TEST: Ještě před tím, než se do salonů Lexusu dostane nová generace hybridního SUV RX, rozhodli jsme se prověřit schopnosti verze 400h, která už několik let brázdí naše silnice. A jestliže je tento test rozloučením, bylo to rozloučení hodně příjemné. Lexus RX 400h je totiž i po letech sportovně-užitkovým vozem na nejvyšší úrovni.
Vydáno: 11.3.2009
Jistě se ptáte, proč testovat postarší auto, které navíc během pár měsíců nahradí nová, modernější generace. Tak předně už samotný Lexus RX 400h je výjimečným vozem díky svému hybridnímu ústrojí. Navíc se dá očekávat, že o odcházející generaci bude u dealerů zájem, protože příchod novější verze s sebou nese výrazné slevy a doprodávání zásob.
Lexus RX 400h není třeba nikterak dlouze představovat. Na silnici ho potkáte snad každý den. Jeho vzhled ale přesto tolik nezevšedněl, i když je v současnosti nejstarším modelem nabídky Lexusu. Je zástupcem generace, která ještě neznala potkávací LED světla, unikla módě blikaček ve zpětných zrcátkách. Tvarově je velmi standardní, někomu by se nemusela zamlouvat jen příliš dlouhá příď s výrazným předním nárazníkem.
První třída, samozřejmě
Uvnitř se Lexus snaží rozměrnými koženými sedadly, velkým prostorem pro posádku vpředu i vzadu, nebo třeba sportovně střiženými přístroji v samostatných tubusech. Přesto je už uvnitř poznat, že má Lexus RX 400h pár let za sebou. Nemile nás překvapil volant, který jsme mohli uchopit třeba i v Toyotě Corolla Verso a dalších vozech mateřské automobilky. Přece jen, Lexus by měl být více výjimečný, co se i použitých dílů týče (a novější modely značky dokazují, že to umí).
Jsou tu ale části, které nás přesvědčili o tom, že navzdory dlouhému časovému období, jsme stále v první třídě. Při vstupu do vozu širokými dveřmi nás vítá modře zářící nápis Lexus umístěný na prahu. Multifunkční dotykový displej má přehledný a jasně strukturovaný obsah. Audio hraje božsky, i když přítomnost kazetové mechaniky opět vyvolá spíše nostalgický úsměv.
Velký zavazadelník o objemu 439 litrů zaslouží pochvalu za maximální využití stavby karosérie vozu. Navíc je RX 400h jediným hybridním Lexusem, který kvůli instalaci baterií nepřišel o užitnou plochu. Rovná podlážka má dvojité dno a po sklopení zadních sedadel pokračuje v rovině. Problémem by mohla být vyšší nakládací hrana, která je dána stavbou velkého SUV. Aspoň že automatické zavírání víka vám ušetří zbytečnou námahu, i když zase na oplátku podráždí váš sluch nepříjemně hlasitým pípáním.
Hybrid, to je oč tu běží
Přiznáme se, že odchod stávající generace nebyl jediným důvodem, proč jsme si Lexus RX 400h vybrali k testu. Chtěl jsme také vyzkoušet nejmenší z hybridních motorů. Už jsme jezdili v královské limuzíně Lexus LS 600h L, testovali jsme luxusní Lexus GS 450h, takže nám do palety chyběla poslední jednotka 400h. Ta mimochodem také s novou generací odejde a nahradí ji o kousek větší 450h.
Velikost tu dnes ale nebude hrát významnou roli, protože i pro dvě tuny těžké SUV je motor s výkonem 211 koní a točivým momentem 288 Nm naprosto dostačující. Hybridní jednotka si s vozem umí pěkně pohrát. Dokáže s ním překonat stovku za 7,6 sekundy a sprintuje až rychlostí 200 km/h. K extrémům přesto není stavěna a celé naladění vozu velí spíše zvolnit.
Ke klidné jízdě řidiče vyzývá už samotný motor, který při nastartování nevydá ani hlásku. Když máte dostatečně nabito, naskočí jen proud z baterií a do 30 km/h se můžete neslyšně sunout parkovištěm. Ani náběh benzínové části hybridu o sobě nedá příliš znát, lehce si zazpívá jen v opravdu vysokých otáčkách na prahu výkonnostního maxima.
