá

Mazda 2 totiž naprosto vítězí svou nízkou hmotností, která v pohotovostním režimu činí 955 kilogramů (a tedy v provozu se 75 kg vážícím řidičem o třicet kilo překoná tunu, ale bez něj si váhu skutečně drží pod tunou). To je jen o 50 kg více, než má třeba japonský konkurent, miniaturní Toyota Aygo, a také o 100 kg méně, než má naše Škoda Fabia.

Pochválit musíme přímé řízení, které potěší vyváženým nastavením síly posilovače. Řazení pětistupňovým manuálem je přesné a bezchybné. Velmi dobrý podvozek vás podrží i ve vyšších rychlostech a ve spojení se skvělým ovládáním dokáže při cestách po klikaté okresce vykouzlit úsměv na rtech nejednoho řidiče. K našemu milému překvapení Mazda2 nemá problém ani s dálnicí, na které při jízdě předepsanou rychlostí nabídne nejen dobrou stabilitu a jistotu, ale i výborné akustické pohodlí pro posádku.

A jak je na tom Mazda 2 z hlediska spotřeby? Na úspornost se dnes hraje a i v tomto bodě má Mazda 2 silné argumenty. Díky nízké hmotnosti nemá problém dodržet tabulkové hodnoty 6,9 – 4,6 – 5,4 l/100 km (město – mimo město – kombinovaná), a ani při snaze o dynamičtější jízdu se spotřeba příliš nezvyšuje. S naprostou pohodou se tak budete držet kolem šesti litrů i za předpokladu, že město je vaším nejčastějším parkovištěm.

Zamyšlení nad čísly

Naše výbava CE Pro se od té úplně základní CE lišila jen přítomností manuální klimatizace a elektrického ovládání předních oken, přičemž stojí o 26 tisíc více (269.900 korun oproti 295.900 korunám). Taková částka se může za tyto dvě drobnosti zdát vysoká, ale pro parné letní dny lze klimatizaci jen doporučit. Pro upřesnění ještě dodejme, že všechny tyto částky se vztahují na pětidveřovou karosářskou verzi (třídveřová varianta stojí většinou o patnáct tisíc méně s odpovídajícím motorem a výbavou).

Kromě toho ve voze nebyla žádná další výbava, vyjma standardního CD přehrávače externího výrobce, které můžete za dva tisíce pořídit kdekoli a do vozu sami namontovat. Proto jej do celkového výčtu výbavy nezahrnujeme.

Nutno dodat, že nepochybujeme o dostatečné hbitosti Mazdy 2 s jakoukoli z výše zmíněných motorizací, včetně nejslabšího nafťáku. Vzhledem k tomu, že ovšem stojí s totožnou výbavou o dalších padesát tisíc víc a úspora by při nízkých provozních nákladech nebyla nijak zásadní, preferovali bychom právě benzinovou třináctistovku, případně bychom volili silnější 1.3 MZR pro její vyšší výbavu.

Světové auto roku?

Nebudeme vám namlouvat, že Mazda 2 je nějaký hot-hatch překračující zákony fyziky. Je to ale velmi příjemné auto, které ve své cenové kategorii hravě překonává většinu soupeřů.

Nízká hmotnost skutečně prospívá hbitosti, jízdním vlastnostem i spotřebě. Menší auto naopak může znamenat problém v prostornosti, což není u Mazdy 2 zásadním tématem, nebo bezpečnosti – i zde má Mazda 2 odpověď v podobě pěti hvězdiček v crash-testech, navíc už v nejnižší výbavě kromě povinných dvou airbagů nabízí ABS, EBD i brzdový asistent.

