Lexus RX 400h: příjemné rozloučení

TEST: Ještě před tím, než se do salonů Lexusu dostane nová generace hybridního SUV RX, rozhodli jsme se prověřit schopnosti verze 400h, která už několik let brázdí naše silnice. A jestliže je tento test rozloučením, bylo to rozloučení hodně příjemné. Lexus RX 400h je totiž i po letech sportovně-užitkovým vozem na nejvyšší úrovni.


Vydáno: 11.3.2009

Jistě se ptáte, proč testovat postarší auto, které navíc během pár měsíců nahradí nová, modernější generace. Tak předně už samotný Lexus RX 400h je výjimečným vozem díky svému hybridnímu ústrojí. Navíc se dá očekávat, že o odcházející generaci bude u dealerů zájem, protože příchod novější verze s sebou nese výrazné slevy a doprodávání zásob.

Lexus RX 400h není třeba nikterak dlouze představovat. Na silnici ho potkáte snad každý den. Jeho vzhled ale přesto tolik nezevšedněl, i když je v současnosti nejstarším modelem nabídky Lexusu. Je zástupcem generace, která ještě neznala potkávací LED světla, unikla módě blikaček ve zpětných zrcátkách. Tvarově je velmi standardní, někomu by se nemusela zamlouvat jen příliš dlouhá příď s výrazným předním nárazníkem.

První třída, samozřejmě

Uvnitř se Lexus snaží rozměrnými koženými sedadly, velkým prostorem pro posádku vpředu i vzadu, nebo třeba sportovně střiženými přístroji v samostatných tubusech. Přesto je už uvnitř poznat, že má Lexus RX 400h pár let za sebou. Nemile nás překvapil volant, který jsme mohli uchopit třeba i v Toyotě Corolla Verso a dalších vozech mateřské automobilky. Přece jen, Lexus by měl být více výjimečný, co se i použitých dílů týče (a novější modely značky dokazují, že to umí).

Jsou tu ale části, které nás přesvědčili o tom, že navzdory dlouhému časovému období, jsme stále v první třídě. Při vstupu do vozu širokými dveřmi nás vítá modře zářící nápis Lexus umístěný na prahu. Multifunkční dotykový displej má přehledný a jasně strukturovaný obsah. Audio hraje božsky, i když přítomnost kazetové mechaniky opět vyvolá spíše nostalgický úsměv.

Velký zavazadelník o objemu 439 litrů zaslouží pochvalu za maximální využití stavby karosérie vozu. Navíc je RX 400h jediným hybridním Lexusem, který kvůli instalaci baterií nepřišel o užitnou plochu. Rovná podlážka má dvojité dno a po sklopení zadních sedadel pokračuje v rovině. Problémem by mohla být vyšší nakládací hrana, která je dána stavbou velkého SUV. Aspoň že automatické zavírání víka vám ušetří zbytečnou námahu, i když zase na oplátku podráždí váš sluch nepříjemně hlasitým pípáním.

Hybrid, to je oč tu běží

Přiznáme se, že odchod stávající generace nebyl jediným důvodem, proč jsme si Lexus RX 400h vybrali k testu. Chtěl jsme také vyzkoušet nejmenší z hybridních motorů. Už jsme jezdili v královské limuzíně Lexus LS 600h L, testovali jsme luxusní Lexus GS 450h, takže nám do palety chyběla poslední jednotka 400h. Ta mimochodem také s novou generací odejde a nahradí ji o kousek větší 450h.

Velikost tu dnes ale nebude hrát významnou roli, protože i pro dvě tuny těžké SUV je motor s výkonem 211 koní a točivým momentem 288 Nm naprosto dostačující. Hybridní jednotka si s vozem umí pěkně pohrát. Dokáže s ním překonat stovku za 7,6 sekundy a sprintuje až rychlostí 200 km/h. K extrémům přesto není stavěna a celé naladění vozu velí spíše zvolnit.

