Lexus LS 600h L: top class s duší ekologa

TEST: Když za auto utratíte bezmála čtyři miliony korun, čekáte od něj naprostý komfort a výkon. Lexus LS 600h L by měl nabídnout nejen to, ale podle označení i šetrnější přístup k životnímu prostředí. Pětilitrovému osmiválci totiž sekunduje výkonný elektromotor. Dá se s dvoutunovou limuzínou vůbec jezdit ekologicky? To jsme zjišťovali nejen na pravém zadním sedadle tohoto luxusního křižníku.

Vydáno: 28.4.2008

Při pohledu zvenčí nečekejte od Lexusu LS žádné módní výstřelky. Jeho karoserie je prostě tvarovaná do podoby klasické limuzíny. Vše je decentně sladěno, i když při porovnání s běžnými vozidly na silnici, je LS mnohem mohutnější. A to že všech pohledů. Dá se ale tvrdit, že po takovém autě sáhne někdo, kdo nemá chuť být příliš výstřední a upoutávat na sebe zbytečnou pozornost.

V tom by se ale mohl potencionální kupec šeredně zmýlit. Lexus sice nemá tvary Mercedesu-Benz S nebo dokonce BMW řady 7, jenže na našich silnicích je ho na rozdíl od dvou zmíněných konkurentů jako šafránu. Proto si můžete být jisti, že se za vámi každý ohlédne při pokusu rozeznat na zadním sedadle nějakou tu celebritu nebo politika.

Jako turecký paša

Přesuňme se ale do interiéru, na pravé zadní sedadlo. To vás, pokud uvažujete o koupi LS 600h L, bude zajímat asi nejvíce. Model s označením L je totiž zaměřen na cestujícího vzadu, nejen svou prodlouženou délkou. V námi testovaném provedení byl kompletně vybaven a připraven pro toho nejnáročnějšího manažera. Většinu příplatkové výbavy v ceně sedanu střední třídy totiž spolkly právě nejrůznější libůstky pro zpříjemnění cestování.

Lexus nazval pravé zadní křeslo Ottoman. Aby jste se cítili jako opravdový turecký paša, stačí stisknout jediné tlačítko. Sedadlo předního spolujezdce odjede vpřed a jeho hlavová opěrka se sklopí tak, abyste měli co nejlepší výhled na silnici před sebou. Kromě toho se nastaví i opěrka pod nohy. Dalšími tlačítky pak můžete nastavovat její zdvih, nebo polohu celého křesla. Přestože je vzadu pro nohy maximum místa, budou mít s křeslem problém manažeři vyššího vzrůstu. Těm se budou zasekávat špičky bot o spodek předního sedadla, což je donutí různě kroutit nohama.

Kdo by se ale staral o takové drobné nedostatky, když křeslo nabízí hned několik druhů masáží. Uvolnit můžete jenom ramena nebo záda, stejně tak vás může křeslo namasírovat kompletně. Na výběr je z několika rychlostí a sil přítlaku masáže. Na zadním sedadle se snad vystřídala celá naše redakce – někdo si připadal jak v ráji, někomu přišly silné masáže až nepříjemné. Jde o velice intimní otázku, proto si před koupí křeslo pořádně ozkoušejte.

Hned vedle ovladače Ottomanu se v loketní opěrce skrývá další od multimediálního systému Mark Levinson. Ten patří k tomu nejlepšímu, co můžete v současnosti ve svém vozu mít. Obklopeni 19 reproduktory s křišťálově čistým zvukem si budete připadat jako v moderním kinosále. V prostoru auta vám k tomu bude stačit i 9″ širokoúhlý LCD displej, který se vyklápí ze stropu. Na něm kromě DVD můžete ladit rádio nebo na GPS sledovat, zda váš řidič dodržuje stanovenou trasu. Při tom se jistě nezapomenete osvěžit studeným nápojem z lednice pod loketní opěrkou, která narozdíl od většiny ostatních montovaných do aut opravdu aktivně chladí.

