KTM Super Adventure 1290: obr, který nekouše

TEST MOTORKY: Letošní sezona představila jedno z nejšílenějších endur na trhu. Kdokoliv listuje katalogem KTM, musí se nutně zastavit u největšího, nejsilnějšího a nejdražšího endura této rakouské značky. Už jeho základní údaje budí respekt. A co teprve když na něj sednete. Jdeme na to.

Je to kolosální stroj. Na první pohled vás mohutnost motorky ohromí natolik, že váháte, zda si nevzít žebřík. Na první pohled může Super Adventure působit jako těžké a neohrabané monstrum, které má za úkol vás shodit ze hřbetu.

Ale je krásný. Jak velký krok od minulé generace Adventure urazil! Možná ještě větší, než proběhl mezi třetí a čtvrtou generací modelu Duke, a to byl velký skok.

Oproti standardnímu Adventure je top model Super Adventure sice jen o fous vyšší, ale dostal masivnější oplastování nádrže, takže působí opravdu monstrózně. Výši sedačky si můžete sami nastavit v rozsahu cca 3 cm, přesto postavy menší než 180 cm z něj jen sotva dosáhnou na zem.

Ovládání všeho

Otáčím klíčkem a připadám si jak v kokpitu stihačky. Přídavný LCD panel na kterém mám možnost nastavit všechno, co se mi zamane, je jednoduchý a přehledný, a to i když je k dispozici opravdu dlouhá řada nastavení k uspokojení i těch nejnáročnějších bikerů.

Ovládaní je intuitivní a navíc KTM se snaží o sjednocování ovládacích prvků u svých motorek, Adventure není výjimkou a tak se v menu hned zorientuju. Nováčci si ale možná budou muset prostudovat příručku, je toho hodně: úvodní stránka oblíbených položek je libovolně nastavitelná, na dalších stránkách najdeme např. 4 režimy jízdy, nastavení ABS (nejen on/off, ale i režim dle dané situace), kontroly trakce a nastavení systému HHC (k tomu se ještě vrátíme), systém kontroly tlaku v pneumatikách… Je tu i možnost nastavení v jakém osazení jedem (jedna/dvě osoby + kufry). Nebo nastavení podvozku, který je zde poloelektronický, nastavitelný ve 4 režimech.

Na první jízdu bych doporučil se v menu proklikat, vše se ovládá základním křížem na levé rukojeti.

Za pochodu

Ale už dost o nastavení, jdeme jezdit! Po vyjetí se okamžitě ozve ostře laděný motor, nejnovější agregát s obsahem 1301 ccm, který vychází z motoru KTM Super Duke R. Ti, kteří tento motor znají, vědí, že se jedná o nejostřejší motor, který u KTM vyrobili.

Super Adventure disponuje úžasným výkonem 160 koňských sil a to někde kolem 8700 ot/min. KTM motor vypiplala do nejmenších detailů a povedl se jim mistrovský kousek, který s točivým momentem 140 Nm táhne neuvěřitelně odspodu s výbornou plynulostí bez nepříjemných vibrací. V kombinaci s šestistupňovou převodovkou a chytrou spojkou tu máme pekelně rychlé a silné srdce.

Komplexnost tohohle stroje není jen o síle, ale tom, jak to všechno jde dohromady. Třeba hned při první jízdě mě oslovil velký větrný štít, který opravdu funguje! Adventure má nastavitelnou sedačku a nastavitelné velké plexisklo, které se dá upravovat za jízdy jednou rukou, motorka tak získala možnost poskytnout pohodlí většině motorkářů.

Na Super Adventure se jezdí skvěle. Na dlouhé cesty v podstatě nemůžete zvolit lépe, vše příjemně sedí a ani po stovky kilometrů dlouhém výletu nikde nic netlačí a nic mě nebolí.

Železo i elektronika

Co se podvozku týče, tak tu máme opravdu robustní trubkový rám, který, jak jsme u KTM zvyklí, je klíčem k vynikající geometrii podvozku, ale i přesto váží jen 9,8 kg. Vpředu 19-palcové a vzadu 17-palcové kolo osazené silniční pneumatikou, kompletně elektronický, polo-aktivní podvozek, o který se tu stará systém SCU (Suspension Control Unit), který rozpoznává během jízdy kvalitu povrchu a přizpůsobuje tlumení aktuálním podmínkám. SCU má 4 režimy nastavení (Soft, Street, Sport, Offroad), všechno je nastaveno k uspokojení všech za každé situace, brzdy dodala firma Brembo a kombinovaný systém ABS byl vyvinut ve spolupráci s firmou Bosch.

Dalším překvapením byl systém HHC (Hill Hold Control), výborná věc právě do prudkého stoupání: motorka váží 250 kg, ale když přidáte kufry a spolujezdce, tak každý zná ten pocit při rozjíždění. Právě tady zabere HHC, který rozpozná, že je Adventure v kopci a při zastavení brání motorce v náhodném couvnutí dozadu.

Všechno to spolu prostě funguje, jsem nadšený a s pocitem bezpečí jedu dál.

Po uražení desítek kilometrů mě moje trasa zavedla do prudkých klikatých zatáček, kde je Adventure jako doma. Kombinace všech podpůrných systému funguje na jedničku a já si to naplno užívám.

Když nechcete slézt

Začíná být pořádná tma a Adventure polyká kilometr za kilometrem, takže jsem o dost dál, než jsem plánoval. Je načase otestovat světla. I přes pořádnou tmu vidím perfektně dopředu i do stran a to mi dodává hodně příjemný pocit.

Ale to by nebyl Adventure, aby se neukázal ještě něčím dalším: KTM osadila tuhle motorku jako první na světě LED Cornering Lights, které má mašina zabudované v kapotáži. Fungují na principu naklonění, takže kdykoliv se nakloním do zatáčky, rozsvítí se LED světlo na dané straně a dokonale mi osvětlí kam jedu. To je prostě paráda a já si to užívám.

Cesta se táhne a mě začíná být trochu zima, Adventure má i na tohle odpověď a tak zapínám vyhřívané rukojeti a sedačku.

Máte pocit, že je to moc? Na rovince zapínám tempomat a nechám se vtáhnout do komfortu, který tenhle šílený výkřik techniky nabízí.

Kombinace všech nej

Super Adventure v sobě kombinuje všechna nej: největší, nejsilnější, nejdražší z celé dnes už dost rozsáhlé rodiny Adventurů. Jezdec pod 180 cm z něj nedosáhne na zem, méně zkušený biker se zalekne. Je velký, je těžký (nijak nepříjemně, ale při té velikosti prostě být musí).

Vůbec to je hrozně zvláštní stroj. Tahle motorka přebírá množství prvků z moderních aut a je otázka na každém, zda mu to vyhovuje. Za mě říkám ano.

V KTM nám zase ukázali, kam až motorka může zajít, když pokračujete v posouvání všech limitů, jako rychlost, výkon, elektronika, komfort. Rozhodně to není nic pro začátečníky nebo milovníky okruhů, Super Adventure 1290 je motorka pro vyježděné motorkáře, kteří přesně ví, co od motorky chtějí. Svoje místo si určitě najde. Jediné, co nás může mrzet, je dost vysoká cena.

Text: Adam Hruška
Foto: Matěj Žovinec

Galerie