Lancia Ypsilon 1.3 JTD Momo Design: draze zaplacený klenot

TEST: Aut, která sázejí na vzhled natolik, že mu podřídí významnou položku v ceníku, bychom skutečně napočítali na prstech jedné ruky. Italská automobilka Lancia, která je v tuzemsku pozapomnělá a v současnosti jen pomalu obnovuje vyšumělé povědomí o své existenci, do těchto neprobádaných vod vstoupila. Výsledkem je Lancia Ypsilon Momo Design.


Vydáno: 12.5.2008

Už od prvního pohledu je jasné, že Ypsilon v Momo Designu sází především na vizuální dojem. Separované kapkovité světlomety, mezi nimiž se hrdě vypíná plastová maska chladiče s logem automobilky uprostřed jsou tradičním znakem novějších Lancií, proto nijak nepřekvapí. Naopak malé Ypsilonce sluší maska nejvíce vedle větších MPV značky. Od čelních světlometů vede výrazná vodorovná linka po celém profilu auta až ke spodní hraně koncových světlometů, jejichž skobovitý zešikmený tvar zaujme na zadní části vozu nejvíce.

Černobílé vábení
Nejvýraznější odlišnost Momo Designu je pak kontrast bílého laku s tmavým vyvedením horní části vozidla. Matná šedá až černá barva dominuje celé horní polovině, počínaje čelním sklem, přes B a C sloupky až po víko zavazadlového prostoru mezi koncovými světlomety.

Přesto si ale neodpustím zcela osobní poznámku: vzhled Lancie Ypsilon mne neuchvacuje tak, jak bych si představoval od auta, které je po všech stránkách podřízeno stylu (a jak se to daří například Fiatu 500, s nímž Ypsilon sdílí část techniky). Dívkám a ženám se ale podle mé zkušenosti líbí.

Nepřehlédněte test podobného malého stylového automobilu:
Fiat 500 1.3 JTD: působivé retro

Tmavý plastový interiér

To, co se daří designérům zvenčí, tedy čistota a ladné tvary, je dovnitř kabiny přeneseno jen zpola. Černý interiér s množstvím stříbrných prvků je plný tvrdých plastů a plastově působí nejen na pohled, ale i na omak. Šedé čalounění kůží v kombinaci s Alcantarou je sice velmi příjemné a působí mírně luxusním dojmem, celkový dojem zachraňuje ale jen částečně.

Jakousi snahu vyrovnat se menším MPV (nebo možná setrvačnost vycházející z ostatních aktuálních modelů italské automobilky, mezi nimiž vozy typu MPV převažují) evokuje nejen vyšší sezení řidiče a spolujezdce, ale i umístění řadící páky vysoko, tedy nikoli mezi sedačkami, ale uprostřed přístrojové desky, stejně tak jako prostor pro odkládání předmětů za volantem před čelním sklem. Uprostřed jsou také všechny ovladače i informační kaplička, což je tradiční řešení malých městských či dámských aut.

V celkovém součtu interiér nenadchne ani neurazí. Je ale škoda některých nepatrných detailů, které se zdají být marginálními, ale v praktickém provozu mohou trápit. Příkladem mohou být elektricky stahovatelná okna, která se nedají stáhnout jedním stiskem, ale tlačítko je třeba držet, nebo chybějící signalizace bezpečnostních pásů (ta sice potěší při pouhém popojíždění po parkovišti, ale na druhou stranu nefunguje jako páka na nezbedné spolujezdce).

Naopak chutným bonbónkem je audio soustava, která si zaslouží výraznou pochvalu. Aby ne, když polovinu zavazadlového prostoru (a to bez velkého přehánění) zabírá výkonný subwoofer. Svou práci odvádí znamenitě a v kombinaci se zbytkem kvalitních reproduktorů těší i náročné posluchačovo ucho. Jen je škoda relativně hlučného motoru.

Do města a pro dámy

Ovládací prvky, tedy pedály i řadící páka, působí jistou „gumovostí“ známou například z některých levnějších aut značky Kia či z obličeje Jiřího Čunka. Navíc podivně tvarovaná řadící páka si o přesném a pohodlném řazení může nechat zdát.

O moc lépe na tom není ani volant. Ten nejenže nevypadá příliš hezky, navíc ani neposkytuje řidiči potřebné informace, které by si možná při svižnější jízdě přál znát. Předimenzovaný posilovač, který navíc nabízí mód „city“, odpovídá charakteru malého auta do města. Naopak ženy jistě jeho snadné ovládání potěší. 

Se svými rozměry 3810 x 1704 x 1530 mm je Lancia Ypsilon klasickým autem do města, čemuž odpovídá zmíněné přeposilované řízení a malý, úsporný motor.

Jízda v módním doplňku

Pod kapotou se skrývá vznětový motor z produkce Fiat/GM 1.3 JTD o výkonu 77 kW při 4000 ot./min a nejvyšším točivém momentu 200 Nm při 1750 ot./min. Ten má podobný projev jako slabší 1.3 JTD v nedávno testovaném malém Fiatu 500, takže se žádné velké překvapení nekonalo. Nutno dodat, že motor dnes patří k tomu nejlepšímu, co se mezi malými naftovými motory dá koupit.

Agregát je sice poněkud hlučný, zato překvapí slušným projevem a potěší solidním zátahem, pro který je ale třeba pořádně prošlápnout plynový pedál. Pak se vám odvděčí třeba stovkou za deset sekund (10,3 sekundy) a akcelerací, která je už použitelná pro předjíždění. Aby také ne, když hmotnost Ypsilonu jen o málo překračuje tunu (1045 kg).