Paluba: dřevo a kůže

Pokud jste správný pán a staráte se i o pohodlí svého řidiče, nemusíte mít v Luxusu LS o něj rozhodně žádný strach.  Stejně jako vy, i on bude obložen ušlechtilou kůží a dřevem. Řízení mu zpříjemní vyhřívaný volant, elegantní a skvěle čitelné optitronové budíky a poměrně přehledný středový panel – i když se to na první pohled kvůli množství tlačítek nemusí zdát. Displej je navíc dotykový a při čekání se na něm dá přehrávat DVD, stejně jako vzadu. Kvůli bezpečnosti se dá navigace s dobrým pokrytím naší domoviny ovládat jen při zastavení.

Dojem z palubní desky kazí jen malé digitální hodinky mezi výdechy klimatizace, které nepůsobí právě luxusně. Konkurence mívá klasické ručičkové. Ani grafika klimatizace není pěkná. Plastová tlačítka a přepínače naštěstí do lepší třídy povyšují kovové předěly. Místa je stejně jako vzadu maximum a potěší i poměrně velké množství odkládacích prostor.

Rozjezd jako s letadlem

Lexusu LS 600h L bije pod kapotou benzínové srdce o výkonu 280 kW. Dalších 165 kW mu přidá elektromotor, který mu pomáhá hlavně při ostrých rozjezdech nebo pružném zrychlení. Točivý moment je celých 520 Nm, přičemž elektrická jednotka dokáže poskytnout 300 Nm. To dává 5150 mm dlouhé limuzíně nebývale velké možnosti zrychlování.

Pokud najmete řidiče-závodníka, dokáže vás pohodlně přimáčknout do sedadla, když zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy. Omezovač je nastaven na 250 km/h, ale Lexus by mohl klidně letět i výše. O bezpečnost se starají rozměrné kotouče, které spolu s elektronikou vyvinou masivní brzdnou sílu. V tu chvíli není právě příjemné sedět vzadu na Ottomanu se zvednutými nohami.

Start vašeho soukromého tryskáče vám připomene rozjezd Lexusu také díky automatické převodovce, která sice nabízí i sekvenční řazení, ale řidič na něj s chutí zapomene. Speciální automat totiž nemá žádné převody, takže se vozidlo rozjíždí zcela rovnoměrně, bez jakýchkoliv neurozených trhnutí.

Podobnou převodovkou se může pochlubit i krajan Lexusu:
Nissan Murano 3.6: japonská symfonie i po letech

V nízkých otáčkách je navíc agregát téměř neslyšitelný a to se nemění ani o kousek výše. Jen pár čárek před červeným polem si trochu zakřičí. Při dálničním limitu motor točí opravdu zanedbatelně málo. Spolu s nastavením podvozku na „comfort“ vám nebude vadit ani betonová skládačka s názvem D1.

V zácpě zadarmo a bez emisí?

Akumulátory elektromotoru instalované v zadní části vozu zaberou poměrně značnou část kufru. Pokud ale máte na golf nebo na lyžování ve Svatém Mořici jiné auto, nebude vám zavazadelník o velikosti 325 litrů vadit. Mnohem větší radost vám budě dělat právě chod elektromotoru. Pokud je plně nabitý, může Lexus jet do rychlosti 30 km/h jen zcela na tento pohon a neslyšně se tak sunout městem. To se hodí hlavně v dopravní špičce, kdy se pětilitrový agregát zastaví a neplýtvá palivem.

V praxi je jeho fungování také dosti omezené – poměrně rychle přichází o energii a nabýt jej řidič může jen brzděním nebo spuštěním benzínového motoru. Proto vám počítač nedovolí příliš často jen jízdu na elektriku. Díky grafickému znázornění známému například z hybridní Toyoty Prius se dá ale přesně vysledovat, z jakého agregátu právě čerpáte energii.

Čtěte také:
Lexus LF-A Roadster uhání až 320 km/h

Výsledná spotřeba ekology sice příliš nepotěší, ale přesto právě díky hybridnímu pohonu patří mezi nejnižší ve své třídě. Dvoutunová limuzína si během testování řekla v průměru o 11 litrů na 100 kilometrů.

