Lexus IS 250: zlatá střední cesta

TEST: Prostřední model v řadě IS nabízí kompromis mezi komfortním sedanem pro rodinu a zábavným společníkem pro dynamické cesty na víkend. Po testech základního IS 220d a maximálního IS F jsme vyzkoušeli rozumnou střední cestu v podobě IS 250, který prokazoval své kvality ve spojení s šestistupňovým automatem.


Vydáno: 8.12.2008

Kam v nabídce Lexusu prostřední IS 250 patří? Základní model IS 220d je relativně levnou i úspornou alternativou pro zákazníky Lexusu s návazností na ekologickou řadu modelů značky. Naopak IS F se svým pětilitrovým osmiválcem a výkonem 423 koní je brutální střelou, která má sice ambici být autem na běžné ježdění, ne každý má ale potřebu sedět denně v autě, které disponuje parametry supersportu.

Obě zmíněná auta jsme na ZaVolantem.cz otestovali, a tak je s čím srovnávat. Lexus IS 250 podle nás představuje ideální volbu mezi nejslabším a nejsilnějším IS a je možnou volbou pro zákazníky, kteří požadují výkon a kultivovanost benzinového šestiválce, ale současně nehledají žádné extrémy.

Příslušník rodu

Začněme ale od začátku. Po nastoupení do vozu, k němuž není třeba se dotýkat klíče, zapadnete do pohodlné sedačky v pocitově poněkud stísněném interiéru (ale je to jen zdání, konkurence ve střední třídě je na tom rozměrově většinou velmi podobně). Kvalita zpracování i hodnota použitých materiálů je tradičně na vynikající úrovni, vzhled interiéru je jinak shodný s IS 220d.

Nastartování tlačítkem opět zvládnete s klíčem v kapse, i když si zpočátku možná nebudete jistí – šestiválec se rozběhne prakticky neznatelně, naprostá tichost je Lexusu vlastní. Alespoň že vám jeho chod prozradí záření optitronových kruhových budíků, jejichž ručičky po nastartování vyletí až k vrcholné hodnotě a zpět.

Síla šestiválce

Pokud jste dosud měli pocit, že IS 250 je sice hezký, ale co se týká sportovní jízdy nijak ambiciózní sedan střední třídy, vězte, že opak je pravdou. Pod přední kapotou IS 250 se ukrývá zážehový šestiválec 24V s přímým vstřikováním o objemu 2,5 litru, jehož výkon 153 kW (208 koní) při 6400 ot./min. přenáší na zadní kola šestistupňový automat silou, která vás dokáže zatlačit do sedaček. Projev šestiválce je velmi kultivovaný, točivý moment 252 Nm při 4800 ot./min. slibuje lineární zátah a velkou sílu ve vyšších otáčkách, jejichž šíře končí až těsně pod sedmi tisíci.

Řada IS nabízí vysokou jistotu v zatáčkách, což u tohoto kousku ještě zdůrazňovalo tvrdší sportovní odpružení. Náhon na zadní kola koriguje řada elektronických systémů, vypnutí stabilizačního systému způsobí pro zadokolky typickou přetáčivost. IS 250 je v zatáčkách rychlý a slibuje hodně zábavy, k dokonalosti IS F ovšem chybí značná porce výkonu. Jedinou výtku lze mít k vysoké hmotnosti přes 1600 kilogramů, která chtě nechtě ovlivňuje jízdní vlastnosti.

Umění automatu
Vedle motoru nás samozřejmě zajímala i automatická šestistupňová převodovka, kterou Lexus po nedávných slevách dodává za velmi přijatelných 40.000 korun. Naše testy řad LS, GS i sportovního IS F prokázaly, že automatické řazení Lexus opravdu umí. Tento šestistupňový automat není výjimkou, proto nás nepřekvapilo, že řadí skutečně okamžitě.

Kdybyste náhodou zatoužili po řazení vlastními silami, v ceně automatu jsou pádla pod volantem. Z vlastní zkušenosti ale potvrzujeme, že jejich častější využití není třeba. Jednak proto, že oproti rychlému automatu má řazení pádly sekundu dlouhou prodlevu, jednak proto, že pohodlí automatického řazení vás brzy přesvědčí, abyste se mu poddali.

IS 250 s automatem sice dosahuje oproti manuálnímu o 5 km/h nižší maximální rychlosti (225 oproti 230 km/h) a zrychlení z nuly na stovku mu trvá o 0,3 sekundy déle (8,4 oproti 8,1 sekundy), to ale v praxi sotva kdy postřehnete. Naopak významnější výhodou automatu je o tři čtvrtě litru nižší spotřeba ve všech režimech – my jsme s ním jezdili za deset litrů na sto kilometrů v kombinovaném provozu a vzhledem k tomu, že jsme ho často neštřili, považujeme tento výsledek za slušný. Navíc má automat o deset kilogramů nižší hmotnost.