Ke klidné jízdě řidiče vyzývá už samotný motor, který při nastartování nevydá ani hlásku. Když máte dostatečně nabito, naskočí jen proud z baterií a do 30 km/h se můžete neslyšně sunout parkovištěm. Ani náběh benzínové části hybridu o sobě nedá příliš znát, lehce si zazpívá jen v opravdu vysokých otáčkách na prahu výkonnostního maxima.

Hezky pod kontrolou

Během jízdy si můžete na středovém displeji nechat zobrazit diagram celého soustrojí, který vám bude ukazovat aktuální práci všech jeho součástí. Budete tak mít dokonalý přehled o tom, odkud právě energii berete, nebo kam ji dodáváte. Graf tak působí vysloveně výchovně a i z jinak agresivnějšího řidiče se stane kliďas potěšený svým ekologickým chováním. Kliknutím na příslušné tlačítko si pak bude moci nechat zobrazit i podrobný graf aktuální spotřeby. Jen na jedno technici zapomněli: palubní počítač neumí zobrazit předpokládaný dojezd. Tato funkce by ale měla být podle vyjádření českého zastoupení Lexusu dostupná v nové generaci.

Měkounké naladění podvozku vás bude plavně vozit krajinou, do zatáček počítejte s trochu většími náklony. Automatická převodovka s ústrojím Hybrid Synergy Drive má plynule měnitelný převodový poměr. V kombinaci s hybridním motorem se tak můžete spolehnout na nerušený a souvislým zátah. Musíte ale oželet vlastní volbu stupňů. Místo toho se na kulise objevila poloha B, která podle manuálu znamená brzdění motorem. Dochází tak k rychlejšímu nabíjení baterií, i když návod k vozu dále varuje: „Při delším používání se můžete setkat s vyšší spotřebou paliva.“ Prakticky se tato poloha projevuje jen tak, že Lexus RX 400h po sundání nohy z plynu rychleji zpomalí.

Město miluje

Lexus RX 400h je tedy určen hlavně ke klidnější jízdě a přesuny po městě si za jeho volantem vyloženě zamilujete. Zácpa vám už tolik vadit nebude, protože se díky hybridu budete posouvat povětšinou zadarmo. Výsledkem použití hybridního soustrojí je tak poměrně vysoký výkon a dynamické parametry, které si ale v celkové kombinaci nevyžádají takovou spotřebu paliva. My jsme jezdili za 9 litrů benzínu na sto kilometrů, přičemž poměr město – okresky – dálnice byl zhruba vyrovnaný.

Lexus RX 400h odchází ze showroomů s grácií. I po letech jde o kvalitní auto, které předvádí nadstandardní výkony, malou spotřebu a prvotřídní komfort na palubě. Je jasné, že nová generace bude ještě o poznání lepší, s novými motory, technologiemi a svěžím vzhledem. Komu se ale její design nezamlouvá, bude mít o důvod víc, proč sáhnout po léty prověřeném voze.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Lexus RX 400h je pravé SUV s velkoryse pojatým vnitřním prostorem. Když překousnete trochu těžší nastupování a vyšší hranu zavazadelníku, pak je to ono! Pohodlí, rozhled nad provozem a dobré jméno značky. Tohle je pro mě vynikající volba.
Dávám známku 1*
Jana Jana: U Lexusu se mi líbí, že si zákazník nemusí připlácet tolik za výbavu. Všechno přijde tak říkajíc „all inclusive“. My jsme měli k testu verzi Luxury, která přidávala na komfortu, ale v základu a s podstatně širokou výbavou pořídíte RX 400h o pár desítek tisíc levněji. Nemá sice takové bezpečnostní vybavení jako Volvo, je mi ale rozhodně bližší.
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: Musím se přiznat, že RX se mi z Lexusů asi libí nejméně. Této automobilce se daří limuzíny i sedany, ale RX v porovnání třeba s Mercedesem ML, nebo BMW X5 nevyzařuje svého ducha. Uvnitř je příjemně, ale mnoho dílů už je prostě zastaralých. Nová generace se mi taky nezamlouvá, alespoň v interiéru ale bude pohlednější.
Dávám známku 3-
Tomáš Tomáš: Lexus RX 400h není vůbec určený ke sportu, ale když je potřeba, umí pěkně zabrat. To se pozná hlavně při dálničním spěchání nebo předjíždění. Kdo chce být závodníkem, ať sáhne po čistě benzínové variantě. Hybrid se projevuje hlavně ve městě a tam potěší každého spotřebou. Neříkejte mi, že i když za něj dáte 1,5 milionu, nebude vás to těšit.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena ve výbavě Luxury: 1.434.000 Kč