Sport jen s uvozovkami

Lexus LS 600h L je reprezentativním luxusním vozem a za svou cenu splňuje veškerá očekávání. Majiteli sedícímu na pravém zadním křesle poskytne nebývalý komfort, možnost relaxovat i pracovat. Jeho řidič zase zažije za volantem příjemný pocit, kdy bude velké auto ovládat jako pírko. Ano, LS do zatáček trochu plave, s fyzikou nic nezmůže ani množství všech elektronických hlídačů nebo pohon na všechna kola.

Podvozek sice nabízí tři nastavení včetně „sport“, ale berme to i s těmi uvozovkami. Jenže kdo by sebou chtěl švihat do zatáček na podřadné okresce, když nejkrásnější pocit získá při hladkém dálničním sprintu nebo neslyšné plavbě městem.

 

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Lexus poskytuje komfort, který v mnoha jiných autech nezažijete. Prostoru je všude nadměrně a ve voňavé kůži si budete příjemně lebedit. Škoda zavazadlového prostoru, který přišel o velikost kvůli bateriím. Za ekologii se musí platit.
Dávám známku 2
Jana Jana: Cena je astronomická. Příplatková výbava zy tři čtvrtě milionu je také síla. Chválím ale relativně úspornou jízdu, kterou se dá docílit šetrnější spotřeby. Konkurence je na tom mnohem hůř.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Design je zvenčí i zevnitř nestrojeně uhlazený, decentní. A tak to má být. Kdo by se chtěl chlubit, že je milionář! Lexus postrádá nabubřelé tvary Mercedesu a BMW. Škoda jen plastových tlačítek, které konkurence umí už v kovu.
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Zrychlení: fascinující! Brzdná síla: vytrhne vám obličej z hlavy! Převodovka: dokonalá! Přesto Lexusu chybí sportovní duch. Do zatáček plave, nepomáhá ani nastavení podvozku.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Název: 3 094 000 Kč
Cena doplňkové výbavy:  747 000 Kč
Celková cena: 3 841 000 Kč

Výbava: Stálý pohon všech kol, ABS (protiblokovací systém brzd), AVS (přizpůsobivé odpružení s proměnnými vlastnostmi) s módy sport/comfort, BA (brzdový asistent), EBD (elektronická distribuce brzdné síly), EBS (signalizace nouzového brzdění), ECB (elektronicky řízený brzdový systém), EPB (elektronická parkovací brzda), EPS (elektrický posilovač řízení), reagující na rychlost vozu, pneumatické odpružení, TPWS (systém sledování tlaku v pneumatikách), TRC (protiprokluzový systém), VDIM (integrované řízení dynamiky vozidla), VGRS (řízení s variabilním převodem), VSC (řízení stability vozidla), dvoufázový čelní airbag, vypínatelný airbag předního spolujezdce, hlavové airbagy, přední a zadní, Isofix pro vnější zadní sedadla, kolenní airbagy, řidič a přední spolujezdec, předpínače bezpečnostního pásu, přední sedadla a vnější zadní sedadla, boční TAP (Thorax Abdomen Pelvis) airbagy, dvoukomorový airbag předního spolujezdce, WIL u předních sedadel, imobilizér, senzor vniknutí do vozidla, dvojitý zámek dveří, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná, sklopná, vyhřívaná, samostmívací, automatické dovírání dveří a víka zavazadlového prostoru, přední mlhovky, bi-xenonové přední světlomety s ostřikovači a automatickým nastavením sklonu, I-AFS (adaptivní přední světlomety), vrstvená bezpečnostní skla na předních bočních oknech, brzdová a zadní světla z diod, osvětlení registrační značky bílými LED diodami, dešťový senzor, vodoodpudivé sklo na oknech předních dveří, 8″ dotyková obrazovka s rozlišením VGA, připojení mobilního telefonu pomocí bezdrátové technologie Bluetooth®, barevný TFT multiinformační displej umístěný uprostřed měřicích přístrojů, DVD navigační systém s DRG (dynamické navádění), optitronové měřicí přístroje, parkovací kamera, ovladače audia, telefonu a hlasového ovládání na volantu, hlasové ovládání audia, navigace, klimatizace, tempomat, snadné nastupování a vystupování (automaticky se vysouvající a zasouvající volant), elektronicky řízená klimatizace – automatická vnitřní cirkulace vzduchu, oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, přední sedadla elektricky stavitelná (sedadlo řidiče – nastavení v 10 směrech, 3 paměti pro nastavení, sedadlo předního spolujezdce – nastavení v 8 směrech), klimatizovaná přední sedadla, přední hlavové opěrky, elektricky stavitelné, elektricky nastavitelná výška předních bezpečnostních pásů, paměť nastavení u řidiče, vyhřívaná zadní sedadla, osvětlený vstup, osvětlená vnitřní přední a zadní kosmetická zrcátka, vnitřní osvětlení pomocí světelných diod, bederní podpěra, elektricky nastavitelná (u řidiče ve 4 směrech, u spolujezdce ve 2 směrech), paměť nastavení sedadla řidiče, volantu a vnějších zpětných zrcátek, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná zadní sluneční clona s automatickým vysouváním a spouštěním, vnitřní zpětné zrcátko, samostmívací systém bezklíčového nastupování a startování „Smart entry and start“, elektricky stavitelný volant, dřevěné interiérové vlisy, 19” pětipaprsková kola z lehkých slitin s pneumatikami 245/45 R19, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, audiosystém Mark Levinson® Reference Surround, 19 reproduktorů, měnič na 6 disků DVD, parkovací asistent, senzory vpředu a vzadu.