Zábava i komfort

Oproti komfortně laděným větším sedanům působí řada IS sportovněji a IS 250 ještě více než základní naftový IS 220d hraje na sportovní notu. To u testovaného vozu potrhoval příplatkový paket Sport, který za cenu rovných sta tisíc přidává k základu mimo jiné sportovní odpružení, osmnáctipalcová litá kola nebo bi-xenonové adaptivní světlomety, ale i úpravy interiéru jako hliníkový vzhled prahů nebo sportovní pedály. Luxusní pocit z interiéru dodává čalounění sportovní látkou Ecsaine.

To ale neznamená, že by jistým sportovním potenciálem trpěl komfort cestování. Při dálničních sto padesáti je v kabině naprosté ticho, rovněž odpružení je nastaveno (a to i u tohoto sportovnějšího podvozku) na ideální úroveň, která z vás nevytřese duši na nekvalitní vozovce.

Ideální kompromis
Bylo to již řečeno v úvodu: Lexus IS 250 představuje skvělou volbu mezi nejslabším a nejsilnějším IS, která nabídne komfortní automobil pro civilní jízdu se štědrým potenciálem dynamiky pro chvíle sportovní nálady.

Skvělé auto s minimem negativ navíc dostanete za opravdu atraktivní cenu. Testovaný kousek včetně automatu a sportovního paketu dosáhl na cenu těsně přes milion, přitom s prakticky absolutní výbavou. To je cena, na kterou se značková konkurence dostane stěží – a když, tak buď s chudší výbavou, nebo slabším motorem.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Z Lexusu IS zrovna nadšen nejsem. Pohodlný sice je, ale oproti větším sedanům jinak velmi sympatické značky nenabízí tolik prostoru ani vepředu, ani – a to hlavně – vzadu, a kromě toho nemá příliš velký kufr. Ten nabízí jen 378 litrů prostoru a není možné jej rozšířit sklopením zadních sedaček. Škoda.
Dávám známku 3-
Jana Jana: Mně se naopak Lexus IS líbí a vyhovoval by mi, především co se bezpečnosti a vyspělé techniky týká. I když je pravda, že pořizovací cena je přes milion, ale ta by se dala snížit menšími nároky na výbavu. Osobně bych ale samozřejmě preferovala IS 220d, s nižší pořizovací cenou i provozními náklady.
Dávám známku 2-
Nikola Nikola: Už jsem to říkala dřív: řada IS je z celé nabídky Lexusu sice nejmenší, ale nejatraktivnější. I IS 250 je tak podle mne pěkný vůz, i když na mohutněji vypadající IS F nemá. Také barva by mohla být nápaditější, já bych si ho v černé nekoupila. Naopak zpracování interiéru je velmi kvalitní a povedené, zde nemám žádné námitky.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Po vyzkoušení IS F bohužel nemůžu být úplně nadšený. I když bych rád, opravdu, IS 250 je krásné auto se skvělým motorem, skvělými jízdními vlastnostmi a skvělým charakterem. Ale i když jsem se za volantem bavil, nemohl jsem pořád vytlačit z hlavy myšlenku, že tohle je jen slabší předstupeň ďábelského IS F. Je mi líto.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena: 779.000,- Kč
Cena doplňkové výbavy:  240.000,- Kč