Mazda 2 je malý automobil vhodný do města, neudělá vám ale ostudu ani mimo něj, při zábavné jízdě na okresce i překvapivé stabilitě na dálnici. Přitom stojí jen lehce přes čtvrt milionu a nezruinuje vám peněženku ani spotřebou.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Nejdřív řeknu, co se mi na Mazdě 2 líbí: docela pohodlně se v ní sedí. A co se mi na ní nelíbí? Všechno ostatní. Místa v ní není nijak moc, je to přeci malé auto. Sedačky by mohly lépe vést v zatáčkách, volant by měl být stavitelný ve dvou osách. No a především mě naštval kufr, 250 litrů je snad vtip, a to ani nemluvím o vysoké nakládací hraně, která vám stejně nic naložit neumožní. A chybí dělené zadní sedačky, takže je buď sklopíte obě, nebo vůbec.
Dávám známku 4
Jana Jana: Mně se narozdíl od manžela Mazda 2 docela zamlouvá. Nemyslím, že s místem by to bylo tak zlé, i jako celá rodina jsme se do ní docela pohodlně vešli. Navíc toto auto stojí docela málo peněz, má slušnou spotřebu a při tom všem je i relativně bezpečné: dostalo pět hvězdiček v crashtestu, a už v základu má dva airbagy, ABS a některé další systémy.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Mazda 2 je hezké auto, a kdyby testovaný kousek neměl ty reklamní samolepky prodejce a hlavně byl v nějakém nápaditějším laku, určitě bych mu dala jedničku. Tahle tmavě modrá mne ale příliš neuchvátila, raději bych volila třeba výrazně zelenou, jaká je v reklamních materiálech. A ještě jedna poznámka: třídveřová vypadá ještě lépe, než tahle pětidveřová.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Tak v tomto případě se s autorem článku příliš neshoduji. Je sice pravda, že Mazda 2 má dobrý podvozek. Kromě toho má také dobré řízení, které vás celkem poctivě informuje, co se děje pod koly, a hlavně není přeposilované, a že má výborné řazení. Ale motor, který má 75 koní a zrychlení na stovku za 14 sekund je pro mě prostě pomalý, to se na mě nezlobte. Ta stokoňová 1.5 určitě bude jiná káva!
Dávám známku 3-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Mazda2 CE Pro: 295.900,- Kč

Celková cena: 295.900,- Kč

Výbava: Vnitřní výbava a komfort: Dálkově ovládané centrální zamykání, Skládací klíč, Elektrické ovládání oken vpředu, Otáčkoměr, Automatická aktivace světlometů, Příprava na rádio, Reproduktory 2, Manuální klimatizace, Držáky nápojů v předních dveřích, Zapalovač, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Výškově nastavitelné opěrky hlavy 5, Látkový potah DH8, Kryt zavazadlového prostoru, Osvětlení zavazadlového prostoru, Posilovač řízení
Bezpečnost a zabezpečení: Airbag řidiče a spolujezdce, Tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, Předpínače bezpečnostních pásů vpředu, Kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů, Uchycení dětské sedačky ISOFIX, ABS – antiblokovací brzdový systém, EBD – systém elektronického rozdělení brzdné síly, EBA – brzdový asistent, Imobilizér
Exteriér: Ocelové disky kol 14˝+ pneumatiky 175 / 65 R14, Ozdobné kryty kol, Dojezdové rezervní kolo, Elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, Přední stěrače s cyklovačem, Střešní anténa, Metalíza (za příplatek 11.300 korun)

MAZDA 2 CE Pro 1.3 MZR 75k
Objem motoru 1349 ccm
Maximální výkon 55 kW / 75 koní (6000 ot./min.)
Maximální točivý moment 121 Nm (3500 ot./min.)
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 168 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 14,0 s
Udávaná spotřeba město 6,9 l / 100 km
Spotřeba mimo město 4,6 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 5,4 l / 100 km
Spotřeba během testu 5,6 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost 1030 kg
Délka / výška / šířka 3885 / 1475 / 1695 mm
Rozvor 2490 mm
Zavazadelník / po sklopení 250 / – litrů

Galerie