 

Doplňková výbava: Metalický lak (+ 32 000 Kč), elektricky ovládané střešní okno (+ 40 000 Kč), Inteligentní parkovací asistent ( 15 000 Kč), vyhřívaný volant v kombinaci dřevo/kůže ( 30 000 Kč), zábavní systém pro zadní sedadla – ve stropě instalovaná 9″ širokoúhlá LCD obrazovka s dálkovým ovládáním (+ 135 000 Kč), kartový elektronický klíč ( 10 000 Kč), paket pro interiér – obsahuje kožená sedadla s povrchovou úpravou semi-anilin, loketní opěrka ve dveřích potažená kůží, potah stropu z materiálu Alcantara®, potah sloupků z materiálu Alcantara®, kůží potažená přístrojová deska a horní panely obložení dveří ( 125 000 Kč), Paket pokročilé přednárazové preventivní bezpečnostní výbavy (APCS) – obsahuje pokročilý systém detekce překážek, monitorovací systém řidiče, nouzový asistent řízení, zadní přednárazový bezpečnostní systém, adaptivní tempomat ( 180 000 Kč), Relaxační paket pro zadní sedadla – obsahuje elektricky ovládaná podpěrka na nohy pro pravé zadní sedadlo, snímač teploty těla (infračervený senzor), přední hlavové opěrky, elektricky stavitelné, sálkově ovládaný relaxační systém pro zadní sedadla (masážní funkce), sedadlový airbagu, zadní centrální konzola vykládaná dřevem, chladicí box, polohovatelný stolek vykládaný dřevem, zábavní systém pro zadní sedadla – přídavný DVD přehrávač vzadu, 4zónová klimatizace (upgrade klimatizace o zadní klimatizační jednotku, oddělené ovládání klimatizace v levé a pravé zadní části) ( 180 000 Kč).

 

LEXUS LS 600h L
Objem motoru 4969 ccm
Maximální výkon 327 kW (6400 ot/min)
Maximální točivý moment 520 Nm (400 ot/min)
Převodovka automatická bezstupňová
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 6.3 s
Udávaná spotřeba město 16,5 l
Spotřeba mimo město 8,4 l
Kombinovaná spotřeba 11,1 l
Spotřeba během testu 11 l
Provozní hmotnost 2055 kg
Délka / výška / šířka 5150 mm / 1480 mm / 1875 mm
Rozvor 3090 mm
Zavazadelník 325 l

 

Galerie