Celková cena: 1.019.000,- Kč

Výbava: Bezpečnost a zabezpečení: ABS (protiblokovací systém brzd) s EBD (elektronická distribuce brzdné síly), TRC (protiprokluzový systém), VSC (řízení stability vozidla), BA (brzdový asistent), Airbagy: čelní airbag řidiče s dvoufázovým systémem, dvoukomorový čelní airbag předního spolujezdce s dvoufázovým systémem, vypínatelný, boční airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, Alarm s dvojitým zámkem dveří „Double Lock“, Bezpečná karoserie pohlcující energii nárazu, Ochrana proti bočnímu nárazu, Sloupek řízení pohlcující energii nárazu, WIL u předních sedadel (Whiplash Injury Lessening – systém na ochranu krční páteře), Bezpečnostní pásy: přední 3bodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, výškově nastavitelné, zadní 3bodové bezpečnostní pásy (3x) s předpínači a omezovači tahu (vnější sedadla), optický a akustický výstražný systém při nepřipoutání řidiče a spolujezdce, Uchycení dětské sedačky ISOFIX s horním upevňovacím bodem (2x vzadu), Dětská pojistka v zadních dveřích, Přední mlhovky zabudované v nárazníku, Halogenové světlomety: s automatickým zapínáním a vypínáním pomocí světelného senzoru, s regulací dosahu světla, Systém bezklíčového nastupování a startování „Smart Entry and Start“, Upínací kroužky pro zajištění zavazadel v zavazadlovém prostoru, Vybavení exteriéru: 16″ šestipaprsková kola z lehkých slitin s pneu 205/55 R16, Brzdová a zadní světla z LED diod, Systém osvětlení vstupu pomocí LED diod, Vnější zpětné zrcátko: elektricky ovládané a sklopné, vyhřívané, s vypínací automatikou, se změnou polohy při zařazení zpětného chodu, s povrchem odpuzujícím vodu, Přední boční okna s povrchem odpuzujícím vodu, Čelní a boční bezpečnostní skla s tepelnou izolací, tónovaná, se zvýšeným ochranným účinkem proti ultrafialovému a infračervenému záření, Stěrač čelního skla: s dvěma rychlostními stupni, s vyhřívaným místem uložení stěračů, Anténa zabudovaná do zadního skla, Vybavení interiéru: 6stupňová manuální převodovka, Sedadla s látkovými potahy, Tempovat, Audiosystém: tuner FM/AM s RDS, CD přehrávač na 6 disků kompatibilní s MP3 a WMA, konektor pro přenosné audio zařízení, 13 reproduktorů, Automatická klimatizace: oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, aktivní pylový filtr, přepínání uzavřeného oběhu vzduchu a přívodu čerstvého vzduchu (u IS 250 automaticky), Volant: tříramenný ve sportovním designu, nastavitelný ve dvou osách, potažený kůží, s vestavěným ovládáním audiosystému a multifunkčního displeje, se sloupkem řízení absorbujícím energii nárazu, Palubní počítač, Multifunkční informační displej, Ukazatel vnější teploty, Startovací tlačítko systému „Smart Entry and Start“, Optitronové měřicí přístroje, EPS (elektrický posilovač řízení), Elektricky ovládaná okna, Středová konzola s vestavěnou odkládací přihrádkou, s 12 V zásuvkou, se zásuvkou pro připojení externího přehrávače, Střední loketní opěrka, Sluneční clony s osvětlenými kosmetickými zrcátky, Úložné prostory: výklopné odkládací přihrádky v předních dveřích, odkládací kapsy na zádi předních sedadel, přihrádky na dně zavazadlového prostoru, příruční skříňka v palubní desce, osvětlená a uzamykatelná, Popelníky vpředu a vzadu, Držák nápojů zabudovaný vpředu ve středové konzole, Háčky na šaty vzadu

Doplňková výbava: 6stupňová automatická převodovka se sekvenčním režímem a možností řazení pomocí páček na volantu (+ 40.000 Kč), Paket Sport (+ 100.000 Kč): Elektricky nastavitelná přední sedadla potažená sportovní látkou Ecsaine, vyhřívaná sedadla s pamětí nastavení, 18″ kola z lehkých slitin s 5 duálními paprsky, pneumatiky 225/40 R18 vpředu a 255/40 R18 vzadu, Bi-xenonové přední světlomety s výsuvnými ostřikovači, I-AFS (adaptivní přední světlomety), Dešťový senzor, Samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, Samostmívací vnější zpětná zrcátka, Elektricky nastavitelný volant ve dvou osách (výškově a podélně), Hliníkový vzhled prahů předních dveří, Děrované sportovní pedály a opěrka nohou, Sportovní odpružení, Multimediální a navigační system (+ 100.000 Kč): 7″ dotyková obrazovka, Navigační systém DVD, Připojení mobilního telefonu pomocí Bluetooth® s ovládáním na volantu, Audiosystém Mark Levinson® se 14 reproduktory, Přehrávač na 6 disků DVD s digitálním prostorovým zvukem 5.1, Parkovací kamera, Hlasové ovládání (navigace-audiosystém-klimatizace-telefon)

LEXUS IS 250
Objem motoru 2500 ccm
Maximální výkon 153 kW / 208 k (při 6400 rpm)
Maximální točivý moment 252 Nm (při 4800 rpm)
Převodovka automatická šestistupňová
Maximální rychlost 225 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,4 s
Udávaná spotřeba město 12,7 l / 100 km
Spotřeba mimo město 7,0 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 9,1 l / 100 km
Spotřeba během testu 10,1 l / 100 km
Provozní hmotnost 1635 – 1700 kg
Délka / výška / šířka 4575 / 1425 / 1800 mm
Rozvor 2730 mm
Zavazadelník  378 l

Galerie