Výbava

BAS (Brake Assist System-brzdový asistent), TRC (Traction Control System-systém řízení trakční síly), EBD (Electronic Brakeforce Distribution-elektronická distribuce brzdné síly), VSC (Vehicle Stability Control – stabilizační systém), EPS (Electronic Power Steering – elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem), ECB (Electronically Controlled Braking – Elektronicky řízené brzdění), VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management – Integrované řízení dynamiky vozidla, obdoba ESP+), dvoustupňové airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, kolenní airbag pro řidiče, boční airbagy TAP (Thorax Abdomen Pelvis) pro řidiče a předního spolujezdce, hlavové airbagy vpředu i vzadu, přední sedadla WIL (Whiplash Injury Lessening – systém na ochranu krční páteře), předpínače předních bezpečnostních pásů, uchycení Isofix na zadních sedadlech, zvukový signál nezapnutých pásů, zabezpečovací systém, imobilizér, čidla vloupání, elektricky nastavitelná přední sedadla (8prvková pro řidiče i pro spolujezdce), posun zadních sedadel (nastavitelná zadní sedadla), sklopná zadní sedadla dělená v poměru 40/20/40, automaticky stahovatelný kryt zavazadlového prostoru, kožená řadicí páka, kožený volant s ovládáním audiosystému, optitronové přístroje, audiosystém s 8 reproduktory, tuner FM/AM, RDS, kazetový přehrávač, do přístrojové desky zabudovaný CD měnič na 6 disků, automatická klimatizace se vzduchovým filtrem, oddělené ovládání klimatizace pro řidiče a spolujezdce, tempomat, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, dešťový senzor, vyhřívání předního skla, vnitřní zpětné zrcátko: elektrochromatické, Vnější zpětná zrcátka elektricky stavitelná, vyhřívaná, elektrochromatická, vodoodpudivé sklo na předních dveřích, tmavě tónované sklo na zadních a pátých dveřích, elektrická 12voltová zásuvka v zavazadlovém prostoru, natáčecí přední xenonové světlomety s výsuvnými ostřikovači a automatickým nastavením sklonu, mlhová světla vpředu, zadní a brzdová světla na bázi svítivých LED diod, zadní spoiler, 18palcová 5paprsková hliníková kola, pneu 235/55 R18, střešní lyžiny, vyhřívání předních sedadel, 2 paměti pro uložení polohy sedadla řidiče, vnějších zrcátek a volantu, elektricky nastavitelný volant ve dvou osách, osvětlený vstup, elektrické zavírání pátých dveří, interaktivní barevný LCD displej Electro Multi-Vision s uhlopříčkou 7 palců, navigační DVD systém ovládaný přes interaktivní displej, připojení mobilního telefonu pomocí Bluetooth® s ovládáním na volantu, parkovací kamera, audiosystém Mark Levinson® s 11 reproduktory, prostorovým zvukem a zesilovačem 240 W, elektricky ovládané střešní okno.

Doplňková výbava

Základní výbava

LEXUS RX 400h Luxury
Objem motoru 3311 ccm
Maximální výkon 155 kW (211 k) při 5600 ot/min
Maximální točivý moment 288 Nm při 4400 ot/min
Převodovka Bezstupňová E-CVT
Maximální rychlost 200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,6 s.
Udávaná spotřeba město 9,1 l/100 km
Spotřeba mimo město 7,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 8,1 l/100 km
Spotřeba během testu 9 l/100 km
Provozní hmotnost 2075 kg
Délka / výška / šířka 4760 mm / 1680 mm / 1845 mm
Rozvor 2720 mm
Zavazadelník 439 l

Galerie