Pokud jsem v testu Fiatu 500 psal, že „na nějaké časté ježdění na dálnici raději zapomeňte, už ve stotřicetikilometrové rychlosti vás malý vůz i slabý motor informuje o tom, že takové tempo mu nedělá nejlépe“, u Lancie Ypsilon je situace o poznání lepší, na dálnici se s ní nemusíte bát vjet. Pravdou je sice jistá náchylnost na boční vítr a absence šestého převodového stupně, ale i tak se lze v dálničních rychlostech pohybovat na velmi nízké spotřebě kolem šesti litrů.

Šestilitrové spotřeby jsme dosáhli i v provozu po městě. V kombinaci s okreskami, kde se dostanete i výrazně pod pětilitrovou hranici, lze s Lancií Ypsilon jezdit dlouhodobě za pět až pět a půl litru na sto kilometrů.

Draze zaplacený klenot

Vzhled Lancie Ypsilon je už v základní sériové verzi něčím netradičním, na co v našich luzích a hájích jen tak nenarazíte. Během týdenního testování jsem na českých silnicích potkal jedinou (ale během jednodenní návštěvy Německa jsme jich zahlédli hned několik). Tím spíš je Lancia Ypsilon Momo Design zárukou neokoukané a neokoukatelné výjimečnosti.

Navíc v testované výbavě, do níž je zahrnuta duální klimatizace, okenní airbagy, systém stability VDC, perfektní audio či interiér čalouněný kombinací kůže/Alcantara a pod kapotou nejlepší motor z nabídky, vábí dvojnásob.

Za výjimečnost a atraktivní vzhled si ale italská automobilka nechá královsky zaplatit. To celé vás vyjde na 577 500 korun (pokud si odepřete příplatkovou výbavu, jejíž výtah najdete níže, i tak vyjde téměř na půlmilion). A to je za malé městské vozidlo skutečně poněkud dost.

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Minimální velikost zavazadlového prostoru je výsměch označení MPV, kterého se snaží dosáhnout podobnou stavbou interiéru. Naopak pohodlí je v malém autě víc, než bych čekal. Ovládání sice nijak neuchvátí, ale posezení v luxusních sedačkách je zkušeností příjemnou. Muže nenadchne, ženu snad ano, ale její rodina se do něj stejně nevejde.
Dávám známku 3
Jana Jana: Auto má sice malou spotřebu, ale to je tak to jediné, co by mě na něm uspokojilo. Rodina se do něj nevejde. A ta cena! Může se vám líbit do té chvíle, než se podíváte do ceníku, ale pak ruce pryč. Půl milionu za trochu líbivého lesku je moc velká cena.
Dávám známku 4-
Nikola Nikola: Sériová Lancia Ypsilon mne tolik neuchvátila, ale oproti standardní verzi je Momo Design nebe a dudy! Jsem nadšena, barevná kombinace zvenčí, líbivé křivky, neokoukaný čelní a zadní vzhled, to je to, co dělá z tohoto kousku opravdový klenot, který není jen auto na ježdění. Interiér už tak fascinující není, ale také nedělá autu ostudu. Brala bych ho všemi deseti!
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Stejně jako u Fiatu 500, i tady říkám, že motor 1.3 JTD není na závodění bohužel vhodný. Jízdní vlastnosti jsou lepší, to musím uznat, i motor je o něco pružnější, ale pořád jde o malé auto, které na blbnutí na okreskách není stavěné. Pedály jsou trochu gumovější a řazení mne trápilo.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Momo Design: 494 000 Kč

Cena doplňkové výbavy:  83 500 Kč

Celková cena: 577 500 Kč

Výbava: ABS + EBD, disky kol z lehkých slitin o rozměru 16“, 4 airbagy, automatické zamykání dveří za jízdy, multifunkční ukazatel na palubní desce s ukazatelem vnější teploty, centrální zamykání na dálkovém ovladači, el. nastavitelná vnější zpětná zrcátka, el. okna vpředu, automatická dvouzónová klimatizace, palubní počítač, odkládací schránka u spolujezdce, odkládací zásuvky pod předními sedadly, plnohodnotné rezervní kolo, čtecí lampičky vpředu a vzadu, rádio s CD Hi-Fi, tónovaná okna, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, dělená 50/50, posuvná a polohovatelná zadní sedadla, vyhřívané zadní sklo, boční ochranné lišty, povinná výbava, osvětlení zav. prostoru, nárazníky v barvě vozu s ochrannými lištami, 2 zadní opěrky hlavy, paket komfort, automatické spínání světlometů, posilovač řízení s volbou City, kryt zavazadlového prostoru, střešní anténa, rezervní dojezdové kolo

Doplňková výbava: mlhovky (+5.000,-), zadní parkovací senzor (+9.000,-), ovladače rádia na volantu, volant v kůži (+4.500,-), rádio s CD a MP3 (+9.000,-), stabilizační systém VDC (+20.000,-), čalounění kůže/Alcantara (+20.000,-), dvě barvy karoserie B-colore (+25.000,-)

LANCIA YPSILON MOMO DESIGN
Objem motoru 1248 ccm
Maximální výkon 77 kW
Maximální točivý moment 4 000 ot./min.
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 177 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,3 s
Udávaná spotřeba město 5,7 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km
Spotřeba během testu 6 l/100 km
Provozní hmotnost 1045 kg
Délka / výška / šířka 3810 mm / 1530 mm / 1704 mm
Rozvor 2388 mm
Zavazadelník / po sklopení 215 / 895 l

Galerie