Land Rover slaví, vyrobil už milion modelů Discovery

Miliontý vůz Land Rover Discovery vyrobila továrna britské automobilky Jaguar Land Rover v Solihullu. Automobilka se rozhodla tento počin oslavit expedicí právě tohoto miliontého LR Discovery z Birmighamu do Pekingu. Během padesáti dnů zdolají tři vozy LR Discovery více jak 8 000 km a projedou více než desítkou zemí Evropy a centrální Asie. Jejich cesta vyvrcholí 23. dubna pekingským autosalonem.

Vydáno: 29.2.2012

Expedice z Birmighamu do Pekingu má za cíl vybrat jeden milion liber. Výtěžek této akce podpoří projekt Červeného kříže a Červeného půlměsíce pro zlepšení vodních a hygienických podmínek v Ugandě. Připojí se tak k tříleté celosvětové iniciativě „Reaching Vulnerable People Around the World“, která začala v roce 2010 a pomáhá ve více než 15 zemích světa.

Výroba miliontého vozu LR Discovery přichází 23 let po prvním uvedení tohoto modelu na trh. Patrony tohoto vozu jsou dobrodruzi a cestovatelé jako Bear Grylls, Ray Mears, Monty Halls a polárník Ben Saunders, kteří kvality LR Discovery prověřují na svých cestovatelských misích.

Discovery nasbíralo více než 200 ocenění a v loňském roce lámal tento vůz rekordy – ve 170 zemích světa se prodalo více jak 45 000 vozů. Z hlavních závodů ve středozápadní Anglii se vyváží více než 83 % celkové produkce.

 

Land Rover Discovery na časové ose

 

Discovery I


  • 1987 – Uděleno povolení k vývoji třetího modelu Land Roveru. Pod krycím jménem Project Jay (projekt Sojka) se první Land Rover navrhuje čistě pomocí technologií CAD. 


  • 1989 – Discovery je v září představeno na autosalonu ve Frankfurtu jako třídveřový vůz poháněný turbodieselem s nejmodernějším chlazením a přímým vstřikováním.


  • 1990 – Uvedení pětidveřové varianty. Oba modely mají světle modré interiéry navržené společností Conran Design Group, jejichž součástí byla i přenosná cestovní taška přes rameno, která má dnes sběratelskou hodnotu.


  • 1993 – Zahájena výroba speciálně prodlouženého Discovery s rozvorem 116 palců. Má sloužit záchranářům jako ambulance rychlé reakce do všech terénů.


  • 1994 – Discovery získává novou tvář: větší přední světla, další zadní světla, výkonnější motor a silnější manuální převodovku. Zároveň se Discovery začíná prodávat v USA. 


  • 1995 – Land Rover poprvé zdolává pomyslnou laťku 100 000 vyrobených vozů za rok; Discovery se prodává nejvíce. Celkově se vyrobilo 392 443 vozů Discovery první generace.

Discovery II

  • 1998 – Po celém světě jezdí první dvě výrobní verze Discovery druhé série a model je představen také na autosalonu v Paříži.


  • 1998 – Druhá generace Discovery má stejný rozvor náprav o 100 palcích, ale je celkově delší, díky čemuž může být třetí řada sedadel natočena po směru jízdy. Vůz pohání nový turbodieselový pětiválec.


  • 1998 – Tři vozy druhé série absolvují jako doprovod rallye Paříž – Dakar, z nichž jeden skončí na 31. místě.


  • 1999 – Discovery se stává prvním SUV s dvěma čelními airbagy pro osoby na předních sedadlech.


  • 1999 – Aktivní stabilizace karoserie v zatáčkách využívá elektronicky řízeného systému torzních tyčí ke snížení náklonu vozidla (RSC). Volitelné samonivelační zadní vzduchové pérování nahrazuje na některých trzích konvenční ocelové součástky.


  • 2001 – Funkce diferenciálu s uzávěrkou přebírá technologie HDC pro jízdu ze svahu a systémy kontroly trakce.


  • 2003 – Discovery se vyrábí s větším motorem typu Thor V8 s objemem 4,6 litru z Range Roveru.


  • 2004 – Ke konci výroby druhé série se vozy Discovery stávají čím dál luxusnějším zbožím, zároveň nepřicházejí ani o jednu ze svých schopností. Edice Landmark je vybavena koženým interiérem, dvojitou prosklenou střechou, měničem CD a vyhřívaným předním sklem. Celkem se mezi lety 1999-2004 vyrobilo 278 570 vozů druhé série.


Discovery 3/LR3

  • 2003 – Při vývoji třetí série se testuje 75 prototypů po celém světě za teploty
  • od -30 do +50 stupňů Celsia.


  • 2004 – Discovery 3, v USA známý též jako LR3, je představen na autosaloně v New Yorku. 


  • 2004 – Discovery 3 disponuje plně nezávislým vzduchovým pérováním a spolu s inovativním systémem vykřížení nabízí větší možnosti offroadu. Pohání jej nový turbodieselový motor 2,7 V6.


  • 2005 – Systém Terrain Response, díky němuž lze rychle vybrat nastavení vozidla pro různé podmínky offroadu, získává od amerického časopisu Popular Science ocenění „Best of What’s New“ (nejlepší ze světa novinek).


  • 2005 – Discovery 3 slouží jako základ pro nový, čtvrtý model Land Roveru – Range Rover Sport.


  • 2008 – Systém Terrain Response získává prestižní ocenění Queen’s Award for Enterprise v kategorii Inovace.


  • 2009 – Discovery 3 si za dobu svého provozu vysloužil více než 100 ocenění ze zemí z celého světa. Za pět let se vyrobilo 220 057 vozů.


Discovery 4/LR4

  • 2009 – Nový třílitrový turbodiesel V6 se sekvenčním přeplňováním zajišťuje úsporu paliva a snížení emisí CO2 asi o 10 procent. Zároveň oproti předchozímu motoru o objemu 2,7 litru jsou výkon a točivý moment přibližně o třetinu vyšší.


  • 2009 – K bezpečnostním systémům čtvrté série patří stabilizace přívěsu, asistenční funkce pro couvání s přívěsem, regulace nedotáčivosti vozidla, systém automatického přepínání dálkových světel a pět vnějších kamer pro lepší viditelnost.


  • 2011 – Šestirychlostní automatickou převodovku nahrazuje osm rychlostních stupňů, které umožňují větší úsporu, lepší výkon a nižší emise.


  • 2012 – Po nasbírání více než 50 ocenění po celém světě si čtvrtá série připisuje další zásadní úspěch: Byl vyroben miliontý vůz Land Rover Discovery. 

 

Text: Redakce
Foto: Land Rover

Galerie