Hezky pod kontrolou
Během jízdy si můžete na středovém displeji nechat zobrazit diagram celého soustrojí, který vám bude ukazovat aktuální práci všech jeho součástí. Budete tak mít dokonalý přehled o tom, odkud právě energii berete, nebo kam ji dodáváte. Graf tak působí vysloveně výchovně a i z jinak agresivnějšího řidiče se stane kliďas potěšený svým ekologickým chováním. Kliknutím na příslušné tlačítko si pak bude moci nechat zobrazit i podrobný graf aktuální spotřeby. Jen na jedno technici zapomněli: palubní počítač neumí zobrazit předpokládaný dojezd. Tato funkce by ale měla být podle vyjádření českého zastoupení Lexusu dostupná v nové generaci.
Měkounké naladění podvozku vás bude plavně vozit krajinou, do zatáček počítejte s trochu většími náklony. Automatická převodovka s ústrojím Hybrid Synergy Drive má plynule měnitelný převodový poměr. V kombinaci s hybridním motorem se tak můžete spolehnout na nerušený a souvislým zátah. Musíte ale oželet vlastní volbu stupňů. Místo toho se na kulise objevila poloha B, která podle manuálu znamená brzdění motorem. Dochází tak k rychlejšímu nabíjení baterií, i když návod k vozu dále varuje: „Při delším používání se můžete setkat s vyšší spotřebou paliva.“ Prakticky se tato poloha projevuje jen tak, že Lexus RX 400h po sundání nohy z plynu rychleji zpomalí.
Město miluje
Lexus RX 400h je tedy určen hlavně ke klidnější jízdě a přesuny po městě si za jeho volantem vyloženě zamilujete. Zácpa vám už tolik vadit nebude, protože se díky hybridu budete posouvat povětšinou zadarmo. Výsledkem použití hybridního soustrojí je tak poměrně vysoký výkon a dynamické parametry, které si ale v celkové kombinaci nevyžádají takovou spotřebu paliva. My jsme jezdili za 9 litrů benzínu na sto kilometrů, přičemž poměr město – okresky – dálnice byl zhruba vyrovnaný.
Lexus RX 400h odchází ze showroomů s grácií. I po letech jde o kvalitní auto, které předvádí nadstandardní výkony, malou spotřebu a prvotřídní komfort na palubě. Je jasné, že nová generace bude ještě o poznání lepší, s novými motory, technologiemi a svěžím vzhledem. Komu se ale její design nezamlouvá, bude mít o důvod víc, proč sáhnout po léty prověřeném voze.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Lexus RX 400h je pravé SUV s velkoryse pojatým vnitřním prostorem. Když překousnete trochu těžší nastupování a vyšší hranu zavazadelníku, pak je to ono! Pohodlí, rozhled nad provozem a dobré jméno značky. Tohle je pro mě vynikající volba. Dávám známku 1* |
|
Jana: U Lexusu se mi líbí, že si zákazník nemusí připlácet tolik za výbavu. Všechno přijde tak říkajíc „all inclusive“. My jsme měli k testu verzi Luxury, která přidávala na komfortu, ale v základu a s podstatně širokou výbavou pořídíte RX 400h o pár desítek tisíc levněji. Nemá sice takové bezpečnostní vybavení jako Volvo, je mi ale rozhodně bližší. Dávám známku 1- |
|
Nikola: Musím se přiznat, že RX se mi z Lexusů asi libí nejméně. Této automobilce se daří limuzíny i sedany, ale RX v porovnání třeba s Mercedesem ML, nebo BMW X5 nevyzařuje svého ducha. Uvnitř je příjemně, ale mnoho dílů už je prostě zastaralých. Nová generace se mi taky nezamlouvá, alespoň v interiéru ale bude pohlednější. Dávám známku 3- |
|
Tomáš: Lexus RX 400h není vůbec určený ke sportu, ale když je potřeba, umí pěkně zabrat. To se pozná hlavně při dálničním spěchání nebo předjíždění. Kdo chce být závodníkem, ať sáhne po čistě benzínové variantě. Hybrid se projevuje hlavně ve městě a tam potěší každého spotřebou. Neříkejte mi, že i když za něj dáte 1,5 milionu, nebude vás to těšit. Dávám známku 2- |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena ve výbavě Luxury: 1.434.000 Kč
LEXUS RX 400h Luxury |
|
Objem motoru | 3311 ccm |
Maximální výkon | 155 kW (211 k) při 5600 ot/min |
Maximální točivý moment | 288 Nm při 4400 ot/min |
Převodovka | Bezstupňová E-CVT |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,6 s. |
Udávaná spotřeba město | 9,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 7,6 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 8,1 l/100 km |
Spotřeba během testu | 9 l/100 km |
Provozní hmotnost | 2075 kg |
Délka / výška / šířka | 4760 mm / 1680 mm / 1845 mm |
Rozvor | 2720 mm |
Zavazadelník | 439 l |