TEST MOTORKY: Už po ujetí prvních kilometrů tohoto testu jsem pochopil, že s motocyklem KTM 990 SMT budu mít problém. Bude se mi ho dost těžko vracet. Atraktivní design, dokonalé dílenské zpracování i ovládání, pohodlný posez a úžasná ovladatelnost s propracovaným pérováním a úžasnými brzdami – to všechno mne na téhle KaTeMě oslovilo už od prvního okamžiku. Ale stojí to všechno za 300 tisíc korun? Bez zaváhání říkám, že ano.
Vydáno: 13.9.2011
Nejdříve jsem si tu litrovou krásku musel důkladně prohlédnout. Do portfolia rakouské značky zapadne už na první pohled: neotřelý, až kosmický design vybízí okolí, aby vás pozorovalo. Každé zastavení na červenou či v koloně tato motorka někoho upoutá. Nádhera jako na prvním rande s holkou od naproti, co jsem po ní rok pokukoval. Těším se, až mi tato smyslná kráska ukáže, co vše s ní jde dělat.
Následovalo opatrné popojíždění po městě. Posez, ergonomie přístrojů a ovládání je příkladné a patří k tomu nejlepšímu, co můžeme u moderních motorek najít. Naprosto přesné a lehce ovladatelné řazení šestistupňové převodovky umocňuje brutální zátah motoru, jehož výkon 85 kW (115 koní) dodává pouhých 198 kg těžkému stroji. Zvuk nadupaného dvouválce nenechá nikoho chladným.
Místo činu: terén i dálnice
Druhý den jsem motorku vytáhl na vyjížďku po okreskách. I při kvalitě, respektive nekvalitě tuzemských cest druhých a třetích tříd nemá KTM žádný problém. Propracované odpružení je vyladěné tak, že zachovává jízdní pohodlí a přitom neztrácí nic z úžasných jízdních vlastností. S přejetím kanálu, či vlítnutím do díry si KaTeMa poradila tak, že jsem na svém pozadí nic nepocítil. Prostě šikovná holka, žádná tvrdá silnice.
Motor je nejnovější verze litrového dvouválce LC8. Agregát o objemu 999 ccm má výkon 85 kW (115 koní) v 9 000 ot./min a maximální točivý moment je 97 Nm při 7 000 ot./min., což je na dvousetkilový stroj víc než postačující stádo.
Zátah motoru je skvělým pomocníkem při předjíždění, ale využijete ho k zábavě. Musím přiznat, že nebyl problém se dostat pouze na zadní kolo a výkon jsem musel dávkovat s rozmyslem. I na zadním kole se tento motard chová jako spanilá kráska a její přední vidlice si nechala líbit i tvrdší dopadnutí bez zaváhání.
Zvládli jsme i polní cestu a trávu. Zde bylo jediným hendikepem silniční obutí, které klouzalo. Přesto, pokud tomu přizpůsobíte rychlost a nevjedete do typicky crossového terénu, nebudete mít problém a užijete si toho, co vám žádná silnice nedovolí.
Zpět z výletu jsme letěli po dálnici. Nečekal bych od tohoto typu motorky rychlosti až 200 km/h, ale Esemtéčku to nedělá problém. Do rychlosti 150 km/h se KTM SMT chová vzorně, bezproblémově mě schovala za čelním štítem a jízda byla pohodlná a dokonale stabilní.
|
|
Vyšší rychlosti se jí však nelíbí a stabilita se úměrně zhoršuje s rostoucí rychlostí. Od 165 km/h se motocykl začne kroutit a má snahu vytvářet osmičku, dále jí dokáže vyvést z míry závan větru od kamionu nebo nerovnosti na vozovce. Stačí ale lehké ubrání plynu na zklidnění, a může se pokračovat dál.
Protože tato motorka není určená dosahování vysokých rychlostí na dálnicích, je tato její schopnost spíše přidanou hodnotou.
Dokonalé brzdy a rozumná spotřeba
Den třetí byl ve znamení skupinového výletu. Vyrazili jsme z Prahy po staré Benešovské směr Mladá Vožice na hrad Šelmberk a dále k Lipnu a zpět. KTM 990 SMT v ekonomickém provozu nespotřebovalo tolik benzínu, jako když jsem za ní tahal o samotě, i přes to, že jsem měl za sebou závaží. Při sportovní jízdě se spotřeba pohybovala okolo 12 litrů, při klidné jízdě jsem spotřeboval něco přes 6 litrů na 100 km. Při tankování do plné se mi vešlo 18 litrů Naturalu 95.
V jednom krizovém momentě na kruhovém objezdu jsem díky řidiči v BMW musel naplno využít brzdný účinek. Společně s ABS se brzdy Brembo vyznamenaly a zachránily nás od střetu. Při zpáteční cestě již za tmy jsem ocenil kvalitní přední světlomet, který, přes to že je pouze halogenový, dostatečně osvítil vozovku a bezproblémově se přepínal mezi režimem tlumených a dálkových světel.
|
|
Co říci závěrem?
Do téhle chvíle jsem nevěřil, že je možné zkřížit supermoto s cesťákem. V KTM to ale jednoznačně dokázali.
Esemtéčko má atraktivní design, který nenechá nikoho chladným a až provokuje. Dokonalé dílenské zpracování a lícování kvalitních plastů u tohoto stroje berete jako samozřejmost. Propracovaná ergonomie ovládání a přehledná přístrojová deska s digitálním rychloměrem, tuhost rámu, kvalitní pohodlný posez, kde si schováte ve výkrojích nádrže kolena, úžasná ovladatelnost a propracované pérování s asi nejlepšími brzdami značky Brembo, jaké jsem měl možnost kdy zažít, předurčuje tento stroj do jasné TOP třídy.
KTM 990 SMT se mi za těch pár dnů dostala naprosto pod kůži. Je to taková „rošťácká“ motorka, která vám dá spoustu zážitků. Není problém podpořit rychlé projetí zatáčky kolenem ven či vysedáním, nebo se jen tak kochat krajinou, případně sjet z cesty a dostat se polní cestou k vyhlídnutému cíli. Velmi příjemný chod dvouválce s excelentním zvukem v zátahu vám příjemně naladí sluch a dodá ego.
Tato motorka není pro začátečníky, ale pro zkušené motorkáře, kteří jí dokáží zvládnout. Její síla je v delších cestách, dovolených, ale příjemná je i jen tak pro volný čas. Stojí bezmála 300 tisíc korun, ale za tyto peníze získáte královnu své třídy, žádnou tuctovku, ojedinělý design a kvalitu rakouské značky, včetně vynikajícího servisního zázemí.
Na příští sezonu uvažuji o novém stroji. KTM 990 SMT bude hlavním kandidátem.
Výsledná známka 1
Text: Petr Časar
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena KTM 990 SMT: 331.000,- Kč
Odkaz na web: http://www.ktm.com/cz/
KTM 990 SUPERMOTO T | |
Objem motoru | 999 ccm |
Maximální výkon | 85 kw / 115 koní při 9000 ot/min |
Maximální točivý moment | 97 Nm při 7000 ot/min |
Převodovka | šestistupňová |
Počet válců | 2-válec, 4-taktní, V75° |
Chlazení motoru | kapalinové |
Maximální rychlost | cca 200 km/h |
Spotřeba během testu | 6.0 l/100 km |
Objem nádrže | 18,7 l |
Pohotovostní hmotnost | 189 kg bez paliva |
Délka / výška / šířka | – |
Rozvor | 1510 ±15 mm |
Řidičské oprávnění | A neomezené, od 21 let |